21 Porady SEO 12 minut czytania

Jak zwiększyć ruch w sklepie internetowym? 8 SEO wskazówek + wykresy jednego sklepu

W artykule przedstawię najważniejsze elementy, jakie należy wdrożyć w sklepie internetowym, aby skutecznie zwiększyć ruch, a co za tym idzie sprzedaż. Przedstawię na przykładach zarówno to, jak poszczególne modyfikacje mogą pozytywnie wpłynąć na ruch czy pozycję oraz jak ich brak może wpływać negatywnie.

1. Globalne dopasowanie fraz kluczowych

Jednym z najważniejszych elementów jest dopasowanie odpowiednich fraz kluczowych. Nie mam tu na myśli wybrania 4 ogólnych fraz, które odzwierciedlają główne kategorie sprzedawanego asortymentu. Interesuje mnie podejście bardziej globalne. Według mnie należy dopasować maksymalnie dużą ilość słów kluczowych w oparciu o oferowane produkty. Świadomość użytkowników jest już bardzo duża. Często jest tak, że potencjalni klienci poszukują konkretnych produktów, jak np.: złote kolczyki motylki, srebrne kolczyki kwiatki itp. Oczywiście takie podejście wiąże się z dużym nakładem czasu i pracy, ale przy odpowiednim zaangażowaniu, średniej wielkości sklep internetowy może mieć wykonaną optymalizację nawet pod 2000 fraz kluczowych.

Podejmując takie działanie podchodzimy do tematu bardziej kompleksowo, nie skupiamy się na 4-8 frazach kluczowych, koncentrujemy siły bardziej na całości. W efekcie tego wiele słów kluczowych wchodzi do top 10, a to owocuje oczywiście dobrą sprzedażą.

2. Posegregowanie fraz wg hierarchii

Element ten nie ma bezpośredniego wpływu na wzrost pozycji czy ruchu, ale stanowi ważny pośredni etap. Każda fraza kluczowa czy też grupa fraz kluczowych powinna być przypisana do odpowiedniej dla siebie kategorii, podkategorii czy nawet bezpośrednio do produktu. Dzięki temu mamy pewność, że użytkownik, który trafia na stronę docelową otrzymuje wynik możliwie najbardziej dla siebie pożądany. Ponadto możemy przejść do kolejnego etapu jakim jest przygotowanie metadanych.

Jak widzimy na powyższym przykładzie, marka zegarek.net, świetnie poradziła sobie z dopasowaniem odpowiednich fraz kluczowych do poszczególnych kategorii. Samo drzewo kategorii jest posortowane zgodnie z pasującymi do nich frazami kluczowymi.

3. Przygotowanie metadanych

Bardzo często widzę sklepy internetowe, które mają wprowadzone metadane z automatu. Zdaję sobie sprawę, że nie da się tworzyć unikalnych title i description dla kilkunastu tysięcy produktów (choć czemu nie ;) ) ale osobiście uważam, że unikalne metadane mają bardzo duży wpływ na pozycjonowanie long tail.

 

Jak można zobaczyć na powyższym przykładzie sklepu: zegarki.pl, produkty mają dziedziczone metadane ze strony głównej. Z punktu widzenia pozycjonowania jest to rzecz absolutnie niedopuszczalna :).

Powyższy screen pokazuje przykład dobrze zbudowanych metadanych. Te niestety są generowane automatycznie. W tym konkretnym przykładzie brakuje mi jeszcze frazy „czarny” w title.

4. Przygotowanie opisów kategorii i podkategorii

Bez wątpienia nastała moda na tworzenie stron czy sklepów internetowych, w których stawia się mocno na efekt wizualny i dobrą grafikę. Nierzadko brakuje miejsca na odpowiednie opisy zawartości witryny, co bez wątpienia ma gorszy wpływ na pozycjonowanie. Wiedzą o tym takie marki jak zalando.pl, topsecret.pl czy redro.pl.

Tym razem przedstawiam przykład z branży fototapet, jednym z ciekawszych sklepów jest moim zdaniem redro.pl. Marka ta, dla najważniejszych dla niej kategorii, przygotowała i umieściła opisy liczące około 5000 znaków. Podobny zabieg zastosował też zalando.pl. Oczywiście jest to jak najbardziej prawidłowe posunięcie i z pewnością ma duże znaczenie do pozycjonowania.

