Nowy mBank, czyli jak zwalić sobie SEO
W sieci bardzo głośno jest o nowej odsłonie strony głównej mBanku oraz nowej wersji panelu klienta. Bank postanowił na pierwszy ogień pokazać swoim klientom (i konkurencji) nowy design strony głównej. I się zaczęło...
Część klientów pokazywała jak strona się prezentuje na innych przeglądarkach np. tak :)
Ale moją uwagę zwróciła inna rzecz. Tak. SEO. A właściwie jego brak.
Próbował ktoś trafić na odpowiednią stronę, nowego mBanku, z Google wpisując frazy typu (czyli nazwę produktu lub usługi)?
- mbank lokaty
- mbank lokaty oprocentowanie
- emax plus
- mbank kredyty samochodowe
- i wiele, wiele, wiele innych?
Strona na którą trafiamy, całkiem fajna, to 404 :). Chyba specjaliści (lub firma od SEO obsługująca ich) mBanku nie zapoznali się z moim wpisem o przenoszeniu na nowy silnik.
W imieniu moim, jak i mojej konkurencji wypada mi tylko podziękować ekipie mBanku za taki myk, bo dzięki niemu moje strony finansowe będą mogły za jakiś wbić się na wysokie pozycje. A dzięki tym wysokim pozycjom będę mógł zarobić dużo kasiorki za polecania produktów.
Przykład mBanku dobitnie pokazuje, że o SEO nikt nie pamięta (lub nie chce). Potem ludzie płaczą, że spada ruch z organica :).
Komentarze 74
Nie wiem czy slowo "specjaliści" pasuje do kogoś, kto nie testował produktu przed wdrożeniem ;)
Ciekawy inny problem - nie na wszystkich przeglądarkach wlącza się ekran nowego logowania - na przykład na Operze wyskakuje blank page.
Siem czepiasz. Najlepsze jest to, że rozsypali też linki wewnątrz serwisu i 404 masz przy próbie klikania po zakładkach po zalogowaniu. Już czuje oblężenie mlini :) A tak pieli o tysiącach godzin testów, setka specjalistów etc. A okazało się, że jak zwykle wykonał to przydupas prezesa po godzinach :)
Czy tylko ja odnoszę wrażenie że mBank się sypie? W mojej osobistej ocenie nowy design jest po prostu tragiczny... nie wspomnę o nawigacji.
Duży może więcej :) Zastanawiam się ile ruchu mają z pozycjonowania, ale pewnie 10000x więcej z reklam w TV niż z wejść Google. I do tego mają Adwordsy.
Nie żebym ich bronił, ale to taki moloch, że może sobie na to pozwolić. A i tak niebawem pewnie sam wróci na pierwsze pozycje.
Podobna sytuacja miała miejsce przy nowej odsłonie strony Cinema City, mając jakiś kontakt z ludźmi od PR pytam czy to tak miało być. A wówczas wszystkie linki szły w kosmos od starych linków do opisu filmów, po podstrony miasta/kina.
Dość mocno się zdziwiłem, bo kij z tym że jakaś podstrona filmu wyświetlanego 2 lata prowadzi w kosmos - mogła by być przekierowana na obecny repertuar, no ale kiedy w Google wpisuje Cinema City Manufaktura Łódź i dostaję 404 to kulawo to wygląda - mniejsza już o SEO :)
Problem był chyba złożony albo izraelski wykonawca chciał jakąś ekstra kasę, nie bawiłem się w przekierowania na jakąś większą skalę, ale linki w Cinema City strasznie naćkane miały "?" i "&" a to chyba przeszkadza w zrobieniu zgrabnych przekierowań (nie czytałem jeszcze arta Twojego o zmianie silnika ) no zwłaszcza jeżeli nie ma się "starej mapy linków".
Z CC była taka sprawa ze chyba pierwsze 20-30 pozycji w Google związanych z CC to były martwe linki bez przekierowania na główną tylko 404 a i czasem jakiś inny błąd :)
Przecież tu widać, że do SEO nikt tutaj nawet palca nie przyłożył, a stronę robiła agencja znająca się (albo i nie znająca jak widać) na robieniu stron internetowych. Skoro wcześniej mieli SEO w pupie to i przy przenoszeniu mają to głęboko. Pod frazaim brandowymi pojawią się w ciągu tygodnia, pod resztą im to wisi, więc problemu wielkiego nie ma.
