b vs strong, i vs em a SEO
Wiele można przeczytać na temat tych elementów HTML i ich wpływie na SEO. Czasem jest sporem pod kątem optymalizacji strony. Dzisiaj postaram się wytłumaczyć w prosty i łatwy sposób różnice pomiędzy tymi elementami i ich wpływie na SEO.
Różnica jest subtelna
Wszystko rozchodzi się o semantykę HTML. Warto poświęcić chwilę na lekturę tego, bo potem życie jak i optymalizacja strony staje się o wiele prostsza i przyjemniejsza. Unikniecie potem pytań killerów :) np. dlaczego b a nie strong i odwrotnie. Oczywiście przed użyciem tych tagów należy się trochę zastanowić.
i oraz b
Służą tylko i wyłącznie do dekoracji (stylowania) tekstu. Wcześniej (HTML 4.01, XHTML) te elementy oznaczały odpowiednio kursywę i pogrubienie tekstu. Dzisiaj kiedy mamy już HTML 5 ich znaczenie lekko się zmieniło.
Element i
oznacza część tekstu, która wyróżnia się nastrojem lub alternatywnym znaczeniem. Inaczej mówiąc, należy stosować go wtedy gdy posługujemy się np. nazwami technicznymi, taksomicznymi, wyrażeniami z innego języka, myślą, refleksją itp.
Elementem b
powinny być oznaczone kluczowe (utylitarne) słowa w tekście, które nie niosą ze sobą dodatkowego znaczenia np. nazwy produktów w recenzji.
em oraz strong
W HTML4 oba te elementy oznaczały odpowiednio słaby i mocny akcent w tekście. Natomiast w HTML5 ich znaczenie zostało zmienione. em
oznacza poziom stresu, czy część tekstu która zostanie inaczej wymówiona, zaś strong
oznacza ważność.
Przykłady
Element i
. Pokazujemy słówka japońskie wraz z ich tłumaczeniem.
Ostatnio byłem w restauracji z sushi. Jedliśmy unagi, aburi-zake oraz tako.
Em
i strong
. Ten przykład bardzo mi przypadł do gustu, bo w prosty i zrozumiały sposób pokazuje który element w jakim kontekście powinien zostać użyty :). Autorem jest marcoos :), który zostawił ten komentarz na jednym blogu.
"Odpier* się od mojej dziewczyny, ch*ju!" ;-)
Co na to Google?
Absolutenie nic. Dla Google nie ma to kompletnie znaczenia :). Na poniższym nagraniu video Matt wyjaśnia wszystko od 4:55.
To, że Google nic z tym nie robi, wcale nie znaczy, że macie zielone światełko by używać tych tagów w dowolny sposób. Używajcie ich zgadnie z przeznaczeniem. Mam nadzieję, że ten wpis rozjaśnił Wam dokładniej o co chodzi z tymi tagami. W razie pytań, piszcie komentarze.
Komentarze 12
Dzięki za wytłumaczenie. Wpis na pewno się przyda.
Jednak moim zdaniem Google nie zwraca dużej uwagi na słowa w .
Dzięki za info. Wiedziałem, że lepiej używać strong niż b. Ot wiedziałem, teraz już wiem czemu :)
Tylko że w edytorach cms nie ma i i b tylko em i strong więc i i b chyba w tej chwili nie jest używane, może ewentualnie przez ludzi związanych z kodowaniem :) Zresztą trudno kogoś przekonać niezwiązanego z projektowaniem stron do poprawnego stosowania elementów html.
Heh, nie spodziewałem się, ze to ma jakieś znaczenie ;)
W każdym razie teraz zacznę w końcu może uważać na to, jak
koduję tekst.
Według mnie znaczniki "b" oraz "i" postanowiono zostawić w html5 bo i tak wiele osób ich używa z przyzwyczajenia. Ich znaczenie jest istotne przede wszystkim w przeglądarkach dla osób niewidzących - podobnie jak "accronym" i "abr".
Szczerze to nie przywiązywałem wielkiej roli to prezentowanych znaczników. Zazwyczaj pogrubienie daje, aby zwrócić uwagę czytelnika, a samej kursywy nie używam, a jak już to rzadko.
Konkretnie wytłumaczone. Najlepiej dawać jedno i drugie w odpowiednich proporcjach i nie przesadzać ze strongiem.
Czy dobrze wiedziałem, że strona jest lepszy niż b.
Zawsze twierdziłem, że jest wyróżnieniem, a nie pogrubieniem...
Według mnie wszystkie opisane znaczniki są na tyle mało istotne, że nie ma sensu sobie nimi zawracać głowy w pozycjonowaniu. Choć szczerze mówiąc chętnie obejrzałbym wyniki testu porównującego pozycję takich samych stron, gdzie na pierwszej słowo kluczowe w tekście jest pogrubione, a w drugiej nie.
@Arek bezmyślne formatowanie tekstu nic nie da. Jeżeli jednak użyjemy znaczników w celu wzmocnienia pozostałych istotnych elementów i umieścimy w odpowiednim miejscu w treści strony...
Dla początkujących objaśnienie znaczników jest w tym artykule idealne :)
W sumie zawsze myślałem, że to ma jakieś znaczenie większe lub mniejsze, a dla google strong raczej powinno oznaczać coś ważnego, coś na co powinien zwrócić większą uwagę. Nie wiem, muszę to potestować, ale to nie znaczy, że przestane używać.