5. Przygotowanie opisów produktów

Odpowiednio przygotowane opisy produktów sprzyjają nie tylko możliwością nasycenia ich frazami kluczowymi ale również zwiększają nam stosunek kodu strony do tekstu. Sam fakt odpowiednich opisów pokazał mi nie raz, że sklep potrafi skutecznie zbudować odpowiedni long tail.

6. Wewnętrzne linkowanie

Jest to kolejny istotny element, na który warto zwracać uwagę. Korzyści z linkowania wewnętrznego to nie tylko skuteczniejsze pozycjonowanie, ale też lepsza nawigacja dla użytkownika. Przy odpowiedniej optymalizacji można również zwiększyć stosunek konwersji. Przedstawiam kilka sposobów wdrożenia wewnętrznego linkowania w sklepie:

  • osoby, które kupiły ten produkt, kupiły również
  • wyświetlanie najpopularniejszych produktów z danej podkategorii
  • z opisu podkategorii możemy linkować do opisu innej podkategorii
  • można też linkować z opisu jednego produktu do opisu innego
  • poprzedni i następny produkt z danej podkategorii

7. Hierarchia nagłówków

Odpowiednio wprowadzone nagłówki H1, H2, H3 wciąż mają bardzo istotne znaczenie w pozycjonowaniu i ocenianiu przez roboty ważności konkretnych fraz, które występują w sklepie. Poniżej przedstawiam przykład, jak po odpowiednim zoptymalizowaniu metadanych wzrosły pozycje w pewnym sklepie internetowym.

Oczywiście nie jest to top 10 ale jeśli samą optymalizacją można osiągnąć już pewne pozycje to nasza droga do osiągnięcia pierwszej strony jest już nieco ułatwiona. Jak też wiadomo, bez dobrej optymalizacji, musielibyśmy poświęcić zdecydowanie więcej środków na linkowanie niż ma to miejsce w przypadku dobrej optymalizacji.

8. Wdrożenie bloga firmowego

Blog firmowy w sklepie ma ogromne znaczenie do wygenerowania odpowiedniego ruchu. Jest wiele wartości dodanych z takie strategii, które obszerniej opisałem u Zgreda. Jeśli ktoś jeszcze nie czytał,polecam mój artykuł na seoninja.pl opisuję tam, jak można wykorzystać zaplecze do zbudowania dodatkowego ruchu na stronie czy w sklepie. Przedstawiam też realny case study.

Konstruktywny ruch na blogu firmowym to przede wszystkim zapytania, które przekładają się na realnych klientów. Jak donosi badanie agencji HubSpot – firmy, których witryny www składają się z 401 do 1000 podstron, zdobywają 6 razy więcej leadów niż firmy z witrynami 51-100 podstron.

Podsumowując

Nie od dziś wiadomo, że pozycjonowanie jest efektem wielu połączonych ze sobą działań. Oczywiście specyfikacja branży jest taka, że nie da się zagwarantować efektów, jest jednak wielokrotnie potwierdzona skuteczność ;).

Historia jednego sklepu internetowego

Poniżej przedstawiam kilka screenów pewnego sklepu internetowego, dla którego wdrożyłem wszystkie powyższe elementy i który był przeze mnie pozycjonowany.

Od tego zaczęliśmy:

Jak widać mamy około 2600 wejść, jest to już pewna baza ale biorąc pod uwagę fakt, że ruch ten pochodzi z long tail i pewnej ilości odesłań ze strony firmowej, która ma blog.

Podobnie sytuacja wygląda ze sprzedażą, jest raczej symboliczna. Pierwsze sprzedaże pochodziły z niewielkiego long tail i ruchu, jaki był generowany z w/w bloga na którym od pół roku były prowadzone działania (też we własnym zakresie).

Wdrożenie podstawowej optymalizacji (title, description, opisy kategorii i podkategorii) + pozycjonowanie. 6 miesięcy później:

Sama optymalizacja pozwoliła nam na znaczną poprawę pozycji long tail. Wdrażając kolejne linkowania sklep całkiem dobrze reagował i odwdzięczał się coraz lepszymi pozycjami. Najbardziej żmudnym procesem była samo dopasowanie fraz kluczowych i proces optymalizacji. Wprowadziliśmy ręcznie bardzo dużo metadanych i opisów kategorii czy podkategorii.

