41 Google 4 minuty czytania

Google wzięło się za porównywarki cenowe?

Jak mówi stare porzekadło - większy może więcej. W większości przypadków sprawdza się to idealnie. Jednak od kilku dni coś się dzieje z SERPami dla znanych porównywarek cenowych. Jak jeszcze dwa tygodnie temu były wysoko na prawie każdą nazwę produktu, tak teraz ich tam nie ma.

Na forum PiO, użytkownik Dark to zauważył na napisał:

Nie wiem, czy również obserwujecie u siebie, że ceneo i skapiec, zostały w jakiś sposób zafiltrowane w Google? Nie można ich znaleźć po nazwach produktów, gdzie zawsze były w topie, na frazę porównywarka cen są na ok. 50 pozycji

Ja w sumie też to zauważyłem, ale jakoś nie skojarzyłem faktów. Pamiętam tylko moje zdziwienie, gdy po wpisaniu nazwy i modelu urządzenia wielofunkcyjnego w top10 nie było ceneo, skąpca, nokaut, itp!

Pamiętam jeszcze dyskusje w kilku miejscach, że wyniki Google związane z nazwami i modelami różnych sprzętów były zdminowane przez porównywarki cenowe. Niektóry użytkownicy narzekali na to bardzo. I chyba wszystko na to wskazuje, że Google wzięło się za nie wzięło.

Wpiszcie sobie w Google hasło "porównywarka cenowa". Najwięksi wypadli a ich miejsce zajeli mniejsi, mniej znani gracze :).

I co teraz?

Co na to porównywarki? Polecam śledzić temat, bo może być to bardzo ciekawy case :). Pamiętacie moje walki z wyjścia z bana? Większość proponowała mi zrobić przekierowanie 301. Myślicie, że porównywarki zrobią takie coś? Przecież ich nazwy to znany marki :). Po za tym, chodzi tutaj już o większą kasę.

Pozycjonerzy powinni się cieszyć, bo sklepikarze na chwilę obecną stracili jeden z więkzych kanałów sprzedaży (oczywiście zależy od branży).

Jak myślicie, co się teraz stanie?

Edycja: wg niepotwierdzonych informacji, powody są dwa: zmiany w algorytmie Google o których wspominał Kaspar albo panda.



Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:.

Zobacz podobne wpisy

Komentarze 41

author gdaq 31.01.2012 08:38:09

Wrescie zawsze mnie to wqrzalo i wpisujac nazwe produktu od razu przelaczalem sie na szukanie po forach i blogach bo w standardowych wynikach nie pojawialy sie zadne wartosciowe strony tylko porownywarki.

Co sie teraz stanie hmm porownywarki raczej nie zaczna nagle tworzyc wartosciowego contentu, przekierowania jak mowisz nic nie dadza bo to sa zbyt znane marki ciezko tu prorokowac, ale cos na pewno zrobia bo na sklepach internetowych zbijaja majatki :)

author Jaro_lodz 31.01.2012 08:38:33

Nie uważacie, że to działanie Googla związane jest z wprowadzaniem narzędzia Google Product Search? W Czechach już działania także u nas też będzie za chwilę.

author Marek 31.01.2012 08:43:06

A nie widziałeś jak nokaut.pl operuje słowami kluczowymi? Przecież to wołało o pomstę do nieba!

author Wilk www 31.01.2012 09:03:05

Wow, wpisałem "ceneo", a na topie facebook.

author Maciej M www 31.01.2012 09:06:17

Hmm, faktycznie, ale wujek G..le powinien być zadowolony bo liderzy porównywarek walczą teraz na reklamy Adwords. Dzięki za zwrócenie uwagi bo to może być rzeczywiście ciekawy przypadek pytanie czy to czasowy filtr związany z algorytmem czy ręczna robota i jak sobie z tym poradzą Porównywarki.

author Jakub Sawa www 31.01.2012 09:18:15

a mnie to cieszy - skróci to drogę klienta do sklepu online :)
polska branża ecommerce czeka na zafiltrowanie allegro ;P

author Jakub Sawa www 31.01.2012 09:21:49

choć z drugiej strony porównywarki na 100% zwiększą kasę na Adwords - a to będzie oznaczało podniesienie stawek w wielu branżach :/

author Kapsel 31.01.2012 09:34:29

Faktem jest, że porównywarki często jechały po bandzie, bo zajmowanie topów na hasła typu "[produkt] forum", gdzie oni żadnych forów nie mają, było "nieco" dziwne i obnażało przy okazji ułomności algo ;)

