„Mur” w pozycjonowaniu, 10 kroków co zrobić kiedy pozycje nie pną się w górę
Czytelnicy którzy do mnie piszą, proszą aby poruszyć kwestię tzw muru w pozycjonowaniu. Jest to sytuacja kiedy pozycje nie chcą wejść wyżej niż pozycje które już zostały osiągnięte. Z taką sytuacją spotykają się osoby samodzielnie pozycjonujący swoje strony www ale też specjaliści zajmujące się tym zawodowo. Jest to dosyć normalna sytuacja i stosując odpowiednią „procedurę” spokojnie można pokonać taką przeszkodę.
Zdarzyło Ci się kiedyś, że:
-
pozycje wszystkich fraz, które pozycjonujesz nie chciały osiągnąć wyższych pozycji?
-
tylko wybrane frazy nie chciały ruszyć z miejsca?
-
frazy na jakiś czas wskakiwały do top 10 a później wypadały?
Spis treści:
-
analizuj ostatnie linki
-
analizuj historyczne linki
-
porównaj domeny konkurencji
-
porównaj linki konkurencji
-
porównaj anchorów konkurencji
-
sprawdź optymalizację
-
zmień schemat anchorów
-
zmień schemat back linków
-
zmień podstronę docelową
-
zmień domenę :)
Wielu pozycjonerów czy przedsiębiorców, którzy decydują się na samodzielne pozycjonowanie strony czy sklepu, spotykają się właśnie z takim zjawiskiem, kiedy pozycje z jakiegoś względu dosłownie stoją w miejscu, nie zmieniają się. Błędem w takich sytuacjach jest zwiększanie ilości przydzielanych linków, zwłaszcza, jeśli ilość tych linków zwiększa się dla podstrony zoptymalizowanej pod frazę czy frazy, które akurat nie chcą piąć się w górę. Poniżej przedstawiam kroki, jakie należy podjąć, aby pokonać taką właśnie trudność.
1. Analizuj ostatnie linki
Bardzo ważną kwestią jest prowadzenie odpowiednich notatek z pozycjonowania. Prowadzenie zestawienia linków, jakie są przydzielane w każdym miesiącu oraz anchorów. Przejrzyj dokładnie linki, jakie były przydzielane w ostatnich 4-6 miesiącach. Zastanów się czy te linki czymś się różnią? Czy mają jakiś wspólny mianownik? Jeżeli jest to możliwe, wejdź na każdy z tych linków. Być może jest tak, że wszystkie są zbyt schematyczne.
2. Analizuj historyczne BL
Może okazać się, że do Twojej domeny czy konkretnie do podstrony są przydzielone linki, które psują profil linkowania. Może być też tak, że są przydzielone linki słabej jakości i to właśnie one są przyczyną słabej reakcji dla Twojej domeny. Pomimo, iż obecnie każdy link jest oceniany przez algrytm indywidualnie to zdarzają się sytuacje, kiedy to kasowanie wybranych linków powodowało wzrosty pozycji.
3. Porównaj domeny konkurencji
Piszę o tym, ponieważ zdarza się, że ktoś zgłasza się do mnie z analizą pozycjonowania, abym zdiagnozował, dlaczego pozycje nie pną się w górę. Okazuje się, że domeny, które są nad tą, która „nie idzie” mają Trust Flow 60, są 15 lat w sieci, 200 000 tys site itp. a przebić je próbuje domena, która nie posiada nawet 20% w/w parametrów. Oczywiście zgadzam się, że znaleźć można w top 10 domeny które mają słabe parametry i są nad tymi, które mają wyższe. Nie mniej trzeba też pamiętać, że czynnikiem rankingowym jest pewien algorytm. Algorytm taki działa w sposób logiczny i ocenia strony na podstawie pewnych danych. Trzeba też pamiętać o tym, że algorytm może się pomylić;)
Jak widać domena nr1 znacznie odbiega parametrami od stron konkurencji, która znajduje się w top 10 na słowa kluczowe, na których tej domenie zależy
4. Porównaj linki konkurencji
Wielu pozycjonerów ma swoją strategię linkowania. W zasadzie każdy ma swoją strategię i często jest tak, że wydaje im się, iż ta właśnie strategia jest najskuteczniejsza. Może okazać się jednak, że pozycjonowana domena ma przydzielane linki z tzw profili, ogłoszeń, notatek prasowych i zaledwie 4 artykułów sponsorowanych na portalach regionalnych. Podczas, gdy domena konkurencji ma przyrost rzędu 20 linków miesięcznie, linki są dywersyfikowane i pochodzą z portali typu Interia, Onet itp. Domena prowadzi też aktywne współprace z Influancerami, gdzie pozyskuje niezależnie BL dla swojej domeny. W takiej sytuacji z duży prawdopodobieństwem, jeśli nie zwiększysz nakładów prawdopodobnie nigdy nie przebijesz stron konkurencyjnych.
