0 Porady SEO 11 minut czytania

Dobieranie słów kluczowych pod SEO – 15 typowych błędów, które być może popełniasz

Optymalizacja strony pod SEO to zadanie, do którego należy podejść analitycznie. Już na etapie planowania ważne jest zrobienie porządnego researchu słów kluczowych. Dobieranie fraz pod kątem SEO to praktyka z długololetnią tradycją, jednak wiedza na ten temat powinna być co jakiś czas aktualizowana. Wiele z najczęstszych błędów na tym etapie kampanii wynika z przestarzałych informacji i kurczowego trzymania się taktyki, która od dłuższego czasu nie przynosi już spodziewanych efektów. Przedstawiamy zestawienie 15 błędów popełnianych podczas dobierania słów kluczowych, o których pisze Anna Crowe z Search Engine Journal.

Assistant Editor w Search Engine Journal

1. Brak uwzględnienia intencji wyszukiwania

Intencja użytkownika wpisującego hasło w wyszukiwarkę powinna nas interesować przy wyborze słów kluczowych. Mimo to zdarza się, że bardziej zajmuje nas częstotliwość wyszukiwania, niż to, co właściwie chodzi po głowie osobom wpisującym daną frazę w Google. Warto rozróżniać zapytania użytkowników poszukujących wiedzy, od tych z intencją zakupową. Dzięki temu wiemy, jak dobrać frazy do treści poradnikowych, a które powinny kierować do sklepu. Np. sprzedając buty Nike, powinniśmy raczej skupić się na haśle „kup buty Nike w pobliżu” niż „jak czyścić buty Nike”, bo nawet jeśli ta druga fraza może szczycić się sporą liczbą wyszukań, raczej nie przełoży się na sprzedaż.

2. Pozwalanie klientowi na samodzielne dobieranie fraz

Klient ma prawo wyrażać swoje oczekiwania wobec działań SEO, ale należy brać pod uwagę, że często ma na temat tej branży swoje własne wyobrażenia. Nie zatrudniałby jednak specjalistów, gdyby jego wiedza była wystarczająca do samodzielnego pozycjonowania swojej witryny. Dlatego chociaż wszelkie sugestie warto brać pod uwagę, przede wszystkim należy stawiać na to, co przyniesie faktyczny efekt.

3. Ignorowanie SERP jako narzędzia analitycznego

Specjalista ds. SEO znajdzie wiele pożytecznych programów, które pomogą mu w zrobieniu audytu strony czy dobraniu słów kluczowych. Jednak warto udać się do źródła i przede wszystkim sprawdzić, jakie treści wyświetlają się na najwyższych pozycjach w SERP po wpisaniu interesujących nas fraz.

4. Taktyka jednej frazy

Chociaż typowe błędy w SEO obejmują nienaturalnie brzmiące zdania i brak umiaru, jeśli chodzi o upychanie słów kluczowych, w drugą stronę również nie należy przesadzać. Czasem można spotkać się z taktyką przypisywania tylko jednej frazy do jednej podstrony czy wpisu. Tymczasem o wiele lepszym rozwiązaniem będzie wyznaczenie frazy głównej oraz dobranie pomocniczych słów kluczowych. Do artykułu na temat słów kluczowych na przykład być może warto dołożyć frazy związane z narzędziami do ich analizy.

5. Dobieranie wyłącznie często wyszukiwanych słów kluczowych

Częstotliwość wyszukiwania to nie wszystko, a skupienie na tym odwraca czasem uwagę od ważniejszych aspektów np. wspomnianej wcześniej intencji użytkownika. Duża liczba wyszukań to w końcu również duża konkurencja. Zatem czasem lepiej postawić na mniej popularne słowa kluczowe, które jednak pokrywają się z oczekiwaniami wyszukujących.

6. Unikanie długiego ogona

Frazy z długiego ogona, czyli hasła nieco bardziej dopracowane i dłuższe niż 3 słowa, zazwyczaj cieszą się mniejszą liczbą wyszukań. Ich pominięcie nie jest jednak dobrym pomysłem, gdyż w przeciwieństwie do bardziej ogólnych słów kluczowych, mogą one przyciągnąć użytkowników z konkretnym zamiarem zakupowym. Im bardziej doprecyzowane zapytanie, tym prawdopodobnie niżej znajduje się pytający w tzw. lejku sprzedażowym.

7. Brak dialogu z klientami

Nie zawsze możliwe jest przeprowadzenie rozmowy z osobami, które dokonują zakupów na pozycjonowanej stronie. Niemniej jednak jest to istotna kwestia, której nie należy zaniedbywać na rzecz analitycznych narzędzi. W końcu z programów badających słowa kluczowe nie zawsze możemy wywnioskować, jakimi słowami klienci faktycznie opisują pewne produkty czy usługi. Warto więc, oprócz szczegółowych analiz danych, sprawdzić także opinie, komentarze, posty w mediach społecznościowych i uważnie słuchać, kiedy klient podejmuje próbę kontaktu.

