6 Content marketing 8 minut czytania

Trendy w SEO na 2022 rok – poznaj 10 typów od ekspertów z branży

Jak będą wyglądać skuteczne praktyki SEO w 2022 roku? Biorąc pod uwagę, że Google nieustannie wprowadza nowe aktualizacje, trudno jest już teraz przewidzieć, jaka strategia zapewni naszym domenom wysokie pozycje. Niemniej jednak 44 ekspertów z branży zdecydowało się podzielić swoimi obserwacjami. Dzięki ich wnikliwej analizie, udało się zebrać top 10 trendów, które mają szansę wpłynąć na działania SEO w 2022 roku. Search Engine Journal przedstawia je w jednym zestawieniu. Sprawdźmy, czego możemy się spodziewać.

 

1. Intencja użytkownika

Coraz więcej uwagi Google zaczyna poświęcać zagadnieniu intencji użytkownika. Co to oznacza dla SEO? Przede wszystkim, że tworząc treści na nasze strony z użyciem danej frazy, musimy zastanowić się, co myśli osoba, wpisująca ją w wyszukiwarkę. Szuka informacji czy może rozważa zakup? Jedną z osób, które wypowiedziały się na ten temat, jest założycielka Missive Digital, Himani Kankaria.

"Wideo, blog czy treść na stronie powinny być planowane z uwzględnieniem słów kluczowych, intencji kierujących użytkownikiem wyszukującym i wykorzystującym je, Twoich intencji stojących za stworzeniem ich oraz etapu, na którym znajdują się Twoi klienci podczas swojej zakupowej podróży."

2. Jakość treści

Nie będzie to dużym odkryciem, ale wartościowe treści na stronie bardzo często przekładają się na pozycję w Google. Eksperci radzą, aby jakość oraz unikalne treści, przedkładać ponad ilość, bo przyniesie to korzyść w dłuższej perspektywie. Słowami szefowej International Search Marketing Consulting, Motoko Hunt:

"Zamiast dodawać setki ogólnikowych treści na stronie, warto poznać zainteresowania docelowych odbiorców, posegregować je według tematów oraz nadać priorytet zgodny z biznesowymi celami."

3. SERP zorientowany lokalnie

Pozycjonowanie lokalne może być kluczem do sukcesu. Jak się okazuje, opłaci się tworzenie treści z uwzględnieniem danej lokalizacji. Helen Pollitt, menadżer SEO z iTech Media, podzieliła się bardzo ciekawym spostrzeżeniem.

"W przeciągu najbliższego roku, Google skupi się bardziej na lokalizacji treści. W 2021 mogliśmy zaobserwować więcej stron z treściami specyficznymi dla danych państw, zrzucające z topowych pozycji w SERP te witryny, które są zorientowane globalnie."

4. Zdjęcia oraz treści wizualne

Dodawanie oryginalnych zdjęć czy grafik pozwala Google Lens nauczyć się jeszcze więcej, zatem można spodziewać się, że takie praktyki zostaną nagrodzone wyższymi pozycjami. Według jednego z ekspertów, Eli’ego Schwartz’a, większe znaczenie zyska także Google Grafika.

"Google Grafika nie będzie tylko poboczną wyszukiwarką. Sztuczna inteligencja pozwoli Google rozpoznać obraz lub wideo, które będzie najlepszą odpowiedzią na zapytanie użytkownika."

5. Automatyzacja

Audyty techniczne, narzędzia do analizy danych, oprogramowanie do porównywania się z konkurencją i tym podobne usprawnienia, które już teraz są mile widziane w SEO, wkrótce staną się koniecznością. Mark Traphagen z seoClarity podpowiada:

"Wyzwaniem jest skrócenie czasu pomiędzy pozyskiwaniem danych do obserwacji a podjęciem działań. Specjaliści SEO (oraz ich narzędzia) będą musiały w nadchodzącym roku zainwestować w rozwój automatyzacji."

6. Sztuczna inteligencja

Michael King, założyciel iPullRank zauważa:

"Ewolucja Google w dziedzinie multi-modalnego wyszukiwania, wskazuje na to, że większy nacisk kładzie się na podróż przez wyszukiwania niż na indywidualne zapytania."

To i kilka innych obserwacji, prowadzą do wniosku, że wyszukiwarka bardzo skupia się na rozwoju sztucznej inteligencji, która uczy się rozpoznawać współwystępowanie pewnych nazw, a nawet przekształcać dane na język naturalny. Należy brać to pod uwagę przy optymalizacji swoich treści.

