0 Content marketing 24 minut czytania

Jak przygotować opis produktu, aby przyciągnąć jak najwięcej klientów?

Chcesz dowiedzieć się, jak powstaje opis produktu, który napędza sprzedaż? Przygotowaliśmy szczegółowy przewodnik, aby Ci pomóc. Tutaj znajdziesz wskazówki dotyczące pisania opisów produktów, najlepsze przykłady i typowe błędy, których należy unikać. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to zapewne chcesz generować regularną sprzedaż. Odpowiednio wypozycjonowana strona internetowa sklepu to nie wszystko. Kiedy użytkownik internetu trafi na Twój sklep, musisz go jeszcze przekonać do zakupu. W tym najważniejszą rolę odgrywają opisy produktów.

Spis treści

I. Dlaczego opisy produktu są takie ważne?

  1. Jak przekonać polskiego Klienta do zakupu produktu?

  2. Zakupy w sklepie internetowym - czego oczekują Klienci?

II. Opis produktu do sklepu internetowego - jaki będzie skutecznie sprzedawał?

  1. Przykłady opisów produktu z różnych branż

  • Krótki opis produktu przykład nr 1

  • Długi opis produktu - przykład nr 2

  • Opis produktu przykład nr 3

2. Kim jest twój klient?

  • "Wejdź w buty" klienta

  • Język - dobór języka. Jaka jest strategia marki? Archetypy marki

III. Struktura opisu produktu z przykładami

  1. Tytuł produktu – jak go napisać?

  2. Jak powinien wyglądać opis produktu?

  3. Zasada odwróconej piramidy - Od ogółu do szczegółu

IV. 5 zasad pisania najlepszych opisów, które możesz wdrożyć od zaraz

  1. Przede wszystkim: nie kopiuj opisu produktu

  2. Pisz teksty prostym językiem.
  3. Storytelling w opisie produktu - czy warto tracić na to czas?

  4. Storytelling w opisie produktu - jak robić to dobrze

  5. Język korzyści - listing zalet to za mało

V. Optymalizacja opisu produktu pod SEO

  1. Słowa kluczowe w opisie produktu

  2. Optymalizacja grafiki pod SEO

I. Dlaczego opisy produktu są takie ważne?

Według najnowszych badań, coraz więcej Polaków decyduje się na zakupy online. Wpływ na to ma wiele czynników.

Jednym z nich jest rozwój narzędzi w e-commerce, które oferują konsumentom nowe rozwiązania zakupowe. Przykładem takiego rozwiązania jest technologia e.size me, która robi dokładny skan stopy, dzięki czemu łatwiej kupuje się buty przez internet bez przymierzania go w sklepie stacjonarnym. Drugim czynnikiem, który wpłynął na wzrost zakupów w sieci, jest pandemia. Galerie handlowe były zamknięte przez wiele miesięcy. Dlatego wiele sklepów przeniosło się do Internetu, żeby nie zbankrutować. Stąd też wzrost konsumentów, którzy również przenieśli się do sieci.

Źródło opracowania: https://www.pwc.pl/pl/publikacje/liderzy-e-commerce-o-rozwoju-handlu-cyfrowego.html

Sprzedaż dóbr online w Polsce zwiększyła się aż o 35% pomiędzy 2019 a 2020 rokiem. To skutkuje również wzrostem firm, które otworzyły swoje sklepy internetowe. Konkurencja rośnie, więc każda firma chce przyciągnąć jak najwięcej klientów na swoją stronę.

Dlatego treści w internecie, do których zaliczają się opisy produktów, odgrywają ogromną rolę w pozyskiwaniu nowych konsumentów. Dobrze napisany opis produktu przyciągnie uwagę potencjalnego klienta. Poza tym, treść, którą umieszczasz na stronie swojego sklepu, wpływa również na pozycjonowanie twojego sklepu. A właściciel każdego sklep internetowego pragnie być na pierwszej stronie wyszukiwania Google.

