14 E-commerce 16 minut czytania

Jak zaplanować działania w sklepie aby ruch cały czas szedł w górę?

Coraz częściej trafiają do mnie firmy, klienci z zapytaniem co takiego warto by było zrobić i w jakiej kolejności aby prowadzić działania w sklepie internetowym. Chcą wiedzieć jak to robić, by ich praca przekładała się zarówno na ruch organiczny jak i ruch naturalny.

Coraz częściej trafiają do mnie firmy, klienci z zapytaniem co takiego warto by było zrobić i w jakiej kolejności aby prowadzić działania w sklepie internetowym. Chcą wiedzieć jak to robić, by ich praca przekładała się zarówno na ruch organiczny jak i ruch naturalny.

Tak naprawdę jest wiele strategii. Jak najbardziej jest to zasadne pytanie i z całą pewnością trzeba prowadzić działania w taki sposób aby generować naturalny ruch przekładający się na wzrost w wynikach wyszukiwań wyszukiwarki Google. Jeśli na początku działań marketingowych zaplanujesz sobie pracę w taki sposób, aby te przekładały się bezpośrednio na wzrost ruchu organicznego prawdopodobnie doprowadzisz do takiej sytuacji, w której zaczniesz nie tylko sprzedawać swoje produkty już teraz, już na początku swojej drogi, ale prace te będą inwestycją i jednocześnie będą wspierały pracę pozycjonerskie. Bez względu na to czy zlecasz to zewnętrznej agencji czy też nie, przedstawione tu metody prawdopodobnie sprawdzą się w każdym przypadku.

 

Spis treści:

  1. Zaplanuj kategorie
  2. Zaplanuj meta dane
  3. Wysyłaj produkty do recenzji
  4. Zleć opisy produktów
  5. Prowadź bloga
  6. Dodaj bloga do agregatorów treści
  7. Wdrażaj wewnętrzne linkowanie
  8. Marketing szeptany
  9. Monitorowanie marki
  10. Dodawaj optymalne obrazki
  11. Usuwaj regularnie błędy
  12. Analizuj konkurencj

 

1. Zaplanuj kategorie

Odpowiednio rozplanowane kategorie są w stanie nie tylko spowodować to, że Twój sklep będzie przyjazny dla użytkownika, ale jednocześnie przyczyni się do tego że wyszukiwarka Google, a dokładniej robot wyszukiwarki Google będzie się dobrze i sprawnie poruszał po Twoim sklepie. To zaowocuje tym, że jeśli będziesz miał dobrze rozplanowane słowa kluczowe przy drzewie kategorii, to z dużym prawdopodobieństwem będziesz widoczny w wyszukiwarce Google na tzw. longe tail, ale jednocześnie będą pozycjonowały się frazy priorytetowe. Tutaj nawet jeżeli nie jesteś obsługiwany przez agencję SEO, możesz zaplanować drzewo kategorii, tak, by uzyskać bardzo dobre efekty. I to dzięki samej optymalizacji i samemu rozplanowaniu drzewa kategorii. W drugiej kolejności rekomenduję, aby przygotować opisy do drzewa kategorii. Każda kategoria powinna mieć swój unikalny opis. Pamiętaj, że wyszukiwarka Google bardzo lubi treści na stronie i co potwierdzają kolejne zmiany algorytmu faworyzuje te strony, te sklepy internetowe które mają bardzo dużo contentu. Więcej na ten temat pisałem w artykule:

Jak zwiększyć ruch w sklepie dzięki jego dodatkowej optymalizacji

 

2. Zaplanuj meta dane

Meta dane powinny być zaplanowane w oparciu o zestawienie fraz kluczowych, które będzie pozycjonowane. Dodatkowo warto pamiętać aby pracować nad współczynnikiem CTR i dlatego należy np. stosować liczby mocy w meta danych, które zwiększają klikalność. Warto również uwzględnić stałe elementy w meta danych i tak dodając czasem frazę „sklep” do meta danych możemy realnie zwiększyć nasycenie słów klcuzowych kiedy ktoś np. szuka po frazie ”wiertarka udarowa bosch easyimpact 550 sklep” :) . Fraza jest bardzo długa ale w sytuacji kiedy produktów mamy np. 200-300 to dzięki temu dajemy sobie szansę, że nsz sklep będzie widoczny na dodatkowe kilka set fraz kluczowych.