Nowy wygląd mBanku to koszmar. Co do ich SEO to wszyscy wiemy że oni są ustawieni po wieczne czasy... nawet jeśli teraz spadli to szybko wrócą na piedestał...
Ja nie mam problemu na nowej Opera z logowaniem i działaniem serwisu... może te początkowe problemy wynikały z migracji, albo propagacji zmian na serwerach...
Ja tutaj zgodzę się ze Sławkiem. Tak wielkie firmy a w zasadzie korporacje nie martwią się czymś takim jak SEO. mBank to mocna marka o której ciężko zapomnieć a co za tym idzie zwykły internetowy szarak swoją aktywnością w sieci (nie)świadomie ją pozycjonuje.
Nie bardzo kumam też komentarze o tym, że mBank jest "ustawiony po wieczne czasy" - przecież oni się nie pojawiają nigdzie pod frazami niebrandowymi, więc na jaki piedestał mieliby wracać? :)
Stara wersja panelu konta dostępna jest na https://www.mbank.com.pl/
Ma ktoś informację jaka agencja robiła wdrożenie nowej strony mbank? Może doczekamy się od nich jakiś informacji dlaczego niektóre rzeczy nie zostały dopilnowane? ;)
Strona na pierwszy rzut oka wygląda jak płatny motyw do WordPress-a w cenie poniżej 50 USD.
Co ciekawe strona działa na dwóch adresach z www i bez :)
Może kupili gdzieś przez Internet :P
Nie rozumiem, czy oni się zbyt pewnie czują, czy co...
Jako klient MBANK'u mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że ta strona to niesamowita kupa w porównaniu z poprzednią. Nie zagłębiając się w SEO, które też jest tragiczne to po tym wszystkim podjąłem decyzję o szybkim zmianie banku, bo obecny design mnie wpienia :)
SEO to pikuś przy Usability. Nic nie można znaleźć na tej stronie na pierwszy rzut oka. Dla mnie bałagan jest okrutny.
Moja żona powiedziała że ich nowe logo jest jakieś pedalskie ;)
Miałem to samo na Google Chrome :/
@Snaphub - no a ja wlasnie mam, musze sie logowac na FF. Ale co ciekawe na usenecie znalazlem wypowiedz goscia, u ktorego jest odwrotnie - on nie moze na FF.
@hyh:
looknij w źródło:
Pewnie teraz duma ich rozpiera :)
Wycięłó mi meta-tag, agencja to Intercorn
Mi się główna strona nie podoba - niestety takie trendy. SEO dla mbanku nie jest ważne bo większość i tak jest na stronie po zalogowaniu
Nie wiem kto wpadł na tak debilny pomysł z nową stroną mBanku. Gdyby nie historia konta to prawdopodobnie bym przeniósł się gdzieś indziej. Usability na zerowym poziomie, ta strona to jeden wielki chaos. Tragedia.
Spoko, ludzie i tak to łykną na parę miesięcy. A mbank nue musi sie pozycjonowac na frazy niebrandowe. I tak na kazdej innej stronie jest ich produkt. Coprawda musza zaplacic za leada ale maja w dupie zmiany algo.
Wygląd nowej wersji nie przypadł mi do gustu, dobrze, że zostawili możliwość zalogowania się do starej wersji. Jeśli zaś chodzi o SEO, to pewnie się tym tam nikt nie przejmuje. Po pewnym czasie na pewno wrócą.
tak to jest z dużymi firmami jak mbank, jakiś pracownik zlecił innemu pracownikowi, aby ten zlecił jakimś specjalistą od seło ogarnięcie ich serwisu a tu... niespodzianka, specjaliści nie czytają blogu shpyo i mają kłopot ;)
specjaliści wcześniej nie czytali blogu shypo, bo pewnie jest to pierwszy tego typu przpadek, gdzie firma z kapitałem 7 zerowym strzela sobie w stopę. Jak widzę, dzisiejszym poziom wiedzy u młodzieży(nie u wszystkich), to poważnie zaczynam rozważać jeżdżenie po nowych mostach, wiaduktach i tunelach
sprawiają wrażenie jakby stawiali na internetowość, ale ta nowa strona to faktycznie przerost formy nad treścią
Nie od dzisiaj wiadomo, że mbank leje sobie na te całe SEO :D Trzeba za to przyznać, że logo i nowy serwis to sobie spaprali. Do nowego panelu klienta zaczynam się coraz bardziej przyzwyczajać ale po co są avatary jak nie można wgrać własnego?