  1. Jak przekonać polskiego Klienta do zakupu produktu?

Co może przekonać klienta do zakupu produktu w konkretnym sklepie? Pierwsza myśl, jaka nasuwa się konsumentowi to konkurencyjna cena. Jednak najnowsze badania pokazują, że cena to nie wszystko. Istnieje wiele innych czynników, które wpływają na decyzje zakupowe klienta. Jednym z elementów, który jest wymieniany jako istotny, to właśnie opis produktu. Klienci chętnie szukają informacji na temat produktów, które chcą kupić. Potwierdzają to badania:

Konsumenci porównują ceny, sprawdzają w Sieci parametry szukanych produktów, zapoznają się z opiniami i recenzjami. Poza tym kupują w internecie, ponieważ “mogą przeglądać, jak długo tylko chcą”. Dlatego sklep powinien być tak zaprojektowany, aby klient chętnie spędzał w nim czas. Przyciągające treści także w tym pomogą.

2. Zakupy w sklepie internetowym - czego oczekują Klienci?

Zakupy w sklepie stacjonarnym zdecydowanie różnią się od zakupów w sklepie internetowym. Konsumenci, którzy kupują online, biorą pod uwagę inne czynniki. Od czego zależy czy kupią potrzebny produkt właśnie u Ciebie? Co liczy się w sieci? Wg Raportu PwC 2020 klienci internetowi doceniają dużą dostępność produktów, wygodę, bezpieczeństwo dostawy, łatwość zwrotów oraz łatwość płatności. Jeśli Twój sklep internetowy jest w stanie zapewnić te elementy, dla wielu klientów cena przestaje odgrywać najważniejszą rolę.

Źródło: Nowy obraz polskiego konsumenta - Raport PwC 2020

II. Opis produktu do sklepu internetowego - jaki będzie skutecznie sprzedawał?

Opis produktu do sklepu internetowego jest przede wszystkim tekstem sprzedażowym. I należy o tym pamiętać, kiedy go tworzymy. Nie zawsze musi być długi i szczegółowy. Czasami wystarczy kilka prostych zdań, aby opis był dobry i spełniał swoją funkcję. Opis produktu objaśnia potencjalnym klientom, czym jest produkt, jakie jest jego przeznaczenie i przede wszystkim dlaczego warto go kupić. Dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio się przygotować do napisania tekstu, dzięki któremu Klient zaufa internetowej marce.

1. Przykłady opisów produktu z różnych branż

  • Krótki opis produktu przykład nr 1

Źródło: univers24.pl - opracowanie własne

Spójrz na tekst zaznaczony zieloną ramką. Opis produktu zawiera dwa zdania. Przedstawia on w oczywisty sposób, czym jest produkt i jakie jest jego zastosowanie. Zdjęcie dokładnie obrazuje produkt na sprzedaż. Dla kupujących te dwa zdania w połączeniu ze zdjęciem są wystarczające. Czynnikiem decydującym sprzedaży będzie cena produktu, jego dostępność oraz koszty dostawy (co jest uwzględnione na stronie).

Źródło: univers24.pl - opracowanie własne

Jak możesz zauważyć, my zdecydowaliśmy się na przygotowanie dłuższego opisu dla naszego klienta. Jednak w przypadku tego produktu, krótki opis produktu również się sprawdza.

Potrzebujesz skutecznych opisów produktów? - Wyślij zapytanie

  • Długi opis produktu - przykład nr 2

Zwróć uwagę na zdjęcie poniżej.

Źródło: https://rehaintegrosklep.pl/sklep/akcesoria-do-cwiczen/tasmy-do-cwiczen-sanctband-rozne-opory-46m (opracowanie własne)

Z fotografii można łatwo wywnioskować, że produkt, który chce sprzedać sklep, to taśma. Pierwsze skojarzenie ze słowem “taśma” najczęściej kieruje ludzi w stronę taśmy klejącej. Produkt jest jednak w tym przypadku na tyle specyficzny, że wymaga on dłuższego opisu. Wynika to z faktu, że samo zdjęcie może być mylące dla potencjalnego klienta.

Opracowanie własne: https://rehaintegrosklep.pl/sklep/akcesoria-do-cwiczen/tasmy-do-cwiczen-sanctband-rozne-opory-46m/

W dłuższym opisie produktu, dowiadujemy się, że taśma służy do rehabilitacji oraz zajęć fitness jak pilates czy joga. Ponadto, znajdziemy tam akapit dotyczący efektów ćwiczeń oraz jak należy wykorzystywać wspomniane taśmy. Ten sklep przedstawił w dokładny sposób, jak należy ćwiczyć ze sprzętem oraz jakie będą z tego korzyści. Krótki opis w dwóch - trzech zdaniach nie oddałby całej specyfikacji produktu.