5. Porównaj anchory konkurencji
W mojej ocenie sposób w jaki są przydzielane anchor teksty, odgrywa jedną z bardziej kluczowych ról w pozycjonowaniu. Pamiętaj o tym ważnym elemencie. Jeśli nie jesteś w stanie pokonać konkurencji, sprawdź w jaki sposób linkują do domen, które chcesz pokonać. Analizuj parametry i sprawdzaj % występowania poszczególnych anchorów dla poszczególnych podstron. Zastanów się, w czym jesteś gorszy i nie kopiuj, a wdrażaj rozwiązanie dzięki któremu będziesz jeszcze lepszy.
6. Sprawdź optymalizację
Czasem domena która jest pozycjonowana jest optymalizowana dla najważniejszych elementów. Otrzymuje frazy kluczowe do title, description, treści na daną podstronę. Jeśli efekty nie są osiągane, podejmuj kolejne próby. Zastanów się, co można jeszcze zrobić, aby pozycje dla Twojej strony cały czas rosły. Pomyśl, jak Google widzi Twoją stronę. Jak ją skanuje lub jak może skanować, co można poprawić udoskonalić czy zmienić. Nieustannie staraj się przełamać schemat. Sprawdź, co można jeszcze poprawić poza tym, co już zostało zrobione.
7. Zmień schemat anchorów
Żaden schemat nie jest dobry, jeśli jest zbyt schematyczny ;). Zwłaszcza w pozycjonowaniu. Być może jest tak, że linkujesz domenę wg określonego układu. Przejrzyj dokładnie historycznie linki jakie są przydzielane i zastanów się, co można zrobić, aby w tym danym miesiącu zmienić sposób przydzielania anchorów o 180stopni. Przełamuj schematy.
8. Zmień schemat backlinków
Analizując różne domeny widzę, że linki przydzielane są niemalże w takim samym układzie i na prawie takich samych stronach. Niewiele się od siebie różnią i są bardzo a to bardzo strukturalne. Nic więc dziwnego, że pozycje nie idą do góry i z dużym prawdopodobieństwem nie pójdą, jeśli coś nie zostanie zmienione. Pomyśl, co możesz zmienić i zrób to. Umieść dla odmiany linki na zupełnie innych stronach, tak aby znacząco różniły się od poprzednich miesięcy.
Zastanów się czy do domeny którą pozycjonujesz prowadzą takie linki jak:
-
dofollow
-
nofollo
-
wiki:)
-
linki obrazkowe
-
linki z komentarzy
-
portale regionalne news
-
blogerzy
-
portale tematyczne
9. Zmień podstronę docelową
Jeśli wszystkie w/w metody zawiodą można zdecydować się na dosyć drastyczny krok, jakim jest zamiana podstrony docelowej. Czasem może być tak, że dla danej podstrony zrobiliśmy wszystko co było możliwe a domena nadal nie reaguje. W takich sytuacjach dobrym krokiem jest zbudowanie osobnej podstrony i dla niej właśnie prowadzenie prac seo. Oczywiście zawartość musi być przeniesiona aby nie występowała kanibalizacja fraz kluczowych. Dobrze jest w takich momentach stworzyć nowe treści dla tej nowo utworzonej podstrony.
