53 Prawdy i mity 7 minut czytania

Ile kosztuje zaplecze?

Dzisiaj temat trochę kontrowersyjny w pewnym stopniu, ale mam nadzieję, że pokaże to potencjalnym klientom jak i początkującym pozycjonerom, że pozycjonowanie nie jest ani tanie, ani szybkie. Oczywiście wszystko zależy od naszych założeń. Dla tego przykładu zakładam, że zaplecze tworzy taka osoba jak ja, czyli jeden pozycjoner, a nie firma. Różnica między jednym a drugim będzie w kosztach.

Na początek potrzebne są nam pewne założenia, aby koszt był bardziej wiarygodny. Tak jak wspomniałem na wstępie, jest to koszt dla pozycjonera jako pojedynczej osoby, która musi ogarnąć wszystko - czyli zlecić wykonanie niezbędnych prac jak np. napisanie tekstów. Dodatkowo tworzyć będziemy lepszej jakości zaplecze, które po pewnym czasie będzie generowało ruch i trochę zarobi na siebie i na pozycjonera :). Naszym celem jest stworzenie 10 stron:

  • 2 katalogi tematyczne,
  • 8 stron tematycznych.

Co znaczy tematyczne?

Tematyczne to znaczy, że będzie zawierać słowa kluczowe na które będziemy pozycjonować stronę klienta. Dla przykładu jeżeli robimy zaplecze dla sklepu z lampami to będziemy tworzyć strony poświęcone każdemu rodzajowi lamp (stojące, wiszące, biurowe, itd.). Co do katalogów to np. tylko dla sklepów z oświetleniem.

Skoro już wiemy mniej więcej co i jak to przechodzimy do kolejnego etapu, czyli do obliczania kosztów.

Koszty

Teksty. Ze względu na to, że tworzyć będziemy zaplecze lepszej jakości, to na pewno odpadają teksty za 1zł za 1000 znaków. Lepsze zaplecze musi mieć minimum 3k znaków do tego jakieś fajne zdjęcia. Teksty muszą mieć formę artykułu, reportażu czy też recenzji. Koszt takiego jednego tekstu to około 10zł. Dla każdej strony musimy stworzyć np. 8 tekstów. Więc dla ośmiu stron mamy już: 640zł* za same teksty!

Zdjęcia. Możemy posiłkować się zdjęciami darmowymi, od klienta (jeżeli ma i nam pozwoli na wykorzystanie) lub będziemy musieli zakupić profesjonalne (w rozmiarze najmniejszym). Niech będzie po jednym zdjęciu na artykuł, by lepiej się czytało użytkownikowi - od 2.5zł do 5zł za zdjęcie. To daje nam już od 200 do 400**zł za zdjęcia w najgorszym wypadku.

Serwery i domeny. Tutaj w zależności od filozofii. Niektórzy będą kupować kilka serwerów by zróżnicować adresy IP a ja np. postawię wszystko na jednym serwerze za 50zł rocznie. Podobnie jest z domenami. Kupię u jednego rejestratora domeny funkcjonalne (np. *.com.pl, *.net.pl itp.) i kilka globalnych (*.com, *.info, itp). W sumie za domeny zapłacę 4*8zł (funkcjonalne) i 4*25zł (globalne) daje mi: 132zł***.

Do tego darmowy wordpress, szablon html lub jakiś młody, zdolny grafik, który zrobi fajną szatę graficzną za 100-200zł****, które będą różniły się zdjęciem w headerze, kolorami (by można było wykorzystać na wielu stronach).

Katalogi. Mamy do wyboru: płatny (150zł*****), darmowy lub swój. W najgorszym wypadku mam już 300zł za katalog.

Podane powyżej koszta są jednorazowe. Za rok trzeba będzie zapłacić za domeny i serwer. Jeżeli uda nam się wypozycjonować klienta na kilka haseł, to zaplecze szybko się zwróci, jeżeli nie to jesteśmy na minusie.

Za stworzenie samego zaplecza wyszło mi prawie 1300zł! I to w najgorszym wypadku. Ceny brałem w miarę najniższe na rynku.

  • * - ceny w textmarket
  • ** - ceny fotolia.com i istockphoto.com
  • *** - cennik dropped.pl
  • **** - na podstawie cennika grafików z którymi współpracuję.
  • ***** - cena za seokatalog.

