Jak poprawnie przenieść stronę na nową domenę lub silnik?
Wiele osób ma z tym problemy, pojawiły się pytania w komentarzach, dostaję wiadomości na G+ i FB z pytaniami o porady jak to zrobić poprawnie. Dzisiaj wpis dedykowany specjalnie tej migracji, która tylko pozornie wygląda na banalną.
Ważne!
Zanim zacznę opisywać wszystko krok po kroku, jest jedna rzecz o której musisz wiedzieć. Nowa domena musi się indeksować. Nie może być na niej informacji systemowej np. informacja, że domena kupiona w firmie hostingowej lub że została przechwycona przez system X. Lepiej jest postawić prostą stronę z informacją, że tutaj coś będzie. Ułatwi to Google rozpoznanie zmian i przyspieszy proces indeksowania.
Założenia na początek
Załóżmy więc, że chcesz przenieść jakiś większy serwis czy sklep. Ĺťeby było trudniej - nasza strona ma dwie subdomeny na których znajduje się np. blog i forum. Blog i forum korzystają z darmowego i popularnego silnika, zaś nasza stara, strona główna korzystała z popularnego CMS-a. Nowa, będzie miała dedykowany skrypt.
Taki scenariusz zawiera chyba większość znanych przypadków z jakimi można się spotkać.
1. Tworzymy tymczasowe strony
Na nowej domenie i subdomenach tworzymy zaślepki stron na których będzie informacja o nowej stronie. W sposób naturalny można nasycić je słowami kluczowymi w treści i w title. Zostawiamy je do zaindeksowania przez Google. Trochę to potrwa, więc możemy zabrać się za kolejne rzeczy.
2. Mapa linków
Ze starej (wraz z subdomenami) strony musimy zebrać wszystkie adresy URL (coś jak sitemap). Dzięki nim będziemy mieli wszystkie adresy, które będzie można przekierować na nową domenę. Nie będę wchodził w kwestie techniczne przekierowań. Mozna to zrobić w .htaccess lub bezpośrednio w skrypcie. Jest to jeden z najważniejszych czynności jakie trzeba zrobić. Od niej będzie zależało czy cały proces będzie płynny.
Jako ciekawostkę powiem Wam, że gdy przenosiłem jeden serwis na nowy silnik, to nie wszystko udało się przenieść stare linki generowały strony 404 - straciliśmy wtedy dużo zaindeksowanych stron i ruch organiczny. Na szczęście udało się to szybko naprawić.
2a. Monitowanie stron z błędami
Idealnie byłoby gdyby skrypt mógł zbierać informacje o stronach które nie działają (błędy 404, 503). Dzięki zaoszczędzimy czas na "przeklikanie" się po starych URL-ach czy dobrze przekierowują.
3. Środowisko testowe
Ważne jest by sprawdzić przekierowania i zachowanie się strony w środowisku testowym. Fachowo to się nazywa smoke test. Czyli sprawdza się czy nic się nie sypnie. Można ten punkt ominąć, ale z doświadczenia wiem, że bezpośrednie działania na żywym organizmie kończą się źle, żeby nie powiedzieć ch****wo :).
3a. Przenoszenie partiami
Tak też można zrobić. Jeżeli mamy pewność, że w jakimś stopniu jesteśmy gotowi do przeniesienia części strony to możemy to zrobić. W naszym konkretnym przypadku mogą to być subdomeny ze względu na ten sam silnik.
4. Aktualizacja kluczowych linków
Po przekierowaniu starych linków na nowych jest to bardzo istotny punkt. W miarę możliwości należy zadbać o aktualizację najważniejszych linków prowadzących do starej domeny. Przekierowanie 301 w jakimś stopniu przeniesie moc linków, ale lepiej jest zaktualizować te najważniejsze.
5. Aktualizacja linków wewnętrznych
Jeżeli masz na stronie jakieś linki wewnętrzne które zostały wstawione ręcznie np. w artykule, opisie produktu, to wiedz, że czeka Ciebie długi okres. Wszystkie linki trzeba zmieniać.
6. Sitemapa z nowymi linkami
Gdy nowa strona zostanie już opublikowania stwórz nową sitemapę i daj Google do przetrawienia. Dzięki temu szybciej zaindeksują się nowe strony.
7. Poinformuj Google o zmianie adresu
W swoim koncie dla webmasterów Google możesz dać cynk wyszukiwarce o zmianie adresu. Taka zmiana może potrwać do 180 dni.
