1 Google 5 minut czytania

Spadek w rankingach przez problemy techniczne? Najpierw sprawdź jakość strony

Nie ma dnia, żeby w Google nie zachodziły jakieś zmiany, chociaż większość z nich jest zazwyczaj mało znacząca albo pozwala się odczuć dopiero po dłuższym czasie. Jednak co kilka miesięcy wprowadzane są tzw. główne aktualizacje (core updates), które stawiają na baczność pozycjonerów i specjalistów SEO, na ogół wywracając rankingi do góry nogami. Co właściwie powoduje tak duże roszady? Czy ewentualne problemy techniczne strony w czasie, gdy Google uruchamia core update mogą na dobre obniżyć naszą pozycję? Głos zabrał John Mueller.

Główne aktualizacje Google – ich wpływ na rankingi

Zmiany wprowadzane przez Google są nieuchronne i narzucane odgórnie, jednak można w jakiś sposób się na nie przygotować, biorąc pod uwagę, że zazwyczaj są zapowiadane. Core updates w przeciwieństwie do mniejszych aktualizacji, mają o wiele szerszy zasięg, co jest często powodem znaczących spadków w rankingach. Według specjalistów pracujących nad wyszukiwarką, jest to naturalna konsekwencja zmiany pewnych systemów oceniania wartości witryny. Najczęściej zadaniem danej aktualizacji jest bowiem ulepszyć działanie wyszukiwarki, a to oznacza przyłożenie większej uwagi do kwestii, które wcześniej mogły być zaniedbane. Spadki spowodowane są tym, że po głównej aktualizacji inne czynniki stają się kluczowe dla utrzymania wysokiej pozycji. Czasem okazuje się także, że od czasu ostatniego core update pojawiły się po prostu bardziej wartościowe witryny, które zajęły nasze miejsce w SERP.

Core Updates a problemy techniczne strony

Cennymi wskazówkami na temat głównych aktualizacji Google podzielił się John Mueller, zapytany niedawno o to, czy problemy techniczne w trakcie wprowadzania dużych zmian w algorytmach, mogły spowodować spadek. Pytający zaznacza, że jego strona dobrze radziła sobie w rankingach, aż do momentu zmiany designu, która niefortunnie zbiegła się w czasie z core update. Czy jednak związane z modernizacją drobne kłopoty w zakresie linkowania wewnętrznego, których doświadczyła wówczas domena, mogły spowodować utratę pozycji? Jak się okazało, spadek utrzymuje się od kilku miesięcy.

Mueller w odpowiedzi nawiązuje do artykułu opublikowanego na blogu Centrum wyszukiwarki Google, gdzie opisane jest dokładnie, czego można spodziewać się po core updates. Wyjaśnia także, że przyczyn spadków należy raczej szukać w jakości strony, gdyż właśnie z myślą o tym projektowane są kolejne aktualizacje. Przelotne problemy zaburzające funkcjonowanie witryny nie powinny mieć wielkiego wpływu na zmianę pozycji. Należy brać pod uwagę, że informacje o danej domenie zbierane są na przestrzeni dłuższego czasu, a nie tylko w momencie uruchamiania core update.

Przykładowa ocena jakości strony. Źródło: Search Quality Google Guidelines

Co zatem należy zrobić, aby zapewnić sobie powrót na wysoką pozycję? Według poradnika Google, do którego odsyłał Mueller, przede wszystkim skupić się na dostarczaniu jak najlepszych treści. W tym celu warto zapoznać się z kryteriami oceniania, którymi kierują się testerzy jakości Google oraz z koncepcją E-A-T (wiedza-wiarygodność-zaufanie).




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Redakcja SeoNinja.pl

Redakcja SeoNinja.pl — autor wpisu

Komentarze 1

author Responsywnie www 11.05.2022 10:16:54

Ze swojego punktu widzenia mogę potwierdzić, że content jest ważny i pomógł mi osiągnąć widoczność. Staram się w swoich wydatkach uwzględniać dwa wpisy w miesiącu.

Dodaj komentarz