27 E-commerce 11 minut czytania

Skuteczne opisy produktów

Masz sklep internetowy, więc chcesz sprzedawać. Proste. Zlecasz programiście zaprojektowanie funkcjonalnego i ładnego sklepu (ewentualnie przystosowanie szablonu). Wybierasz najlepszą możliwą agencję SEO. Teraz nic, tylko czekać na efekty, prawda? Niezupełnie. Zawartość, content strony produktowej ma decydujące znaczenie. Co z tego, że pozycjoner skieruje potencjalnego klienta na stronę, jeżeli ten nie będzie chciał nic kupić?

Dwa czynniki, które mają wpływ na konwersję w sklepie i postrzeganie ceny to zdjęcia i opis produktu. Chcę ci pokazać, jak możesz wykorzystać w pełni potencjał informacji o produkcie. Właściwie zoptymalizowane opisy produktów zwiększają sprzedaż i wspomagają SEO.

Spis Treści:

  1. Struktura opisu.
  2. Słowa kluczowe i SEO na stronie produktowej.
  3. Rozpoznanie potrzeb klienta.
  4. Techniki socjotechniczne w ecommerce.
  5. Jak sprzedawać tekstem.
  6. Garść statystyk ecommerce.

 

źródło: https://www.slideshare.net/PwCPolska/total-retail-2017-prezentacja

1. Struktura tekstu.

Teksty w internecie nie tyle czytamy, ile oglądamy. Dlatego układ i forma opisu mają duże znaczenie. Zaryzykuję nawet stwierdzeniem, że dobry opis produktu wstawiony na stronę bez pomysłu (za mała czcionka, zbity tekst, brak wyszczególnionych najważniejszych kwestii) jest bezużyteczny. Większości klientów nie będzie się chciało przeczytać opisu.

Aby zachęcić klienta do uważnego zapoznania się z opisem produktu, możesz zastosować następujące metody:

  • duża, czytelna, bezszeryfowa czcionka;
  • wypunktowania najważniejszych cech;
  • pogrubienie istotnych informacji;
  • podzielenie opisu na sekcje (np.: opis ogólny, parametry i tabela rozmiarów);
  • użycie graficznych ikon uzupełniających tekst (np.: znaczek prania w pralce obok zaleceń użytkowania);
  • zastosowanie odpowiednich odstępów między liniami akapitów i przyciskami — minimalnie 8 px.

2. Słowa kluczowe i SEO na stronie produktowej.

Strona produktu to dokładnie to miejsce, w którym możesz wykazać się pod kątem promocji produktu, także zwiększając jego szanse na widoczność w Google. Pamiętaj, to Ty decydujesz, jak wyczerpujący opis zastosujesz. Osobiście uważam, że należy zachować zdrowy umiar przy nasyceniu opisu frazami kluczowymi, zarówno z długiego i krótkiego ogona. Tam, gdzie wykorzystanie hasła kluczowego ma logiczne uzasadnienie — zastosuj je. Pamiętaj jednak, że opis przede wszystkim ma być użyteczny dla klienta i skłonić go do zakupu. Na nic Ci się nie przyda tekst, który może i przyciąga leady, ale nie generuje konwersji. Sprzedaż przede wszystkim. Tam, gdzie ma to uzasadnienie, stosuj znaczniki h1, h2.

W procesie optymalizacji strony produktu miej też na uwadze:

  • poprawne wygenerowanie adresu URL,
  • pełną optymalizację zdjęć produktu (tekst alternatywny, tagi, nazwa zdjęcia, znak wodny, rozmiar, jakość)
  • zachęcające przyciski zakupu, tekst przycisku powinien być prosty i mieć tylko jeden cel "włóż do koszyka", nie "włóż do koszyka i przejdź dalej"
  • informacje dotyczące dostępnych rozmiarów, stanie magazynowym towaru
  • linkowanie wewnętrzne do podobnych lub uzupełniających produktów (up selling i cross selling)
  • umieszczenie w dobrze widocznym miejscu informacji o czasie dostawy i kosztach przesyłki.

3. Rozpoznanie potrzeb klienta.

Czy wiesz, co jest najważniejsze dla Twojego klienta? Produkt? Niska cena przesyłki? Unikalne rozwiązania techniczne produktu?

