Mobilne SEO – ważniejsze niż sądzisz
Ostatnio wiele się mówi o zyskującym na popularności SEO lokalnym, czyli optymalizacji pod wyszukiwania uwzględniające lokalizację użytkownika. Jest to ważny trend, jednak planując działania pozycjonujące powinniśmy mieć na uwadze również SEO mobilne. Co to właściwie oznacza dla pozycjonera, jakie ma znaczenie dla użytkownika oraz czy ma coś wspólnego z jego lokalizacją? Warto się tego dowiedzieć, zanim liczba internautów korzystających ze smartfonów wzrośnie jeszcze bardziej.
Poznaj mobilne SEO – z czym to się je?
Optymalizacja pod urządzenia mobilne, czyli w zasadzie smartfony, gdyż Google tablety klasyfikuje jako odrębną kategorię, to coś co w wielu branżach należy brać pod uwagę. Jakie działania są tutaj wskazanie? Niektórzy sądzą, że taka optymalizacja kończy się na przystosowaniu strony do wyświetlania się na urządzeniach mobilnych. W żaden sposób nie wyczerpuje to jednak tematu. Pod uwagę należy brać również takie kwestie jak:
- intencja użytkownika mobilnego,
- sposób w jaki wchodzi on w interakcję z wynikami wyszukiwania,
- upewnienie się, że od strony technicznej strona nadaje się do przeskanowania przez Googlebota dedykowanego urządzeniom mobilnym,
- szybki czas ładowania strony oraz brak elementów pochłaniających dużą ilość danych komórkowych,
- wygoda użytkowania strony w wersji mobilnej oraz jej atrakcyjność wizualna.
Internet w telefonie – ilu użytkowników z niego korzysta?
Jak odnotowuje Shelley Walsh z Search Engine Journal w swoim artykule o mobilnym SEO, w zeszłym roku użytkownicy korzystający ze smartfonów wygenerowali 54% ruchu w internecie. 90% internautów korzysta z internetu online, co daje nam 4,28 miliardów potencjalnych klientów dla przedsiębiorców zorientowanych na wyszukiwania z telefonu. Istnieją państwa, w których znaczna większość ruchu pochodzi ze smartfonów. Należą do nich Indie czy też państwa afrykańskie. W Sudanie na przykład wyszukiwania z telefonów stanowią aż 89%.
Źródło: Raport "E-Polacy. Co robimy w internecie?"
Jak wygląda sytuacja w Polsce? W 2019 roku na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji wykonano badanie, które wykazało, że 61% użytkowników najczęściej korzysta ze smartfona, by poruszać się po sieci. Warto zwrócić uwagę na to, z jakich aplikacji najczęściej korzystają polscy internauci. Są to przede wszystkim komunikatory, ale również aplikacje związane z lokalizacją czy mediami społecznościowymi.
Źródło: Raport "E-Polacy. Co robimy w internecie?"
Wykorzystaj szanse – czego wyszukuje użytkownik smartfona?
Ciekawy może okazać się fakt, że w SERP nieco inaczej będą się wyświetlały wyniki dla tych samych fraz, zależnie od urządzenia, z którego korzysta użytkownik. Wyszukiwarka bierze pod uwagę intencję użytkownika, która w założeniu może być inna dla osoby, która wyszukuje czegoś na szybko w swoim smartfonie. Pierwszeństwo będą tutaj miały często wyszukiwania lokalne, sklepy i obiekty w pobliżu. Zatem należałoby również zadbać o optymalizację pod kątem lokalizacji, zwłaszcza jeśli prowadzimy biznes stacjonarnie.
"Źródło: screenshot wykonany przez Shelley Walsh, luty 2022"
Kolejnym aspektem, który ma ogromne znaczenie w kontekście mobilnego SEO, będzie wpływ wyszukiwań z telefonu na decyzje zakupowe. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Think with Google, 79% ankietowanych wykonało znaczącą akcję na swoim smartfonie przed dokonaniem zakupu. Ponad jedna trzecia z 1000 zapytanych osób zadeklarowała również, że na decyzję zakupową miało wpływ wcześniejsze wyszukiwanie na telefonie. Jest to więc sygnał, że nawet robiąc większość obrotów w placówce stacjonarnej, nie powinniśmy zaniedbywać naszej widoczności w Google dla użytkowników mobilnych.
"Źródło: Raport Think with Google "How People Meet Their Needs in I-Want-to-Buy Moments"
Komentarze
Jeszcze nie ma komentarzySkomentuj jako pierwszy! :)