0 Porady SEO 6 minut czytania

Wysoki współczynnik odrzuceń - czy ma wpływ na ranking i jak go poprawić?

Sprawdzając historię przeglądarki typowego użytkownika internetu, można trafić na bardzo długą listę odwiedzonych stron internetowych. Zwłaszcza jeśli ta osoba poszukuje aktualnie jakiejś informacji lub planuje dokonać zakupu w sieci. Siłą rzeczy, nie każda witryna będzie w stanie zatrzymać ją na dłużej. Na niektóre z nich wejdzie na kilka sekund i za chwilę wycofa się do SERP, żeby zajrzeć gdzie indziej. Możesz monitorować liczbę takich bardzo krótkich wizyt na Twojej stronie, jeśli śledzisz współczynnik odrzuceń. Uważaj jednak, aby nie był on zbyt wysoki, bo może to być dla Ciebie zły znak.

Duża liczba odrzuceń – dlaczego tak się dzieje?

Współczynnik odrzuceń pokazuje jak wielu użytkowników weszło na Twoją stronę i opuściło ją bez wejścia w interakcję czy przejścia na kolejną podstronę. Jeśli zdarza się to bardzo często, warto zbadać przyczynę i sprawdzić, jak można temu zaradzić.

Oto kilka powodów, przez które użytkownicy uciekają ze strony:

  • Wolny czas ładowania strony.
  • Title i Description wyświetlające się w wynikach wyszukiwania nie są adekwatne do treści na stronie i wprowadzają użytkownika w błąd.
  • Problemy techniczne lub brak treści na stronie.
  • W przypadku użytkowników odwiedzających ze strony, która do Ciebie linkuje - nieadekwatna forma promocji lub mylący anchor text.
  • Słabej jakości content, który zniechęca do czytania.
  • Strona nieprzyjazna dla użytkownika, niedopracowany UX i nachalnie wyświetlające się komunikaty.
  • Strona nie jest przystosowana do przeglądania na urządzeniach mobilnych.
  • Strona nie wzbudza zaufania (np. wymaga podania danych osobowych czy numeru karty kredytowej).

Współczynnik odrzuceń – czynnik rankingowy?

Czynniki rankingowe, czyli wszystko to, co ma bezpośredni wpływ na pozycję Twojej strony w Google, są bardzo liczne. Wymienia się ich około 200. Mimo to, jeśli wierzyć słowom specjalistów Google, współczynnik odrzuceń się do nich nie zalicza. Czy to znaczy, że można mieć wysoki współczynnik odrzuceń i wciąż cieszyć się wysoką pozycją? Najprawdopodobniej tak, przynajmniej zakładając, że mimo tego dostarczasz wartościowy content. Być może zadaniem Twoje strony jest przekierowanie użytkownika do innych domen, a może po prostu treść jest na tyle przejrzysta, że użytkownik bardzo szybko zdobywa informacje, których szukał. To wszystko sprawia, że w gruncie rzeczy z perspektywy Google robisz dobrą robotę i nie powinno przekreślać Cię w rankingach tylko ze względu na współczynnik odrzuceń.

"Współczynnik odrzuceń można sprawdzić w Google Analytics"

A zatem możesz dać sobie spokój? Bynajmniej! Po pierwsze musisz upewnić się, że duża liczba odrzuceń nie wynika z problemów na stronie. Szybkie wejścia i wyjścia nie wpłyną bezpośrednio na ranking, ale potencjalne powody takiego stanu rzeczy (np. mylące Title i Description), zwiastują szybki spadek pozycji. Poza tym, jeśli prowadzisz działalność typu e-commerce albo oferujesz swoje usługi w sieci, chcesz na pewno, aby użytkownicy czytali Twoje treści, przeglądali produkty i wreszcie dokonywali zakupów albo się z Tobą kontaktowali. Nie osiągniesz tego, jeśli od razu się zniechęcą.

Co możesz zrobić, aby zatrzymać użytkowników na stronie?

Co może zrobić administrator strony www, który zauważy wysoki współczynnik odrzuceń? Jest kilka kwestii, którymi być może będziesz musiał się zająć.

  • Problemy techniczne musisz bezwzględnie naprawić i upewnić się, że strona będzie płynnie działać zarówno na ekranach komputerów, jak i na urządzeniach mobilnych. Postaraj się też, aby interfejs był przejrzysty, design przyjazny dla oka i żeby użytkownik nie był atakowany wyskakującymi okienkami.
  • Zadbaj o to, aby treść zawarta na stronie była wartościowa. Wzbogacaj tekst obrazkami, zadbaj o hierarchię nagłówków i staraj się, żeby content odpowiadał na potrzeby użytkowników, którzy Cię odwiedzają. Nie zapomnij także o call to action, czyli zachęcie do działania (np. „sprawdź ofertę”), ale postaraj się, aby nie była ona zbyt nachalna.
  • Sprawdź, czy pozycjonujesz się na właściwe frazy. Czy użytkownik wyszukujący po danych słowach kluczowych, będzie usatysfakcjonowany tym, co się znajduje u Ciebie? Czy Title i Description obiecują jedno, a strona właściwa dostarcza zupełnie coś innego? Jeśli tak, musisz to zmienić. Postaraj się być widoczny przede wszystkim dla tych osób, które szukają tego, co faktycznie oferujesz.



Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Paulina Szydłowska

Paulina Szydłowska — autor wpisu

Zawodowo pisze. Hobbystycznie czyta. Czas wolny od literek poświęca rodzinie, znajomym i kotu (niekoniecznie w tej kolejności). Z ogromną przyjemnością tworzy teksty na tego bloga i skrycie marzy o przybiciu piątki z Johnem Muellerem.

Komentarze

Jeszcze nie ma komentarzySkomentuj jako pierwszy! :)

Dodaj komentarz