Nie, dla Twojego klienta najważniejszy jest on sam i jego potrzeby. Nie tyle cechy produktu, ile wartość, którą dostanie klient, odpowiedź na jego potrzeby. Jeżeli wiesz, z jakiego powodu ludzie u Ciebie kupują lub czemu kupują akurat ten artykuł, to masz w ręku połowę sukcesu.

Powody zakupu nie zawsze są oczywiste.

Jeżeli jesteś producentem, projektantem czy specjalistą w zakresie swojego asortymentu, Twoja ocena produktu może być obciążona błędem poznawczym. Z drugiej strony, zdanie się całkowicie na copywritera jest o tyle ryzykowne, że nie zna on tak dobrze produktów. W idealnej sytuacji współpraca na linii właściciel sklepu/opiekun produktu — copywriter powinna przebiegać w atmosferze dyskusji i skupienia. Zdaję sobie jednak sprawę, że jest to niemożliwe, zwłaszcza w przypadku dużych, wielobranżowych sklepów, gdzie asortyment liczy się w tysiącach produktów o różnych wariantach występowania.

Rada dla mniejszych sklepów: Jeżeli to możliwe, pozwól copywriterowi zapoznać się z produktem.

Podczas tworzenia idealnego opisu warto wziąć pod uwagę opinie klientów. Dobrym pomysłem jest uwypuklenie tych zalet, które szczególnie często pojawiają się w systemie ocen, w social media, na forach internetowych (między innymi dlatego przydaje się monitoring internetowy).

4. Techniki socjotechniczne w e-commerce.

Pokażę Ci kilka metod, by zachęcić klienta do zakupu. Chciałabym jednak, żebyś pamiętał, by nie wykorzystywał ich nigdy do manipulacji lub wprowadzenia w błąd klienta. Po pierwsze, to nieetyczne. Po drugie (jeżeli wcześniejszy argument cię nie powstrzymuje) - próby oszustwa prędzej czy później zemszczą się na tobie, nie warto.

  1. social proof — opinie innych klientów o produkcie;
  2. zasada Pareto — 80% najważniejszych informacji powinno być zawarte w pierwszych 20% tekstu;
  3. AIDAL — popularny akronim przydatny w marketingu:
  4. promocje, rabaty, kody rabatowe;
  5. storytelling;
  6. pasek postępu podczas procesu zakupowego — klient widzi, na jakim etapie złożenia zamówienia się znajduje;
  7. widoczne pole szybkiego kontaktu z obsługą klienta. Numer telefonu, liveczat — niech klient wie, że w każdej chwili może zwrócić się o pomoc.

5. Jak sprzedawać tekstem?

  • używaj zrozumiałego słownictwa;
  • zacznij od ogółu, powoli przechodząc do bardziej szczegółowych informacji;
  • nie używaj zbyt dużo synonimów. Książka jest książką, nie prostopadłościanem z kartkami;
  • używaj strony czynnej czasowników, by nadać opisowi dynamiki,
  • pisz tylko o faktycznych zaletach produktu. Nie kłam;
  • rozwiej wątpliwości klienta, zanim się pojawią. Przekaż w opisie wszystkie informacje niezbędne do dokonania właściwego wyboru zakupowego (np. dołączona tabela ze specyfikacją techniczną, składem materiałów czy kraju produkcji);
  • postaw się w roli eksperta i skieruj do bloga firmowego lub zaakcentuj chęć pomocy w przypadku wątpliwości (np. podczas wyboru konkretnego modelu, rozmiaru, wybrania opcji rozszerzonej). Z jednym zastrzeżeniem — to nie mogą być obietnice bez pokrycia!;
  • pokaż, że rozumiesz potrzeby klienta i wiesz, jak rozwiązać jego problemy. Znajdź czułe punkty klienta;
  • nie przesadzaj z nachalnie sprzedażowym językiem. Dla normalnego odbiorcy to zniechęcający bełkot.

6. Garść statystyk e-commerce.

źródło: https://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2017-global-overview

7. Wnioski.

Warto poświęcić czas i energię, by stworzyć dobre opisy produktów do swojego sklepu. Nie opłaca się traktować po macoszemu elementu, który przynosi tak wiele korzyści na wielu polach. Mam nadzieję, że podane przeze mnie wskazówki pozwolą Ci zwiększyć liczbę udanych transakcji. Czy masz swoje sprawdzone sposoby, by zoptymalizować opisy produktów? Czy znasz jakiś niezawodny trick, który sprytnie zwiększa sprzedaż? Jestem bardzo ciekawa twojego podejścia.