Do tego trzeba wziąć pod uwagę, że porównywarki przyciągały do siebie potencjalny budżet z AdWords, wchodzi też wspomniane już "Product search", a treści unikalnych tam też nie mięli, więc powód do wycięcia był :)

Za wcześnie wyrokować, ale wygląda, że to było działanie zamierzone i wkrótce parę biznesów upadnie :]

author Łukasz Rajzer www 31.01.2012 10:12:11

To nie tylko porównywarki cen produktów:
Ceneo: http://serpstat.pl/domena/ceneo.pl
Nokaut: http://serpstat.pl/domena/nokaut.pl

ale także inne porównywarki:
Fly: http://serpstat.pl/domena/fly.pl

Wszystko dotyczy tego wpisu Kaspara Szymańskiego:
https://plus.google.com/105501965108087246894/posts/L8PVNv9cEZD

Czy ktoś z Was jeszcze korzysta z SWL'i? Bo nawet Statlink stracił już 30% domen, a odbudowujące się przydziały linków zdradzają kolejne site'y nadające się do bana.

author Kamil www 31.01.2012 10:17:43

Wow,
ciekawy filtr. Dzieki za info...jakos nie rzucilo mi sie to w oczy.

author Łukasz Rajzer www 31.01.2012 10:21:03

@Śpioch, ale Tobie konkurencje wycięło: wibratory.net.pl (:

author Łukasz Rajzer www 31.01.2012 10:24:38

A tu macie dzisiejszych "zwycięzców".

Wygrany | % widoczności dziś w porównaniu do wczoraj

welcome.hp.com | 0.0232615438835435
ceneo.pl | 0.126914096399606
skapiec.pl | 0.149594845144989
goldprojekt.pl | 0.15558136304675
noclegi.zgora.pl | 0.217614922785832
cda.pl | 0.218307203958001
fotka.pl | 0.227676964784768
nokaut.pl | 0.240836719846941
alpin-extreme.pl | 0.308510638297872
precyl.pl | 0.321398798716253
mtech.pl | 0.331348370242669
karmalogic.pl | 0.373333333333333
spahotele.pl | 0.37613723576025
studente.pl | 0.385612596008668
moje-gry.info | 0.405977143345127
nocuje.net | 0.418896756176045
ipb.pidginpomoc.pl | 0.428571428571429
maziarz.pl | 0.429560376819869
acronyms.thefreedictionary.com | 0.4314239576081
wibratory.net.pl | 0.444444444444444
domweselny.net.pl | 0.44947838834814
hossa.gda.pl | 0.469150160294869
ekpol.gd.pl | 0.480536549169189
rybnik.pl | 0.488304241291333
hotels24.com.pl | 0.489436589050701
sk-construction.pl | 0.491207643909233
midwest.pl | 0.493188824943879
chrusciany.pl | 0.496126735357495
hotel-karkonosze.com.pl | 0.496524572433623
artpasja.pl | 0.497200473054337
sklep-dla-dzieci.com.pl | 0.500971417582454
oribel.pl | 0.506342518593569
wiesniaczki.pl | 0.515610169893592
katalog.qkype.com | 0.5168849115268
sztukateria-sklep.home.pl | 0.524627735866301
purepc.pl | 0.525957154414662
poland2012.net | 0.526515387831766
vita-dent.pl | 0.527144385681349
e-motionfilms.pl | 0.52780068323713
dekormania.pl | 0.533076715755984

Dane pochodzą z http://serpstat.pl

author Łukasz www 31.01.2012 10:38:55

No i świstak też wpadł w filtr.

author Wojtek www 31.01.2012 10:54:15

Sprawa jest prosta - polecieli bo nie mają brand page na Google+ ;)
Ostatnio Google ostro sobie pogrywa z nami, użytkownikami. Coraz częściej chyba wychodzi z założenia "nie chcesz, nie zaglądaj" :/

author Yeden www 31.01.2012 13:27:20

Z drugiej strony wysoka pozycja ceneos.pl na słowo ceneo to ma być dobry wynik wyszukiwania?

author Tomek www 31.01.2012 13:34:25

Przegięciem jest np fraz "produk ceneo". DLaczego wypadli na takie frazy?

