18 Programowanie

HTML: H1

W ostatnim czasie brałem udział w dość ożywionej dyskusji na temat tagu H1. Gdzie, jak i kiedy go stosować. Wiele stron, a właściwie webdeveloperów wyczytało „gdzieś”, „coś”. W H1 bezwzględnie powinna być nazwa strony lub logo. Bzdura.

Początkowo nie mogłem sobie wyobrazić, że sklep internetowy czy inna strona optymalizowana przez „specjalistów” w nagłówku najwyższego rzędu ma nazwę firmy czy logo, a nie nazwę działu czy produktu. Najlepsze było to, że oni uparcie twierdzi, że tak jest prawidłowo, bo nazwa strony jest najważniejszą rzeczą na stronie. Ta. Jasne. Potem nastąpiła wymiana argumentów typu: moje kung-fu jest lepsze od twojego.

Wnioski

Na szczęście dyskusje są po to, aby wyciągać z nich wnioski. Jestem w stanie zaakceptować nazwę strony w H1, tylko w jednym przypadku. Strona główna. To właśnie strona główna jest tą częścią strony, na której znajdują się najważniejsze rzeczy z całego serwisu. W przypadku sklepu będą to promocje czy ostatnio dodane produkty. Strony firmowe będą przedstawiać skróconą ofertę, referencje czy szybki kontakt. Nie sposób wybrać tutaj jednej najważniejszej informacji. Dlatego na stronie głównej można logo, nazwę firmy otagować w H1 (a nawet trzeba), chyba, że nie bawimy się w semantyczny, przejrzysty (x)HTML.

Pozostałe podstrony (części) serwisu są już konkretną informacją (najważniejszą), więc to one powinny się znaleźć w H1.

To tak jak przeglądać menu w restauracji. Normalnie mam spis treści i jest tam wszystko podzielone na kategorie (wina, przekąski, drinki, dania główne, desery itp.). Wyobraź sobie teraz zamiast tych podziałów nazwę restauracji np. „U Pablo”. Normalnie nazwa „U Pablo” będzie tylko na pierwszej stronie menu.



Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:.

Komentarze 18

author Kapsel www 05.03.2009 08:37:50

Wrzucanie logo firmy do H1 to jest jakiś farmazon, pojęcia nie mam skąd wyszła ta moda...

Inna rzecz, że niekiedy witryny budowane są tak haotycznie, że faktycznie ciężko jest wybrać tekst do H1, bo na jednej podstronie jest setka zupełnie różnych informacji ;)

author Maciej www 05.03.2009 09:39:03

Kto takie głupoty mówi? Normalne że w powiny znajdować sie najważniejsze słowa kluczowe strony...

author axs 05.03.2009 19:41:23

@Kapsel: W3C na swojej stronie ma logo w H1.

author axs 05.03.2009 19:43:10

H1 nie określa co jest najważniejsze na stronie, tylko co jest nagłówkiem pierwszego poziomu - najczęściej właśnie nazwa (często zapisana w postaci graficznej) nim jest.

author Tomek / monitorowanie pozycji www 05.03.2009 22:14:01

H1 to w treści strony jakby odpowiednik TITLE, i niektórzy twierdzą że powinno być tam to samo co w TITLE żeby nie mieszać google w głowie. Na pewno warto wykoszystać H1 i dać tam jakieś słowa kluczowe.

author Mih www 06.03.2009 10:39:09

Szczerze mówiąc wskazówka o "H1 tylko na stronie głównej" nie jest niczym nowym. Już dawno pisał i mówił o tym Joost de Valk. Jest to jedna z podstawowych kwestii przy optymalizacji wordpress'a. Na stronie głównej w h1 tytuł bloga, na stronach postów w h1 tytuły postów. Dzięki temu posty same wskakują dość wysoko w wynikach organicznych na jakieś bardziej niszowe frazy. Pozdrawiam!
P.S. Czy w stopce "shypo" jest celowe, zamiast "shpyo"? Teraz mi się to rzuciło w oczy ;)

author Kasia www 09.03.2009 10:41:07

Ja myślę, że to sporo daje - umieszczanie słów w h1 :) Może nie nazwę strony, ale jakiś ważny keyword.

