24 Podstawy SEO

Strony satelitarne - 7 kroków do wyższych pozycji i większego ruchu

Chciałbym dziś powrócić nieco do korzeni i starych sprawdzonych metod pozycjonowania i budowania ruchu, ale w oczach naszych obecnych czasów. Czasów, w których liczy się jakość bo co tydzień zmienia się algorytm Google;). W artykule tym poruszę kwestię opłacalności wdrażania takiego rozwiązania i efektów jakie można uzyskać.

Spis treści:

  1. Czym jest strona satelitarna?
  2. Jak wyglądały dawniej strony satelitarne?
  3. Jak obecnie wyglądają strony satelitarne?
  4. Jak zaplanować wdrożenie takich stron?
  5. Jak wykorzystać ich potencjał/
  6. Jak je linkować?
  7. Dla kogo będą najbardziej pomocne?
  8. Podsumowanie

1. Czym jest strona satelitarna i jak działa?

Strona taka w najprostszym tłumaczeniu to strona, która odzwierciedla określoną kategorię w sklepie lub konkretną usługę strony firmowej. Zawiera pewne informacje na dany temat, dzięki czemu użytkownik takiej strony otrzymuje pewne praktyczne i doprecyzowane informacje na interesujący go temat. Strony tego typu z założenia krążą dookoła strony docelowej i zbierają ruch ze źródeł z jakich strona główna nie może ich zbierać. Z tego względu nazywane są stronami satelitarnymi.

2. Jak wyglądały dawniej strony satelitarne?

Pierwsze strony satelitarne z jakimi się spotkałem, wyglądały trochę jak landing page. Były to małe stronki, które nie zawierały zbyt dużej ilości tekstu. Wyglądały jak mini strony firmowe i często zawierały dane kontaktowe swojej strony matki. Może dlatego od samego początku niektórzy nie wiedzieli czym różni się landing page od strony satelitarnej, gdż wiele osób budowało je w sposób niewłaściwy czy w sposób, który nie wykorzystywał ich pełnego potencjału.

3. Jak obecnie wyglądają strony satelitarne?

Później obserwowałem, jak strony tego typu ewoluują i nabierają na jakości. Obecnie „satelity” służą do promowania kilku grup haseł i główną rolą są hasła poradnikowe typu: „Jaki krawat do garnituru”.

4. Jak zaplanowac wdrożenie takich stron?

Sortujemy kategorie - w pierwszej kolejności należy podzielić stronę na szczegółowe podkategorie i dla każdej podkategorii przygotować osobną stronę satelitarną.

Analizujemy frazy kluczowe - kiedy mamy już gotowe satelity, powinniśmy przygotować dla nich frazy kluczowe. Frazy powinny być podzielone na główne i poradnikowe.

Planowanie optymalizacji i pozycjonowania - dalej poszczególne frazy kluczowe przypisujemy do poszczególnych podstron. Najtrudniejsze frazy najlepiej jest przypisać do strony głównej, gdyż tam jest największa moc. Dalej frazy nieco prostsze można przyporządkować do podstron. Na koniec pod frazy poradnikowe powinny zostać napisane merytoryczne artykuły poradnikowe.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: „Jak dobrać frazy kluczowe”.

5. Jak wykorzystać ich potencjał?

  1. Dopasowanie fraz - Aby maksymalnie wykorzystać potencjał takich stron, trzeba w pierwszej kolejności pamiętać o tym, co zostało napisane powyżej. Świadome i szczegółowe dopasowanie fraz kluczowych to podstawa w tym konkretnym przypadku.
  2. Optymalizacja – chyba nie muszę poruszać tego wątku. Dokładna optymalizacja strony satelitarnej jest tak samo ważna jak dopasowanie do niej fraz kluczowych.
  3. Linkowanie – oczywiście strony takie trzeba jak najbardziej linkować. Najlepiej z wartościowych źródeł. Można też z mniej wartościowych, tańszych (nie mylić ze spamem) - w końcu to dalej są satelity i ewentualny filtr czy ban nie niesie za sobą zagrożenia dla strony docelowej.
  4. Różnicuj rynki – jeśli Twój produkt czy usługa może być oferowany w innym regionie, warto pozycjonować swoje satelity na wybrane miasta.
  5. Wartościowy content – publikuj na tych stronach wartościowy content. Nie staraj się, aby wyglądały jak naturalne strony, spraw aby były naturalnymi stronami. Jeśli nie masz czasu lub nie potrafisz to zleć ich wykonanie, ale publikuj dobre treści i nieustannie nad nimi pracuj.