Czy to jest kara? Czy jednak przygotowanie gruntu pod własne usługi?

author W końcu 31.01.2012 14:33:38

BRawo, BRawo! Duże brawa dla poslkiego teamu search quality! W końcu znalazły się tam gdzie ich miejsce!

Zero własnej treści, kopie baz danych ze sklepów od dawna nalezał się filterek

author Przemek Sztal www 31.01.2012 14:50:11

Potraktowali ich ostro. U mnie na zapytanie "ceneo" www.ceneo.pl jest na 49. pozycji :O Ciekawa byłaby analiza pod kątem naruszania wytycznych dla webmasterów Google i wykres ruchu po nałożeniu kary.

@Łukasz Rajzer: Ta lista "zwycięzców" jest trochę naciągana ;) W kontekście tematu sugeruje, że domeny dotknęło coś na miarę porównywarek cenowych, a biorąc kilka przykładów, są to zwykłe fluktuacje pozycji (np. domweselny.net.pl).

author Maciej M www 31.01.2012 15:43:19

@ Jakub Sawa
"polska branża ecommerce czeka na zafiltrowanie allegro"

Jakby powiedział Jurek Owsiak "Oj, będzie się działo!"

author on 31.01.2012 16:53:19

Oj, Allegro też się należy, choć chyba nie za SWL: http://allegro.pl/antyki-i-sztuka - spójrzcie na sztuczne nagromadzenie słów kluczowych na dole strony...

author Michał 31.01.2012 17:04:20

Nikt nie wpadł że również dzięki temu wycieli sobie największa konkurencje dla swojej usługi "Google search products" a że przy okazji jeszcze parę innych stron dla niepoznaki wywalili albo nałożyli filtr czego się nie robi dla swoich usług. Swoją droga ciekaw jestem kiedy w Polsce będzie to aktywne.

author maciek www 31.01.2012 18:50:59

Nie tylko porównywarki zostały zafiltrowane, cda.pl, tesco.pl, fotka.pl, euro.com.pl też dostały po d...e.

author poster 31.01.2012 20:35:38

Moim zdaniem google nie zdecyduje się na zmianę algorytmu w celu karania stron kupujących linki i będzie się ograniczać do ręcznych filtrów ponieważ istnieje ryzyko ze niektórzy wykupią dla konkurencji linki w swl.

author Krzysztof Trynkiewicz z SukcesStrony.pl www 02.02.2012 06:33:37

Dla mnie ciekawe jest, ze leca ci, co linki kupuja, a nie ci, co sprzedaja (jak to bylo dotychczas). Ale to prawda - linki kupowane do stron tesco, nokautu, czy nawet microsoftu (!) widywalem. Co oczywiscie nie znaczy, ze to strony linkowane je kupowaly :)

author tajler 02.02.2012 07:42:28

Hm, czyli wychodzi na to, że zakładam dziś konto na jakimś swl inwestuję parę stów i wykańczam konkurencję dodając na maxa linki do jej strony?

W ten sposób mielibyśmy wojnę totalną na kampanie negatywne, czyli na osłabienie konkurencji.

A jak google ma sprawdzić, czy to są moje działania czy złośliwość konkurencji.
A może to sam google ma ludzi, którzy to robią ;]
W końcu jak płacisz swl-om, to nie płacisz adwords.

Co zrobią "duzi" jak ceneo?
Na pewno nie zmienią nazw domen, myślę że tak duże firmy po prostu
się dogadają z googlem. Za tydzień, dwa będzie po staremu. A ta cała
akcja to może być taki "strzał odstraszający" dla innych, żeby widzieli,
że dużego też można wyciąć.

author Michał Pogrudka www 02.02.2012 12:47:04

A ja uważam, że to w sumie dobrze, tez mnie to wkurzało, że szukając produktu X znajdowałem najpierw porównywarki, w których często gęsto nie było już nic, produkt faktycznie był, ale kiedyś. Teraz jest to utrudnienie dla konsumentów, właścicieli sklepów i porównywarek... ale ułatwienie dla pozycjonerów... a w niedalekiej przyszłości może i z powrotem ułatwienie dla konsumentów? W końcu szukając produktów znajdą strony, te które Google uznało za najbardziej wartościowe, a nie porównywarki posortowane cenami, oszukane czasem kosztami dostawy :)

author Marcin www 04.02.2012 19:24:16

Mniejsze serwisy mają szanse na zdobycie popularności i to mnie się podoba.
Z drugiej strony to skandal, że Google manipuluje wynikami!

