9 E-commerce 11 minut czytania

Skuteczne opisy produktów

Masz sklep internetowy, więc chcesz sprzedawać. Proste. Zlecasz programiście zaprojektowanie funkcjonalnego i ładnego sklepu (ewentualnie przystosowanie szablonu). Wybierasz najlepszą możliwą agencję SEO. Teraz nic, tylko czekać na efekty, prawda? Niezupełnie. Zawartość, content strony produktowej ma decydujące znaczenie. Co z tego, że pozycjoner skieruje potencjalnego klienta na stronę, jeżeli ten nie będzie chciał nic kupić?

Dwa czynniki, które mają wpływ na konwersję w sklepie i postrzeganie ceny to zdjęcia i opis produktu. Chcę ci pokazać, jak możesz wykorzystać w pełni potencjał informacji o produkcie. Właściwie zoptymalizowane opisy produktów zwiększają sprzedaż i wspomagają SEO.

Spis Treści:

  1. Struktura opisu.
  2. Słowa kluczowe i SEO na stronie produktowej.
  3. Rozpoznanie potrzeb klienta.
  4. Techniki socjotechniczne w ecommerce.
  5. Jak sprzedawać tekstem.
  6. Garść statystyk ecommerce.

 

źródło: https://www.slideshare.net/PwCPolska/total-retail-2017-prezentacja

1. Struktura tekstu.

Teksty w internecie nie tyle czytamy, ile oglądamy. Dlatego układ i forma opisu mają duże znaczenie. Zaryzykuję nawet stwierdzeniem, że dobry opis produktu wstawiony na stronę bez pomysłu (za mała czcionka, zbity tekst, brak wyszczególnionych najważniejszych kwestii) jest bezużyteczny. Większości klientów nie będzie się chciało przeczytać opisu.

Aby zachęcić klienta do uważnego zapoznania się z opisem produktu, możesz zastosować następujące metody:

  • duża, czytelna, bezszeryfowa czcionka;
  • wypunktowania najważniejszych cech;
  • pogrubienie istotnych informacji;
  • podzielenie opisu na sekcje (np.: opis ogólny, parametry i tabela rozmiarów);
  • użycie graficznych ikon uzupełniających tekst (np.: znaczek prania w pralce obok zaleceń użytkowania);
  • zastosowanie odpowiednich odstępów między liniami akapitów i przyciskami — minimalnie 8 px.

2. Słowa kluczowe i SEO na stronie produktowej.

Strona produktu to dokładnie to miejsce, w którym możesz wykazać się pod kątem promocji produktu, także zwiększając jego szanse na widoczność w Google. Pamiętaj, to Ty decydujesz, jak wyczerpujący opis zastosujesz. Osobiście uważam, że należy zachować zdrowy umiar przy nasyceniu opisu frazami kluczowymi, zarówno z długiego i krótkiego ogona. Tam, gdzie wykorzystanie hasła kluczowego ma logiczne uzasadnienie — zastosuj je. Pamiętaj jednak, że opis przede wszystkim ma być użyteczny dla klienta i skłonić go do zakupu. Na nic Ci się nie przyda tekst, który może i przyciąga leady, ale nie generuje konwersji. Sprzedaż przede wszystkim. Tam, gdzie ma to uzasadnienie, stosuj znaczniki h1, h2.

W procesie optymalizacji strony produktu miej też na uwadze:

  • poprawne wygenerowanie adresu URL,
  • pełną optymalizację zdjęć produktu (tekst alternatywny, tagi, nazwa zdjęcia, znak wodny, rozmiar, jakość)
  • zachęcające przyciski zakupu, tekst przycisku powinien być prosty i mieć tylko jeden cel "włóż do koszyka", nie "włóż do koszyka i przejdź dalej"
  • informacje dotyczące dostępnych rozmiarów, stanie magazynowym towaru
  • linkowanie wewnętrzne do podobnych lub uzupełniających produktów (up selling i cross selling)
  • umieszczenie w dobrze widocznym miejscu informacji o czasie dostawy i kosztach przesyłki.

