8 E-commerce

Dropshipping - jak zarobić na e­commerce bez większych inwestycji?

Dla każdego, kto marzy o otworzeniu pomyślnego biznesu w Internecie, ważne są początkowe oszczędności. Nikt nie chce od razu inwestować góry pieniędzy, nie mając 100 % pewności czy ta inwestycja zakończy się sukcesem. Jak zatem stworzyć np. sklep internetowy przy jak najmniejszym nakładzie finansowym?

Rozsądne inwestycje

Są pewne elementy, na których nie warto oszczędzać. Z pewnością należy do nich porządna reklama, czyli przemyślany i skuteczny e­marketing w przypadku sklepu internetowego. Gdzie zatem szukać oszczędności? Od niedawna na polskim rynku istnieje bardzo ciekawe rozwiązanie, które może pomóc początkującym przedsiębiorcom. Mowa tu o nowym modelu sprzedaży online, a mianowicie o systemie dropshippingu. Model ten określa warunki współpracy między właścicielem sklepu internetowego a hurtownią (lub importerem czy producentem). Polega na tym, że odpowiedzialność za magazynowanie, przygotowanie towaru do wysyłki oraz samą jego wysyłkę, a także przyjmowanie i rozpatrywanie zwrotów ponosi ta druga strona, czyli hurtownia.

Dla początkującego przedsiębiorcy to ogromne ułatwienie i przede wszystkim ogromne oszczędności. Nie musi się on martwić ogromnymi kosztami magazynowania towaru ani też kosztami wysyłki. Omija go też ryzyko zamrożenia kapitału w zalegającym towarze. Ma on czas na skupienie się na kwestiach marketingowych, na budowaniu własnej marki i na poszerzaniu swojej oferty.

Jak dokładnie wygląda proces sprzedaży w dropshippingu?

Schemat droppshipingu - jak działa dropshipping?

Oczywiście wszystko zależy od ustalonych warunków pomiędzy właścicielem sklepu online a partnerem handlowym. Oprócz podstawowych zasad współpracy opracowywany jest system rabatowy przydzielany przedsiębiorcy. Z reguły już na starcie partner dropshippingowy dostaje spory rabat bez dodatkowych warunków. Z biegiem czasu będzie on rosnąć w zależności od liczby składanych przez niego zamówień. Można scharakteryzować uproszczony schemat sprzedaży w dropshippingu, który opiera się na paru podstawowych krokach:

  1. Klient dokonuje zakupu, wybranego przez siebie, produktu i dokonuje płatności (płacąc cenę detaliczną).
  2. Właściciel sklepu dokonuje zamówienia w hurtowni. Może zrobić to samodzielnie lub tak zintegrować swój system z systemem hurtownika, że będzie się to odbywało automatycznie.
  3. Hurtownia przygotowuje towar do wysyłki.
  4. Przedsiębiorca płaci za towar cenę hurtową obniżoną o uzyskany rabat.
  5. Hurtownia wysyła towar na adres klienta, który pierwotnie dokonał zakupu.

Zalety i wady systemu dropshippingowego

Przedsiębiorca ma całkowitą wolność działania. Aby podpisać umowę dropshippingową sklep nie musi być nowy. Każdy może skorzystać z tego modelu. Właściciel może podpisać wiele takich umów z wieloma hurtowniami bądź skupić się tylko na jednej. Jego asortyment nie musi ograniczać się tylko do towaru, jaki proponuje dana hurtownia. Jeśli ma takie możliwości może dodatkowo magazynować produkty spoza ich oferty we własnym zakresie.

Jedyną wadą wydaje się być brak kontroli nad jakością wysyłanego towaru oraz szybkością wysyłki. Dlatego tak istotnym elementem w tym modelu sprzedaży jest dopracowanie zasad współdziałania pomiędzy kontrahentami. Umowa musi być szczegółowa, zabezpieczająca obie strony w razie jakichkolwiek problemów, ale i dla obu stron korzystna.

Dla kogo model dropshippingowy?