-
domena.pl/pozycjonowanie
-
domena.pl/pozycjonowanie-stron
zamień na
10. Zmiana domeny:)
Jeżeli wszystkie z w/w metod nie działają i pozycje dla Twojej strony nadal nie zmieniają się a Ty jesteś pewien, że Twoja domena nie ma filtra, oznacza to że ktoś w Google bardzo Cię nie lubi ;p. Osobiście nie spotkałem się jeszcze z taką sytuacją, ale być może Ty się spotykasz? Może jednak zdarzyć się sytuacja, że profil linkowania domeny jest tak zły i historyczne pozycjonowanie tak słabe, iż szkoda czasu na czyszczenie tego wszystkiego i w takich okolicznościach faktycznie najlepszym rozwiązaniem będzie właśnie zmiana domeny.
Podsumowanie
Tzw mur jest pewnym zjawiskiem w pozycjonowaniu i wielu czytelników zgłasza się do mnie z takim właśnie problemem. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że często pozycjonerzy zapominają o kluczowych elementach. Dlatego pamiętaj, aby nieustannie analizować i poprawiać ponieważ tylko przełamanie schematu może pomóc. Oczywiście zawsze możesz też zlecić pozycjonowanie SeoNinja wysyłając zapytanie tu ;)
Komentarze 30
Kolejny znakomity materiał. W oparciu o Twoje artykuły można robić na prawdę dobre SEO ;-)
@Michał Niedzielny - dziękuję Michał:) wkrótce będzie gotowe szkolenie;)
Z tą zmianą domeny to bym się zastanowił. Kiedy rozmawiamy o świeżej domenie można to zaproponować ale klientowi który jest na rynku już kilka lat to trochę słabo. Mur w topach jest częstym zjawiskiem i często mam wrażenie że zależy od wieku domeny i tego czy wcześniej (kilka lat wcześniej) była pozycjonowana więc zmiana domeny może wpłynąć negatywnie na to zjawisko.
@Marek Extraseo - zgadzam się. Jeśli jednak komuś bardzo zależy na jakiejś frazie to można na innej domenie zbudować jakąś stronę satelitarną i wtedy spróbować ją pozycjonować.
Dziękuję za artykuł. Trzeba podziałać w takim razie ;)
Czasami pozycje nie idą do góry, bo frazy są zbyt ogólne lub zbyt trudne na wiek / tematykę danej domeny, a więc... NIETRAFIONA STRATEGIA SEO.
Dlatego czasami wystarczy zmiana strategii pozycjonowania, doboru fraz, modyfikacji optymalizacji, aby uzyskać skuteczność i zamierzone efekty (często obarczone mniejszym nakładem finansowym).
Czasami to wystarczy, aby przełamać mury :)
@Paweł Duda - Niestety często tak się zdarza, że firmy i zwłaszcza te większe, podpisują z klientem umowy na źle dobrane do możliwości klienta słowa. Finanse są zbyt małe (pkt4) i od początku wiadomo, że nie uda się wprowadzić ich do top 10.
Bardzo trafne spostrzeżenia, ja pracuję tylko dla swojej strony, mam na to czas i dużo czytam. Nie trafiłem jeszcze na mur ale może jest czas aby się nauczyć jak nie trafić. Dzięki.
Świetny artykuł. Podpisuję się pod tym, że często najbardziej banale działania są zaniedbywane. Z mojego punktu widzenia - treści. Każdy jakieś tam treści ma, dba o to, by zawierały frazy, ale już rzadziej bada się, czy te treści zatrzymują użytkownika na stronie. A przecież CTR też jest ważny! Poza tym, pozycje pozycjami, a konwersje też są ściśle zależne od treści. Niby proste, ale mam wrażenie dla wielu osób, dobre treści to zbędny luksus.
Ostatni akurat mam mały przestój w pozycjonowaniu. Teraz wiem co robiłem źle
Często natrafia się na mur w przypadku młodych domen nawet jak domena przebije parametrami (np. Trust Flow, DA itp.) te dużo starsze w top 10. Trzeba odczekać aż linki "nabiorą wieku".