3. Rozpoznanie potrzeb klienta.

Czy wiesz, co jest najważniejsze dla Twojego klienta? Produkt? Niska cena przesyłki? Unikalne rozwiązania techniczne produktu?

Nie, dla Twojego klienta najważniejszy jest on sam i jego potrzeby. Nie tyle cechy produktu, ile wartość, którą dostanie klient, odpowiedź na jego potrzeby. Jeżeli wiesz, z jakiego powodu ludzie u Ciebie kupują lub czemu kupują akurat ten artykuł, to masz w ręku połowę sukcesu.

Powody zakupu nie zawsze są oczywiste.

Jeżeli jesteś producentem, projektantem czy specjalistą w zakresie swojego asortymentu, Twoja ocena produktu może być obciążona błędem poznawczym. Z drugiej strony, zdanie się całkowicie na copywritera jest o tyle ryzykowne, że nie zna on tak dobrze produktów. W idealnej sytuacji współpraca na linii właściciel sklepu/opiekun produktu — copywriter powinna przebiegać w atmosferze dyskusji i skupienia. Zdaję sobie jednak sprawę, że jest to niemożliwe, zwłaszcza w przypadku dużych, wielobranżowych sklepów, gdzie asortyment liczy się w tysiącach produktów o różnych wariantach występowania.

Rada dla mniejszych sklepów: Jeżeli to możliwe, pozwól copywriterowi zapoznać się z produktem.

Podczas tworzenia idealnego opisu warto wziąć pod uwagę opinie klientów. Dobrym pomysłem jest uwypuklenie tych zalet, które szczególnie często pojawiają się w systemie ocen, w social media, na forach internetowych (między innymi dlatego przydaje się monitoring internetowy).

4. Techniki socjotechniczne w e-commerce.

Pokażę Ci kilka metod, by zachęcić klienta do zakupu. Chciałabym jednak, żebyś pamiętał, by nie wykorzystywał ich nigdy do manipulacji lub wprowadzenia w błąd klienta. Po pierwsze, to nieetyczne. Po drugie (jeżeli wcześniejszy argument cię nie powstrzymuje) - próby oszustwa prędzej czy później zemszczą się na tobie, nie warto.

  1. social proof — opinie innych klientów o produkcie;
  2. zasada Pareto — 80% najważniejszych informacji powinno być zawarte w pierwszych 20% tekstu;
  3. AIDAL — popularny akronim przydatny w marketingu:
  4. promocje, rabaty, kody rabatowe;
  5. storytelling;
  6. pasek postępu podczas procesu zakupowego — klient widzi, na jakim etapie złożenia zamówienia się znajduje;
  7. widoczne pole szybkiego kontaktu z obsługą klienta. Numer telefonu, liveczat — niech klient wie, że w każdej chwili może zwrócić się o pomoc.

5. Jak sprzedawać tekstem?

  • używaj zrozumiałego słownictwa;
  • zacznij od ogółu, powoli przechodząc do bardziej szczegółowych informacji;
  • nie używaj zbyt dużo synonimów. Książka jest książką, nie prostopadłościanem z kartkami;
  • używaj strony czynnej czasowników, by nadać opisowi dynamiki,
  • pisz tylko o faktycznych zaletach produktu. Nie kłam;
  • rozwiej wątpliwości klienta, zanim się pojawią. Przekaż w opisie wszystkie informacje niezbędne do dokonania właściwego wyboru zakupowego (np. dołączona tabela ze specyfikacją techniczną, składem materiałów czy kraju produkcji);
  • postaw się w roli eksperta i skieruj do bloga firmowego lub zaakcentuj chęć pomocy w przypadku wątpliwości (np. podczas wyboru konkretnego modelu, rozmiaru, wybrania opcji rozszerzonej). Z jednym zastrzeżeniem — to nie mogą być obietnice bez pokrycia!;
  • pokaż, że rozumiesz potrzeby klienta i wiesz, jak rozwiązać jego problemy. Znajdź czułe punkty klienta;
  • nie przesadzaj z nachalnie sprzedażowym językiem. Dla normalnego odbiorcy to zniechęcający bełkot.

