Jak zarabiać na blogu?
Internet to medium masowe, które przewyższa telewizję przynajmniej w jednej ważnej kwestii. Sprawia, że przekaz staje się dwukierunkowy, a użytkownik może być równocześnie twórcą treści. Ty też możesz zabrać głos w internecie, stworzyć własne miejsce w sieci i generować kontent, który trafi do wielu odbiorców. Możesz nawet, podobnie jak stacja telewizyjna, wykorzystać reklamy i różne formy współpracy do tego, żeby zarabiać pieniądze i to niekoniecznie małe kwoty. Czy jednak będziesz mógł utrzymać się z bloga lub chociaż pojechać na fajne wakacje, dzięki dochodom z własnej strony? Wszystko zależy od Twoich zasięgów. Przeczytaj nasze podpowiedzi i sprawdź, jak zarabiać na blogu.
Jak założyć bloga? Pierwszy krok do zarabiania
Założenie bloga nie powinno sprawić Ci większych problemów. Jest kilka platform, które w intuicyjny sposób przeprowadzą Cię przez ten proces. Należą do nich między innymi WordPress, Blogger czy WIX. Możesz dzięki nim rozpocząć tworzenie swojego kącika w sieci, w niektórych przypadkach zupełnie za darmo, przynajmniej dopóki nie zdecydujesz się na ewentualne dodatkowe opcje. Jednak kiedy już wybierzesz sobie szablon i nadasz stronie atrakcyjny wygląd, wciąż pozostanie najważniejsze, czyli zapełnienie treścią.
Nie musisz samodzielnie pisać artykułów. Bycie redaktorem na pełen etat to niemałe wyzwanie, któremu podołasz jeśli dysponujesz czasem i lekkim piórem. Pozwoli Ci to zaoszczędzić niemałe pieniądze i rozkręcić bloga bez ponoszenia dużych kosztów inwestycji. Jeśli nie chcesz jednak poświęcać na ten projekt nieprzespanych nocy, przemyśl zlecenie tekstów. Platformy, które Ci to umożliwią to między innymi Useme, Whitepress czy Linkhouse. Takie rozwiązanie ma swoje zalety, jeśli chcesz szybko zapełnić bloga wartościowymi artykułami i sprawić, żeby miał dobre parametry, zanim sam zaczniesz na nim działać lub umieszczać wpisy gościnne. Co jeszcze musisz wiedzieć, jeśli planujesz tworzyć bloga, który będzie zarabiał? Obejrzyj filmik!
Jak prowadzić bloga? Twórz angażujące treści!
Tworzenie angażujących treści to absolutna podstawa, jeżeli chcesz odnieść sukces w prowadzeniu bloga. To właśnie statystyki, świadczące o licznym gronie odbiorców, zainteresowanych Twoimi tekstami, mają szansę przyciągnąć uwagę reklamodawców. Pamiętaj jednak, że liczy się nie tylko liczba kliknięć w Twojego bloga, ale także to, ile czasu użytkownik przeciętnie na nim spędzi. Wysoki współczynnik odrzuceń (bounce rate), czyli wejścia, po których następuje szybkie opuszczenie strony, mogą sygnalizować, że coś z Twoim blogiem jest nie tak. Nie musi to koniecznie oznaczać, że na pierwszy rzut oka Twoje treści wyglądają na bezużyteczne. Sprawdź, czy nie masz problemów technicznych. Być może strona zbyt długo się ładuje? Obecnie internauci nie są zbyt cierpliwi.
Jak tworzyć treści, które zatrzymają odbiorcę na dłużej? Wybierz tematykę, która jest Ci bliska, a z pewnością ten krok przysporzy Ci o wiele mniej problemów w regularnym dostarczaniu contentu. Jeśli zlecasz, łatwo też ocenisz jakość przygotowanych dla Ciebie tekstów. Będziesz wiedział jakie tematy obecnie trendują w danej branży. Dotyczy to nie tylko blogerów modowych. Jeśli prowadzisz bloga o finansach i obracasz się w tym sektorze, szybko wywnioskujesz, czy w danym momencie warto pisać o kryptowalutach czy może raczej o NFT. Sprawdzaj, jakiego typu posty przyciągają największą liczbę czytelników. Możesz wykorzystać też narzędzia, takie jak Hotjar. Pomaga ono sprawdzić, w jaki sposób użytkownicy przeglądają Twoją stronę, gdzie klikają i jak daleko scrollują. Dzięki temu będziesz wiedział, w jakim kierunku iść ze swoimi treściami.