8. Słowa kluczowe na sam koniec

Wydawać by się mogło, że kontent tworzony dla użytkowników oraz treści zredagowane pod SEO nie idą ze sobą w parze. Przekonanie takie jest powodem, dla którego czasem dodaje się słowa kluczowe dopiero pod sam koniec tworzenia tekstu. Niestety to właśnie powoduje, że frazy zamiast naturalnie wpasować się w treść, sprawiają wrażenie wepchniętych tam na siłę.

9. Nieznajomość kanałów wyszukiwania

Pozycjonowanie to coś, co kojarzy nam się przeważnie z Google, ale powinniśmy mieć na uwadze także inne platformy. Konkurencyjnymi wyszukiwarkami nie musimy się aż tak przejmować, jednak Facebook, YouTube, Twitter czy TikTok mogą odegrać znaczącą rolę w przyciągnięciu potencjalnych klientów. Miejmy świadomość, w jakich serwisach będzie wyszukiwać treści nasza grupa docelowa i również pod tym kątem dobierajmy słowa kluczowe. Może się bowiem okazać, że działania, które sprawdzają się dla Google, gdzie indziej nie będą współgrać z algorytmami.

10. Exact Match za wszelką cenę

Słowa kluczowe Exact Match najczęściej występują w formie nieodmienionej i zawierają samą esencję danego zapytania. Może się zdarzyć, że pracujemy z frazami takimi jak „najlepsze biuro podróży Kraków” czy „agencja SEO Chicago”. Według obiegowej opinii mają one większą moc, jednak w rzeczywistości Google nie ma problemów ze zrozumieniem fraz, które brzmią nieco bardziej naturalnie.

11. Zaniedbanie lokalizacji w pozycjonowaniu

Słowa kluczowe powinno się dobierać z uwzględnieniem lokalizacji, w której znajduje się wyszukujący. Terminy, którymi posługują się nasi potencjalni klienci, mogą różnić się, w zależności od miejsca pochodzenia.

12. Niezagłębianie się w temat

Budowanie autorytetu strony poprzez tworzone treści jest bardzo ważne, dlatego należy robić solidny research. Opisując konkretny temat, warto poruszać pokrewne zagadnienia, aby ugruntować swoją ekspercką pozycję. Podobnie powinno wyglądać dobieranie słów kluczowych. Dla najlepszych efektów, główną frazę uzupełnijmy frazami pomocniczymi, które są z nią powiązane. Zatem tworząc obszerny artykuł na temat SEO, dobierzmy także frazy powiązane, które mogą interesować wyszukujących np. „błędy w SEO”, „narzędzia SEO” czy „strategie SEO”.

13. Pomijanie konkurencji w SERP

To ważne, aby znać swoją konkurencję na rynku, ale sprawdzajmy także, kto rywalizuje z nami o najwyższe miejsca w SERP. Można wówczas odkryć, że przed naszym sklepem plasują się na przykład blogi poradnikowe albo zainspirować się słowami kluczowymi, z których korzystają wyprzedające nas witryny.

14. Ignorowanie Wskaźnika Trudności Słów Kluczowych

Wiele narzędzi jest w stanie pokazać nam, jak trudno będzie zdobyć topowe miejsce w SERP, pozycjonując się na daną frazę. Jednak zdarza się, że wskaźnik Keyword Difficulty jest pomijany, kiedy naszą uwagę przyciągnie duża liczba wyszukań. Niestety taka taktyka czasem prowadzi na manowce, o ile nie mamy wysokiego ruchu organicznego i nie plasujemy się wysoko na powiązane frazy.

15. Brak nastawienia na konwersję

Wybieranie frazy, która zwiększy ruch na stronie, ale nie przełoży się na pożądane działania ze strony odwiedzających, raczej oddala nas od osiągnięcia celu pozycjonowania. Zależy nam najprawdopodobniej na sprzedaży czy wypełnieniu formularza kontaktowego, a nie tylko na zwiększeniu liczby wizyt. Dlatego też, chociaż więcej osób zajrzy do nas, gdy wypozycjonujemy się na słowo kluczowe „buty”, prawdopodobnie konwersja będzie lepsza, kiedy postawimy raczej na frazę „wodoodporne obuwie zimowe damskie”.




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Redakcja SeoNinja.pl

Redakcja SeoNinja.pl — autor wpisu

Komentarze

Jeszcze nie ma komentarzySkomentuj jako pierwszy! :)

Dodaj komentarz