0 Zarabianie na blogu 11 minut czytania

Wywiad z Cezarym Bronszkowskim - Jak rozwija portal allebiznes.pl

Wiele osób chce otworzyć portal i zacząć w pewnym sensie zarabiać pasywnie. Wielu otworzyło i szybko zamknęło. Dziś rozmawiam z Czarkiem, który prowadzi i rozwija nasz wspólny projekt allebiznes.pl ale to Czarek w większości odpowiada za tworzenie contentu. Zapraszam do lektury:)

Co Twoim zdaniem jest najważniejsze tworząc taki portal biznesowy?

Czarek Bronszkowski: To dobre pytanie. Właściwie wszystko, co w przypadku każdego innego portalu internetowego. Ciężko wskazać, jedną, najistotniejszą rzecz. To oczywiste, że portal biznesowy nieco różni się od portalu ogólno informacyjnego, jednak różnice są kosmetyczne. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, do kogo kierowany jest przekaz. W przypadku portalu biznesowego są to oczywiście przedsiębiorcy. A ich nie interesują wypadki, pożary czy wypowiedzi celebrytów na tematy, o których nie mają pojęcia. Jeśli ktoś wchodzi na portal biznesowy, to szuka informacji na temat m.in. gospodarki czy finansów. Treści i newsy muszą być adekwatne do profilu portalu, ale jednocześnie muszą być interesujące i przydatne dla odbiorcy.

Czy widzisz, że pewne tematy wzbudzają większe zainteresowanie a inne mniejsze? Jesteś w stanie przewidzieć co będzie generowało ruch?

Czarek Bronszkowski Tak. Choć wnioski płynące z tej obserwacji są dość smutne. Najlepiej sprzedaje się to, co kontrowersyjne lub denerwujące. Przykładowo ostatnio premier Morawiecki mówił coś o niskich podatkach. Każdy, kto żyje w Polsce wie, że podatki nie są niskie i jest ich zbyt dużo. Tymczasem premier zapewniał, że jego rząd stoi na straży niskich podatków, co jest oczywistym kłamstwem. Jednak dla nas tego typu teksty to woda na młyn. Ludzie lubią czytać wypowiedzi polityków, zwłaszcza bardzo kontrowersyjne, co przynosi nam ruch większy, niż długie i rzeczowe analizy ekspertów.

Czy ma tu znaczenie, kto pierwszy opublikuje news na dany temat? Czy raczej każdy portal ma swoich czytelników i prędkość nie ma tu aż takiego znaczenia?

Czarek Bronszkowski W dziennikarstwie czas zawsze ma znaczenie. Dziennikarstwo sportowe, ogólnoinformacyjne czy biznesowe łączy jedna wspólna cecha - szybkość działania. Zwłaszcza w dobie nowych nowych mediów, takich jak internet, jest to szczególnie ważne. Oczywiście mowa o “zwykłych” newsach. Wywiady, raporty czy analizy rządzą się nieco innymi prawami. Oczywiście, przywiązanie do marki, do konkretnego portalu też ma znaczenie. Jeżeli ktoś lubi czytać portal X, to najpierw tam będzie szukał potrzebnych informacji. Dopiero, gdy ich nie znajdzie, zacznie szukać w innym miejscu.

W takim razie jeśli dobrze rozumiem, FB i ogólnie social media odgrywają tu ważna rolę dla portalu i nowych artykułów?

Czarek Bronszkowski Pokuszę się o stwierdzenie, że największą. Można mieć świetny zespół, genialne pióra, najszybsze newsy czy najbardziej zaawansowany sprzęt, jednak to na nic, gdy redakcja nie istnieje w social mediach. Zwrot “nie ma Cię na Facebook, więc nie istniejesz” jest jak najbardziej prawdziwe w przypadku wszelkiego rodzaju mediów. Kluczem do sukcesu jest zbudowanie bazy odbiorców, która będzie żywo reagować na nowe teksty. Nie tylko klikać w nie i czytać, ale również komentować i udostępniać. Oczywiście mowa tu przede wszystkim o najmłodszych graczach na rynku. Ci z ugruntowaną pozycją już zbudowali markę i grono czytelników, więc nawet gdybyśmy jutro obudzili się w świecie bez mediów społecznościowych, to najstarsze portale by nie odczuły dużej różnicy w liczbie wejść.

Myśle, ze to ważne. Sam widziałem wiele razy konta czy grupy na fb, które pomimo dużych statystyk to miały bardzo mało reakcji na publikowane posty. Wielu dziennikarzy chciałoby rozwijać własny portal czy bloga. Od czego powinni zacząć? Co byś im doradził na start?