  • Opis produktu przykład nr 3

A teraz, spójrz na produkt poniżej:

Źródło: chewy.com

Patrząc wyłącznie na to zdjęcie, można wywnioskować, że jest to roślina w doniczce. Teraz spójrz na opis poniżej.

Źródło: chewy.com

Z opisu okazuje się, że jest to… kuweta dla kota, którą producenci schowali w doniczce kwiatowej. Dzięki temu właściciele zwierzaka zyskują ozdobę w pomieszczeniu przy okazji chowając mniej przyjemną część posiadania kota.

Źródło: chewy.com

2. Kim jest twój klient?

Jeśli pragniesz coś sprzedać, musisz przede wszystkim wiedzieć, komu sprzedajesz produkt. Wiedza o potencjalnym kliencie pomoże ci napisać opis produktu, który zwróci jego uwagę. W zebraniu najważniejszych informacji pomoże ci model persony. Jest to zestaw pytań, dzięki którym uporządkujesz swoje notatki o konsumencie. Więcej na temat modelu persony znajdziesz tutaj.

  • "Wejdź w buty" klienta

Jeśli chcesz coś komuś sprzedać, musisz się postawić na jego miejscu i odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań. Przede wszystkim w opisie produktu musisz zawrzeć, czym on tak właściwie jest, do czego on służy i jakie daje korzyści. Klient musi wiedzieć, z czym ma do czynienia. Kolejnym istotnym elementem jest przedstawienie w treści, dlaczego konsument potrzebuje teraz tego produktu.

  • Język - dobór języka. Jaka jest strategia marki? Archetypy marki

Jeśli chcesz, aby Twoja firma zapadała w pamięć, dąży do tego, aby jej wizerunek pozostawał spójny. Dzięki temu zbudujesz zaufanie i głęszą relację ze swoimi klientami. Zaufanie jest podstawą, tego żeby ktoś chciał wydać u Ciebie swoje pieniądze. Przy tworzeniu opisu produktu, musisz wiedzieć, jaki komunikat przekazuje Twoja marka oraz jakimi wartościami się kieruje. W tym pomogą Ci archetypy marki. Jest to zestaw cech, dzięki którym firma może obrać odpowiednią strategię wizerunkową.

Jeśli wiesz, w jaki sposób firma prezentuje się w sieci, możesz stworzyć opis produktu, który jest spójny z całą koncepcją marki. W ten sposób budujesz wiarygodność przedsiębiorstwa. Kiedy firma prezentuje się jako wiarygodna, klient będzie bardziej skłonny coś kupić. Na przykładzie poniżej firma NIVEA, która reprezentuje archetyp Opiekuna. Jest to postawa, według której firma jest troskliwa, empatyczna, a jej zadaniem jest chronić, dbać i pomagać swojemu klientowi. Na przykładzie poniżej wyróżniliśmy słowa, które świadczą o tym, że firma przyjęła archetyp Opiekuna.

Źródło: nivea.pl

Nie wiesz jak przygotować unikalne opisy? - Skontaktuj się z nami

III. Struktura opisu produktu z przykładami

1. Tytuł produktu – jak go napisać?

Tytuł produktu jest kluczowym elementem całego opisu. Konsumenci szukają interesujących ich produktów poprzez wpisanie nazwy w wyszukiwarkę. Dlatego w tytule zawsze umieszczaj markę, typ i model przedmiotu. Dodatkowym atutem będzie umieszczenie jakiejś cechy charakterystycznej jak kolor produktu.

Źródło: electro.pl

2. Jak powinien wyglądać opis produktu?

Możesz pisać ciekawe teksty, ale nikt ich nie przeczyta, jeśli będą źle wyglądały. Wygląd opisu produktu jest ważny z wielu powodów. Przede wszystkim, odbiorcy tekstów nie zawsze mają czas, aby przeczytać wszystko, co napisałeś. Dzięki odpowiedniej strukturze, potencjalny klient znajdzie to, co go interesuje i podejmie decyzję odnośnie zakupu.

Pierwszym elementem, o którym należy pamiętać jest podział tekstu na sekcję. Wyróżnij nagłówkami skrócony opis, opis właściwy, zastosowanie produktu, jego parametry i inne elementy, które pragniesz opisać.

Warto również skorzystać z pogrubienia czcionki, aby wyróżnić te elementy opisu, które są najważniejsze. Czytelnik nie zawsze dokładnie czyta opis, dlatego zaznacz te elementy tekstu, które mogą być decydujące przy podjęciu zakupu.