To jeszcze nie koniec :)

Zaplecze trzeba podlinkować. Jeżeli mamy jakąś dodawarkę, to jest nam łatwiej. Jeżeli nie, trzeba zlecić komuś dodanie do katalogów (darmowych), precli, napisanie tekstów z synonimami. Część możemy zrobić sami, część trzeba będzie zlecić. A jeszcze płatne katalogi, by strona nabrała odpowiedniej "mocy", ze względu na wysoki PR i dobre podlinkowanie tych katalogów.

Podsumowanie

Myślę, że tym prostym rachunkiem pokazałem ile kosztuje stworzenie zaplecza, które będzie generowało ruch i jeszcze zarobi na siebie. Są to oczywiście przykładowe ceny. Można znaleźć niższe ceny za poszczególne usługi (np. domeny regionalne) i ze wszystkim zamkniemy się w kwocie 900zł. Może teraz dotrze do niektórych, że pozycjonowanie nie jest łatwe i szybkie. Jeżeli ktoś zobaczy jakąś ofertę (np. na allegro) na pozycjonowanie za 30zł to niech zastanowi się dwa razy zanim podejmie kluczową decyzję. Tak wygląda mniej więcej sytuacja jeśli chodzi o wolnego strzelca.

W przypadku firm SEO będzie trochę taniej i szybciej, bo taka firma ma ludzi na miejscu, którzy zrobią to wszystko np. w tydzień.



Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:.

Zobacz podobne wpisy

Komentarze 53

author Narzędzia SEO 20.12.2011 12:35:12

Niestety znacznie drogo wyszło to u Ciebie. I jeżeli miałbym inwestować w każdego klienta taką kwotę gdzie najczęściej występuje płatność za efekty ciężko było by o zarobek. Do tego trzeba doliczyć poświęcony czas... Stawianie seokatalog pod klienta? 10 stron zapleczowych to niewiele za tak dużą kasę jak przedstawiłeś. Niestety ciężko o firmy, które właśnie w taki sposób podchodzą do klienta...

author shpyo www 20.12.2011 12:38:47

No jasne, że można taniej. Tylko ja wziąłem pod uwagę, że tworzymy zaplecze lepszej jakości.
Co do seokatalogu pod klienta, a czemu nie? Jak będzie drugi z podobnej branży to będzie jak znalazł :)

author Ender www 20.12.2011 12:40:59

I dla każdego (innego tematycznie) klienta stawiasz nowe tematyczne zaplecze? Przy kilku(nastu) klientach robi się ładna ilość stron do zarządzania ;]

author shpyo www 20.12.2011 12:42:24

@Ender: wszystko zależy od klienta, strategii, celów :). To jest temat na inny wpis :>

author Joland 20.12.2011 12:44:00

Ale niech kosztuje i 2K, przecież to ma się zwrócić. Jeśłi masz umowę z klientem na conajmniej rok i zwrot rzędu kilkuset zł za słowa w miesiącu, to chyba powinno się opłacać prawda?

A z drugiej strony, to jeśli klient bierze 2-3 tanie słowa kluczowe i nie da się go wypozycjonować na te słowa bez zaplecza to ja bym w to nie wchodził...

author brown 20.12.2011 12:45:04

czy zaplecze stawiasz na siebie czy na firmę, w sensie, że jak mielibyscie zakonczyc wspolprace to zostaje ono u Ciebie czy oddajesz na firme, ktora pozycjonujesz?

author Jakub Sawa www 20.12.2011 12:46:25

@Narzędzia Seo - wszystko zależy od klienta i umowy - a jak klient zapłaci za zaplecze ? nie zrobisz dla niego ?

artykuł nie ma być wskazówką dla początkujących pozycjonerów ale ma uświadomić potencjalnemu klientowi, że za top1-10 stoją pewne koszty
shpyo nakreślił z grubsza jak powinno wyglądać budowanie zaplecza aby to zaplecze przetrwało do przedłużenia domen ;)

wiemy dobrze, że jest dużo innych metod - wszystko zależy od tego czy dana metoda przynosi efekty - skoro opisana przez shpyo jest skuteczna to inplus dla niego :)

można dyskutować o stronie ekonomiczne optymalizacji ale to chyba nie na otwartym blogu ;) tylko przy piwie na spotkaniu branżowym lub zamkniętym forum

author Narzędzia SEO 20.12.2011 13:08:51

@Jakub oczywiście że postawie zaplecze dla klienta jeżeli będzie tego chciał. Ale niestety może 1/10klientów jest zainteresowany aby zaplecze zostało wykonane dla niego...