8. Monitoruj wyniki wyszukiwania
Po wszystkim zostaje tylko monitorowania wyników wyszukiwania i wprowadzanie drobnych zmian na stronie.
Jako bonus, Matt Cutts opowiada jak to zrobić:
oraz ile to może trwać:
Ile trwa przenoszenie domen?
Z doświadczenia wiem, że wszystko zależy od wielkości strony. Jeżeli jest to mała strona, to jest to kwestia 2-4 tygodni. Przy większej stronie może to być kilka miesięcy. W każdym przypadku wszystko zależy od tego na ile pomożemy robotom Google w przeprowadzce.
Komentarze 13
A na końcu, gdy już wszystko zrobisz, klient przypadkowo usunie przekierowania ;-)
"Ze starej (wraz z subdomenami) strony musimy zebrać wszystkie adresy URL (coś jak sitemap). Dzięki nim będziemy mieli wszystkie adresy, które będzie można przekierować na nową domenę."
Łatwiej by było przekierować w phpie wszystko po slashu na nowy adres np. wp.pl/podstrona1.html --> wirtualnapolska.pl/poddstrona1.html
Sikor, wszystko to prawda - jeśli tylko nowy serwis generuje takie same linki, jeśli nie, to dupa zbita.
Tak właśnie było z naszym nowym sklepem. Okazuje się, że intuicyjnie zrobiliśmy niemal wszystko.
Dodam jeszcze że przy monitorowaniu dla nas doskonale się sprawdza narzędzie dla webmasterów od gugla.
Co do punktu 6 to jeszcze usunięcie starej mapy...
-----
"Przekierowanie 301 w jakimś stopniu przeniesie moc linków, ale lepiej jest zaktualizować te najważniejsze."
A reszta => strona główna czy 404? Czy w drugim przypadku nie będzie filtr/ban za znaczną liczbę 404?
"Lepiej jest postawić prostą stronę z informacją, że tutaj coś będzie. Ułatwi to Google rozpoznanie zmian i przyspieszy proces indeksowania."
IMHO gorzej jest jak zostanie zaindeksowana informacja w mojej opinii proces reindeksacji trwa dłużej od indeksacji nowej zawartości. Poza tym
jest duża różnica przy przenoszeniu strony z jednego silnika na inny w porównaniu do przenoszenia z jednej domeny na inną - zmiana silnika a co za tym idzie adresacji urli jest bardziej skomplikowana ;)
Jeszcze jakiś czas temu przenosiłam stronę na drugą domenę. Przez dwa miesiące w serpach tkwiła stara strona i w wynikach moja strona pojawiała się podwójnie.
Klientowi zależy aby usunąć linki ze starym adresem, które wywalają teraz 404. Korzystam z "Usuń adresy URL" w web master toolsach ale jest to mozolna czynność. Faktycznie linki po zgłoszeniu znikają z wyników.
Czy można to jakoś z automatyzować? Mam do usunięcia około 300-500 starych linków z 404.
@Wilk: jak klient może usunąć przekierowania? :| moi klienci nawet nie wiedzą jak wejść do miejsca gdzie to można usunąć
Trzeba też pamiętać, iż przy zmianie adresu traci sie nie tylko pozycję czy linki ale także traci się przyzwyczajenia userów.
Gdyby dzisiaj onet zmienił domenę na jakąś inną długo by trwało zapamiętanie nowej nazwy przez tyle milionów osób, co wiąże się ze stratami w ruchu nawet w przypadku przekierowania.
Dzięki za dobry poradnik, sam jakiś czas temu zmagałem się z tym problemem.
Ciekawy temat. Ja ma dwa serwisy, które musiałbym przenieść z podstronami 1:1 nie tracąc w zasadzie nic, ze względu na Prolinka - musiałbym to zrobić nie w czasie (2-4 tygodnie) tylko w jednym dniu, coby wyświetlanie w linków nie zostało wstrzymane.
Jako uzupełnienie tematu polecam: http://www.szczepaniec.com/zmiana-domeny-migracja
Musiałem zmienić domenę, bo wkurzał mnie myślnik w adresie i teraz cierpliwie czekam aż Google przetrawi w końcu tę zmianę.
Fajnie się obserwuje jak w wyszukiwarce z dnia na dzień przybywa zaindeksowanych stron z nowej domeny, a ubywa ze starej. No i moim zdaniem przekierowanie 301 jest bardzo konieczne, w sieci zawsze krąży trochę linków do starego adresu i szkoda byłoby je stracić.