 

3. Wysyłaj produkty do recenzji

Pamiętaj, że najbardziej wiarygodni są mikroinfluancerzy, ponieważ w opinii publicznej jest takie przekonanie że mikroinfluancerzy jednak nie nie pobierają wynagrodzenia za swoją pracę. Oczywiście nie uważam tutaj, aby nie współpracować z dużym influancerami. Wręcz przeciwnie, zachęcam do tego. Jednocześnie na początku swojej drogi prawdopodobnie będzie stać Cię tylko na tych mniejszych blogerów. Zachęcam do tego aby wysyłać produkty do recenzji z tego względu, że dzięki temu jesteś w stanie wygenerować na swoim sklepie natychmiastowy ruch grupy docelowej. Jednocześnie bloger na pewno będzie linkował do Twojego sklepu, więc zyskasz dzięki temu ruch SEO. Są badania które mówią o tym że użytkownicy, klienci i potencjalni klienci w iluś procentach częściej dokonują zakupu jeżeli wcześniej zweryfikują dany produkt w Internecie.

Przykładowy wzrost ruchu w sklepie, gdzie uruchomiliśmy kampanię u mikro Influancera

Mało jest użytkowników którzy dokonują transakcji już teraz, jeszcze przed zweryfikowaniem danego produktu w Internecie lub przed znalezieniem opinii o danym produkcie w Internecie.

Pamiętaj jednocześnie aby weryfikować blogerów, do których będziesz wysyłał swoje produkty ponieważ tak samo jak Ty być może dopiero zaczynasz ze swoim sklepem internetowym, tak samo są blogerzy którzy dopiero zaczynają. Niestety mają oni bardzo słaby ruch, mają nielojalnych użytkowników i wysyłając produkty do takich osób prawdopodobnie nic z tego nie będziesz miał.

https://think.storage.googleapis.com/docs/digital-impact-on-in-store-shopping_research-studies.pdf

 

4. Zleć opisy produktów

Pamiętaj, że wyszukiwarka Google ceni sobie content, ale ten unikalny content. Dlatego jeżeli Twój sklep internetowy będzie posiadał powielone opisy, czyli takie które są skopiowane z innych stron internetowych lub zaimportowane z hurtowni (wiele innych sklepów partnerskich również importuje takie produkty z tej hurtowni) to Twój sklep będzie miał tzw. duplikat content. Będzie miał powielanie treści i z dużym prawdopodobieństwem będzie gorzej pozycjonowany. Na pewno będzie gorzej pozycjonowany niż sklep który będzie miał unikalne opisy proponowanych produktów.

Pamiętaj, że to jest dobry moment aby zacząć stopniowo opisywać swoje produkty lub jeżeli Cię na to stać to zrobić to naraz. Dzięki temu twoje produkty będą wysoko w wyszukiwarce na swoje nazwy. Jest wiele produktów do których użytkownicy już są od dawna przekonani. Nazwy tych produktów wpisują w wyszukiwarkę Google, a to oznacza że są oni zdecydowani kupić dany produkt. Tam i intencja zakupowa będzie bardzo wysoka. Dlatego warto zawalczyć o to aby Twój produkt był wysoko wyszukiwarce Google na swoją nazwę. Możesz to uzyskać tylko dzięki unikalnym opisom.

Pamiętaj jednocześnie, aby dobrze wybrać osobę która będzie wykonywała dla Ciebie takie opisy. Z jednej strony znajdziesz wielu freelancerów którzy za kilka złotych przygotują dla Ciebie taki opis natomiast w gruncie rzeczy opis taki może być bardzo słaby merytorycznie. Ja osobiście współpracuje z firmą experts4blogs.pl, ponieważ ta firma jest w stanie wykonać takie zlecenie sprawnie i na odpowiednim poziomie merytorycznym jednocześnie dostosowując się do wszystkich wymagań SEO.

Zleć opisy experts4blogs.pl


5. Prowadź bloga

Powstało wiele treści na temat wartości, którą niesie za sobą prowadzenie bloga. Dzięki prowadzeniu bloga możemy:

  • budować pozycję eksperta
  • prowadzić wewnętrzne linkowanie
  • odpowiadać na pytania użytkowników
  • generować większy ruch z long tail

To wszystko przekłada się generalnie na większą sprzedaż w sklepie czy też większą liczbę zapytań w przypadku firmy usługowej. Blog jest też darmową formą reklamy, jeśli ktoś chce prowadzić takie działania samodzielnie lub też nie chce powiększać zespołu. Zasadniczo prawie każdy może to robić od tak.

Źródło: HubSpot

Jak donosi badanie agencji HubSpot – firmy, których witryny www składają się z 401 do 1000 podstron, zdobywają 6 razy więcej leadów niż firmy z witrynami 51-100 podstron.