Ciekawy cytat (ze strony https://ahrefs.com/blog/how-long-does-it-take-to-rank):
"Only 5.7% of all newly published pages will get to Google Top 10 within a year"
Jeżeli nasza strona nie osiąga wyników to faktycznie analiza naszych dotychczasowych działań jest czymś, od czego powinno się zacząć. Bardzo dobry poradnik, jak krok po kroku sprawdzić gdzie popełniło się błąd i co należałoby poprawić :)
Dobry artykuł. Często natrafiam na taki mur i opisane działania się sprawdzają. Aby oszacować czas wejścia do Top 10 warto przed pozycjonowniem zobaczyć konkurencję (wiek domen, backlinki itp.). Wiek domen jest czesto skorelowany z tym jak ten mur będzie długo trwał. Cięzko będzie domeną np. 2 letnią przebić domenę 10 letnią do której prowadzą stare linki. Taka domena ma dużo zaufania w "oczach algorytmu". Nawet słabe zoptymalizowane strony w przypadku takich domen trzymają się mocno w top 10, jak prowadzą do nich stare linki z odpowiednim anchor textem.
Poruszony temat - mega artykul ;) Wiek domen do glębszej analizy.. no i kolejne 10 kroków do dobrego zapozycjonowania :)
Przepraszam moze nie w temacie, ale czy istnieje moze konkretna lista, nawet platna gdzie mozna umiescic linki dofollow? I jak sprawdzic czy link jest zlej jakosci?
myślę, że to dobre kroki. powinniśmy z nich skorzystać
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia. Ciągłe analizowanie, porównywanie i optymalizowanie to klucz do efektywnych działań związanych z pozycjonowaniem. Na pewno nie można spocząć na laurach i zmarnować potencjału serwisu oraz włożonej w jego pozycjonowanie pracy. Pozdrawiam!
Kroki zapisane i gdy tylko najdzie potrzeba będą wykorzystane. Warte zapamiętania informacje.
Ten blog jest świetny, naprawdę dużo się z niego nauczyłam i co najważniejsze przyniosło to efekty :) Szukałam informacji właśnie na temat "zastoju" w pozycjonowaniu ale najlepszy artykuł pojawił się jak zwykle u Was :) Pozdrawiam :)
Bardzo dobre zestawienie. Pozycjonowanie stron to jednak ciągła praca, nieustanna optymalizacja i dostosowywanie się do najnowszych trendów
Czysta i konkretna wiedza. Będę tu wracał po więcej :)
"@Paweł Duda - Niestety często tak się zdarza, że firmy i zwłaszcza te większe, podpisują z klientem umowy na źle dobrane do możliwości klienta słowa. Finanse są zbyt małe (pkt4) i od początku wiadomo, że nie uda się wprowadzić ich do top 10".
Tak sobie myślę, czy nie warto stworzyć listy pracodawców, których należy omijać szerokim łukiem? Tylko jak taką listę stworzyć? Jest tu ktoś, kto ma jakiś pomysł?
Super! Jak zawsze cenny rady. Dodam od siebie, że również często spotykałem się z "murem" analizując strony klientów. Witryna szybko przebija się przez kolejne strony, aby zatrzymać się na 11-20 pozycji i tak odbijać się w kółko, dopóki nie zrobimy czegoś extra :)
Artykuł bardzo ciekawy i merytoryczny .Na pewno można wyciągać z niego wnioski co się żle zrobiło i jakie błędy się powiela .
Dobre rady, przydadzą się ! Czasem to jest wręcz koszmar
Trafiłem na ten blog poprzez jeden z filmów opublikowanych na youtube.com - dotyczył m.in pozyskiwania backlinków i ich znaczenia w pozycjach w wyszukiwarce google.pl. Moja firma działa w bardzo konkurencyjnym otoczeniu. Produkujemy palety EUR w gwarantowanym systemie jakości UIC. To dla osób zorientowanych produkt niejako nowy, gdzie frazy z nim związane należy pozycjonować na nowo. Łatwo tu napotkać właśnie nie tylko na tytułowy "mur" ale też należy tak konstruować frazy na słowa kluczowe aby nie prowadziły do informacji o produkcie konkurencji.
TBH można było to skrócić do 7-8 kroków, łącząc analizę BL, anchorów, ostatnich linków z ich zmianą : P krótko i treściwie :)
@Paweł - zasadniczo można też napisać cały tekst jednym ciągiem;)
Warto zawsze dodać więcej treści i linków. Delikatnie może exact match.
Przydatna wiedza podana w prosty i przystępny sposób :)