22 elementy Must Have - To powinien wdrożyć dobry sklep internetowy
Zasadniczo wiedza od wielu lat jako fundament, pozostaje ta sama. Pojawiają się jednak nowe narzędzia i nowe technologie, z których wiele firm z jakiegoś powodu nie korzysta. Czasem niewiele potrzeba, aby podnieść % sprzedaży w sklepie czyli współczynnik konwersji o 10%, co w przypadku wielu sklepów może oznaczać np. dodatkowe 5000 czy 10 000 zł przychodu miesięcznie.
Postanowiłem zebrać w jedną całość elementy związane zarówno z obsługą sklepu jak i elementami promocji czy niektórymi sekcjami obszerniejszego marketingu. Tym sposobem powstała lista obowiązkowych elementów, które wg mnie każdy sklep internetowy powinien posiadać.
Spis treści:
-
Obietnica marki
-
Wiarygodność (O nas, kontakt)Zaufanie (zdjęcia pracowników)
-
Metodologia promocji
-
Dyspozycyjność obsługi (odpowiadanie na e-maile)
-
Program lojalnościowy
-
Dobry regulamin
-
Prezentacja kategorii
-
Prezentacja produktu
-
Seo Optymalizacja strony głównej
-
Seo Optymalizacja kategorii
-
Seo Optymalizacja produktu
-
Link Building
-
Landing page najlepszych produktów
-
System ratowania koszyków
-
System zbierania bazy e-mail
-
Partnerów influancer marketingu
-
Remarketing dynamiczny
-
Responsywność
-
Dobrą stronę produktu
-
Opinie użytkowników
-
Różne opcje płatności
-
Wysyłka
1. Obietnica marki
Statystycznie najczęściej widocznym elementem w sklepie internetowym jest logotyp, który jednocześnie powinien spełniać rolę obietnicy marki. To, co zobaczy użytkownik przy logotypie, jest miejscem, które dobrze zapamięta. To, co klient tam zobaczy powinno być spójne z polityką firmy, jaką reprezentujesz. Każda firma powinna mieć swoją kulturę, swoje zasady i Ty powinieneś to przedstawiać za pomocą swojej obietnicy.
Przykładowe logotypy
2. Wiarygodność
Sklep, który posiadasz musi wyglądać wiarygodnie i wzbudzać zaufanie. Na rynku widzę wiele sklepów internetowych, które mają bardzo ubogie lub w ogóle nie posiadają informacji "O nas" a zakładka "kontakt" posiada ubogi formularz kontaktowy, gdzie nie widać nawet telefonu.
Zadbaj o to, żeby zakładka "O nas" posiadała rozbudowane informacje. Pamiętaj, że warto jest umieścić zdjęcia Twojego biura lub magazynu a może sklepu stacjonarnego, jeśli taki posiadasz. Pomimo, iż zakupy dokonywane są drogą elektroniczną, to każdy chce wiedzieć, kto pracuje po drugiej stronie i jak wygląda.
3. Metodologia promocji
Prawie każdy klient potrzebuje odpowiednich bodźców zakupowych. Jeśli nie posiadasz promocji lub promocje organizowane są w sposób nieskoordynowany, prawdopodobnie wiele na tym tracisz lub nie zyskujesz tyle, ile mógłbyś zyskać. Cykliczne i odpowiednio skoordynowane promocje sprawią, że w okresach, kiedy społeczność ma intencję zakupową, chętnie użytkownicy kupią też u Ciebie.
4. Dyspozycyjność obsługi
Od czasu do czasu spotykam się z klientami, którzy prowadzą dobrze prosperujące sklepy internetowe i czasem pytam, jak sprawdza się czat na stronie, który mają zainstalowany. Słyszę często odpowiedź, że czat jest zainstalowany, ale nie mamy czasu odpowiadać... No cóż, zasadniczo to tak, jak byś wszedł do sklepu stacjonarnego podszedł do kasy a ekspedientka byłaby wczytana w jakieś e-maile od klientów. Zapytałbyś ją o coś, a ta by nie zareagowała, jak byś się wtedy czuł? Przykład jest oczywiście przesadzony, ale klienci piszący na czacie oczekują odpowiedzi. Kiedy nikt się nie zgłasza czują się po prostu ignorowani. Z całą pewnością warto też zaznaczyć wyraźnie dla klienta w jakich godzinach pracuje sklep.
