Co zrobić ze stronami błędu 404?
Minęły już czasy kiedy strona z błędem 404 tylko straszyła. Zazwyczaj była to strona przeglądarki, a czasem jakaś domyślna strona serwowana przez serwer. Dzisiaj się to zmienia i takie strony wyglądają coraz lepiej. A co można z nimi zrobić pod kątem SEO?
Dzisiaj takie strony wykorzystuje się do umieszczania linków do stron serwisu. W zależności od jego wielkości są zazwyczaj:
- Informacje o przyczynie trafienia na taką stronę.
- Kontakt do firmy/właściciela strony.
- Link do wyszukiwarki lub komponent wyszukiwarki.
- W przypadku sklepów są to linki do podobnych produktów (np. z tej samej kategorii).
Można powiedzieć, że to taki "must have" dla wszystkich stron 404. Jednak można pójść o krok dalej i sprawić by taka strona miała "moc" z punktu widzenia SEO. Ostatnio na Twitterze trafiłem na bardzo ciekawą 404-kę. Linki do niech rozeszły się z prędkością światła - retweet, fejsbuki, lajki, udostępnienia. Zobaczcie tą stronę (ma ponad 4500 lajków i rośnie).
Już wiecie do czego zmierzam? Chodzi o stworzenie dość nietypowej strony. Co więcej, takiej, by inni chętnie do niej linkowali. Dzięki temu zdobywamy dużo naturalnych linków (i ruch) który możemy znacznie lepiej wykorzystać :). Nie trzeba chyba wspominać o PR, linkowaniu wewnętrznym.
Kolejny bonusem po stworzeniu fajnej 404-ki jest umieszczenie takiej strony w różnego rodzaju galeriach 404 lub "the best of ...".
Zdaję sobie sprawę z tego, że nie każda strona, sklep czy firma będzie chciała lub mogła pozwolić sobie na tego typu "bajer". Zawsze można zrobić to delikatnie (minimalizm, który lubię) jak np. zrobiła to jedna z lubelskich restauracji Czarcia Łapa (tak, tutaj była Magda Gessler).
Ciekawą propozycję zaprezentowało Google. W momencie gdy korzystamy z przeglądarki Chrome i zerwie nam się połączenie z internetem to możemy liczyć na atrakcję w postaci gry. Z całą pewnością przeskakiwanie przeszkód dinozaurem umili oczekiwanie na powrót internetu. Inne firmy idąc za jego przykładem zaczęły umieszczać gry na stronach z błędem 404. Tutaj przedstawiamy Wam propozycję gry z udziałem autka. Należy nim tak sterować, by omijać pojawiające się przeszkody (kamienie, motocykle, inne samochody). I tak z poziomu na poziom cały czas zwiększając prędkość jazdy.
Źródło: https://www.carwow.co.uk/404
Komentarze 24
A nie jest przypadkiem tak, że linki prowadzące do 404 (i z niej wychodzące) są przez Google olewane?
@Łukasz - wszystko zależy jaki faktycznie kod http zwrócisz :). Nie musisz zwracać 404, możesz dać 200 i wyświetlić zwykłą stronę z błędem.
@shpyo tylko pytanie czy chciałbyś aby strona 404 była indeksowana przez G? To chyba nie jest najlepszy landing page dla sklepu czy podobnego serwisu...
"Można powiedzieć, że to taki "must have" dla wszystkich stron 404."
A Ty dlaczego nie pokusiłeś się o choćby minimalistyczną 404'kę?
"Nie musisz zwracać 404, możesz dać 200 i wyświetlić zwykłą stronę z błędem."
A dopiero co Google (albo inny znany ;) mówił aby nie zwracać 404'ek z kodem 200 jakby to była zwykła strona, tylko z kodem 404 bo to w końcu błąd i tak ma być traktowana.
Nietypowa strona sprawdza się na blogach ale nie w sklepach czy profesjonalnych witrynach...
@Zgred - a w czym problem by 404-ka na sklepie z lampami miała motyw z lampą i na najazd myszka sie zapalała? ;). Taka strona nie musi być jak na podanych przeze mnie przykładach.
Nie ma problemu w indeksowaniu stron typu 404. Nikt do nich nie trafi jesli nie ma takiej potrzeby więc to o czym piszesz jest dobre : ) Kreatywność i umiejętność wykorzystania okazji czyni ludzi specjalistami.
Myślę, że spora część użytkowników, w takiej sytuacji, ucieka ze strony bo nie rozkminia błędu 404 - warto wytłumaczyć powód i tak jak wspomniałeś zasugerować przejście na stronę główną, skorzystanie z wyszukiwarki, klikniecie w link kategorii etc.