Istnieją różne typy contentu, które mogą pasować na Twojego bloga. Najpopularniejsze to newsy oraz artykuły poradnikowe. Jedno i drugie ma swoje zalety. Teksty newsowe powinny dotykać gorących tematów. Jeśli w twojej branży dużo się dzieje, nie zabraknie Ci materiału do tworzenia tego rodzaju wpisów. Pisząc o rzeczach, które są na topie, masz szansę zgarnąć sporo kliknięć. Musisz jednak działać szybko i nie odwlekać tworzenia newsów, bo inaczej użytkownicy będą zaglądać po nowinki do sprawniej publikującej konkurencji.
Jednym z narzędzi pozwalających sprawdzić liczbę wyszukań jest Ahrefs
Teksty poradnikowe wymagają często sporej wiedzy lub doświadczenia z pierwszej ręki. Zależnie od tematu, prawdopodobnie się nad nimi napracujesz. W przeciwieństwie do newsów jednak, mogą one generować kliknięcia przez długi czas. To droga do stworzenia tzw. evergreen contentu, czyli treści, które są zawsze aktualne. Oczywiście z czasem można je rozbudowywać. Jaki jest przykład treści typu evergreen? Biografie znanych osobistości, świąteczne tradycje, wskazówki dla osób poszukujących pracy, przepisy na proste potrawy i wiele innych zagadnień, które są regularnie lub cyklicznie wyszukiwane. Jeśli nie jesteś pewny, o czym pisać, korzystaj z narzędzi, które wskażą Ci liczbę wyszukań dla poszczególnych tematów.
Monetyzacja – zarabianie na reklamach i nie tylko
Jeśli już uda Ci się zgromadzić rzeszę odbiorców, możesz pomyśleć nad tym, w jaki sposób spieniężyć zainteresowanie Twoim blogiem. Jest kilka metod, z których możesz korzystać. Im więcej z nich wcielisz w życie, tym lepiej zarobisz na swoich treściach. Oto kilka z nich:
1. Reklama z Google AdSense
Banery reklamowe, które możesz umieścić na swoim blogu to popularna forma zarobkowania. Skorzystasz z niej na przykład dzięki systemowi Google AdSense. Treść reklamy będzie dopasowana do tematyki Twoich tekstów, a zatem jeśli piszesz o biznesie, być może będziesz reklamować jakąś sieć franczyzową, a tworząc treści na temat zdrowego stylu życia, dietę pudełkową lub buty sportowe. To, ile zarobisz, zależne będzie od liczby kliknięć, jaką uzyska reklama.
2. Współpraca indywidualna z markami
Jeśli uda Ci się nawiązać kontakt z przedstawicielem marki, która chciałaby się u Ciebie promować, również masz szansę wynegocjować sobie dobrą kwotę. Taka współpraca może przebiegać różnie. Być może będziesz musiał opublikować gościnny wpis z linkiem do strony partnera. Możesz również zostać poproszony o samodzielne stworzenie takiego tekstu i polecenie swoim czytelnikom jakiegoś produktu. Poszukiwać reklamodawców możesz również przez platformy takie jak Whitepress czy Linkhouse.
3. Wsparcie czytelników
Masz duże grono sympatyków, którym podoba się Twoja pisarska działalność? Może w takim razie zechcą wesprzeć Cię finansowo. Istnieją platformy, takie jak Patronite czy Buycoffe,to, które pozwalają twórcom zbierać pieniądze od czytelników. Możesz poprosić o pomoc w sfinansowaniu czegoś, co pozwoli rozwijać bloga (np. wycieczki jeśli piszesz o podróżach) albo po prostu dzielić się ze wspierającymi bonusowymi treściami w zamian za to, że dają Ci trochę zarobić.
Komentarze 2
dobrze, ale jak zrobić zasięgi bloga i jak go rozreklamować?
Super porady! Mam bloga od jakiegoś czasu i zawsze zastanawiałem się, jak można na nim zarobić. Te wskazówki na pewno wypróbuję, dzięki za pomoc!