Jak zwiększyć ruch w sklepie, dzięki jego dodatkowej optymalizacji?
Często spotykam sklepy internetowe, które są już niby zoptymalizowane. Niemniej bardzo często okazuje się, że można wykonać jeszcze sporo dobrej pracy. Dzięki temu ruch w sklepie może znacznie wzrosnąć bez konieczności dodatkowych cyklicznych prac i podnoszenia kosztu stałego.
1. Przygotuj zestawienie fraz kluczowych
2. Podziel je na kategorie
3. Sprawdź istniejącą optymalizację
4. Przygotuj zestawienie nowych fraz
5. Przygotuj meta dane
6. Przygotuj Nagłówki
7. Pamiętaj o opisach
8. Wykonaj wewnętrzne linkowanie
9. Usuń nie istniejące adresy url
10. Ciesz się wzrostem widoczności
1. Przygotuj zestawienie fraz kluczowych
W pierwszej kolejności należy przygotować zestawienie już istniejących fraz kluczowych. Zestawienie powinno być przygotowane w taki sposób, aby można było z niego wywnioskować, które frazy kluczowe są zoptymalizowane dla których podstron. Dzięki temu zyskamy bazę, która posłuży nam do dalszej pracy. Często, jeśli strona była wcześniej pozycjonowana, to właściciel posiada w dokumentacji takie zestawienie w excelu. Jeśli nie, możesz wesprzeć się np darmowym narzędziem Screaming Frog
Do przygotowania zestawienia fraz i urli, przyda Ci się narzędzie Screaming Frog
2. Podziel je na kategorie
Aby można było konstruktywnie pracować nad obróbką fraz, konieczne jest, abyś podzielił je na odpowiednie kategorie. Przykład takiego podziału może wyglądać następująco:
a) frazy kategorii i podkategorii
b) frazy produktowe
c) frazy brandowe
d) frazy poradnikowe
Dzięki temu uzyskamy ład i porządek i łatwiej będzie przejść nam do kolejnych kroków optymalizacji.
Przykładowy szablon, w jaki sposób możesz podzielić frazy na kategorie.
3. Sprawdź istniejącą optymalizację
Na początek należy upewnić się, czy optymalizacja jest dobrze wykonana dla już istniejących fraz kluczowych. Często okazuje się, że pominięte są ważne jej elementy. Strona może mieć źle zoptymalizowane meta dane, nagłówki czy treści.
Zasadniczo w tym miejscu, należy na bazie w/w zestawienia sprawdzić, na ile poprawnie są zoptymalizowane poszczególne podstrony dla poszczególnych fraz kluczowych. Optymalizację należy sprawdzić przede wszystkim dla:
a) Kategorii
b) Podkategorii
c) Filtrów
d) Marek
e) Wpisów blogowych
4. Przygotuj zestawienie nowych fraz kluczowych
Posiadamy już aktualne frazy, wiemy do których podstron są przypisane i są odpowiednio posortowane. Teraz nadchodzi czas na znalezienie nowych, dodatkowych słów kluczowych. Poniżej przedstawiam sposoby z jakich możemy skorzystać
a) Przeanalizuj dokładnie konkurencję
Pierwszy sposób polega na tym, że wybieramy jedną lub kilka stron konkurencyjnych. Następnie sprawdzamy narzędziem, na które frazy kluczowe są widoczne w top 10 czy nawet top 50. Kiedy posiadamy już długą listę fraz, kopiujemy je do excela. W tym samym dokumencie doklejamy nasze frazy i odpowiednio usuwamy duplikaty. Dzięki temu pozostanie nam zestawienie fraz na które nie jesteśmy widoczni. Wystarczy teraz przyporządkować je do pasujących podstron i gotowe
Frazy, na które jest zoptymalizowana konkurencja, możesz sprawdzić np narzędziem Semstorm
b) Znajdź samodzielnie własne niszowe-dodatkowe słowa
Wersja dokładniejsza i dużo bardziej czasochłonna. Jednym ze sposobów jest wklejanie w google planner słów kluczowych kolejno fraz z danych podstron i za pomocą podpowiedzi wybieranie dodatkowych fraz, które są najbardziej adekwatne.
Znajdź frazy za pomocą Google Planner Słów Kluczowych
Wspieraj się narzędziem answerthepublic.com
5. Przygotuj meta dane
Posiadając już doatkowe zestawienia fraz, możesz zastanowić się w jaki sposób przygotujesz meta dane. Możesz to zrobić na kilka sposobów, zależnie od tego, do których podstron przyporządkowałeś nowe frazy.
a) Dla tej samej kategorii
Jeśli frazy kluczowe są mocno powiązane z daną kategorią czy podkategorią, wówczas możesz wykonać nieznacznej modyfikacji title czy description i z łatwością uda Ci się dodać to nowe słowo czy słowa.
b) Dla nowych kategorii
Jeśli z kolei słowa mocno różnią się od kategorii wówczas jednym ze sposobów jest dobudowanie osobnej kategorii czy tagu, jeśli Twój sklep ma taką możliwość. W takiej sytuacji masz pełne pole do popisu, gdyż możesz wykonać dedykowane meta dane i opisy tylko dla tej właśnie frazy kluczowej.
6. Przygotuj nagłówki
Oczywiście jednocześnie musisz pamiętać, aby Twoje słowo czy słowa, znalazły się też w nagłówkach. Jeśli nagłówek H1 jest już zajęty i nie masz możliwości, aby wykorzystać go dla nowej frazy czy fraz, wówczas warto dobudować osobny śródtytuł w opisie kategorii i tam umieścić frazę w H2.