Faktycznie kreatywna grafika, czy tekst z jajem może zachęcić internautę do przeszukania serwisu...np.
http://www.catalyststudios.co.uk/404
...a w sklepach może to wyglądać tak:
http://nowymarketing.pl/i/fmfiles/4041340956077/homplex-404-nowymarketing-800.png
http://nowymarketing.pl/i/fmfiles/404-201209071346978732/koszulkowo-com-404-nowymarketing-800.png
Część kliknie bo ich to mile zaskoczy, inni zrobią to z ciekawości.
U mnie ciężko byłoby umotywować zmianę 404. Pomysł niestandardowy, nie jestem jednak zwolennikiem mieszania z kodami błędów, korzyści nie pokrywają bałaganu. Chyba że zrobi się najsłynniejszą 404'kę na świecie ;)
Nie każdy jest na tyle świadomy, że wie co to jest 404, dlatego musi być tam informacja co się stało i co robić dalej - inaczej stracimy użytkownika. Kreatywne 404 są fajne ale moim zdaniem nie dla każdego biznesu, poza tym z reguły są ważniejsze rzeczy do zrobienia(to raczej taka ciekawostka i bonus). Kiedyś miałem taki pomysł: Wymyśliłem chwytliwe copy i chciałem użytkownikom, który trafią na 404, rozdawać firmowe gadżety, których musieliśmy się szybko pozbyć bo księgowość mocno naciskała.
Ja na swojej stronie ogłoszeniowej gdzie mam sporo wejść na ogłoszenia już nieaktualne i zwracające 404, dałem Adkontekst i ctr jest wysoki
Na stronę ogłoszeniową super! Ale bez przesady ;) na bloga albo firmową stronę? Tam gdzie nie są usuwane często materiały żeby faktycznie klienci mogli tam trafiać nie ma to żadnego sensu, chyba że jakiś pomysł sam do głowy wpadnie, ale bez wysilania się. Jest milion innych sposobów na zrobienie czegoś fajnego, po co na siłę wykorzystywać akurat strony błędów ;) -> np:D http://bi.gazeta.pl/im/3/11419/z11419453O.jpg
Chyba lexy pisała o 404 ostanio... Tylko kto będzie linkował do 404?
A czy nie lepszym pod SEO rozwiązaniem będzie zastosowanie zamiast 404 przekierowania 301 na stronę wyższego rzędu lub stronę główną. Moc linków zostanie przeniesiona. Minus jest taki że użytkownik nie otrzyma jasnego komunikatu, że strona została usunięta, ale na szczęście to też można obejść ;-)
Jak dla mnie pomysł elegancja- kreatywność nie zna granic :)
Strona firmowa, sklep czy blog- nie ma znaczenia. Jak jest 404-ka to powinna ona wyglądać sensownie i spójnie z całością witryny. Warto o nią zadbać choćby z tego powodu, że w rozbudowanych i często modyfikowanych serwisach, zwłaszcza robionych na długi ogon, będzie odwiedzana częściej, niż niejedna podstrona.
Jak ktoś ma sklep od dostawcy oprogramowania np. iai to raczej z wymyśleniem nowej strony 404 nie ma szans, dobrze myślę?
Powiem szczerze, że ciekawa sprawa. Jednak nie spodziewałabym się, że takie strony mogą w czymkolwiek pomóc. Na co to ludzie nie wpadną ;]
Najgorsze jak ludzie wyłączają 404 albo robią redirect na główną. To bardzo szkodzi w pewnych sytuacjach choć dobrze wykorzystane może pomóc, ale tylko w przypadku stron zapleczowych ;)
Lepiej byś naprawić swój skrypt Google-rank, a nie błędami 404 się zajmował :D
Na themeforest można zakupić ciekawie wykonane 404.
Takie śmieszne strony 404 są dobre na śmieszne strony np. rozrywka, humor itd.
Ale strona firmowa powinna zawierać zwykłą 404..
Co do przekazywania 200 na stronie 404 to nie ma ryzyka, że Google może nałożyć jakąś karę?
Osobiście zrobiłem sobie własną 404 i trochę pobawiłem się z jej design (czy się podoba czy nie to rzecz gustu) i mam tam odnośniki do ofert. Nie dawno zmieniłem wszystko na serwerze łącznie z strukturą i linkami i mam masę błędnych linków w wynikach wyszukiwania google. Co mnie niezmiernie irytuje. Nawiasem mówiąc google ni cholery nie chce ich usunąć choć ciągle to zgłaszam w Console. Może ktoś wie ile to trwa nim ta cholera zaskoczy, że tam nie ma tych stron.
Wracając do fajnych 404 to pomysł ciekawy a każda kreatywność jest wartością samą w sobie. Nie sądzę jednak aby to bardzo napędziło ruch na stronie. W końcu jak ze stroną wszystko OK to kto zobaczy takie 404?:)