0 Porady SEO 7 minut czytania

Frazy z zerową liczbą wyszukań – czy warto się na nie pozycjonować?

Planujesz optymalizację strony internetowej? Wobec tego Twoim pierwszym zadaniem będzie dobranie słów kluczowych, dzięki którym witryna pojawi się w SERP. Jest wiele kryteriów, którymi możesz kierować się wybierając frazy, jednak w pierwszej kolejności z pewnością sprawdzisz liczbę wyszukań. Ten wskaźnik to bardzo cenna podpowiedź, ale czy oznacza to, że frazy z zerowym wolumenem powinny zniknąć z Twojego radaru? A może można wykorzystać je w SEO? Sprawdźmy to.

Targetowanie zerowej liczby wyszukań – co na to Google?

Podczas Google Office Hours często padają ciekawe pytania dotyczące działania wyszukiwarki oraz pozycjonowania. Nie inaczej było tym razem. Wrześniowe spotkanie ze specjalistami Google stało się okazją, aby krótko porozmawiać o frazach z zerowym wolumenem wyszukań. Jeden z pytających zdradził, że jego strona wyświetla się w SERP na pierwszym miejscu po wpisaniu właśnie takiej frazy. Czy będąc w podobnej sytuacji powinniśmy celować w to słowo kluczowe, optymalizując naszą stronę? Lizzy Harvey z Google postanowiła rozwiać wątpliwości. Jej odpowiedź była krótka i zwięzła.

„Możesz optymalizować z użyciem takich słów kluczowych, jakie chcesz. Nie zawsze chodzi o słowa kluczowe z największą liczbą wyszukań. Ja pomyślałabym o tym, jak ludzie mają znaleźć twoją stronę i wykorzystała odpowiednie słowa kluczowe.”

Co to oznacza? Przede wszystkim, że dobierając frazy, musisz korzystać nie tylko z narzędzi i statystyk, ale także ze swojej intuicji. Warto być świadomym, kto Cię szuka w sieci i jakimi słowami taka osoba może się posłużyć. Intencja użytkownika powinna odgrywać większą rolę niż suche liczby.

Czy planować strategię pozycjonowania z zerowym wolumenem wyszukań?

Lizzy Harvey przekazała cenną wskazówkę, jednak jej wypowiedź nie uwzględnia powodów, dla których powinieneś zainteresować się frazami z zerową liczbą wyszukań, a tych jest kilka. Przede wszystkim mają one niewielką konkurencję, co sprawia, że nie musisz mocno się wysilać, aby zdobyć pozycję w top 10. Keyword Difficulty to wskaźnik, którym zdecydowanie powinieneś się interesować dobierając frazy, zwłaszcza że od tego może zależeć, jaki budżet będzie Ci potrzebny na SEO.

Pamiętaj też, że dobrze dobrana fraza, która ma niewielki lub zerowy wolumen wyszukań, chociaż wyświetli się mniejszej liczbie osób, ma znacznie większą szansę trafić do użytkowników, którzy poszukują dokładnie takich produktów lub usług jak Twoje. Zatem oznaczać to może nieco mniejszy ruch, ale za to większą konwersję.

Co więcej, według jednych statystyk dana fraza może mieć zero wyszukań, a według innych mieć ich kilka lub nawet kilkadziesiąt. Należy brać pod uwagę, że im mniejsze liczby wchodzą w grę, tym mniejsza dokładność poszczególnych narzędzi w przewidywaniu wolumenu wyszukań. Dlatego wynik, który uzyskasz w jednym lub dwóch programach nie powinien przekreślać danego słowa kluczowego.

Dobór słów kluczowych z zerowym wolumenem – czym warto się kierować?

Teraz, kiedy wiesz już, że nie powinno się ignorować frazy jedynie ze względu na niską liczbę wyszukań, zastanów się, jak wybierać spośród takich słów kluczowych. Oto kilka podpowiedzi:

1. Znaj swojego klienta – to pomoże Ci na każdym etapie działalności, od planowania działań marketingowych po SEO. Jeśli wiesz, czego wyszukują Twoi klienci i jakich słów używają do tego celu, nawet dzięki frazom o niskim wolumenie, możesz ich łatwo poprowadzić w dół lejka sprzedażowego. Dobierając frazy kieruj się więc własnym doświadczeniem i informacjami, które uda Ci się zdobyć dzięki istniejącej bazie klientów.

2. Złap za długi ogon – szukaj kombinacji fraz. Długi ogon jest określeniem, które odnosi się do fraz, składających się z 4-6 słów kluczowych. Nierzadko zawierają w sobie słowa o dużym wolumenie, chociaż wpisane łącznie nie pokażą imponujących statystyk w wielu narzędziach. Mimo to bardzo często są to frazy wykorzystywane przez użytkowników z intencją zakupową. Pomyśl o osobie, która wpisuje w wyszukiwarkę „buty damskie” (wolumen 94K, trudność 30 według Ahrefs) oraz o takiej, która wpisze „czerwone czółenka rozmiar 39” (wolumen 0-10). Która z nich będzie raczej przeglądać produkty, a która kupi coś z Twojej najnowszej dostawy czerwonych czółenek?

3. Skorzystaj z pomocnej wtyczki – Keyword Surfer. Google chętnie daje użytkownikom podpowiedzi, gdy wpisują hasła w wyszukiwarkę. Możesz wykorzystać je, by dobrać frazy dla swojej strony. Wtyczka do Google Chrome o wdzięcznej nazwie Keyword Surfer pomoże Ci od razu sprawdzić, jaką liczbę wyszukań mają poszczególne słowa kluczowe.




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Paulina Szydłowska

Paulina Szydłowska — autor wpisu

Zawodowo pisze. Hobbystycznie czyta. Czas wolny od literek poświęca rodzinie, znajomym i kotu (niekoniecznie w tej kolejności). Z ogromną przyjemnością tworzy teksty na tego bloga i skrycie marzy o przybiciu piątki z Johnem Muellerem.

Komentarze

Jeszcze nie ma komentarzySkomentuj jako pierwszy! :)

Dodaj komentarz