Przykład dobrego informowania klienta o godzinach pracy sklepu
5. Program lojalnościowy
Czy darzyło Ci się kiedyś, że miałeś zatankować paliwo ale nie zatankowałeś na stacji "A" tylko na stacji "B" bo właśnie na stacji "B" miałeś kartę na punkty, które zbierasz? Założę się, że wielu z Was tak miało. Podobnie jest w przypadku programu lojalnościowego w sklepie internetowym. Każdy lubi oszczędzać lub wydawać mniej, dzięki punktom, jakie może i powinien u Ciebie zbierać.
Źródło: http://www.tnsglobal.pl/programy-lojalnosciowe-w-polsce/
6. Dobry regulamin
Zostały przeprowadzone badania, które mówią, że regulamin sklepu internetowego czyta około 10% użytkowników przed dokonaniem zakupu. Zasadniczo jest to dużo i mało. 10% z 1000 klientów rocznie daje już 100 klientów i to może być już znaczna kwota w obrocie firmy. Z drugiej jednak strony, źle skonstruowany regulamin może Tobie jako właścicielowi sklepu przysporzyć wielu niepotrzebnych kłopotów. Sklepy nie wiedzą często jakie elementy powinien mieć dobry i fachowy regulamin, aby chronił zarówno Ciebie jak i Twojego klienta.
7. Prezentacja kategorii
Rozprowadzenie ruchu w sklepie jest tak samo ważne jak budowanie lejków sprzedażowych. Zresztą w pewnym sensie jest z nimi powiązane. Zadbaj o to, żeby Twoi użytkownicy mogli płynnie poruszać się po Twoim sklepie. Dzięki temu nie tylko zyskasz zadowolenie potencjalnych klientów czy większy współczynnik konwersji, ale zasadniczo robot wyszukiwarki również będzie miał zdecydowanie bardziej ułatwione zadanie.
Przykład dobrze rozpisanego drzewa kategorii wg. Zalando
Wchodząc coraz głębiej drzewa kategorii mamy zarówno dodatkowe podkategorie jak i filtry
8. Prezentacja produktu
Wyobraź sobie, jak wygląda Twoja droga kiedy idziesz do supermarketu. Z pewnością idziesz z zamiarem kupna konkretnych produktów a wychodzi z innymi, których nie planowałeś. Są pewne badania, które mówią, że w marketach około 60% zakupów to zakupy nieplanowane. Dzieje się tak za sprawą dobrze ulokowanych produktów i ich dobrego wyeksponowania. Ty powinieneś robić tak samo w swoim sklepie. Zastanów się, czy produkty które oferujesz są dobrze zaprezentowane. Czy ich opisy są dobrze wykonane oraz czy widok produktu jest odpowiednio atrakcyjny. Na ten temat powstał już artykuł na Seoninja.pl, link znajduje się poniżej. Z ważniejszych elementów przypomnę jedynie:
- 72% klientów zapoznaje się przed zakupem z informacjami o produkcie (PWC, 2016 r., Klient w świecie cyfrowym)
- na polskim rynku działa ponad 20 tys. sklepów internetowych (Biznode.pl; http://www.bisnode.pl/news/raport-bisnode-nt-e-commerce-w-polsce/)
- dla 48% klientów motywacją do zakupów przez internet jest większa ilość informacji o produkcie (link do źródła: https://ecommercepolska.pl/files/9414/6718/9485/E-commerce_w_polsce_2016.pdf)
Przeczytaj artykuł https://seoninja.pl/495/skuteczne-opisy-produktow.html
9. Seo Optymalizacja strony głównej
Bardzo ważnym elementem jest też optymalizacja sklepu dla wybranych fraz kluczowych. Dzięki dobrej optymalizacji jesteśmy w stanie zyskać nawet 40% więcej niż gdyby takiej optymalizacji nie było. Dobra optymalizacja może sprawić, że sama strona główna będzie widoczna na kilkadziesiąt lub nawet kilkaset fraz kluczowych.