Jeżeli ten artykuł pomógł ci lub wiesz, że może komuś pomóc, będę ci bardzo wdzięczna za udostępnienie go lub/i przesłanie zainteresowanemu znajomemu.



Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Martyna Kubicka

Martyna Kubicka — autor wpisu

Baczna obserwatorka polskiej blogosfery i trendów social media. Optymalizację tekstów traktuje jak rozwiązywanie wciągającej łamigłówki, specjalizuje się w content marketingu. Wspiera projekty z SeoNinja.pl i The-­First.pl

Komentarze 27

author Krzysiek www 02.10.2017 15:05:08

Duże znaczenie ma także sam szablon sklepu, aby nie był zbyt zagmatwany i aby "dodaj do koszyka" i sama cena była dobrze widoczna. Reszta się zgadza i jeśli ktoś sam dla siebie prowadzi sklep to te punkty sa jak najbardziej trafne i oczywiste. Dzięki.

author Łukasz www 03.10.2017 12:35:08

Warto robić, ale dla jakich produktów? wszystkich? wybranych? Przy niewielkiej ilości produktów i niskiej rotacji to ok, ale w innym wypadku to nierealne ;) Oczywiście, wykonuje się też opisy dla dużych sklepów, ale który polski sklep na to stać :)

author Martyna 05.10.2017 12:15:32

@Krzysiek - dzięki
@Łukasz - rozumiem doskonale, w przypadku dużych sklepów takie podejście jest niewykonalne. Wtedy wyjściem jest skupienie się na produktach kluczowych, na które nastawiony jest największy nacisk.

author Jakub Wasielewski www 05.10.2017 17:04:23

@Łukasz - zasadniczym błędem "zwykłych" sklepów, jest pomijanie takich kwestii. W efekcie końcowym, sumując te wszystkie oszczędności wychodzi, że sklep w wielu aspektach nie jest dopracowany. Duże firmy są widoczne na wiele fraz bo mają wszystko dopracowane. Oczywiście tak jak pisze Martyna, najlepiej postawić na najbardziej zyskowne produkty.

author Marek www 05.10.2017 17:33:02

Bardzo pomocny wpis. Warto poświęcić czas i energię, by stworzyć dobre opisy produktów do swojego sklepu.

author Paweł Bugno www 06.10.2017 11:42:40

Dobre podsumowanie tematu :) Warto trzymać się wskazówek, które zawarłeś w artykule :)

author Piotr www 07.10.2017 15:32:44

Bardzo fajny wpis, zgadzam się, że ciekawy opis to skuteczny opis, a taki znacząco zwiększa naszą sprzedaż.

author Karol B24 www 11.10.2017 09:56:02

Są już specjalistyczne firmy copywriter'skie który zajmują się pisaniem opisów, głównie z myślą o SEO. Jeśli więc ktoś nie ma wystarczająco dużo czasu i wiedzy na ten temat, może pomyśleć o tym by zlecić to profesjonalistom.

author głód wiedzy www 12.10.2017 14:08:24

Ciekawy artykuł ! Taka wiedza była mi potrzebna, teraz wiem jak spojrzeć na pewne sprawy .. :) Czekam na kolejny inspirujący wpis , pozdrawiam =]

author Martyna 13.10.2017 07:53:30

@Marek, @Paweł, @Piotr - dzięki
@Karol B24 - hmmm. Sama jestem jeszcze bardziej copy niż SEO, ale akurat tutaj miałabym kilka uwag. Ale to temat na cały wpis :)

author Dave www 13.10.2017 11:07:59

Zgadzam się z autorem wpisu. O stronę trzeba dbać. E-sklep powinien być estetyczny i wszystko powinno być jasne po przeczytaniu opisu. Sam czasami kupuję różne rzeczy w sieci i zdarza się dość często, że szukam jakiegoś bardziej szczegółowego opisu w sieci bo w sklepie jest ubogi.. Wiele e-sklepów powinno zadbać o strony.