Tylko co jest najgorsze w tym wszystkim... Klient szuka najtajszej oferty... I często nie jest świadomy tego jak pozycjonuje dużą firma a jak mała. Mała firma moze pozowlić sobie na takie tematyczne zaplecza. Duże firmy niestety idą na ilość. 1mln pkt w Statlinku do tego OmniADD i pozycje osiągnięte... I w ten sposób właśnie te małe firmy przegrywają z dużymi...

Art. jak najbardziej spoko. Tylko niestety pierwszy lepszy klient nie trafi na tego bloga i nie pozna ile kosztuje tak na prawdę pozycjonowanie a poleci do firmy gdzie bedzie najtaniej...

author Zarabianie na blogu 20.12.2011 13:10:46

Witaj,

Myślę, że postawienie zaplecza to najmniejszy problem. Sztuką jest to wszystko dzisiaj podlinkować i to tutaj trzeba liczyć największe koszty, bo:

- dodanie do płatnych katalogów
- dodanie do zamkniętych grup precli
- dodanie do darmowych ale zadbanych katalogów
- dodanie do ksiąg gości i stron o wysokim TR

Też nie kosztuje mało. A cały koszt pomnóż sobie x8.

Jak u Ciebie zarabiają zapleczówki ? AdSense ? Nie boisz się o powiązanie ich ze sobą przez G ?.

author Zbijam bąki www 20.12.2011 14:02:38

Przecież właściciel blogu napisał ten wpis, żeby pokazywać potencjalnym klientom jego koszty. Podejrzewam, że nie jeden już był i mówił - że seo to czysta kasa. Zero własnych kosztów poza robotą. A jak widać zdecydowanie tak nie jest.

author plumek www 20.12.2011 14:10:03

To faktycznie wszystko prawda. Jeżeli tworzymy zaplecze o sensownej jakości jako freelancer to niestety tak to wszystko wygląda. Takie wpisy są potrzebne, aby uświadamiać co niektórych jak to pozycjonowanie tak naprawdę wygląda :)

author Pan Artykuły www 20.12.2011 14:29:54

Sorki Piotr ale wyliczyłeś astronomiczne kwoty, szczególnie jeżeli chodzi o teksty.

author RedSEO www 20.12.2011 15:17:01

Każdy taką kalkulacje może zrobić trochę inaczej, ale każdemu wyjdzie podobna kwota. Co prawda na zdjęciach można zaoszczędzić, ale przykładowo domeny czy hosting trzeba rok w rok odnawiać, czego Shpyo nie uwzględnił.

Brakuje też czasu pracy włożonego w stworzenie całości i podlinkowania tego zaplecza, a to pewnie kolejne tyle lub więcej...

Pozycjonowanie nie jest tanie, a kto twierdzi inaczej ten z tego pewnie nie żyje :)

author Rafał www 20.12.2011 15:30:23

Dużo to pojecie względne. Bilans finansowy należało by rozpatrywać w oparciu o co najmniej dwa lub więcej lat. Jak autor stwierdził postawił na jakość... czyli ban mało prawdopodobny a z czasem moc coraz większa.

author Kamil www 20.12.2011 16:06:54

Obecnie tworzenie własnego zaplecza jeśli jest małe, nie ma sensu. Ponieważ liczba IP i domen będzie za mała w porównaniu do BHS

author gdaq 20.12.2011 17:41:41

Punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia. Postawienie zaplecze za 2 tys. Dla pana henka hydraulika co dorabia sobie jest wysoka kwota, ale dla firmy budujacej osiedla jednorodzinne juz nie koniecznie.
Ja zawsze uwazalem, ze seo jest to stosunkowo tanie, efektywne i co najwazniejsze mierzalne porownujac do innych form reklamy nie tylko internetowej.