Jeden ze sklepów, który pozycjonujemy. Screen pokazuje że sama strona główna jest widoczna na 420 słów kluczowych
10. Seo Optymalizacja kategorii
Jeśli zdecydujesz się prowadzić sklep bez dobrze wykonanej optymalizacji, prawdopodobnie tracisz bardzo dużo zasobów. Sklepy z dobrze wykonaną optymalizacją nawet wskutek działań marketingowych a bez pozycjonowania są w stanie generować 20% więcej przychodów niż gdyby takich zabiegów nie miały wykonanych. Dodatkowo, jeśli dobrze zoptymalizowane kategorie są wspierane przez link building – pozycjonowanie, wówczas efekty mogą być spektakularne.
Na przykładzie sklepu Renee, widzimy 364 frazy kluczowe w top 10 tylko dla jednej kategorii
11. Seo Optymalizacja produktu
Często obserwuję branże i być może Wy też obserwujecie kiedy to produkty mają tak dużą rozpoznawalność, że w gruncie rzeczy lepiej by było pozycjonować same produkty niż kategorie zawierające ogólne słowa kluczowe. Decydując się na pozycjonowanie produktów, nie tylko zwiększasz swoje szanse na to, że ktoś kupi Twój produkt, bo go zna ale też podnosisz prawdopodobieństwo wypozycjonowania takich fraz kluczowych.
Popularne wózki dziecięce
12. Link Building
Oczywiście bezwzględnie jednym z kluczowych obszarów pozycjonowania jest sam proces linkowania domeny. Na przestrzeni lat opracowaliśmy autorski system wg metodologii White Seo. Dzięki temu mamy pewien powielany model skutecznej metody pozycjonowania. Tego typu metodologia nie tylko skutecznie pozycjonuje, ale też generuje ruch i konwersje na stronach naszych sklepów jak i sklepów naszych klientów. Dokładnie taki sam system polecam i Tobie. We własnym zakresie skorzystaj z usług firmy lub specjalisty, który takie usługi za Ciebie wykona.
Zapytaj o pozycjonowanie sklepu
13. Landing page najlepszych produktów
Kiedyś mówiło się raczej, ze są to tzw strony satelitarne. Dziś bardziej odpowiednim słowem będzie landing page. Myślę w gruncie rzeczy, że zasadność jest ta sama, jeśli tylko efektem końcowym ma być promowanie określonego produktu w wyszukiwarce Google. Dla najlepszych produktów, warto wykonać dedykowaną mini stronę, która będzie wąską specjalizacją i taki właśnie będzie zbierała ruch.
14. System ratowania koszyków
Nie wiem czy wiesz, ale znam sklepy internetowe, których procent porzuconych koszyków wynosi aż 80%. Czyli na każde 100 dodań do koszyka, sukcesem kończy się zaledwie 20. Idąc dalej taką właśnie kalkulacją wyobraź sobie, że sklep ma obroty na poziomie 50 000zł miesięcznie i jest to efekt tych 20% zakupów. Czyli gdyby odzyskać tylko 10% okazuje się, że w skali roku sklep jest w stanie zarobić dodatkowe 20 000 miesięcznie czyli 240 000 rocznie. Niby małe sumy a jaką wielką różnice sprawiają.
Źródło: https://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate
Komentarz: Baymard Institute szacuje, że w roku 2016 aż 69% koszyków zostało średnio porzuconych
15. System zbierania bazy e-mail
Ten, kto posiada własną społeczność jest w pewnym sensie zabezpieczony. Wyobraź sobie, że istnieją firmy, które swoją całą sprzedaż opierają tylko i wyłącznie na sprzedaży za pośrednictwem kanału Allegro. Są też takie firmy, które korzystają tylko i wyłącznie z kanału Facebook. A co by się stało, gdyby w pewny momencie Facebook „uciął” zasięgi do minimum? Co by się stało, gdyby Allegro tak mocno podniosło stawki za swoje usługi, że nie opłacałoby się wystawiać aukcji? W tym momencie wygra ten, kto posiada własne zasięgi, a jednym ze sposobów uzyskania tak silnych zasięgów jest właśnie własna baza adresów e-mail.