author Agencja WebPress www 05.02.2012 20:30:02

Generalnie polskie seło przyjęło to nazbyt spokojnie i "zabawnie" ... Ręczną manipulację zawsze należy potępiać, nawet jak się kogoś nie lubi. Generalnie takie rzeczy powinni WCZEŚNIEJ załatwić moderatorzy lub algorytm. Akcja jest potwornym skazą na wiarygodności wyszukiwarki ...

author E-kreacja www 06.02.2012 20:21:25

Porównywarki czasami ułatwiały życie klientowi, bo dosyć łatwo można było porównać ofertę sklepów internetowych. Widać jednak że Google nie godzi się na to, aby ktoś ich w tym wyręczał :)

author Damtox www 07.02.2012 00:19:51

No i w końcu mają za swoje... Co się mogło stać? No jak można potraktować stronę, która pozycjonowana jest SWL-ami? Mają za swoje...

author Kocik 09.02.2012 11:56:26

Z punktu widzenia użytkownika, to sumie trochę szkoda. Często brałem pod uwagę cenę ze skąpca, albo opinie na temat produktu przy decyzji o zakupie + pełna specyfikacja i zdjęcia w jednym miejscu.

Ale z drugiej strony, te serwisy praktycznie nie miały własnej oryginalnej treści - te same specyfikacje tych samych produktów, więc to wygląda mi na Pandę.

author Prawnik 12.02.2012 18:08:20

Oczywiście to tylko i wyłącznie systemy zbierające dane - pytanie powinno brzmieć na ile przydatne dla użytkownika i miarodajne one były ! Szkoda wyłącznie z faktu zawartej na tych serwisach opinii kupujących ...

author Michal www 12.02.2012 23:14:14

No i dobrze, że ich zafiltrowali, ale jak dla mnie to za mocno, ponieważ dużo ludzi szuka takich porównywarek.
Z drugiej strony Grupa Allegro przeginała, bo ładowała mnóstwo kasy (a ma z czego) w pozycjonowanie nie dając szans konkurencji.
Z dniem wprowadzenia filtra stracili niewyobrażalne pieniądze.

author Serpstat.pl www 13.02.2012 18:29:18

Chyba wracają: https://plus.google.com/111990815290494696250/posts/6uHExxE2WwR

author AmorSpa.pl www 14.02.2012 01:24:46

Teraz ruch w sklepie mi się zwiększa z takich haseł jak:

euphoria tester ceneo
light blue 100ml ceneo itp.

author Beata www 17.02.2012 12:33:45

Jeżeli chodzi o same porównywarki to tutaj może powstać całkiem ciekawa historia o ile google naprawdę chcę wprowadzić na polski rynek własną porównywarkę cen - produktów. Teoretycznie nie może powiedzieć w prost że teraz mamy własną porównywarkę a innym dziękujemy.

author Arecki www 21.02.2012 23:34:08

Według mnie każdy kto chce porównać ceny danego artykułu to wpisze w Google "artykuł XXX porównanie cen". Jeżeli jest bardziej kumaty to wpisze z pamięci nazwę porównywarki. Osobiście to cieszę się, że po nazwą "TP_Link WRT-xxx instrukcja" nie będę znajdywał tych śmieci.

author Serpstat.pl www 03.03.2012 13:17:15

No i 3 porównywarki po 31 dniach wróciły. Każda w innym stylu: http://krotszy.pl/5gi Jak można wywnioskować z pozycji - Nokaut filtra przestraszył się najmocniej. Presja obecności na giełdzie? Skąpiec też nie kupiony. Ktoś blefował? Ceneo stoi jak stało. Allegro nie ma dziś konkurencji.

author Liderseo www 23.03.2012 11:08:48

I znowu porównywarki powracały na stare pozycje.

author Ciekawski www 05.05.2012 17:58:25

Nie wiem jak Wy, ale ja zauważyłem, że przy każdej aktualizacji najpierw jest krzyk, a później powrót na pozycje.

author Kredyty firmowe 15.08.2012 21:43:21

dużo nie stracą wypadając na miesiąc czasu, po czym jest triumfalny powrót na wysokie pozycje. Ale niech chociaż na krótko i mali gracze się cieszą :)

Dodaj komentarz