author TopNeo www 20.12.2011 18:52:31

Ostatni przyszedł do mnie klient od wielkiego Polskiego potentata firmy na litere A.. i dokładnie było to co ktoś napisał wyżej: firma jedynie podłączyła klienta po SWL-a i tyle... przy rozwiązaniu umowy prosiła o dostęp do narzędzi dla webmasterów (dodam że ich meil był dodany na początku umowy... a świadczy to o tym że nawet tam nie zaglądali :(

ale ludzie łapią sie na markę :( a ja uważam że mniejszym firmą (freelanerą) bardziej zależy na efekcie i bardziej się starają..

pozdrawiam

author Krzysiek Kozieł www 21.12.2011 08:21:43

Jeśli chodzi o zaplecze na domenach regionalnych, to ja bym nie ryzykował po ostatnich banach Google na te domeny ;)

author shpyo www 21.12.2011 08:38:09

@Pan Artykuły - rozumiem, że piszesz zaje***te teksty za 10gr / 1000 znaków?
@brown - jeżeli klient wie czego chce, dobrze zapłaci, to będzie jego zaplecze.
@Zarabianie na blogu - zarabiają dobrze (link usunąłem - wiesz dlaczego :)
@Krzysiek Kozieł - jest ryzyko, jest zabawa. Albo stawiasz lipę i za jakiś czas wszystko wylatuje, ale inwestujesz w coś co przetrwa długo i szansa na ban / filtr jest mała.

author Magda www 21.12.2011 10:19:21

Nie rozumiem, skąd te komentarze o tym, jakoby Piotr podał ceny z kosmosu - naprawdę uważacie, że 10 zł za tekst lepszej jakości 3 k znaków, to dużo? Moim zdaniem to kompletne minimum.
Napisał przecież o tym, że to wartościowe zaplecze - a nie spam. A to kosztuje.
Swoją drogą cieszę się, że o tym napisałeś, być może będę tego linka podrzucać komu trzeba...

author Marek www 21.12.2011 12:09:39

Są firmy, które płacą tyle miesięcznie za opiekę nad niewiele większym zapleczem, ale nie zawsze jest to konieczne i wymagane. Natomiast nie zgodzę się, że
"W przypadku firm SEO będzie trochę taniej i szybciej, bo taka firma ma ludzi na miejscu..."
Ci ludzie kosztują i to niemało, a do tego ktoś jeszcze musi nad nimi stać, żeby robili to porządnie. Tym ludziom musisz płacić cały czas, miesięcznie, a zlecone zaplecze kosztuje mniej więcej tyle, ile podałeś.

Dobre SEO kosztuje, a klient dostaje to, za co zapłaci.

author Wilk www 21.12.2011 14:02:01

Ceny można zoptymalizować nadal zachowując jakość zaplecza. Ale to właśnie tu zaczyna się prawdziwa sztuka, a nie chodzenie na łatwiznę ;)

author www.skrypty.pro www 21.12.2011 16:53:28

Tak naprawdę głównym kosztem zaplecza (dużego) są przede wszystkim teksty i domeny. Zaplecze można stawiać na tekstach z synonimów i wtedy cena znacznie spada, kupując tekst 5k znaków z synonimami spokojnie można go wrzucić na 50-100 stron. Czy to już jest spam czy jakość? Trudno ocenić. My takie zaplecze tworzymy na Microsite Managerze za ułamek ceny i nie w tydzień, ale w jeden dzień (już na wersji 3.0). Można też importować artykuły bezpośrednio do ministron z pliku xml. Dlatego cena w artykule jest dla mnie jednak dość astronomiczna.

Z ceną domen niestety wiele się zrobić nie da, a praktyka pokazuje że nie warto stawiać wszystkiego na jednym np. regionalkach :/

author Paweł Mąka www 21.12.2011 17:34:52

Zgadzam się ze zdaniem gdaq-a cena zaplecza powinna być dostosowana do klienta, im grubszy klient tym większe możliwości, mniejsza firma może woleć wydać tyle pieniędzy np na adwords niż zainwestować w pozycjonowanie które nigdy nie jest na 100% pewne w sensie efektów.

author Anhor www 22.12.2011 11:55:52

Ciekawy artykuł, jednak liczyłbym od razu ceny domen wraz z przedłużeniem ( założenie, że zaplecze jest na tyle dobre ze nie dostanie bana) za następny rok - koszty domen wtedy się znacznie zwiększają. Jednak w koncowym rozrachunku jest to bardziej oplacalne

author gripek 22.12.2011 11:56:39

Moim zdaniem "posiadanie zaplecza" stało się ostatnio "bardzo modne"... :-) Już nawet większość osób zaczynających w temacie pozycjonowania od razu rzucają się na budowę zaplecza, nie sprawdzając wcześniej czy w ogóle im to się to opłaca kierując się głównie myślą iż "to super" rozwiązanie na pewno wybije ich do na TOP3 :-))))