6. Jak je linkować?

Bardziej white seo - źródło linkowania: artykuły sponsorowane seo, publikacje na własnym zapleczu, ręcznie zakładane profile (które uczestniczą czasem w dyskusjach na forum), darmowe ogłoszenia, kilkanaście lepszych katalogów, notatki prasowe aby dywersyfikować źródło linkowania.

Ręcznie zakładane profile i katalogi stron, powinny posłużyć nam do zbudowania właściwego profilu linkowania. Dalej linki z zaplecza można linkować jako brand + fraza. Linki z portali to głównie same frazy kluczowe. Ogłoszenia i notatki z racji na rodzaj linka „nofollow” powinny służyć głównie jako dywersyfikacja źródeł linkowania.

Mniej white seo - źródło linkowania: systemy wymiany linków (mogą być seopilot i statlink). Profile, katalogi Cezzego + multikody, blasty na ogłoszenia.

Zarówno seopilot jak i statlink powinien trzymać się zasady 70% brand i 30% frazy pozycjonowane. Dotyczy to zarówno strony głównej jak i podstron. Dalej profile i katalogi budują brand, ogłoszenia jako linki nofollow. W razie braku efektu można dodać artykuły sponsorowane seo.

Komentarz: W tym miejscu chciałbym wspomnieć, iż w/w przykłady to tylko moje propozycje i każdy, kto zajmuje się seo może mieć swoją wizję/strategię pozycjonowania.

7. Dla kogo będą najbardziej pomocne?

  1. Sklepy internetowe - Jest to główny target tego typu działań. Sklepy przez wzgląd na mnogość swoich produktów, mają utrudnioną drogę do tego, aby skutecznie promować kilkaset podkategorii. W przypadku sklepów internetowych, wdrażając strony satelitarne, z dużym prawdopodobieństwem ich pozycjonowanie będzie łatwiejsze niż w przypadku podkategorii sklepów internetowych.
  2. Portale internetowe - Portale mają nieco łatwiejszą drogę niż sklepy, nie mniej czasem ilość możliwej kombinacji fraz kluczowych bywa przerażająco duża i ciężko jest osiągnąć top 10 na jedną z setek nisz, jakie ma zdobywać dany portal. Tu sprawdzają się strony satelitarne, które całościowo są tematycznie powiązane z daną niszą. Zdobywają top 10 na wybrane słowa kluczowe i generują ruch stronie docelowej.
  3. Strony firmowe - Jeżeli oferta strony firmowej jest bardzo lokalna i niszowa, wówczas nie ma sensu budować stron satelitarnych, dotyczyć to może np. usług hydraulicznych, lokalnego serwisy komputerowego itp.
    Jeśli natomiast oferta pozwala wyjść poza granice miasta i jest bardziej rozbudowana, np. wspomniany serwis komputerowy jest też serwisem on line i można przysłać laptopa do naprawy, wówczas jak najbardziej warto tego typu rozwiązanie wdrożyć.

9. Podsumowanie

Strony satelitarne, jeśli są budowane z myslą o użytkownikach i ich czytelnikach, są w stanie dostarczyć wartościowy ruch na stronę docelową. Ponadto same w sobie dostarczają wartościowy content dla użytkownika dzięki czemu uzyskujemy idealny układ.



Zdjęcie autora wpisu - Jakub Wasielewski

Jakub Wasielewski — autor wpisu

Pasjonat pozycjonowania i content marketingu. W roku 2012 założył markę The-­First.pl, a rok później zajął 5 miejsce w Mistrzostwach Polski Pozycjonowania Stron. Z początkiem roku 2014 założył sklep The-First.Sklep.pl, gdzie oferuje zaplecza SEO, blogi produktowe, pakiety pozycjonowania i konsultacje.

Zobacz podobne wpisy na temat „zaplecze

Komentarze 24

author Konrad 02.11.2016 13:41:37

Ciekawy i przystępny w lekturze artykuł. A jeśli chodzi o ręcznie zakładane profile, czy ważne jest żeby były z tej samej tematyki?

p.s: czy prowadzenie dyskusji z profili na forach ma wpływ na ich oddziaływanie?

author Jakub Wasielewski www 02.11.2016 14:14:37

@Konrad - zawsze lepiej jest jeśli pochodzą z tej samej lub podobnej tematyki. Nie mniej można trochę dywersyfikować. Nie należy jednak popadać w skrajność, czyli jeśli Masz warsztat samochodowy to nie dodawaj profili na forach o modzie.