author KonradT www 10.03.2009 12:31:58

Chcesz powiedzieć że H1 nie ma znaczenia? Przecież sam widziałem co się działo w wynikach wyszukiwania na daną frazę po wstawieniu ją w H1. Chyba że to z innego powodu..

author IT www 03.04.2009 15:16:03

H1 ma nadal duże znaczenie, choć ciężar jest przesuwany w inne segmenty strony i coraz więcej czynników odgrywa znaczenie.

author MP3D www 16.05.2009 15:10:37

Mam pytanie jeśli linki prowadzące do mojej strony będą zawierały atrybut zamiast to będą lepsze jakościowo?? bo ja myślałem że najważniejsze elementy na stronie powinno się pisać w znacznikach i tak właśnie robiłem cały czas

author Świstak www 15.06.2009 17:58:35

Zapewne takie linki będą miały znacznie większą wartość tylko trzeba się postarać o takie linki ;)

author Sylwester www 15.02.2010 08:14:08

odnośnie tagu H1 H2 itd.... ma on ogromne znaczenie nadal, ale ciężko go stosować, na prostych stronach www. Mi się udało wplatać go jako tekst Logo, albo jako tytuł który się nie rzuca w oczy jak na przykładzie mojej strony www.sylwester.oit.pl jest zamieszczony znacznik H1 kilka razy nie mam za dużo linków i niejednokrotnie pod inne frazy a mimo to na bardzo konkurencyjną frazę jestem w top 30 - pozycja skacze niestety.

author Rewlloo 18.06.2011 00:07:23

Skoro logo nie w h1 to w czym je umieścić. Jeśli dam je w h2, a tytuł w h1 pomieszam kolejność znaczników h w kodzie strony, te powinne iść za porządkiem.

author Stylek www 07.10.2011 14:19:20

Ja logo zawsze daję luzem, w a/
H1 zostawiam na faktyczne tytuły stron.

author psycholog 09.02.2012 23:29:37

Stylek masz rację.. Logo trzeba dawać osobno a nie śmiecić w h1, h2 itp.

author Stolarz 11.06.2012 15:25:17

Jak sama nazwa wskazuje jest to hamer :P odpowiadający znacznikowi tekstowemu do utworzenia nagłówka pierwszego poziomu. Według contant odpowiednio odmieniany dla słówek ma duże znaczenie zarówno dla czytelności strony jaki ja dla pozycjonowania. Znacznika używamy do określania tytułu i według mnie powinien on być stopniowany - nie przesadzając ze zbyt częstym powielaniem w obrębie jednego dokumentu !!

author Marek www 12.05.2013 02:09:39

Chcę zmienić bloga w taki sposób, aby tytuły wpisów wyświetlały się w tagu H1, czy ktoś mi powie gdzie to zmienić.
Pozdrawiam

author Tymoteusz www 27.05.2014 10:12:45

Witam,

Drodzy koledzy od kąt sięgam pamięcią ten spór toczy się na wielu blogach i wielu forach. Każdy jednak z nas sam wybiera drogę którą pójdzie. Umieszczanie pod logo H1 według Google jest przewinieniem z uwagi na ukrywanie (maskowanie) treści pod obrazkiem lub wyrzucanie treści poza ekran. Z doświadczenia jednak wiem, że Google nie kara strony za tego rodzaju praktyki. Pamiętać należy jednak, że umieszczanie h1 pod logo powoduje bardzo często powielanie tego nagłówka na wszystkich podstronach i to właśnie tutaj bym się doszukiwał problemu. Najczęściej problem pojawia się w sytuacji, kiedy strona postawiona jest na Wordpress, Joomla oraz inne systemy CMS. Wiele osób po prostu ma problem z przerobieniem kodu, by na każdej stronie pod logo znajdował się inny H1. Dlatego najprostszym rozwiązaniem jest stworzenie logo jako zwykłego obrazka z atrybutem alt, w którym wpisujemy nazwę firmy. A nagłówek h1 umieszczamy dla artykułu (obecnie nawet bardziej zalecane). Najważniejsze aby na każdej podstronie znajdował się inny nagłówek h1 i określał najlepiej jak to możliwe zawartość prezentowanej tam treści.

Dodaj komentarz