Pozostał im Page Rank 6 i to chyba nie spadnie po update no i myślą, że na słowa kluczowe nie muszą się pozycjonować, bo są tacy popularni...
Aż dziwne że firma z takim kapitałem nie zadbała o seo , przecież w takich korpo zanim wdrożą nowy produkt itp musi przejść przez setki rąk a tutak lipa
Wydaje mi się że oni raczej mają najwięcej wejść bezpośrednich. Choć z drugiej strony, dosyć dziwne że agencja która im to wykonała, nie zwróciła uwagi na ten szczegół ;)
Gdybym był klientem mBanku, to po tej zmianie od razu bym zrezygnował. Wygląda jak jakiś portal społecznościowy.
@Igor: Dokładnie takie samo wrażenie odniosłem. Osobiście nie znoszę tego trendu ze stronami, które trzeba scrollować pół godziny, a i tak za chwilę zapominam czego szukałem, bo jest 500 obrazków po drodze i sloganów, którym sam mam nadawać priorytety...
Mnie ogólnie wygląd ani grzeje ani ziębi, denerwujące jest jedynie to, że trzeba teraz klikać 2 razy zanim się przejdzie do strony logowania......
Czytałem jeszcze na pewnym blogu, że bezpieczeństwo logowania też daje wiele do życzenia. Przez dłuższy czas logowaliśmy się bez szyfrowania. Nie wiem po co wprowadzać jakiś nowy system skoro stary działał bardzo dobrze i był intuicyjny? Teraz pewnie za jakiś czas zmuszą do nowego i znowu nauka czegoś nowego... Aż się odechciewa dla moich dwóch przelewów i aktywowania karty...
Szczerze mówiąc do teraz się zastanawiam po co zmieni panel cały w mbanku. Nie wiem jak wam ale Mi poprzedni bardzo odpowiadał :)
Sytuacja się już chyba uspokoiła a co do seo, to zapewne i tak 90% wejść mają bezpośrednich albo z zapytania "mbank".
Dla mnie to wdrożenie to jakaieś kompletne nieporozumienie. Teraz pozostaje czekać aż to samo zrobią na Multibanku...
Już normalnie wyświetla mbank pod zapytaniami, ale nie podstrony tylko stronę główną.
Jeszcze ciekawsze jest to, że mbank spadł na praktycznie wszystkie frazy.
Niegdyś topowe "doładowanie mbank" ostatnio widniało na 5 pozycji :).
Ale mnie to wnerwia ta nowa strona mbanku, jeszcze tam trzeba jakies nowe konto zakładać ja nie wiem jak oni to wymyslili -.-
Tak się zastanawiam, strona mBanku była powszechnie znana i lubiana w sieci. Każdy z nas intuicyjnie się nią posługiwał. Po co te zmiany? mBanku nie idźcie drogą Allegro!
Lepsze jest wrogiem dobrego, co dobitnie widać po nowej wersji strony i panelu administracyjnego, do którego na siłę wciśnięto jakieś zabawy z zdobywanie odznak. Jeśli chcę się bawić w osiągnięcia, to uruchamiam Steama, a nie konto bankowe, które ma przecież służyć do innych celów, czyż nie?
@Piotr
coś cisza zapadła na blogu, wakacje?
Nadal nie rozumiem jak mBank mógł nie zadbać o SEO, a do panelu powoli się przyzwyczajam.
No niestety nawet największym się zdarza. Te nowe barwy też zbyt ciekawe nie są...
@Alex
Mi też te barwy się nie podobają. Ogólnie co do całego zdarzenia mbank dał plamę i to poważną...
Widać ''duży'' profesjonalizm u twórców strony banku, który zapewne grosza nie żałował. Taka strona powinna być przetestowana wzdłuż i wszerz. Widocznie im się nie chciało.
Nowy panel banku jest straszny, mimo że dostałem do niego dostęp to po pierwszym logowaniu wiem że to moje ostatnie logowanie do niego.
Jak im się mogło nie chcieć przetestować tej strony dla mnie to jest nie do pojęcia nie rozumiem tego.
Nie potrzebnie próbowali na siłę ten panel usprawniać, a odznaki to już całkowicie porażka...
Dokładnie, to są specjaliści, którzy zarabiają konkretne pieniądze a efektów nie ma niesetety ;) zastanawiam się na jakiej zasadzie cośtakiego dalej działa
Wielcy specjaliści chyba po znajomości podostawali te posady i efekty widać
A kiedy nowy wpis?
lol, banda pajaców za grubą kasę się opiernicza i nawet nie przetestowali dokładnie..