author porady i ciekawostki www 13.10.2017 15:24:16

Ciekawy wpis! :) Na pewno te wskazówki trzeba zapamiętać

author Marek www 21.10.2017 17:36:33

Super! Podoba mi się szczególnie podpunkt o tym jak sprzedawać tekstem ;)

author scancentre www 23.10.2017 09:02:50

Bardzo ciekawy wpis. Przyda mi się parę informacji z niego w mojej działalności. Czekam na kolejne artykuły. Pozdrawiam :)

author Julia www 23.10.2017 09:16:14

Nigdy w życiu nie wpadłabym na to że teksty na stronie mogą mieć taki wpływ. Ciężko nadążyć za tymi zmianami... Muszę przejrzeć teksty na swojej stronie bo odnoszę wrażenie że wszystkie są źle, biorąc pod uwagę te wytyczne.

author Blitz www 24.10.2017 11:33:15

Super wpis muszę pozmieniać nieco teksty na swoim sklepie myślę że przyniesie to jakieś skutki bo jeszcze tego u siebie na stronie nie robiłem.

author Agata www 27.10.2017 11:14:11

Przy opisach produktów często spotykam się też z sytuacją, kiedy dany sklep rozumie o co chodzi i widać, że wprowadził swoje unikalne opisy produktów, ale.. pominął niektóre techniczne dane, uważając je pewnie za niepotrzebne. I wtedy i tak jestem zmuszona odwiedzić stronę producenta, albo co gorsze - konkurencji. O ile cena w tym pierwszym sklepie jest dobra, to pewnie do niego wrócę, ale jest szansa, że znajdę lepszą cenę;) bardzo ważna kwestia, żeby przy tworzeniu swoich opisów, pamiętać o wszystkich szczegółach.

author Kalendarz 2017 www 28.10.2017 10:57:19

Super wpis :) Sam prowadziłem swojego czasu sklep e-commerce, akurat jakieś 5 lat temu, zanim to jeszcze zaczęło być takie modne i dla nielicznych, którzy wtedy siedzieli w tym biznesie było naprawdę ogrom możliwości, których naprawdę żałuję, że nie wykorzystałem.
Szkoda właśnie, że wtedy takiego bloga nie znalazłem, bo na pewno bym się naprawdę wiele nauczył i moja ścieżka by się potoczyła inaczej, ale no cóż... mam nadzieję, że zobaczę czym więcej tutaj takich świetnych artykułów :)

author Bartek www 31.10.2017 08:28:59

Bardzo fajny poradnik jak stworzyć skuteczne opisy na prawdę dużo ważnych informacji.

author Karol www 31.10.2017 11:01:36

Trafiony w 10-tke! Irytują mnie niektóre sklepy internetowe gdzie widzi się żywcem skopiowaną specyfikację z innej strony a do tego żadnego konkretnego opisu, który mógłby być odpowiedzią na masę pytań. Bardzo mądry poradnik.

author Agnieszka Owczarzak www 31.10.2017 14:47:08

Samo zadbanie o użyteczność strony też niewiele da, choć Google lubi strony, po których klient może poruszać się instynktownie. Ważne też, aby frazy kluczowe były jasne i czytelne oraz niekoniecznie zawierały wszystkie informacje o produkcje, które uważamy za słuszne. Trzeba dokładnie sprawdzić czego szukają klienci i postarać się dostosować, aby wilk był syty, a owca cała i spokojna o siebie :)

author Olka www 07.11.2017 09:58:04

Super wpis, wiele ciekawych porad, na pewno zastosuję kilka z nich,aby ulepszyć moją pracę, pozdrawiam :)

author Karol www 09.11.2017 15:15:41

Super , takie wpisy motywujące do działania i poprawy wyników lubię najbardziej :) czekam na kolejny pozytywny wpis ! :) pozdrawiam KArol

author Maciek www 14.11.2017 23:58:12

Ładnie to opisałeś

author Radek 15.11.2017 07:32:58

Bardzo ciekawy wpis. Od siebie dodam, że nie warto oszczędzać na tekście na stronie bo to się mści. Albo w SEO albo w dużym współczynniku odrzuceń.... Zaoszczędzone 10 złotyc a stracone 1000.

author Marek www 15.11.2017 11:54:17

Bardzo przydatny artykuł, niestety dużo blogerów nieznających się na SEO tak jak ja popełnia te błędy czyli nie potrafi dobrze skonstruować nagłówka a jak wiadomo to podstawa

author Marek www 15.11.2017 11:54:17

Bardzo przydatny artykuł, niestety dużo blogerów nieznających się na SEO tak jak ja popełnia te błędy czyli nie potrafi dobrze skonstruować nagłówka a jak wiadomo to podstawa

Dodaj komentarz