 

6. Dodaj bloga do agregatorów treści

Aby prowadzenie bloga miało większy sens, musi on być oczywiście reklamowany. Dzięki temu będziemy mieć większy ruch na danym artykule i dzięki temu zyskamy lepsze pozycje i możliwe zapytania. Jednym ze sposobów reklamowania bloga jest dodanie się do serwisów, które zbierają z danej branży dobrej jakości treści i wyświetlają je na głównej stronie. Każdy kto chce być na bieżąco zamiast wchodzić na dziesiątki różnych blogów widzi wszystko w jednym miejscu. A to oznacza, że Twój blog może być lepiej zauważony. Jednym z takich miejsc w seo jest oczywiście planeta-seo.pl :)

 

Wzrost liczby użytkwoników po publikacji artykułu na planeta-seo.pl


7. Wdrażaj wewnętrzne linkowanie

Wewnętrzne linkowanie ma wiele korzyści, pomaga robotowi google na lepszy crawl strony, w pewnym sensie robot wie które strony powinien bardziej pozycjonować na jakie frazy kluczowe. Użytkownicy strony również mogą dzięki dobrze rozplanowanemu linkowaniu wewnętrznemu łątwiej poruszać się po stronie czy sklepie.

Wyróżniamy kilka rodzai wewnętrznego linkowania i są to między innymi:

  • menu okruszkowe
  • podobne artykuły
  • zobacz więcej
  • linki z opisów kategorii
  • linki z opisów produktów
  • linki z wpisów blogowych

Szczegółowo temat linkowania wewnętrznego, będzie poruszony w jednym z kolejnych materiałó tej sekcji.

Poniżej ciekawy wykład Mullera na temat linkowania

 

8. Marketing szeptany

Tego rodzaju marketing ma kilka ważnych korzyści. Przede wszystkim dobrze prowadzony jest w stanie generować ruch na stronie, czasem wystarczą nawet wzmianki. Dodatkowo tego rodzaju działania są w stanie pozyskać ciekawe tematyczne linki a co za tym idzie możemy spowodować, że mamy zdywersyfikowany profil back linków. Z pewnością warto pamiętać, że tego typu działanie można wykonać wewnątrz firmy i może to być jedno z „darmowych” akcji marketingowych.

 

9. Monitorowanie marki

W liście tej nie mogło zabraknąć monitorowania marki, dlatego że poza samym monitorowaniem marki za pomocą narzędzia np. brand24, można monitorować frazy kluczowe i tym sposobem bardzo szybko wyłapać sytuację,kiedy ktoś wpisze gdzieś w sieci hasło typu: „Szukam Agencji seo” łatwo w tym momencie wejść w takie ogłoszenie i zgłosić swoją kandydaturę;). Tym sposobem pozyskujemy być może link, ruch a może nawet zlecenie.

Przykładowy raport z panelu Brand24

 

10. Dodawaj optymalne obrazki

Znam kilka sklepów internetowych, które miały bardzo sprawny czas ładowania, niezły wynika Google Page Speed a poprzez to, że aktualizując sklep ktoś dodawał bardzo ciężkie obrazki to sklep stał się bardzo wolny nie wspominając o puktacji. W pozycjonowaniu bardzo ważne są wszystkie elementy, które składają się na całość a to przekłada się na pozycje.

 

11. Usuwaj regularnie błędy

Prawie w każdym sklepie w miarę rozwoju, aktualizacji, budowania dodatkowych podstron, usuwania starych nie aktualnych produktów itp. pojawiają się różnego rodzaju błędy np. 404. Ważne jest to aby przeglądać regularnie stan indeksowania i tego typu błędy eliminować. W znalezieniu błędów, pomoże nam oczywiście Google Search Console.

 

Źródło: Google Search Console

Można również przeglądać site strony w google, dzięki czemu łatwo jest spotkać dziwnie zindeksowane podstrony, kategorie, błędy itp. Oczywiście przy dużych sklepach nie da się przejrzeć wszystkiego ale tego typu metoda jest czasem w stanie naprowadzić nas na pewien kierunek

Źródło: Google Search Console


12. Analizuj konkurencję

Obecnie dostępnych jest kilka dobrych i nie drogich programów do analizy konkurencji jak np.: Semstorm czy Senuto. Warto jest regularnie przeglądać konkurencję bo być może okazać się, że znaleźli lepsze sortowanie produktów, mają ciekawych dostawców z których też możecie skorzystać czy też podkraść frazy kluczowe. Analizując konkurencję, która jest też nad Tobą możesz zobaczyć jakie ma nasycenie frazami kluczowymi i jak skonstruowane opisy a to oznacza, że robiąc podobnie lub lepiej, zwiększasz swoje szanse na top 10 w Google.

