0 Porady SEO 8 minut czytania

Czy mały biznes potrzebuje SEO?

Optymalizacja strony czy link building to często sporo pracy. W wielu większych firmach powstają całe działy, które zajmują się pozycjonowaniem. Mikroprzedsiębiorca jednak nie będzie skory do tego, aby działać z takim rozmachem. Czy w małym biznesie jest miejsce na SEO? Czy pozycjonowanie jest warte zachodu? I czy faktycznie musi wymagać dużych nakładów finansowych? Sprawdzamy!

Spis treści:

  1. SEO dla małego biznesu – czy to ma sens?
  2. SEO w małym biznesie – jak zacząć?
  3. Podsumowanie

SEO dla małego biznesu – czy to ma sens?

Bez względu na to, czy działasz lokalnie ze swoim stacjonarnym biznesem, czy posiadasz sklep online, musisz dbać o to, aby klienci mogli Cię łatwo znaleźć. Wyszukiwarka może wskazać drogę zarówno turyście z telefonem, który w biegu wpisuje w Google „restauracja blisko mnie”, jak i komuś, kto siedząc w domu poszukuje prezentu dla bliskiej osoby poprzez hasło „personalizowana biżuteria”. Ludzie cały czas wyszukują firm takich jak Twoja, ale to właśnie SEO pomoże Ci zostać znalezionym. Sprawdź 4 powody, dla których posiadając mały biznes powinieneś zacząć inwestować w pozycjonowanie:

  1. Opłacalność – Chociaż wiele przedsiębiorstw stawia przeważnie na Google Ads zamiast na SEO, w dłuższej perspektywie ta druga opcja może opłacić się bardziej. Adsy przestaną przynosić zyski, gdy wyczerpie się budżet na kampanię. Dobrze przeprowadzone działania SEO mogą generować ruch organiczny jeszcze przez długi czas.
  2. Doświadczenie użytkownika – Google zwraca dużą uwagę na takie rzeczy jak wartościowa treść, szybkość ładowania elementów, działanie na urządzeniach mobilnych i nie tylko. Oznacza to trochę pracy z optymalizacją techniczną, ale finalnie dzięki temu także użytkownicy docenią Twoje starania, co ma szansę przełożyć się na sprzedaż.
  3. Przewaga nad konkurencją – Mały biznes niekoniecznie konkuruje z wielkimi markami, ale możesz wyprzedzić w Google przedsiębiorców z Twojej niszy, którzy celują w podobną grupę klientów. Często niewiele potrzeba, aby chociażby na scenie lokalnej stać się bardziej widocznym.
  4. Świadomość marki – Budowanie wizerunku marki jest ważne, zwłaszcza jeśli masz nadzieję, że Twój mały biznes z czasem ewoluuje. Widoczność w Google pomoże Ci zaistnieć w świadomości konsumenckiej. Lokalni klienci Cię odnajdą, a przyszli zapamiętają, kiedy np. otworzysz lokal w nowym mieście lub rozszerzysz dostawę na inne województwa.

SEO w małym biznesie – jak zacząć?

Co robić, kiedy ma się mały biznes i do tego niewielki budżet? Zatrudnienie teamu specjalistów SEO może być problematyczne, jednak wiele możesz zrobić samodzielnie, opłacając korzystny pakiet dobrych narzędzi lub korzystając z tych darmowych. Oto pierwsze kroki, które musisz podjąć:

Znajdź słowa kluczowe – Kto jest w Twojej grupie docelowej? Jakich słów użyje, aby Cię znaleźć w sieci? Zastanów się nad tym i sporządź listę fraz. Sprawdź czy wybrane słowa kluczowe mają dużo wyszukań i jak trudno jest wskoczyć dzięki nim do Top 10. Pomoże w tym darmowe narzędzie Ahrefs. Nie zapomnij też o frazach lokalnych (np. „restauracja Toruń”), które mimo mniejszej ilości wyszukań, będą lepiej kierowały do Ciebie klientów z okolicy.

Zoptymalizuj stronę – Znalezione słowa kluczowe wykorzystaj do stworzenia treści, które umieścisz w odpowiednich kategoriach. Powinny przede wszystkim znajdować się w nagłówkach, ale warto też nasycić nimi sam tekst. Oczywiście bez przesady, aby nie utracić naturalności. Zadbaj też o techniczne aspekty, czyli przede wszystkim szybkość strony, przejrzysty interfejs oraz dobre wyświetlanie na urządzeniach mobilnych. Tutaj przydadzą się wtyczki takie jak WPtouch.

Pozyskaj linki – Linki odsyłające do Twojej strony pomogą zbudować jej autorytet, o ile oczywiście będą pochodziły z dobrych źródeł. Gdzie znaleźć blogi i portale, na których warto zaistnieć np. z wpisem gościnnym wyposażonym w link dofollow? W szukaniu wartościowych stron i branżowych serwisów wspomogą platformy takie jak Whitepress czy Linkhouse.

Rozbudowuj treści – Regularność publikowania pomaga w rankingach. Dlatego warto co jakiś czas aktualizować treści oraz dodawać nowy content. Prowadzenie bloga jest dobrą opcją, która przyniesie również wiele korzyści związanych z budowaniem autorytetu oraz zgarnianiem ruchu organicznego również z zapytań poradnikowych.

Dzięki tym działaniom stopniowo będziesz piąć się w górę wyników wyszukiwania i masz szansę zwiększyć obrót. Pamiętaj jednak, aby na każdym kroku mierzyć efekty i sprawdzać, czy obrana strategia przynosi zyski.

Podsumowanie

  • SEO odgrywa ważną rolę w biznesie, nawet jeśli działasz na niewielką skalę. Dzięki wyszukiwarce klienci mają szansę Cię znaleźć i zwiększyć Twoje zyski.
  • Działania SEO dają efekty na przestrzeni czasu, a nie tylko dopóki je opłacasz. Widoczność w Google pozwoli zwiększyć świadomość marki i zyskać przewagę nad konkurencją. Optymalizacja strony pod SEO przełoży się również korzystnie na doświadczenie użytkownika.
  • W SEO dla małego biznesu można wiele zdziałać przy pomocy darmowych narzędzi i wtyczek. Pomaga również regularne dodawanie treści, a także przemyślany link building.
  • Wszystkie działania SEO należy monitorować. Sprawdzaj, czy to co robisz działa i jeśli nie to szukaj przyczyny!



Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Paulina Szydłowska

Paulina Szydłowska — autor wpisu

Zawodowo pisze. Hobbystycznie czyta. Czas wolny od literek poświęca rodzinie, znajomym i kotu (niekoniecznie w tej kolejności). Z ogromną przyjemnością tworzy teksty na tego bloga i skrycie marzy o przybiciu piątki z Johnem Muellerem.

Komentarze

Jeszcze nie ma komentarzySkomentuj jako pierwszy! :)

Dodaj komentarz