Zaplecze, zaplecze... ale nie tylko zaplecze! :-) A co w chwili kiedy okazuje się, że nie ma funduszy na "zaplecze"? Wtedy nie można pozycjonować klienta? :-)

author Hicarian/Pio www 23.12.2011 15:13:37

Widocznie nie umiecie szukać odpowiednich ludzi, którzy zrobią to dużo taniej, Eot.

author hotfix www 25.12.2011 18:06:38

Robiłem stronkę pewnej Pani adwokat, było fajnie, zadowolona chciała potem pozycjonowanie. Jednak dodała stronę sama do jakiegoś pseudoserwisu i tam gość zaoferował jej o wiele tańsze pozycjonowanie.

I co się okazało, po miesiącu patrzę w google a tam same wpisy z automatu do darmowych katalogów ale zamiast kancelaria to gabinet, sekretariat, a zamiast adwokat: ajerkoniak i jajecznik. Ja mało co się nie popłakałem, a ona jak się dowiedziała to mało co faceta nie zabiła. Po miesiącu jest z powrotem i nawet chce płacić więcej :D

Ot taki przykład, że lepiej czasami nie brać partaczy.

author Darek 25.12.2011 21:57:44

Bardzo fajny artykuł, natomiast mam kilka pytań:
Przyjmijmy, że buduję zaplecze zgodnie z wytycznymi tego artykułu.
Zrobiłem 10 stronek (8 stron po 10 podstron, arty po 5000 znaków wraz ze zdjęciami + 2 katalogi tematyczne)

Moje pytania
1) Odnośnie tych 8 stronek po 10 podstron każda: W każdym artykule będzie po 3-5 powtórzeń danego słowa kluczowego które mnie interesuje - w ile słów na artykuł wszyć mój adres www ? - 2, 3 więcej ?

2) Jak linkować ze sobą te 8 stronek ? Zgodnie ze schematem A->B, C->D, E->F ? etc ... ?

3) Powiedzmy mam już 2 gotowe katalogi. W jaki sposób mam promować moją frazę ? Wystarczy dodać tylko stronę do katalogu czy promować ją inaczej w katalogu ?

Z góry dzięki za odpowiedź.

author Maciej M www 26.12.2011 19:15:37

Widziałem już tzw. "darmowe zaplecza" oparte na blogspotach linkowane z miniaczy i easydir. Muszę powiedzieć, że byłem pod wrażeniem efektów tych działań. Dotyczy to jednej firmy zajmującej się pozycjonowaniem. Zdaję sobie sprawę, że to tylko wycinek zapleczówek tej firmy, ale jak widać darmówki wciąż są w użyciu.

author Greg 26.12.2011 23:33:20

Bardzo mi się podoba tworzenie zaplecza "dobrego". Bo jeśli już robić 10 stronek zapleczowych, to znacznie lepiej umieścić tam 10 dobrych tekstów i podlinkować i zebrać na tym jakąś kasę, którą zapłacimy za domenę i serwer, a na pewno więcej.

Najdroższe jest wg mnie podlinkowanie togo wszystkiego. Tzn inne niż puszczenie projektów w publikerze.

Ale fakt, wyliczyłeś to trochę drogo :)

author Krzysztof Trynkiewicz z WydajnyKomputer.pl www 27.12.2011 02:16:50

W sumie dosyc dobre oszacowanie, chociaz ja bym tam na zaplecze nie kupowal grafik, tylko wygooglal darmowe - dla Google to i tak obojetne. No i cena za odnowienie domeny nie bedzie juz 8 czy 25zl.
Co do serwerow - na danym serwerze hostingowym moze byc wiele stron z roznymi IP i Google nie dojdzie do tego, ze sa na tej samej maszynie fizycznie. Takze wystarczy dokupic IP, nie trzeba calego hostingu.