Prowadząc dyskusje budujesz zaufanie do profilu a z czasem ruch. Nie mniej rozwijanie takich profili jest bardzo absorbujące.

author krzysiek www 02.11.2016 15:20:58

Tak, idealny dla sklepów gdzie po prostu nie ma jak upchnąć dużej ilości fraz kluczowych. To jednak dalej się nazywa landing page ale bogata w treści. Dzięki za news

author Marcin Marć www 03.11.2016 14:53:41

Satelity są OK, ale czy nie lepiej czasem przy np. pozycjonowanym e-commrce założyć w katalogu sekcje blog i tam rozbudowywać treść typu: "Jaki krawat do garnituru”? Co w tym myślisz?

author Arek 03.11.2016 21:51:50

Twój wpis bardzo przypadł mi do gustu, natomiast brakuje mi w nim kluczowej informacji - powiązania satelity ze stroną docelową. Jakie Twoim zdaniem będzie najefektywniejsze działanie? Linkowanie z satelit brandowe, z anchorem, może przekierowania niektórych podstron? Czy może zastosować "nieład artystyczny", czyli raz tak, raz inaczej?
*Arek

author Jakub Wasielewski www 04.11.2016 02:26:30

@Marcin Marć - z mojego doświadczenia wynika, że w pewnym momencie pozycjonowania ciężko jest wprowadzić jeszcze więcej fraz z danej kategorii i te frazy, które idą najtrudniej dobrze jest przenieść na takie satelity. Uważam, że sam sklep powinien być maksymalnie zoptymalizowany a satelity powinny zbierać ruch z tych obszarów z których sam sklep na daną chwilę nie może lub robi się to kosztowne bo określone frazy rosną opornie. Inny wariant to taki, że satelita może zapełniać dodatkowo top 10 poza sklepem.

@Arek - z niektórych podstron bezpośrednio na frazy a z innych banerem reklamowy. To wykonuję wg. własnego wyczucia danej domeny.

author Kropa www 04.11.2016 12:20:57

Jakubie - dwa pytania:
1. Mógłbyś odnieść się do pytania o prowadzenie oficjalnego bloga równolegle ze sklepem i tam budowania contentu? Ewentualnie oficjalny blog + satelity?
2. Mógłbyś jeszcze odnieść się do tego jaki wpływ ma udostępnianie w mediach społecznościowych naszych stron itp? Jeżeli one mają znaczenie czy skala tego musi być duża?

author Jakub Wasielewski www 04.11.2016 22:52:10

@Kropa
1. W pierwszej kolejności należy zoptymalizować i pozycjonować maksymalnie sam sklep i jednocześnie rozwijać na nim blog. Dopiero w dalszej kolejności satelity.

Teraz mamy dwie możliwość:

a) Satelity optymalizujemy pod inne frazy niż kategorie w sklepie i tym sposobem zbieramy większy ruch.

b) Satelity optymalizujemy pod pod podobne frazy jak sklep (zakładam sytuację, że ich ilość w jakiejś branży może być ograniczona) wówczas zapełniamy więcej wyników w top 10 bo mamy tam sklep i satelitę

Bywają też takie sytuacje, że sklep jest już pozycjonowany od dłuższego czasu i frazy jakoś nie chcą się przebić w danej kategorii. Wówczas można do tego wykorzystać właśnie satelity i stronę główną zoptymalizować pod te fraz sklepu, które nie chcą załapać.

Satelity są też dobrym rozwiązaniem w sytuacjach, kiedy chcemy jak najszybciej pozyskać ruch z google i nie chcemy przesadzić z ilością przydzielanych linków do sklepu. Wtedy budujemy takie strony i je osobno linkujemy.

2. Moim zdaniem linkowanie z social media należy traktować jako uzupełnienie pozycjonowania. Uważam, że powinno się maksymalnie dywersyfikować linki. Nie mniej same działania social nigdy nie dadzą efektu seo (tak wynika z moich testów). A może ktoś ma inne doświadczenia w tej kwestii?

author Tomasz Kołkiewicz www 06.11.2016 11:00:02

@Marcin Marć, blog to w zasadzie must have dla sklepu. Nie tylko obsłuży frazy typu pytania, ale i przy umiejętnie zaprojektowanych taksonomiach i linkowaniu wewnętrznemu wzmocni kategorie sklepu. A satelity swoją drogą, chociaż ja preferuję satelity produktowe (w tym artykule zostały pokazane tylko satelity blogowe). Dobre satelity produktowe poza mocą i ruchem potrafią generować konwersje, czyli stanowią wartość dodaną do SEO. A już połączenie satelit produktowych z blogami w danym temacie, to sam creme de la creme, aczkolwiek utrzymywanie tylu blogów to nie lada wyzwanie. Kwestia logistyki i budżetu na SEO ;)

author Kropa www 07.11.2016 11:22:24

@Jakub Wasielewski
Bardzo dziękuje za wyczerpującą wypowiedź, miło jest trafić na kogoś kto podchodzi do tematu z pasją :) Pozdrawiam i życzę sukcesów!

