Opinie użytkowników dla Twojego biznesu – jak je pozyskać?
Dobra strategia marketingowa musi uwzględniać czynniki, które wpływają na decyzję zakupową klienta. Wśród nich jednym z najważniejszych są opinie użytkowników. Wbrew pozorom jednak liczba dobrych recenzji nie jest aż tak istotna, jak ich wiarygodność. Najlepiej więc trzymać się etycznych praktyk pozyskiwania opinii od klientów, nawet jeśli nie możemy być pewni, że będą one w 100% pozytywne. Poniżej kilka podpowiedzi, jak zachęcić użytkownika do zabrania głosu.
"Źródło: Raport Deloitte "The growing power of customers""
Google Moja Firma
Badanie przeprowadzone na około 30 tysiącach stron pokazało, że te, które zainwestowały w pozytywne opinie, zyskały znaczący wzrost ruchu organicznego w przeciągu kilku miesięcy. Dlatego też warto zatroszczyć się, aby w Google Moja Firma sekcja z komentarzami użytkowników nie świeciła pustkami. Jak do tego zachęcić? Dobry produkt może nie wystarczyć. Bardzo ważna jest jakość obsługi i nie powinno nikogo dziwić, że jeśli ten aspekt zawiedzie, opinie mają dużą szansę się pojawić. Nie będą one jednak raczej miały takiego wydźwięku, jak byśmy oczekiwali, nie wspominając już o tym, że spadnie nam liczba gwiazdek. Dbając o to, by każdy klient był dobrze obsłużony, zwiększamy sobie szansę na pozytywny feedback i przede wszystkim oddalamy ryzyko otrzymania negatywnego odzewu.
Warto też udostępniać klientom link do miejsca, gdzie mogą pozostawić swoją opinię, która później wyświetli się w Google Moja Firma. Można umieścić go na swojej stronie, ale także w mailu do klienta, który zostanie wysłany po potwierdzeniu otrzymania produktów czy realizacji usługi. Jeśli prowadzisz biznes stacjonarnie, Ty i Twoi pracownicy powinniście wprowadzić zwyczaj proszenia klientów o pozostawienie opinii, zwłaszcza jeśli wydają się zadowoleni.
Strony branżowe
Nie tylko opinie z Google Moja Firma, ale również recenzje ze stron branżowych mogą pomóc nam w biznesie. Strony branżowe takie jak np. TripAdvisor dla turystyki i hotelarstwa to miejsca, w które warto skierować naszych stałych klientów. Dzięki temu możemy liczyć nie tylko na wzrost w rankingach, ale również na to, że polecające nas osoby pomogą nowym klientom podjąć korzystną dla nas decyzję zakupową. Dlatego powinniśmy wybrać jeden lub dwa portale, związane z naszym sektorem, do którego skierujemy klientów. Umieszczanie zbyt wielu odnośników do takich stron może w rezultacie zniechęcić do podjęcia akcji, więc dokonajmy wnikliwej selekcji.
Strony z opiniami o produktach
Serwisy takie jak Ceneo oraz Opinieo to miejsca, w których wiele osób pozostawia opinie na temat wypróbowanych przez siebie produktów oraz sklepów internetowych. Tam również warto budować zainteresowanie naszą marką oraz towarami oraz o ile to możliwe, odpowiadać na negatywne opinie. Czasem możliwe jest też dodanie pozytywnych opinii na swojej stronie. Taką możliwość daje na przykład Trustpilot.
Social media
Media społecznościowe umożliwiają nam nie tylko zbieranie opinii, ale także interakcję z klientami. Możemy więc dzielić się i udostępniać pozytywne komentarze, a także prowadzić dialog z tymi, którzy śledzą naszą markę. Pokazując, że odpowiadamy na opinie i rozwiązujemy problemy, możemy zachęcić więcej osób do dołączenia do dyskusji i zbudować sobie dobry PR. Warto także zainteresować się czym jest Facebook Local, czyli aplikacja, która pozwala lokalnym firmom zdobyć uwagę użytkowników znajdujących się w pobliżu.
Komentarze
Jeszcze nie ma komentarzySkomentuj jako pierwszy! :)