author Robson www 27.12.2011 12:58:34

Ceny mocno wygórowane jeśli to ma być dla małej niewielkiej firmy chyba że mówimy o jakiejś większej spółce, która może sobie wliczyć to w koszty bez większych problemów.

author shpyo www 27.12.2011 18:06:29

@gripek - jak nie ma kasy na zapleczenie to proces tworzenia rozkłada się w czasie.
@Darek - 1) nie jest dla mnie wyznacznikiem ilość słów kluczowych w artykułach.
2) każdy ma swój sposób linkowania. Piramidka, koła czy inne kombinacje.

author Adam www 28.12.2011 13:52:19

Ceny po nowym roku pójdą w gorę , inflacja idzie wiec i koszty SEO wzrosna, co za tym idzie koszty zaplecza także!

author ITSS 28.12.2011 18:58:42

Witam, moim zdaniem koszt zaplecza zależy głównie od pozycjonowanego klienta. Jeżeli gościu prowadzi zakład fryzjerski w mieście i wchodzi w grę tylko pozycjonowanie regionalne to nawet nie warto budować profesjonalnego zaplecza tylko postawić to na darmowych blogach na przykład. Przy większych klientach wiadomo, że do sprawy trzeba podejść profesjonalnie i postawić już coś konkretnego nad czego istnieniem mamy kontrolę i nie zniknie z dnia na dzień.

author tetsuo www 29.12.2011 22:13:20

Jako laik mogę powiedzieć, że fajnie zobaczyć jak to wygląda od kuchni u profesjonalisty. Nie rozumiem tylko po co te zdjęcia w artykułach na zapleczu. Google daje za to jakieś dodatkowe 'punkty'?

author Tomasz Wędziński www 03.01.2012 02:34:36

@Pan Artykuły: gdzie masz niższe ceny za merytoryczne teksty?

@tetsuo: tak, bo jeśli tylko tekst mamy to może to być uważane przez G jako spam tudzież mało wartościowy tekst. W końcu jedno zdjęcie to tysiąc słów.

@hotfix: cóż, czasem dobrze jak klient się sparzy na jakimś pseudofachowcu


Ogólnie oczywiście, ze koszt będzie się różnił w zależności od przedsięwzięcia, a tu shpyo uwzględnił jakąś średnią swoich klientów zapewne

author Mateusz www 09.01.2012 00:52:43

Dawno mnie tu u Cb nie było, tak samo jak nick zmieniłem, ale do rzeczy...

Koszt zdjęć mogłeś odpuścić - ja mam zdjęcia m.in. z sxc.hu oraz wielu innych banków zdjęć z darmowym dostępem :)

Osobiście blogi stawiam mega rzadko stawiam głównie na pseudoserwisy, które e mojej ocenie są 10000x lepsze pod względem przekazywanej mocy :D

a co do zaplecza, to powinniśmy się uczyć od zagranicznych SeŁowców gdzie zaplecze to połączenie serwisu dla ludzi z dużą popularnością (ludzie sami z siebie linkują) i mocnych linków z ww tytułu np. walkingnewspaper KROPKA com

author E-kreacja www 13.01.2012 21:12:37

Zaplecze wcale nie musi być kosztowne. Można wykorzystać swój hosting i zrobić strony (co z tego że to to samo IP), są darmowe hostingi, blogi - jest w czym wybierać.
Do tego lepiej robić je wcześniej bo z czasem nabierają siły, więc nie ma co tracić czasu.

author Mateusz www 17.01.2012 03:17:45

@e-kreacja
To samo IP może i być, ale z DNS'ami to bym uważał :P

author Damtox www 19.01.2012 12:30:42

Nie zapominaj jeszcze o tym, że zawsze można stawiać strony web 2.0 a to na pewno jakichś mniejszy koszt...

author E-kreacja www 09.02.2012 09:48:10

Tak jest ryzyko utraty czegoś co nie jest swoje. Do tego budując zaplecze np. na subdomenie i na tym samym IP sporo ryzykuje się jeśli chodzi o filtr. No ale są to prawie darmowe rozwiązania. Wiadomo, że lepiej na różnych hostingach, z różnymi domenami i super contentem :)

author sposob www 25.02.2012 00:23:19

SEO - ok! Natomiast mam wrażenie, że to nie idzie w dobrą stronę. Im wiecej czytam porad dotyczących SEO i pisania artykułów to dochodzę do wniosku, że nie warta jest treść tylko ilość znaków i ilość odwołań do precli etc. Przez takie działanie zrobimy wielki śmietnik w sieci, a żeby znaleźć informacje będziemy musieli odwiedzić 10- stron. Mam nadzieje, że google zmieni algorytm i będzie szukało linków rzeczywiście wartościowych bez bezsensownych dowiązań, mieszania treści etc. Zatem w przyszłości pewnie będziemy się uczyć o GSEO. To moje zdanie. Prowadzę stronę http://www.sposobnawszystko.pl/ i staram się zamieszczać tam treści dla użytkownika - NIE dla SEO.