author Agata www 10.11.2016 12:53:41

Strona satelita to dobre rozwiązanie w przypadku stron, które zostały dotknięte przez algorytmy, oczywiście pod warunkiem, że strony satelitarne konwertują. Zastanawiam się jak to wygląda jeśli chodzi o koszty? Masz jakieś doświadczenie, Jakub? Pozdrawiam:)

author Anna 10.11.2016 15:38:52

pkt 5. cyt: "(..) Można też z mniej wartościowych, tańszych (nie mylić ze spamem).." - jestem kobietą i proszę o wyjaśnienie czym w Pana intencji interpretacyjnej różni się TAŃSZE - MNIEJ WARTOŚCIOWE MIEJSCE od SPAMU... ??

author Rafał www 12.11.2016 21:16:28

Ciekawy i motywujący wpis do działania.
Jakość miejsc gdzie zostawiamy linki jest bardzo ważna, jeśli robimy to na zasadzie gdziekolwiek jak kolwiek to nigdy nie wejdziemy w topy a pozycjonowanie może nie przynieść efektów.

author Jakub Wasielewski www 14.11.2016 22:25:55

@Agata - mam, wkrótce pojawi się osobny case study na ten temat;). Generalnie koszty nie są małe ale efekty zadowalające:)

@Anna - jeśli domena na której umieszczamy link ma Trust Flow (wg. narzędzia majestic.com) 30 wówczas jest dla mnie wartościowa. Jeśli ma 5, wtedy jest mniej wartościowa. Spam to w moim mniemaniu linkowanie automatem - np wysyłanie artykułów z synonimami na precle.

author Jotka89 www 19.11.2016 17:05:03

Ciekawy post. :-) Bardzo użyteczny, chętnie wykorzystam Twoje rady.

author Seoman 27.11.2016 20:50:24

Ciekawy artykuł. Szkoda że tworzenie stron satelitarnych wymaga tak dużo pracy copywritera. Faktem jest, że potencjalne korzyści mogą byc zadowalające. Pozdrawiam

author Seweryn 28.11.2016 11:03:39

Podobny sposób wykorzystują właśnie portale plotkarskie / informacyjne stosując kilka subdomen, z tematyką sport / moda tak że wygląda to jak jeden serwis bo wszystko jest podlinkowane.

Rafał też wspomniał że jakość linków ma znaczenie ale nie jesteś przecież w stanie tego kontrolować, bo skąd wiesz kto i gdzie dodał twój link. No dobra może przy pomocy narzędzi to sprawdzić ale takiego linku nie zdejmiesz. Do TOP w Google na pewno wskoczysz kwestia tylko kiedy i w jaki sposób.

author ;) 02.12.2016 00:57:54

tylko ważne jest aby sklep miał ceny niezawyżone... bo na kursach komputerowych 60+ uczą korzystać z porównywarek cenowych :D

author Dawid www 05.12.2016 18:57:32

Wygląda na to że satelity to skuteczny, bezpieczny i przyszłościowy sposób budowania pozycji. Niestety coś za coś - sposób bardzo czasochłonny. Z drugiej strony nadal istnieją w sieci "satelity-landing page", właściwie bez contentu i ten system działa. Pytanie jak długo?
Pozdrawiam :)

author Artur www 07.12.2016 14:03:00

Nasze satelitki konwertują o wiele lepiej niż main page, który przez to dosyć mocno zaniedbaliśmy.

author Blogmarketingowca.pl www 20.12.2016 14:47:33

Stawianie satelit (dobrych) jest czasochłonne i dosyć kosztowne, ale korzyści są znacznie wyższe. Klient uświadomiony o potencjale tego działania powinien bez większego problemu przystać na propozycję, a jak zobaczy efekt będzie prosił o więcej :)

author Marlb0r0 www 16.01.2017 10:19:24

Czy tworzenie wartościowych satelitów na poddomenach strony głównej ma sens ?

author Jakub www 19.01.2017 17:46:02

@Marlb0r0 - uważam, że lepiej jest tworzyć je na osobnych domenach. Z kilku powodów:
1. Ciężko jest zbanować wszystkie domeny
2. Większa moc jest zawsze na domenie niż subdomenie
3. Gdybyś chciał katalogować takie strony to katalogi (najczęściej) nie przyjmują subdomen

author Sławomir Własik www 29.01.2017 13:16:37

Dzięki za artykuł. Jak zwykle jasno i przystępnie. Właśnie zastanawiam się jak wdrożyć takie rozwiązanie dla mojej firmowej strony www i artykuł podsunął mi kilka pomysłów z tym przedsięwzięciem. Teraz tylko pozostaje mi znaleźć tylko trochę wolnego czasu na realizację:)

Dodaj komentarz