Dobrym rozwiązaniem jest również wypunktowanie najważniejszych informacji na temat produktu. Dzięki temu, potencjalny klient będzie mógł w łatwy i szybki sposób zapoznać się z tym, co go interesuje.

Źródło: kobiece-kosmetyki.pl

3. Zasada odwróconej piramidy - od ogółu do szczegółu

Do tej pory dowiedziałeś się między innymi o tym, że przy pisaniu opisu produktu, warto podzielić tekst na sekcje. Dobrym wyborem jest zastosowanie zasady od ogółu do szczegółu. To znaczy, że na początku tekstu przedstaw podstawowe informacje na temat tego, co sprzedajesz (opis ogólny). W kolejnej sekcji rozbuduj deskrypcję o kolejne elementy jak zalety i korzyści z używania produktu, specyfikację i zastosowanie.

Na pierwszym przykładzie znajdziesz ogólny opis produktu. Na drugim zaś, znajduje się szczegółowe rozwinięcie.

Źródło: kobiece-kosmetyki.pl

Źródło: kobiece-kosmetyki.pl

Jak napisać opis produktu

Zwracaj się bezpośrednio do klienta

W sprzedaży ważne jest nawiązanie relacji z klientem. Jednym z elementów, które ułatwią ci to zadanie, jest bezpośrednie zwracanie się do konsumenta. Pisanie na “Ty” sprawi, że klient będzie miał wrażenie, że zwracasz się do niego. Unikaj bezosobowej formy w opisach. Potencjalny konsument chce, żebyś o niego zabiegał. Pragnie, abyś potraktował go indywidualnie, jednostkowo, a nie jako część wielkiej grupy.

Źródło: popvinyl.pl

IV. 4 zasady w pisaniu doskonałych opisów, które możesz wdrożyć od zaraz

  1. Przede wszystkim: nie kopiuj opisu produktu

Najważniejszą zasadą jest napisanie, a nie kopiowanie opisu produktu. Częstą praktyką było korzystanie z przygotowanych opisów producenta. Obecnie odchodzi się od takich działań. Dużą rolę odegrał w tym Algorytm Panda firmy Google. Jego rolą jest poprawa widoczności tych stron internetowych, które posiadają treści wysokiej jakości. Wykrywa on również teksty, które są kopiowane i umieszcza je niżej w wyszukiwaniach. A każdy, kto sprzedaje online, pragnie być na pierwszej stronie wyszukiwania. Dlatego unikalne treści na stronie internetowej mają ważną rolę w przyciągnięciu potencjalnych klientów.

2. Pisz teksty prostym językiem.

  • Zadaniem opisu produktu jest dotarcie do jak największej liczby odbiorców. Stosuj przymiotniki czy wyrażenia zrozumiałe dla czytelnika. Im prostszy język, tym więcej ludzi go przeczyta i przede wszystkim zrozumie.
  • Unikaj strony biernej

Unikaj strony biernej w swoich tekstach. Tekst jest bardziej dynamiczny, a przede wszystkim łatwiej go przeczytać, a następnie zrozumieć.

  • Monotonnego opisu produktu nikt nie przeczyta, bo po prostu użytkownicy Internetu nie mają na to czasu. Dlatego opis powinien zawierać konkretne informacje bez zbędnych dywagacji. Stosuj krótkie zdania zamiast wielokrotnie złożonych. Przekaż jedną informację w jednym twierdzeniu. Czytelnik łatwiej zapamięta treść twojego opisu.

3. Storytelling w opisie produktu - czy warto tracić na to czas?

Odpowiadając na pytanie: warto wykorzystać storytelling w opisie produktu. Opowiadanie historii silnie angażuje czytelnika za pomocą emocji. Dobrze napisana anegdota nadaje produktom określone emocje, które mają skłonić klienta do zakupu.

Ważne, abyś przedstawił w swojej historii, dlaczego Twój produkt jest wyjątkowy. Pokaż w jaki sposób to, co sprzedajesz może rozwiązać problemy potencjalnego klienta. Pamiętaj, aby zachować umiar w anegdocie - musi pozostać wiarygodna, aby storytelling odniósł sukces. Poniżej znajduje się przykład opisu produktu perfum, który doskonale obrazuje czym jest storytelling.