6. Garść statystyk e-commerce.

źródło: https://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2017-global-overview

7. Wnioski.

Warto poświęcić czas i energię, by stworzyć dobre opisy produktów do swojego sklepu. Nie opłaca się traktować po macoszemu elementu, który przynosi tak wiele korzyści na wielu polach. Mam nadzieję, że podane przeze mnie wskazówki pozwolą Ci zwiększyć liczbę udanych transakcji. Czy masz swoje sprawdzone sposoby, by zoptymalizować opisy produktów? Czy znasz jakiś niezawodny trick, który sprytnie zwiększa sprzedaż? Jestem bardzo ciekawa twojego podejścia.

Jeżeli ten artykuł pomógł ci lub wiesz, że może komuś pomóc, będę ci bardzo wdzięczna za udostępnienie go lub/i przesłanie zainteresowanemu znajomemu.



Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Martyna Kubicka

Martyna Kubicka — autor wpisu

Baczna obserwatorka polskiej blogosfery i trendów social media. Optymalizację tekstów traktuje jak rozwiązywanie wciągającej łamigłówki, specjalizuje się w content marketingu. Wspiera projekty z SeoNinja.pl i The-­First.pl

Komentarze 9

author Krzysiek www 02.10.2017 15:05:08

Duże znaczenie ma także sam szablon sklepu, aby nie był zbyt zagmatwany i aby "dodaj do koszyka" i sama cena była dobrze widoczna. Reszta się zgadza i jeśli ktoś sam dla siebie prowadzi sklep to te punkty sa jak najbardziej trafne i oczywiste. Dzięki.

author Łukasz www 03.10.2017 12:35:08

Warto robić, ale dla jakich produktów? wszystkich? wybranych? Przy niewielkiej ilości produktów i niskiej rotacji to ok, ale w innym wypadku to nierealne ;) Oczywiście, wykonuje się też opisy dla dużych sklepów, ale który polski sklep na to stać :)

author Martyna 05.10.2017 12:15:32

@Krzysiek - dzięki
@Łukasz - rozumiem doskonale, w przypadku dużych sklepów takie podejście jest niewykonalne. Wtedy wyjściem jest skupienie się na produktach kluczowych, na które nastawiony jest największy nacisk.

author Jakub Wasielewski www 05.10.2017 17:04:23

@Łukasz - zasadniczym błędem "zwykłych" sklepów, jest pomijanie takich kwestii. W efekcie końcowym, sumując te wszystkie oszczędności wychodzi, że sklep w wielu aspektach nie jest dopracowany. Duże firmy są widoczne na wiele fraz bo mają wszystko dopracowane. Oczywiście tak jak pisze Martyna, najlepiej postawić na najbardziej zyskowne produkty.

author Marek www 05.10.2017 17:33:02

Bardzo pomocny wpis. Warto poświęcić czas i energię, by stworzyć dobre opisy produktów do swojego sklepu.

author Paweł Bugno www 06.10.2017 11:42:40

Dobre podsumowanie tematu :) Warto trzymać się wskazówek, które zawarłeś w artykule :)

author Piotr www 07.10.2017 15:32:44

Bardzo fajny wpis, zgadzam się, że ciekawy opis to skuteczny opis, a taki znacząco zwiększa naszą sprzedaż.

author Karol B24 www 11.10.2017 09:56:02

Są już specjalistyczne firmy copywriter'skie który zajmują się pisaniem opisów, głównie z myślą o SEO. Jeśli więc ktoś nie ma wystarczająco dużo czasu i wiedzy na ten temat, może pomyśleć o tym by zlecić to profesjonalistom.

author Martyna 13.10.2017 07:53:30

@Marek, @Paweł, @Piotr - dzięki
@Karol B24 - hmmm. Sama jestem jeszcze bardziej copy niż SEO, ale akurat tutaj miałabym kilka uwag. Ale to temat na cały wpis :)

Dodaj komentarz