16. Partnerów influancer marketingu
Obecnie influancer marketing, albo lepiej mikro influancer marketigng, cieszy się ogromny zaufaniem. Dzieje się tak za sprawą pewnego trendu, który ma obecnie miejsce. Pomyśl, poczuj czy usłysz od znajomych sytuację, kiedy to 100 blogerów „mówi” o tym samym? Oznacza to, że kiedy 2 dużych influancerów mówi o tym samym to prawdopodobnie możesz mieć wątpilości czy jest to prawda. Jeśli jednak 100 małych o tym mówi, to po pierwsze oni są za mali, żeby robić to dla reklamy a po drugie nie jest prawdopodobnie możliwe, żeby 100 osób kłamało. Tak właśnie działa siła mikroinfluancer marketing.
17. Remarketing dynamiczny
Mówi się, że osoba za nim podejmie decyzję zakupową, musi spotkać się z produktem lub marką nawet 6-7 razy. Wynika to z tego, że w pierwszym etapie nikt nie zna Twojego produktu. Później każdy szuka różnych dowodów na to, że Twój produkt jest dobry lub swoich powodów na to, że produkt jest warty zakupu i takie powody składają się nawet z 6 kroków właśnie...
18. Responsywność
Są badania, które pokazują, że obecnie ponad 60% użytkowników korzysta w tej chwili z telefonów komórkowych, oglądając Twój sklep czy stronę www. Bardzo często zdarza się też, że nawet jeśli ktoś nie kupuje z Twojego sklepu za pomocą telefonu komórkowego to jednak przed zakupem ogląda w pracy produkt z telefonu a zakupów dokonuje już z urządzenia stacjonarnego. Wyobraź sobie zatem sytuację, kiedy Twój potencjalny klient ogląda Twój produkt, ale jednak sklep wyświetla się tak źle, że wychodzi z niego. Myślisz, że dokona wówczas zakupu?
Przykładowy screen Analytics, ktory pokazuje dominację ruchu mobilnego nad desktopowym
19. Dobrą stronę produktu
Strona produktu z punktu widzenia jego zaprezentowania powinna zawierać kilka kluczowych elementów:
- opis seo produktu
Produkt powinien być opisany poprawnie z punktu widzenia seo, powinien być przede wszystkim unikalny i zawierać odpowiednie nagłówki i śródtytuły. Ponadto należy pamiętać, aby poszczególne produkty nie kanibalizowały fraz kluczowych.
- prezentacja zdjęć
Każdy potencjalny klient, za nim dokona zakupu chciałby w pewnym sensie doświadczyć go jeszcze przed zakupem. Dlatego tak ważne jest to, żeby produkt który sprzedajesz miał możliwie naturalne zdjęcie, na których potencjalny klient może sam siebie zobaczyć.
- bezpieczeństwo
Każdy klient chce się czuć bezpiecznie na etapie zakupu. Dlatego tak ważne są elementy zapewniające klientowi poczucie bezpieczeństwa.
20. Opinie Użytkowników
Nic tak dobrze nie wzbudza zaufania, jak dobre opinie zadowolonych klientów. Największe sklepy już wiedzą, jak dobrze działa taki mechanizm.
Niektóre sklepy posiadają nawet 150 000 opinii
21. Różne opcje płatności
Już w roku 2015 badania przeprowadzone przez Gemius dowiodły, że dla 54% użytkowników sklepów internetowych, możliwość wyboru wielu różnych metod płatności ma ogromny wpływ na decyzje zakupowe.
Źródło: https://www.gemius.pl
22. Wysyłka
Te same badania wskazują też, że aż 62 % osób chętniej dokonywałoby zakupów przez internet, jeśli tylko koszty dostawy będą jeszcze niższe. Jeśli chodzi natomiast o czas oczekiwania na dostawę to jako problem wskazuje 38 % badanych w sieci.
Źródło: https://www.gemius.pl
Zapytaj o pozycjonowanie sklepu
Komentarze 20
Czy landingi polecasz wykonać w tej samej domenie co sklep, czy lepiej takie dedykowane od mailchimpa lub getresponse ale na innym adresie www?