Źródło: douglas.pl

4. Storytelling w opisie produktu - przykłady jak robić to dobrze?

Historia, którą wplatasz w opis produktu, powinna zawierać takie elementy, z którymi klient się utożsami. Dzięki temu zyskasz wiarygodność i zmniejszysz dystans. Odwiedzający poczuje, że to o nim.

Przykład nr 1 - storytelling w sklepie z biżuterią

Poniżej podajemy przykład storytellingu w opisie produktu - ekskluzywnych kolczyków z perłą w sklepie z biżuterią włoską. Autor oparł się na dobrze znanym greckim micie o miłości matki do córki Demeter (po włosku Demetre) i Kora. Język celowo posługuje się archetypem władcy i kierowany jest do kobiet z silną osobowością.Sprawdź, jak wykorzystać storytelling w Twojej firmie - napisz do nas

Żródło: https://esclusiva.pl/pl/p/Zlote-kolczyki-z-perla-duza-12-12.5-mm-Demetre-/264

Napisać historie dla Twoich produktów? - Napisz do nas

Przykład nr 2 - storytelling w sklepie z whisky

Opis przedstawia historię hiszpańskiego likieru z La Palma del Condado o długoletniej tradycji.


Żródło: https://swiat-whisky.sklep.pl/likier/2805-luis-felipe-licor-24-07l.html

5. Język korzyści - listing zalet to za mało

Wymiana zalet produktu to zdecydowanie za mało. Najlepiej jeśli przedstawisz, jakie korzyści wynikają z zakupu przedmiotu, który sprzedajesz. Zanim zaczniesz korzystać z języka korzyści, dowiedz się, jakie są potrzeby potencjalnych klientów twojego produktu. Zastanów się, jakie problemy konsumentów może rozwiązać przedmiot, który sprzedajesz. Jaka jest korzyść, która wyróżnia twój produkt wśród innych dostępnych na rynku?

Źródło: euro.com.pl

Na przykładzie powyżej: iPhone 12 posiada funkcję korygowania drgania dłoni (cecha), dzięki czemu zdjęcia są ostre, a nie rozmazane (zaleta). Korzyścią dla klienta będą bardziej spektakularne zdjęcia (korzyść).

Optymalizacja opisu produktu pod SEO

Słowa kluczowe w opisie produktu

Słowa kluczowe pomagają wypozycjonować artykuły sprzedażowe w wyszukiwarkach internetowych. Dzięki nim, masz szansę zwiększyć ruch na stronie internetowej, co prowadzi do większej sprzedaży.

W przypadku opisu produktu frazą kluczową często jest nazwa przedmiotu, którą się szuka. Dlatego w tytułach oraz śródtytułach (nagłówkach tekstu) umieszcza się informacje o nazwie, typie i modelu przedmiotu.

Pamiętaj, żeby w umiarze stosować słowa kluczowe. Opis produktu musi pozostać czytelny dla klienta.Przeładowanie tekstu frazami kluczowymi może doprowadzić do tego, że twój tekst nie będzie czytelny.

Źródło: euro.com.pl

Chcesz poprawić SEO w opisach produktów? - Daj znać tutaj

Optymalizacja grafiki pod SEO

Użytkownicy Internetu chętniej czytają teksty, które zawierają zdjęcia i grafiki. W przypadku opisu produktu, tym bardziej zwraca się na to uwagę. Konsument nie kupi produktu, jeśli nie zobaczy, jak on wygląda. Dlatego do tekstu dołączane są zdjęcia przedmiotu. Często na fotografiach możemy zobaczyć produkt z różnych perspektyw, co ma zachęcić klienta do zakupu.

Grafikę wykorzystuje się również pod optymalizację artykułu. W tym przypadku warto zasięgnąć po tekst alternatywny. Tekst alternatywny to słowny opis, który pojawia się, kiedy przeglądarka nie jest w stanie załadować grafiki.

Kiedy dodajesz zdjęcie na stronę, warto uzupełnić tekst alternatywny. Napisz krótki opis zdjęcia, który będzie zawierał kilka słów kluczowych, które dotyczą twojego produktu.




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Dominika Smolnik-Wasielewska

Dominika Smolnik-Wasielewska — autor wpisu

Head of CopyExperts.pl, Od 8 lat specjalizuje się w marketingu internetowym.

Komentarze

Jeszcze nie ma komentarzySkomentuj jako pierwszy! :)

Dodaj komentarz