Anchor Text – czy jest czynnikiem rankingowym?
Pozyskiwanie linków oraz linkowanie wewnętrzne to praktyki, które są bardzo istotne w SEO. Sukcesu w pozycjonowaniu nie uda się osiągnąć, jeśli nie będą do nas kierowały wartościowe strony, a indeksacja podstron opóźni się, jeśli nie stworzymy między nimi siatki powiązań. Warto jednak mieć także na uwadze, że nie tylko miejsce, w którym ulokujemy link, ma znaczenie. Również jego forma odgrywa istotną rolę. Achor text można śmiało zaliczyć do czynników rankingowych i właśnie dlatego warto poświęcić mu nieco uwagi.
Spis treści:
- Co to jest anchor text?
- Jak anchor text wpływa na pozycjonowanie?
- Dobry anchor text – Google radzi
- Podsumowanie
Co to jest anchor text?
Anchory, czyli tzw. kotwice to te części tekstu, pod którymi ukrywa się odnośnik do innej podstrony bądź witryny. Po kliknięciu w niego, użytkownik przenosi się z jednej strony na drugą. Anchor text może więc być jednym lub kilkoma słowami, najczęściej wyróżnionymi kolorem, podkreśleniem lub pogrubieniem, które wskazują na możliwość kliknięcia. Nad gołym adresem URL wklejonym w treść góruje tym, że lepiej się prezentuje, nie przerywa struktury tekstu i dodatkowo może zawierać w sobie informację do czego nas kieruje.
Jak anchor text wpływa na pozycjonowanie?
To bardzo istotne, aby przyłożyć się do napisania anchor textu. Zdarza się, że występuje on w klasycznej wersji np. „tutaj”, pokazując czytelnikowi gdzie ma kliknąć, jednak warto postarać się bardziej. Najlepszą opcją będzie użycie frazy kluczowej, która jest powiązana z treścią, do której odsyłamy. Wówczas wysyłamy jasny sygnał czytelnikowi, co przekłada się na doświadczenie użytkownika. Jednak dobrze jest pamiętać o tym również ze względu na Googlebota. Anchor text pomoże mu dowiedzieć się czego dotyczy link znajdujący się pod tekstem i tym samym lepiej określić, na jaką frazę powinna wyświetlać się linkowana strona w wynikach wyszukiwania.
Źródło: Centrum wyszukiwarki Google
Dobry anchor text – Google radzi
W Centrum wyszukiwarki Google można znaleźć poradnik dla początkujących „SEO starter guide”. Jedna z sekcji została poświęcona temu, jak dobrze skonstruować anchor text. Według porad Google powinniśmy:
- napisać tekst kotwicy, który zawiera przynajmniej podstawowe informacje o tym, czego dotyczy strona, do której prowadzi link,
- starać się się używać krótkich tekstów o charakterze opisowym (kilka słów, krótkie zdanie),
- ułatwić użytkownikom rozróżnienie między zwykłym tekstem a anchor textem,
- dbać o adekwatny anchor text w przypadku linków wewnętrznych.
Tego natomiast trzeba unikać:
- ogólny anchor text, taki jak „strona”, „artykuł” lub „kliknij tutaj”,
- tekst niezwiązany z tematem lub treścią strony, do której prowadzi link,
- adres URL strony jako achor text, choć istnieją sytuacje, w których jest to uzasadnione,
- długi anchor text (długie zdanie lub akapit) lub przesadne wypełnienie słowami kluczowymi,
- korzystanie ze stylów CSS lub stylów tekstu, które sprawiają, że linki wyglądają jak zwykły tekst,
- zbędne linki, które nie ułatwiają użytkownikom poruszania się po witrynie.
Podsumowanie
- Anchor text to wyróżniony fragment treści, pod którym kryje się link wewnętrzny lub zewnętrzny.
- Właściwe konstruowanie anchorów jest ważne, ponieważ stanowią one czynnik rankingowy. Tekst, pod którym kryje się link informuje użytkownika oraz boty Google, do jakich treści prowadzi odnośnik.
- Według porad Google, anchor text powinien zawierać podstawowe informacje o stronie, do której prowadzi link, powinien być krótki i łatwo odróżnialny od zwykłego tekstu. Zaleca się także stosowanie adekwatnych anchor textów w przypadku linków wewnętrznych.
- Należy unikać ogólnych anchorów, tekstów niezwiązanych z tematem strony, długich i przesadnie wypełnionych słowami kluczowymi anchor textów, a także korzystania ze stylów CSS, które sprawiają, że linki wyglądają jak zwykły tekst.
Komentarze
Jeszcze nie ma komentarzySkomentuj jako pierwszy! :)