Screen analizy konkurencji Semstorm


Podobał Ci się artykuł? Pomóż rozwijać bloga - udostępnij lub podlinkuj :)




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Jakub Wasielewski

Jakub Wasielewski — autor wpisu

Pasjonat pozycjonowania i content marketingu. W roku 2012 założył markę The-­First.pl, a rok później zajął 5 miejsce w Mistrzostwach Polski Pozycjonowania Stron. Autor wielu artykułów bloga Seoninja.pl

Komentarze 14

author Marcin 10.02.2020 19:06:39

Widzę, że artykuły nie pojawiają się często ale merytorycznie jak zawsze na bardzo wysokim poziomie:)

author Jakub Wasielewski www 10.02.2020 19:28:10

@Marcin - dziękuję :)

author Chris www 18.02.2020 06:45:30

W punkcie 12 spisu treści jest literówka :P a raczej brak litery. Poza tym super! Bardzo merytoryczny wpis - można z tego zrobić fajną checklistę :-)

author Blog www 29.02.2020 18:39:36

Bardzo przejrzyście wypunktowane najważniejsze sprawy z rozszerzeniem każdego tematu. Jest wymieniona współpraca z blogerami, która jest bardzo ważna. Można tu dodać promocję sklepu za pomocą artykułów sponsorowanych na stronach powiązanych tematycznie. Ostatnio działają najmocniej na promowana stronę.

author Sławomir Kuśmierczak www 26.03.2020 15:02:05

SeoNinja najlepszy blog seo, wszystko opisujesz bardzo dokładnie i intuicyjnie tłumaczysz! Dziękui

author Mikołaj www 09.04.2020 11:01:33

Wszystko co najważniejszy do optymalizacji produktów wymienione :) chyba że urozmaicony asortyment aby klient miał w czym wybierać :)

author Waldemar www 12.05.2020 17:41:20

Dziękuję, że dzielisz się z innymi swoimi doświadczeniami, inni początkujący mogą skorzystać z tej wiedzy, dla osób które chcą sami spróbować na pewno ten artykuł będzie dla nich pomocy i zrozumiały

author Łukasz www 13.05.2020 12:59:21

Ja wiem z doświadczenia, że w przypadku ecommerce często rzecz rozbija się o parametry techniczne serwisu - zwłaaaaszcza page speed, który potrafi być żenujący na sklepach ;) Generalnie np. taki Woocommerce ma chroniczne problemy z PS, bo przeładowany zazwyczaj dodatkami. Te lepsze (czytaj droższe) rozwiązania już mają nieco lepsze statsy, ale weź tam coś zoptymalizuj bez FTP :D Tak więc mimo niezłego contentu i fajnych linków, czasami wyniki organiczne są blokowane przez technikalia :/ I co poradzisz, jak nic nie poradzisz?

author Aleksander www 22.07.2020 15:18:28

Fajnie obszernie :)) ale na każdy z tych nagłówków można zrobić oddzielny artykuł. Prowadzenie sklepu który będzie na topie to jednak długa wyprawa...

author AdamB468 www 01.08.2020 08:39:50

Niektóre punkty to już drugi poziom dbania o wizerunek sklepu - w Sieci (dla wyszukiwarki) lub dla użytkownika. Większość właścicieli sklepu nadal nie wie dlaczego powinna zoptymalizować obrazki, tworzyć opisy produktów (chyba najlepiej będzie samemu opisać produkt, który się sprzedaje), czy też jak wspomniano w artykule stworzyć opis do kategorii. Warto zauważyć (nawet na podstawie powyższego artykułu), że często wystarczą chęci i niewielki budżet, oraz poświęcenie czasu na rozwój sklepu zamiast weekendowych rajdów po klubach i dyskotekach.

author Grzegorz www 21.08.2020 08:33:00

Bardzo fajny artykuł, dobrze opisany zakres działań. Często prowadzimy działania w sklepach internetowych i zgadzamy się w 100% z punktami, na które zwróciłeś uwagę! :D

author Paweł www 01.02.2021 15:56:21

Ja bym powiedział, że punkt 12sty o konkurencji często powinien być punktem pierwszym ;)
Bo wielu właścicieli sklepów zapomina, że nie żyją na wyspie pośrodku bezludnego oceanu :)

author Pablo www 30.03.2021 12:01:00

W moim odczuciu kluczowym elementem budowania strategii SEO i planowania prac nad wzrostem ruchu w eCommerce jest odpowienia analiza konkurencji.

author PrawnikPorady24 www 06.05.2021 19:32:41

I teraz pokażmy taki artykuł osobie, którą internetowi biznes-coach uraczył zapewnieniami o murowanym sukcesie, byle kupiła szkolenie.

Dodaj komentarz