Z tego modelu może korzystać praktycznie każdy sklep internetowy. Chociaż jego wprowadzenie nie wyklucza całkowicie inwestycji finansowych w przedsięwzięcie, to z całą pewnością pozwala je obniżyć. Reasumując w moim mniemaniu model ten daje ogromne możliwości:

  1. Pozycjonerom – w końcu względnie tanim nakładem mogą „wypozycjonować” własny sklep i mieć całkiem przyzwoite dodatkowe lub nawet podstawowe źródło dochodu.
  2. Specjalistom ds. marketingu w internecie – mam tu na myśli osoby, które potrafią popularnymi i znanymi w branży sposobami pozyskać konstruktywny ruch i sprzedaż.
  3. Firmom, które już posiadają sklep internetowy – jest to dobre miejsce, gdzie mogą zbudować nowy sklep lub stworzyć dodatkową kategorię, tym samym rozszerzyć asortyment nie inwestując w towar.

Przy okazji polecę jedną z prężniej funkcjonujących hurtowni dropshippingowych: bagexpress.pl – dobre warunki współpracy, wysokie marże dla partnerów i terminowość.

Osobiście znam sklepy, których obroty sięgają kilkunastu tys zł miesięcznie i współpracują w takim właśnie modelu.

Co Wy na ten temat sądzicie?



Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:.

Zobacz podobne wpisy

Komentarze 8

author adam 09.11.2015 09:08:12

Sądzę, że jeszcze jeden taki wpis, to przestane tu zaglądać.

author Jakub www 09.11.2015 11:15:12

Model ten jest dobrym rozwiązaniem, zakładając że hurtownia jest rzetelna i daje odpowiednie rabaty dla swoich partnerów. W tym przypadku 37% w maksymalnym wariancie wydaje się dobrą propozycją.

Możliwość rozwinięcia sklepu bez inwestycji w towar, zwłaszcza w początkowym etapie bez wątpienia jest dużym atutem tego typu modeli współpracy.

author Florian www 09.11.2015 11:55:36

A mi się wpis podoba. coś z mojej branży a co do tego polecanego serwisu to nie wróże mu raczej sukcesów przy takim poziomie cen:) Allegro i aliexpress wybije jak mrówki:)

author Paisley Poland www 09.11.2015 13:53:51

Nam też nie przeszkadza taki rodzaj wpisu - wiadomo, że ciężko napisać coś zupełnie neutralnego... Model współpracy jest fajny - też znamy firmy, które tak działają i całkiem dobrze sobie radzą. Choć na dłuższą metę często jest potrzebny "magazyn" pośredni np. do zwrotów / reklamacji bo ludzie często się mylą / odsyłają w złe miejsce... albo chcą odebrać osobiście, bo mieszkają w tym samym mieście (szczególnie przy tanich produktach).

author UrbanSEO 09.11.2015 17:58:37

Dzięki za przedstawienie tematu. Teraz już wiem o czym mówił mi jeden znajomy, gdy wspominał o swoim sklepie gdzie nie ma żadnego towaru a wszystko poza reklamą robią inni :). Będę musiał się dokładniej dowiedzieć co i jak. Bagexpress nie znam, ale z ciekawości sprawdzę co oferują.

author Marta www 09.11.2015 20:56:36

Dropshipping ma kilka wad, przede wszystkim marża. W każdej branży jest inaczej, ale żeby być konkurencyjnym na rynku możemy liczyć na kilkanaście procent maksymalnie.
Są też różne problemy dotyczące reklamacji, konieczności zamrożenia gotówki (z systemów płatności można wypłacać tylko kilka razy bez opłat, a i tak pobierają prowizję). Trzeba też pamiętać o hostingu, obsłudze (mail, telefon), wysyłkach etc. Trzeba to wszystko dobrze skalkulować, żeby nie wyszło, że po wszystkich kosztach pracujemy prawie za darmo. :)

author Antonis www 10.11.2015 14:31:34

Nie ma to jakim wpis sponsorowany. Nie sądzę jednak żeby tutaj znaleźli się potencjalni klienci czy firmy skłonne do współpracy.

author Leszek 28.08.2016 16:14:15

Szanowni Państwo

Reprezentuję internetową hurtownię licencyjnej odzieży dziecięcej oraz licencyjnych artykułów dziecięcych z najbardziej rozpoznawalnych marek: Frozen, Psi Patrol, Minecraft, Cars, Soy Luna, Spiderman i kilkudziesięciu innych.

dzaiałamy pod adresem www.gatito.pl

Oferujemy profesjonalne usługi dropshippingowe

Pozdrawiam

Leszek Porowski
Gatito team

Dodaj komentarz