Wstyd dla mBanku i to duży. Na szczęście nie jestem ich klientem.
Teraz już wszystko ustabilizowane jest, ale to była wpadka mBanku :D
Odnoszę wrażenie że mBank ma problemy
Z jednej strony - faktycznie wtopa na maxa. Z drugiej jednak - nie dowiedziałbym się o tym, gdyby nie tego typu artykuły, bo osobiście odwiedzam tylko podstronę logowania do konta i tam nowości nie ma :)
Ciekawe czy mają tam jakiś dział SEO :D
Stara wersja była o wiele lepsza. Nie wiem dlaczego zmieniają to co jest dobre. Człowiek się przyzwyczai a tu masz ...
Mnie nowy system podoba się. W tym miejscu muszę wspomnieć o nowym interfejsie w Getin Online, który obowiązuje od kilku miesięcy. Tam to dopiero jest bałagan. Funkcjonalność dla użytkownika jest niemal zerowa - menu i obsługa jest mało intuicyjna. Myślę, że w mBanku osoby zajmujące się SEO pokpiły sprawę.
Fakt o SEO należy pamiętać. ;) Czasem tak bywa. Inni na tym skorzystali, a za jakiś czas może być zupełnie inaczej.
No to teraz się zacznie masówka na frazy mbankowe :D
Śmiesznie to wszystko wygląda tym bardziej że każdy bank jak m-bank czy Getin maja ostatnio na tyle konkretne wtopy ze coraz bardziej klienci określają ich jako oszustów wśród banków.
Ale sugestywnie na to patrząc na 100zadowolonych znajdzie się 30 co krzyczeć będą że źle i niedobrze a prawda jest tylko taka że czytać nie umieją ze zrozumieniem
Do dzisiaj po wylogowaniu się otwiera się strona 404.
mBank nie tylko olał SEO, ale się po prostu sypie z roku na rok coraz bardziej. A jak słyszę w reklamie, że najprawdopodobniej najlepszy bank ever, to słabo mi się robi.
Jak dla mnie wygląd nowej strony mbank jest porażką nie można na niej nic znaleźć wszystko jakby przepływa jak się zjeżdża na dół strony bardzo nie czytelnie. Po zalogowaniu no też są zmiany ale już baadziej można się połapać co i jak tylko kwestia przyzwyczajenia wzroku.
To co się stało z tą stroną to jakaś porażka. Wszystko im się posypało po tej zmianie. Korzystanie z ich internetowych usług jest prawie niemożliwe. Zaczynam rozważać przeniesienie do innego banku bo nie wiadomo jak to długo potrwa. Ich konsultanci na linii swoją drogą mili ludzie nie umieją nic powiedzieć, bo pewnie sami też nic nie wiedzą a zawsze to oni obrywają. Porażka jak można coś wdrażać i tego nie sprawdzić.
Hehe, zakładam, że jeśli nawet mieli jakiegoś specjalistę od tego (grafika ale przede wszystkim SEOwca) to już go nie mają ;) I to jeszcze bank, gdzie przez ich strony internetowe codziennie przewijają się tysiące ludzi. Nie zazdroszczę czarnego PRu jaki sobie zrobili
Awaria zapewne była chwilowa. Dzisiaj jest taki pęd życia ,że jak komuś coś nie działa przez chwilę to świat się wali. Rozumiem ,że duża instytucja powinna prezentować pewny poziom ale zdarza się nawet najlepszym. Takie pęd odczuwają min. kurierzy, jeden dzień paczka dłużej idzie i obrywa się im okropnie. Wprawdzie są rzeczy pierwszej potrzeby ale bez przesady. Ostatnio zamawiałem wycieraczki samochodowe przez internet pomimo jednego dnia poślizgu na nikogo nie krzyczałem. Pozdrawiam niezawodnych :)
Masz rację Darku. Pęd niesamowity ale od tego są firmy aby prezentować profesjonalizm. Jeśli znika strona banku jakie to budzi zaufanie klientów do takiej instytucji. A może znikną pieniądze ? Każdemu przejdzie coś takiego na myśl w takiej sytuacji.
Różnie można o tym myśleć, ale jak widać zdarza się nawet najlepszym. Słyszałem o tym te kilka lat temu, ale jak widać bank funkcjonuje do dziś i ma się całkiem nieźle ;-)