Optymalizacja strony a SEO lokalne – 5 bezcennych wskazówek
O trendach w SEO na 2022 rok wypowiadało się już wielu ekspertów, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami i przewidywaniami. Jednym z ciekawszych tematów, które poruszane były w licznych wypowiedziach, była kwestia SEO lokalnego oraz wzrostu jego znaczenia w pozycjonowaniu. Zatroszczenie się o ten aspekt dzisiaj, może przynieść naszej domenie korzyści w nadchodzącym roku. Warto w tym celu korzystać z takich darmowych opcji Google, jak Profil Firmy, czyli narzędzia pomagającego udostępniać informacje o swojej działalności w wyszukiwarce czy w Google Mapy. Można również wspierać się backlinkami i pozycjonować na lokalne frazy. Nie zapominajmy jednak, że niezwykle ważna jest także optymalizacja pod tym kątem naszej strony. Kristal Audain, starszy analityk SEO z Groundworks, dzieli się 5 wskazówkami, które pomogą nam podnieść pozycję w SERP oraz w Mapach.
Profil firmy
Źródło: google.com
1. Wizytówka NAP – spójność jest ważna
NAP to skrót Name, Adress, Phone number (nazwa, adres i numer telefonu). Jest to wirtualna wizytówka przedsiębiorstwa, którą umieszcza się nie tylko w swojej witrynie, ale także na branżowych stronach oraz w przeróżnych katalogach firm. Warto zaznaczać swoją obecność w tego typu domenach i pozostawiać tam swoje dane kontaktowe właśnie ze względu na pozycjonowanie lokalne. Dbajmy wówczas o spójność informacji i nie dopuśćmy do tego, aby adres czy numer telefonu za każdym razem były inne. Pomoże to botom indeksującym zweryfikować informacje o nas.
2. Zapewnij swoim treściom „lokalny wystrój”
Gdzie klient może znaleźć nasz punkt stacjonarny? W jakim mieście świadczymy swoje usługi? Dlaczego właśnie nasza oferta ma zainteresować użytkownika znajdującego się w pobliżu naszej lokalizacji? Te pytania musimy zadać sobie, optymalizując treści na naszej stronie, jeśli zależy nam na skutecznym pozycjonowaniu lokalnym.
Jeśli daną usługę np. wybielanie zębów, oferujemy w więcej niż jednej miejscowości, warto stworzyć dwie lub więcej osobnych podstron, wykorzystując lokalne frazy, takie jak np. „wybielanie Bydgoszcz” i „wybielanie Grudziądz”. Należy jednak pamiętać o jednej, niezwykle istotnej rzeczy. Bardzo źle na tym wyjdziemy, jeśli skopiujemy kontent jeden do jednego i zmienimy jedynie nazwę miasta. Kanibalizacja obniży wartość SEO.
Powinniśmy stworzyć unikalne treści, a Kristal Audain radzi dodatkowo, aby pokazać w nich swoją lokalną przynależność. Warto wspominać nazwy ulic czy punkty orientacyjne, używać miejscowego żargonu, a także w opisie swoich usług nakreślić, w jaki sposób nasza oferta jest przystosowana do potrzeb lokalnej klienteli. Miejmy jednak na uwadze, aby być w tym wszystkim autentyczni. Inaczej trudno nam będzie wzbudzić zaufanie.
3. Nagłówki – przyjrzyj się im
Hierarchia nagłówków to coś, co nie od dziś ma duże znaczenie dla naszej pozycji w Google. Jeśli skupiamy się na SEO lokalnym, powinniśmy zmodyfikować H1, H2 i wszystkie kolejne śródtytuły, dodając do nich lokalne frazy. Jak wygląda idealny nagłówek według Audain? Zawiera słowa kluczowe związane z naszą lokalizacją oraz daną usługą. Powinien on zarazem dobrze informować użytkowników oraz crawlery Google o temacie wpisu. Samo naszpikowanie frazami może nie wystarczyć, więc znacznie lepiej postawić tutaj także na naturalność oraz faktyczną zgodność nagłówka z treścią.
4. Linkowanie wewnętrzne – rób to lokalnie
Linkowanie wewnętrzne, czyli umieszczanie na poszczególnych podstronach linków do innych treści w obrębie naszej witryny to coś, o co zdecydowanie warto zadbać, kiedy bierzemy się za optymalizację. Jeśli mamy już podstrony dla naszych usług, wykorzystujące lokalne frazy, podlinkujmy je. W ramach anchorów, możemy wykorzystać nazwy miast. Czasem warto także stworzyć zestawienie, listę czy widżet z wieloma linkami i umieścić go na stronach z najwyższym autorytetem.
Screenshot strony AFSRepair.com wykonany przez Kristal Audain
5. Uporządkowane dane dotyczące firmy działającej lokalnie
Czym są uporządkowane dane? Google opisuje to jako standardowy format udostępniania informacji o stronie i klasyfikowanie jej zawartości. Jeśli będziemy posługiwać się tym prawidłowo, Google pobierze dane z naszej strony i może wyświetlać je w wynikach wyszukiwania przy użyciu specjalnych funkcji. W przypadku uporządkowanych informacji dotyczących przepisu kulinarnego, będzie to wyglądać tak.
Źródło: developers.google.com
Źródło: developers.google.com
Wykorzystując schemat możemy również wygenerować wizytówkę firmy lokalnej. Będzie ona zawierała najważniejsze informacje o naszej działalności, takie jak opinie, adres, godziny otwarcia itd. Dzięki temu, w prosty sposób podsuniemy crawlerom kluczowe dane i sprawimy, że nie będą już musiały skanować naszej strony, by je znaleźć. Jest to zatem ułatwienie nie tylko dla potencjalnych klientów, ale i dla Google.
Źródło: developers.google.com
Komentarze 4
Dobrze jest, jeśli na stronie znajdują się opisy powiązane z lokalizacją i punktami charakterystycznymi bo potencjalni klienci wykorzystują te punkty do poszukiwania np. usług przykład: szkoła angielskiego przy metrze centrum.
W dzisiejszych czasach katalogi nie są już tak popularne jak kiedyś, mimo to warto skorzystać (o ile nie podchodzi pod spam).
Oczywiście że katalogi NAP są bardzo popularne, w niektórych branżach wręcz konieczne.
Bardzo przydatny wpis, szczególnie dla początkujących osób. Polecam