author skrypt 29.03.2012 02:27:31

Niestety net stał się wielkim placem działań militarnych webmasterów i pozycjonerów ;) kto sprytniejszy bądź ma lepszą armię (zaplecze) ten wygrywa... wkrótce zostanie pobojowisko (śmietnik) ;)

author lukas www 30.03.2012 14:29:12

Witam, mam jedno pytanie, dotyczące zdjęć, znacie jakieś dobre banki zdjęć w których można znaleźć legalne fotki do umieszczenia winnym serwisie.

author Tadek www 27.04.2012 13:26:41

Jak ja tak sobie po amatorsku... to te informacje są dla mnie smutne, drogo, za drogo, by to zrobić samemu.

author psdtube www 27.05.2012 23:59:46

Fakt...dobre, WARTOŚCIOWE i podlinkowane zaplecze to prawdziwy skarb, a w dodatku zapewnia stabilność. Jeśli wbijemy strony zapleczowe na PR=2 lub większy możemy nawet czerpać zyski np. ze sprzedaży linków.

author elBarto 09.08.2012 13:49:04

ciekawy artykuł przyjemnie się czytało
zapraszam

author glaz www 08.05.2013 14:50:26

Bardzo ciekawy artykuł, a co jeśli będę stawiał na darmowych serwerach i zakładał darmowe domeny, czy ten proces będzie znacznie gorzej działać na nasz pozycjonowany serwis?

author Marek www 11.07.2013 08:48:39

Koszt budowy zaplecza nie jest aż tak duży w porównaniu z nadaniem mu odpowiedniej siły i jego utrzymaniem - zdobywanie do niego mocnych odnośników/troszczenie się o "życie takiego zaplecza"...

Z tego co zauważam to branża powoli odwraca się od budowy dedykowanego zaplecza - starając się pozyskiwać odnośniki z ogólnych miejsc najczęściej portale pokroju AntyWEB/gościnnych wpisów itp.

author Mariusz Pozycjoneria.com www 24.10.2014 16:01:00

Dodam od siebie, że w przypadku rozwiązania z domenami zakupowanymi na rynku pierwotnym, czyli jako nowe/świeże takie zaplecza zyskują wartość z czasem, czyli z wiekiem domeny. Z własnego doświadczenia napiszę, że również wpływ na to ma stała lub ciągle powstająca treść w postaci nowych podstron czy wpisów na blogu.

Jest jeszcze opcja, żeby zakupić domeny z historią na rynku wtórnym np. aftermarket, tylko trzeba wpierw ją zbadać i np. sprawdzić pagerank danej strony, im wyższy tym lepiej, ponieważ taką domenę zawsze można dobrze sprzedać np pod katalog stron.

W przypadku firmy pozycjonerskiej, która strikte zajmuje się pozycjonowaniem czasem warto, żeby umieściła link do naszej strony w swoim zapleczu tematycznie odpowiadającym naszej stronie, co wyjdzie taniej. Wszystko zależy od strategii i perspektywy czasowej.

Jednak ile firm pozycjonerskich tyle cen. Każdy sobie może porównać.

author Agnieszka www 11.10.2016 12:47:08

Artykuł świetny i powinien poznać go każdy, kto chce zlecić komuś pozycjonowanie. Wiadomo, lepsze zaplecze, czyli droższe będzie tworzone dla dużego klienta. Koszt zmniejszy się jak firma jest mała lub też nie potrzebuje aż tak solidnego zaplecza. Koszty będą też oczywiście różnić się od tego czy zrobi to freelancer czy firma... Uważam, że 1300 zł (a jest to jednorazowy koszt) przy umowie na dłuższy okres nie jest wygórowaną ceną.

Dodaj komentarz