@Tomasz - Generalnie są dwie szkoły. Można budować LP na subdomenie lub osobnej domenie. Ja proponuję na osobnej domenie aby traktować to w pewnym sensie jak osobny projekt.
Co do 20, sklepy wiedzą, że opinie sa super wazne, ale tym co maja ich za duzo, lepiej nie ufac. 150 tysiecy? Raczej przekret.
Tak, jak xkom sam sobie te opinie pisze, podszywjac sie pod klientow. Mowie to jako byly pracownik, oni maja specjalne stanowiska dla ludzi od pisania opinii,a pisza tego tysiace miesiecznie...
@ N - Jeżeli ktoś sprzedaje 30 drobnych produktów dziennie to miesięcznie daje 900 sprzedaży a to daje 10800 rocznie. Przez 15 lat może uzbierać ponad 150 000 a duże sklepy pewnie sprzedają nawet więcej.
W temacie xkom nie wypowiem się bo nie słyszałem o takiej sytuacji nie mniej ich sklep widzę, że daje radę w seo ponad 83 tys fraz w topach.
Pkt 15. Zbieranie maili. Czym zachęcić klienta na stronie, która zajmuje się produkcją jakiegoś konkretnego wyrobu? Masz poradę?
@Krzysiek - najważniejsze jest to, co może potrzebować Twój klient. Jeśli zajmujesz się produkcją materiałów na materace i zakładając, że Twoim odbiorcą jest firma która która produkuje materace to możesz wykonać poradnik z którego Twój potencjalny klient dowie się, jak dobrać tkaninę do materaca.
Ciekawe zestawienie, napracowałeś się przy stworzeniu takiego zestawienia, na pewno się opłacało.
Do listy dodałbym jeszcze monitoring zachowań uzytkowników. Programy typu hotjar sprawdzają się świetnie. Żeby zmienić coś na stronie trzeba najpierw dowiedzieć się co konkretnie można ulepszyć. Nie warto na ślepo wprowadzać zmian i czekać na efekty. Analiza to najważniejszy czynnik we wszystkich działaniach.
Znakomity art, biorę się za wdrażanie.
Jestem pod wrażeniem wiedzy
Baardzo pomocny artykuł. Dziś bez dobrego wizerunku w sieci także w sklepie firma nic nie zdziała. Wyczerpujący i pełen ważnych informacji artykuł. Dzięki wielkie :-)
Świetny wpis. Bardzo rzeczowo wszystko opisane, więc myślę, że pomoże to nie jednej osobie. Budowanie wizerunku to bardzo czasochłonne zajęcie, ale z pewnością efekty włożonej w to pracy będą satysfakcjonujące.
Dużo dobrze poruszonych punktów - struktura serwisu jedno z ważniejszych aspektów. Dobrze przemyślanie rozbicie kategorii / produktów + odpowiednio dobrane key word'y i tematyczny link building i najważniejsze na końcu - płatność. Czyli szybko i bez żadnych problemów ;))
Prowadziłem krótko swój sklep sportowy online. Nie powiem, ciężki kawałek chleba. Ale przy tego typu poradnikach można osiągnąć przyzwoitą konwersję. Potrzeba jednak czasu, czasu, czasu... :)
Reklama jak i widnienia w TOPce jest bardzo ważne w dzisiejszych czasach kiedy praktycznie wszystko można zrobić przez internet. A patrząc na wymagania klientów z roku na rok jest coraz trudniej.
Dobry artykuł, sam jednak tworząc sklepy internetowe wiem że jażdy sklep jest inny. Tutaj zawarte są podstawy, który powinien stosować każdy, ale w zależności od branży jest wiele dodatkowych kluczowych rzeczy mających wpływ na sprzedaż.
Dzięki za ten artykuł!! Zleciłam budowę nowego sklepu i dzięki Tobie wiem na co zwracać uwagę. Wszystkiego dobrego!
Myślę, że wszystkie elementy opisane w naprawdę świetny sposób. Dobry sklep internetowy to coś, co powinno wyglądać i zachowywać się w praktyczny sposób.
Dzięki za artykuł! Planuję ze znajomym uruchomić sklep internetowy i na pewno wrócę do artykułu! :)
Cześć, dzięki za wkład! Może jakaś aktualizacja? :)