5 Blog 6 minut czytania

Jakość strony a indeksowanie – co na to eksperci z Google?

W temacie jakości stron, które wyświetlają się w SERP, opinie ekspertów z Google nie zaskakują. Wyszukiwarka nastawiona jest przede wszystkim na to, aby premiować content, który jest pomocny i prezentuje wysoki standard. Oczywiście dobre treść wciąż nie gwarantują, że wylądujemy na wysokich pozycjach, jednak niewątpliwie dają przewagę. Jak się jednak okazuje, jakość strony wpływa również na kwestie indeksowania. W jaki sposób? O tym opowiadają John Mueller oraz Gary Illyes w podcaście Search Off the Record.

Spis treści:

  1. Nie tylko ranking Google – gdzie jeszcze znaczenie ma jakość strony?
  2. Crawl Scheduler – czym jest?
  3. Jakość a afiliacja – czy muszą się wykluczać?
  4. Podsumowanie

Nie tylko ranking Google – gdzie jeszcze znaczenie ma jakość strony?

„Wszędzie i to całkiem dosłownie. Od sitemap po rankingi.”

To odpowiedź Gary’ego Illyes’a na pytanie, w jakich obszarach jakość ma znaczenie. Jednak poza pozycjonowaniem, czyli sferą, w której znaczenie jakości nikogo nie zaskakuje, ekspert wyróżnia przede wszystkim indeksację stron. Dowiadujemy się od eksperta, że lepsze jakościowo strony często mogą cieszyć się pewnymi przywilejami na tym polu.

W jaki sposób to działa? Strona główna na nowo powstałej stronie niemal zawsze może liczyć na to, że Googlebot ją odwiedzi i jeśli nie zastanie tam naprawdę słabych treści czy problemów technicznych, prawie na pewno ją zaindeksuje. Jednak w przypadku kolejnych podstron, jakość strony głównej zadecyduje, czy crawlery mają je przeskanować.

Crawl Scheduler – czym jest?

Ważna informacja, która pada w rozmowie, dotyczy planowania indeksacji stron. To nie Googlebot decyduje o kolejności skanowania kolejnych urli, a tzw. Crawl Scheduler. To system, którego zadaniem jest ustalenie tej kolejności na podstawie wybranych priorytetów. Do tych priorytetów należeć może częstotliwość dodawania contentu, ale także jego jakość. Oznacza to, że strony, które prezentują się nieco gorzej pod tym kątem, rzadziej aktualizują treści lub nie dbają o ich jakość, będą na samym dole kolejki.

Przewidywana przez Crawl Scheduler jakość, wnioskowana między innymi na podstawie wcześniejszego skanowania, może sprawiać, że niektóre domeny lub części tych domen, będą rzadziej odwiedzane przez crawlery. Gary Illyes zasugerował, że usunięcie kiepskich treści i dodanie lepszej jakości contentu może poprawić tę sytuację.

Jakość a afiliacja – czy muszą się wykluczać?

Linki afiliacyjne wielu ludziom kojarzą się ze spamem i contentem niskiej jakości, nastawionym na zysk z kliknięć lub sprzedaży. Jednak według ekspertów z Google, takie linki również można obudować wartościową treścią. Jeśli więc chcemy zarabiać na afiliacji i nie zaszkodzić jakości naszej strony, starajmy się tworzyć pomocny content. Zamiast wklejenia suchej informacji od producenta, dokonajmy rzetelnej recenzji produktu, a najlepiej wzbogaćmy ją zdjęciami. Wówczas Google doceni nasz wysiłek.

Podsumowanie

  • Eksperci z Google podkreślają, że wysoka jakość treści na stronach jest kluczowa dla wyników w SERP (Strona Wyników Wyszukiwania) i indeksowania. Jakość strony ma znaczenie nie tylko dla rankingu Google, ale także wpływa na proces indeksacji, czyli na to, czy strona zostanie zaindeksowana przez Googlebot.
  • Strona główna nowej witryny prawie zawsze zostanie zaindeksowana, ale jakość strony głównej wpływa na decyzję, czy crawlery mają przeskanować kolejne podstrony.
  • Crawl Scheduler to system, który ustala kolejność skanowania stron na podstawie różnych priorytetów, w tym jakości treści. Przewidywana jakość strony, oparta na wcześniejszych skanach, może wpłynąć na to, jak często strona jest odwiedzana przez crawlery.
  • Eksperci z Google sugerują, że nawet linki afiliacyjne można łączyć z wartościową treścią, co poprawi jakość strony i może przynieść korzyści w kontekście zarabiania na afiliacji.



Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Paulina Szydłowska

Paulina Szydłowska — autor wpisu

Zawodowo pisze. Hobbystycznie czyta. Czas wolny od literek poświęca rodzinie, znajomym i kotu (niekoniecznie w tej kolejności). Z ogromną przyjemnością tworzy teksty na tego bloga i skrycie marzy o przybiciu piątki z Johnem Muellerem.

Komentarze 5

author Semgence www 22.09.2023 10:00:01

Ciekawe bo własnie dużo rankingów i afiliacji, nawet wieloletniej, wylatuje z pozycji a niejednokrotnie z indeksu.

author Artur www 10.11.2023 20:11:30

Ciekawy, interesujący artykuł.

author abs-metal www 24.01.2024 11:22:52

Google ma swoje sposoby aby nie docenić Twojej strony. To subiektywny komentarz, ale często jest tak, że strona z minimalnym zasobem treści stoi wyżej w wynikach niż strona z dużą ilością wartościowych informacji. Czasem mam wrażenie, że " wysoka jakość treści" to trochę mit.

author Jakub Wasielewski www 24.01.2024 11:28:04

@abs-metal - Pozwolę sobie mieć inne zdanie ;) A pokaż jakiś przykład.

author abs-metal www 29.01.2024 11:45:42

Konkretnego przykładu brak. To być może subiektywne wrażenie wyrobione na przestrzeni lat obserwacji wyników google.

Dodaj komentarz