Czarek Bronszkowski Chyba trochę za młody stażem i wiekiem jestem na dawanie porad <śmiech>. No, ale skoro pytasz… Wszystko zależy od tego, czego oczekujemy i co chcemy robić. Różnica między blogiem a portalem jest jak między joggingiem a maratonem. Niby tu i tu biegamy, ale różnicę widać, gdy wejdziemy w temat głębiej. Wracając, jeżeli ktoś nie chce inwestować milionów monet i jednocześnie wie, że nie poświęci pisaniu całego dnia, wtedy najlepiej zacząć od pisania bloga.Koszty są dość niskie i obejmują jedynie utrzymanie serwera. Oczywiście, gdy komuś zależy na jak najbardziej profesjonalnej stronie, musi liczyć się z wydatkiem na jej zbudowanie. Aczkolwiek, darmowe szablony np. na WordPress w zupełności wystarczą na początek. Grunt, by pisać o tym, co się lubi i na czym się zna. Jest wiele możliwości startu: dziennikarstwo sportowe, lokalne czy publicystyczne. Najważniejsze, to wyróżnić się czymś na tle konkurencji, która jest dość spora. W przypadku portalu, potrzeba zainwestować w budowę strony, no i należy poświęcić temu spooooro czasu. Jeżeli nie ma się grupki osób, które wejdą w nowy projekt, początek jest bardzo trudny. By dobrze “rozbujać” portal trzeba nad nim siedzieć miesiącami, a wcale nie jest powiedziane, że po tym czasie zacznie on przynosić zyski. To długa i trudna droga.

Nie taki już młody ale skromny w końcu prowadzisz portal który ma w najlepszych miesiącach 90 tys wejść To już dosyć znaczne liczby. A zdradzisz jaki ruch generują takie ciekawsze artykuły? Mniej więcej przynajmniej

Czarek Bronszkowski Tak, jak wspominałem - te, w których głównym bohaterem jest polityk i jego wypowiedź. Choć w topie znajdują się również teksty informujące o konkretnych działaniach rządu. Koronawirus i zamieszanie wokół niego wygenerowało całkiem spory ruch. Podejrzewam, że nie tylko na Allebiznes.pl, ale i na innych portalach. W zależności od tego, jak taki tekst się "rozejdzie" potrafi zrobić od 500 do nawet 3 tysięcy odsłon pierwszego dnia. Ktoś powie, że to mało, bo taki Onet czy Interia mają odsłony na poziomie kilku milionów miesięcznie. Jednak na początek, to dobry wynik. Pozwala zebrać pieniądze z reklam na opłacenie serwera i daje motywacyjnego kopa.

Portal ma ofertę tez dla pozycjonerow np na artykuły sponsorowane. Jak wyglądają statystyki Seo? Czy portal jest cały czas linkowany?

Czarek Bronszkowski Tak, artykuły sponsorowane to tylko część naszej oferty. Jesteśmy otwarci na różne formy reklamy i współpracy. Cały czas budujemy naszą pozycję, wzmacniamy UR i DR poprzez linkowanie oraz, co z czego jesteśmy szczególnie dumni, dzięki, że tak to nazwę, ekspansji. Kilka mniej lub bardziej znanych portali już powoływało się na Allebiznes.pl jako źródło, co niezmiernie nas cieszy i pokazuje, że idziemy w dobrą stronę.

Allebiznes sprawuje patronaty medialne dla różnych wydarzeń. Jak wygląda sprawowanie takiego patronatu?

Czarek Bronszkowski To zależy. Zależy od wydarzenia i organizacji, z jaką współpracujemy. Jednak ogólny schemat jest powtarzalny. My informujemy o wydarzeniu, promujemy je na naszym portalu i social mediach, w zamian zaś otrzymujemy tytuł patrona medialnego oraz chociażby bezpłatny wstęp na wydarzenie czy dostęp do prelegentów, z którymi można przprowadzić wywiad. Jednak tak jak powiedziałem, każde wydarzenie rządzi się swoimi prawami, zwłaszcza w czasach korony.

Gratis dla czytelników seoninja.pl

Na hasło SeoNinja, każdy kto chce kupić artykuł sponsorowany lub pakiet artykułów sponsorowanych - 10% zniżki. Wejdź na: https://allebiznes.pl/reklamuj-sie/ i prześlij zapytanie o współpracę.




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Jakub Wasielewski

Jakub Wasielewski — autor wpisu

Pasjonat pozycjonowania i content marketingu. W roku 2012 założył markę The-­First.pl, a rok później zajął 5 miejsce w Mistrzostwach Polski Pozycjonowania Stron. Autor wielu artykułów bloga Seoninja.pl