Całe szczęście opłacało się:) jak widać po sprzedaży klient był coraz bardziej zadowolony a sklep coraz bardziej rentowny.

Wdrożenie wszystkich pozostałych elementów (title, description, opisy kategorii i podkategorii, wewnętrzne linkowanie, hierarchia nagłówków, blog) + pozycjonowanie.

12 miesięcy później:

W związku z tym, że pracy było dużo, wdrażaliśmy wszystko etapami. Po 6 miesiącach wdrażane były dalej opisy i optymalizacja pod coraz to nowsze frazy long tail. Dopracowaliśmy również wewnętrzne linkowanie. Sam blog w obrębie sklepu dawał nam też duże nadzieje na nowy potencjał do budowania ruchu. Jak widać na powyższym i poniższym screenie, nie trzeba było długo czekać na efekt.

Jak widać zdecydowanie warto przywiązywać uwagę do wszystkich ważnych elementów optymalizacji. Dzięki sukcesywnej pracy, mamy prawie pewność, że efekt w postaci większego ruchu i sprzedaży w końcu musi nastąpić.

Czy można więcej?

Oczywiście tak, jak widać na powyższych screenach w miarę wzrostu ruchu spadły ważne parametry takie jak: średnic czas spędzony w sklepie, wzrósł współczynnik odrzuceń i jest przeglądana coraz mniejsza ilość podstron. Trzeba zatem udoskonalać sklep i przeprowadzać testy A/B, które sprawią, że będzie bardziej przyjazny dla użytkownika. Dalej wpisy blogowe, mogą zostać wzbogacone o wideo, podobnie zresztą same produkty. Przez wzgląd na ograniczony budżet, nie da się zrobić wszystkie od razu nie mniej pracy jest jeszcze sporo i efekty mogą być jeszcze lepsze.




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Jakub Wasielewski

Jakub Wasielewski — autor wpisu

Pasjonat pozycjonowania i content marketingu. W roku 2012 założył markę The-­First.pl, a rok później zajął 5 miejsce w Mistrzostwach Polski Pozycjonowania Stron. Autor wielu artykułów bloga Seoninja.pl

Zobacz podobne wpisy na temat „optymalizacja

Komentarze 21

author Paweł 21.07.2016 10:21:33

Ciekawy artykuł, duży plus za konkretne przykłady i porównanie ruchu na początku prowadzenia działań oraz po 12 miesiącach. Widać jak przemyślane działania pod kątem pozycjonowania wpływają na wzrost ruchu oraz wyższą konwersję.

author Mateusz www 21.07.2016 11:42:26

Bardzo ładny case jak na ograniczony budżet :)

author Sławek 21.07.2016 12:36:11

Super artykuł!! Dzięki :)
Mam pytanko - co to za system, który pokazuje Ci %rejestracji % zamówień, współczynniki konwersji?

author Jakub Wasielewski www 21.07.2016 14:10:00

To podgląd sprzedaży w presta. Nie mniej współczynnik konwersji do ruchu mierzony jest w tym przypadku na podstawie ilości odwiedzin, który monitoruje presta właśnie (nie analytics). Nie wiem czemu, ruch mierzony przez presta nie pokrywa się z analytics, duużo odbiega. Może ktoś wie czemu presta tak ma?

author Marek Błyszczek 21.07.2016 14:29:07

AD3 Bardzo łatwo można tworzyć indywidualne meta tagi dla produktów. Wystarczy wdrożyć Freemarker i opisywać produkty przy wykorzystaniu cech {płeć}{kategoria} {nazwa} {kolor} {cena} {nr katalogowy}

Wówczas dla przykładu z zegarkiem może być:
{Męski} {Zegarek Casio GA....} {czarny} {kwarcowy} {379} zł

author krzysiek www 22.07.2016 11:03:55

Co do pkt. 1 - Jak obsłużyć tyle fraz w sklepie. Urozmaicamy opis stosując możliwie dużo fraz, czy klonujemy produkty zmieniając frazy w tytule ?