7. UX oraz doświadczenia użytkowników mobilnych

Jori Ford, szef działu marketingu w FoodBoss jest zdania, że dużo zmieni się z perspektywy użytkownika korzystającego ze sprzętów mobilnych (mobile experience). Według niej aktualizacje będą dotyczyć między innymi bezpieczeństwa, Core Web Vitals czy indeksacji na urządzeniach mobilnych. Jak zdążyła zaobserwować:

"W zeszłym roku Google wprowadziło wiele narzędzi wspomagających optymalizację mobilną oraz page experience."

8. Rozwojowe i ekologiczne SEO

Gonitwa za algorytmami Google i najnowszymi trendami oraz ciągłe zmiany koncepcji pozycjonowania, mogą ostatecznie nie wyjść nam na dobre. Konsekwentna realizacja długoterminowej strategii SEO ma znacznie większe szanse zaprocentować. Budujmy więc naszą stronę i markę z myślą o tym, jakie ma wnosić wartości, bez względu na napływające zewsząd informacje. Warto też skupić się na ekologicznym aspekcie naszej działalności, jak zauważa Isobel Smith z Ryte.

"Redukcja śladu węglowego naszych stron internetowych oraz cyfrowych infrastruktur to nie tylko właściwy krok w stronę net-zero, ale może także stać się decydującym czynnikiem determinującym zachowania użytkowników wyszukiwarki."

Ekspertka zwraca także uwagę na fakt, że w tym momencie Google promuje proekologiczne inicjatywy, wyświetlając emisję węgla linii lotniczych czy oznaczając przyjazne środowisku hotele.

9. IndexNow

Pisaliśmy już wcześniej, że Google planuje eksperymentować z IndexNow, które umożliwia powiadamianie crawlerów o nowo wprowadzonych zmianach do zaindeksowania. Wielu ekspertów upatruje w tym szansę dla zajmujących się SEO. Jenn Mathews z GitHub twierdzi:

"IndexNow zmieni na zawsze relację pomiędzy specjalistami SEO a wyszukiwarkami."

10. E-A-T

Expertise-Autoritativeness-Thrustworthiness, czyli wskaźniki, na podstawie których Google ocenia jakość strony internetowej, możemy przetłumaczyć jako Ekspertyza, Autorytatywność i Wiarygodność. Te czynniki pomagają zweryfikować, czy witryna jest dobrym źródłem informacji. Założyciel PureLinq, Kevin Rowe, jest jednym z ekspertów podkreślających wagę E-A-T.

"To nie oznacza, że potrzebujesz doktoratu, żeby być ekspertem na blogach o naprawie butów. Jednak bycie specjalistą lub zatrudnianie eksperta, który wyprodukuje, zedytuje lub z którym można skonsultować treści, nie jest już opcjonalne."

 

* Zdjęcia osób pochodzą z SEO Trends 2022 od Search Engine Journal




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Redakcja SeoNinja.pl

Redakcja SeoNinja.pl — autor wpisu

Komentarze 6

author Pamela VD www 16.12.2021 22:58:41


Bardzo fajny wpis, widziałem ostatnio podobne artykuły i ten się wyróżnia na tle innych oraz jest wart uwagi. Konkretnie objaśniony temat. Bardzo przyjemnie się go czyta. Czekam na takich więcej :)

author Pamela VD www 16.12.2021 22:59:07


Bardzo fajny wpis, widziałem ostatnio podobne artykuły i ten się wyróżnia na tle innych oraz jest wart uwagi. Konkretnie objaśniony temat. Bardzo przyjemnie się go czyta. Czekam na takich więcej :)

author Zgred www 19.12.2021 13:00:15

Mam kilka zbieżnych obserwacji. M.in. zacieśnienie czy tez większy nacisk na seo lokalne oraz geolokalizację wyników. Obstawiam też, że Direct Answer i inne zero clicki będą targetowane lokalnie a nie globalnie.

author Olga www 20.12.2021 11:23:52

Większe znaczenie pozycjonowania lokalnego jest dla mnie miłym zaskoczeniem, chociaż tak naprawdę nie powinno mnie to dziwić :) Fajne zestawienie, warto mieć te punkty na uwadze w nadchodzącym nowym roku.

author Anna www 23.01.2022 19:35:18

Warto wziąć pod uwagę te informacje, ale wiele się chyba nie zmieni, jakość contentu jest najważniejsza, a treści wizualne od jakiegoś czasu są preferowane. Dzięki za wpis.

author Cyberiusz www 13.01.2023 21:43:21

Ciekawe co przyniesie 2023 :)

W ostatnich latach pozycjonowanie lokalne nabierało rozpędu co jest dosyć logicznym zabiegiem ze strony wyszukiwarki. Google dobiera wyniki wyszukiwania pod lokalizacje osoby pytającej + dorzuca do tego reklamy/sugestie na podstawie jego zachowania w wyszukiwarce

Dodaj komentarz