author Jakub Wasielewski www 23.07.2016 23:25:24

@Krzysiek - Jeśli np sprzedajesz biżuterię i Masz w ofercie "kolczyki srebrne motylki" i "kolczyki złote motylki" to dla każdego produktu dajesz inny title, description i opis. Frazy należy dopasować na podstawie Twojej oferty w sklepie. Ja optymalizuję na około 3 frazy na każdą kategorię/podkategorię/ważniejsze produkty

author Tomasz www 27.07.2016 14:39:47

Jestem pod wrażeniem tego wpisu. Z niecierpliwością czekam na kolejne. Masa nowych pomysłów po przeczytaniu.

author Emil 09.08.2016 06:54:25

Świetny wpis, jeden z lepszych case'ów odnośnie pozycjonowania sklepu internetowego jaki ostatnio czytałem. To co piszesz jest całkowitą prawdą - najbardziej czasochłonny i żmudny jest proces doboru fraz kluczowych - przy sklepie internetowym można nawet na to poświęcić kilkadziesiąt godzin...

author Karol www 17.08.2016 08:59:36

Dobry artykuł, każdy właściciel sklepu internetowego powinien go przeczytać. ;) Problemem każdej branży jest to, że właściciele świetnie się znają na swoich towarach, ale już zdecydowanie gorzej orientują się w szczegółach technicznych i optymalizacji.

author HOLIGO www 18.08.2016 17:42:53

Bardzo pomocny artykuł kilka rad na pewno wykorzystam.

author Angelika 23.08.2016 14:39:37

Super, że na samym początku wskazówek znalazły się te, które dotyczą słów kluczowych, bo to przecież w SEO podstawa.
P.S. Ciekawy case! Pozdrawiam:)

author Bookero www 11.10.2016 14:01:35

Połączenie branżowej wiedzy o oferowanych produktach z wiedzą o pozycjonowaniu sklepu może przynieść właścicielom bardzo dużo korzyści. Dobry artykuł, wszystko konkretnie wytłumaczone. Dzięki!

author Netboy www 07.12.2016 14:00:34

Bardzo mi się przydał ten case, akurat będziemy robić klienta, który chce szczędzić na pozycjonowaniu sklepu i nie zbyt wierzy, że pewne rzeczy po prostu trwają i muszą zostać zrobione.

author Szymon www 10.08.2017 13:25:15

Wspaniały wpis, wiele mnie uczy, ponieważ pozycjonuję kilka sklepów i nadal mam coś do poprawy :)

author Lokomotywa 10.08.2017 15:51:42

Interesujący case. Zgadzamy się, blog jest konieczny do generowania dużego ruchu do sklepu, szczególnie z długiego ogona.

author Katarzyna www 10.11.2017 12:28:29

Bardzo mi się podoba ten poradnik, mąż ma sklep internetowy i muszę mu przedstawić ten post na pewno mu się bardzo przyda, pozdrawiam.

author Kasia 29.11.2017 08:24:33

Super poradnik,na pewno wiele z tych porad wykorzystam dla siebie, i co ważne na pewno zostanę na dłużej , bo widzę inne dobre artykuły. Do tej pory korzystałam z różnych źródeł wiedzy i dalej będę , książki typu Kotler , czy magazyny typu social media manager to nie wszystko, takie praktyczne porady to właśnie na blogach ;) pozdrawiam

author Krystian www 12.09.2018 14:37:03

Poleciłem ten artykuł znajomemu. Blog to świetne źródło ruchu, na frazy długoogonowe oraz może być przydatne dla rozwinięcia linkowania wewnętrznego.

author Automatyczny sklep www 16.05.2019 20:55:08

Niestety samo się nić nie zrobi. Chcąc mieć fajne efekty trzeba się trochę napracować :)

author Seoit www 21.09.2019 23:23:12

Przyzwoicie przedstawiony wartościowy CASE, zwłaszcza że można przedstawione zabiegi wykonać prawie na każdym, dowolnym sklepie internetowym. Idealnym uzupełnieniem byłoby przedstawienie ilości opisywanych kategorii i produktów a także ilościowe zestawienie w czasie optymalizowanych podstron. To wraz z wykresami widoczności dałoby jeszcze pełniejszy obraz podjętych działań.

Dodaj komentarz