Przykładowy szablon przygotowania roboczego nagłówków w optymalizacji
Warto w tym miejscu posłużyć się podobnym exclem jak wyżej. Mianowicie w można dodać osobną kolumnę nagłówki H1 i H2 i tam zamieścić istniejące frazy.
7. Pamiętaj o opisach
Dodatkowe frazy kluczowe powinny też oczywiście znaleźć się w opisach kategorii, dla której są optymalizowane. Z pewnością dla wielu czytelników SeoNinja to dosyć oczywiste, ale o najważniejszych rzeczach łatwo zapomnieć.
8. Wykonaj wewnętrzne linkowanie
Jeśli mamy już dobudowane kategorie, warto aby pojawiły się do nich odnośniki z innych kategorii lub też z najnowszych wpisów blogowych. Dzięki temu nasze frazy zdobędą podstawową moc.
Przykład wzorowo wykonanych nagłówków, opisów i linkowania wewnętrznego w sklepie Zalando
Prezentacja
Podsumowanie
Gwarantuję Ci, że jeśli zastosujesz ten zabieg, to na 99% wzrośnie ruch na Twojej stronie. Nie spotkałem się jeszcze z dobrze wykonaną optymalizacją, która by nie przyniosła efektu. Przeanalizuj dokładnie te kroki wraz ze swoim sklepem i po prostu wykonaj je wg kolejności.
Komentarze 34
Od jakiegoś czasu śledzę seoninja.pl i widzę, że posty były wrzucane rzadko w ostatnim czasie ale artykuł jest bardzo merytoryczny.
Świetny pomysł z prezentacją, czy można się spodziewać częściej takich prezentacji? Może jakaś osobna zakładka Video?
Świetny art!
Ciekawy materiał, na pewno wykorzystamy w naszej pacy, dzięki za wrzutę i śledzimy na bieżąco! :)
Dobrze, ale jak sprawdzić frazy konkurencji - tak mniej więcej nie za monety?
@Pankoszyk - Wersja darmowa to zakładasz darmowe konto na semstorm lub senuto, tam wklejasz domenę konkurencji i program pokazuje na które frazy kluczowe są w top 50. Ewentualnie możesz użyć Ahrefs, gdzie 7 dni też jest za darmo i tam możesz sprawdzić na które frazy kluczowe konkurencja jest w top 100.
@Jakub Wasielewski - propo Ahrefs to za 7 dni też się płaci bodajże 7$, ale moim zdaniem nie ma co oszczędzać na analizie, która na prawdę może pomóc ;) Trzeba tylko wiedzieć co sprawdzić i co dokładnie zmienić na stronie by efekt był zadowalający ;)
fajny artykuł, ale z grubością czcionki to trochę przesadziliście w "drugą" stronę! :)
@Wojtek - tak faktycznie. Poprawię. Nie mniej te 7$ to są groszowe płatności jak na zakres prac jakie można wykonać w tym czasie;)
@Wojtek - Czułem że ten komentarz jest od kogoś, kto tworzy strony www ;)
Dziękuje za fajny artykuł, przyda się bo w 2019 mam postanowienie ruszyć ze swoim sklepem.
Świetnie to wygląda, jestem pełna nadziei w te dodatkowe optymalizacje
Dużo ciekawych informacji na temat optymalizacji. Warto zrobić sobie taką listę fraz kluczowych bo to dużo daje. Dzięki za świetny artykuł.
Zaciekawił mnie przykład Zalando, warty powtórzenia. Dzięki za tip ze screaming frog.
Takie artykuły cenię. Spora dawka informacji, dzielenie się wiedzą. Jak najbardziej na plus.
Świetny poradnik - krok po kroku. Nawet osoby niezbyt zaznajomione z tematem, powinny sobie poradzić. A na efekty pracy nie trzeba będzie czekać długo :)
Dziękuję za kolejny cenny artykuł dzięki któremu mogę poprawić pozycję w wyszukiwarkach dla mojego sklepu.
Rewelacja !!
Właśnie w taki sposób powinno tworzyć się audyty SEO ;)
Przydatny artykuł, który początkującej osobie z pewnością pomoże zwiększyć widoczność w internecie. Brakuje mi tutaj jedynie informacji o pliku robots.txt, sitemap.xml oraz wgraniu strony do Google Serach Console. :)
Artykuł fajny, plus za opisanie podstaw grupowania słów kluczowych. Dobrze byłoby uzupełnić go o opisanie koncepcji silosów, bo w sklepach internetowych jest to szczególnie ważny temat.
Ciekawy artykuł. Podczas optymalizacji w e-commerce należy również zwrócić szczególną uwagę na tzw. kanibalizację fraz, która jest dość powszechnym zjawiskiem, skutecznie obniżającym część pozycji, dla których rankuje nasz sklep.
Optymalizacja zawsze dobra rzecz ;)
Spisanie fraz i utworzenie z nich excela to dobry pomysł, ale co jeśli do aktualizacji mamy około 10 000 podstron? Ja wiem, że optymalizacja to mozolna praca, ale nawet z narzędziami jak Semstorm czy Senuto może to sprowadzać się do miesiąca jak nie więcej, aby zebrać same dane, nie mówiąc już o ich wprowadzeniu. O ile wewnętrzne linkowanie da się zautomatyzować to ręcznej analizy nie.
Fajnie, że o tym piszesz. Również uważam, że co jakiś dłuższy czas warto bliżej przyjrzeć się optymalizowanej wcześniej stronie, bo często można coś poprawić. Dodatkowo jeszcze można właśnie sprawdzić czy nie wyskakują błędy w GSC, albo czy sitemapa jest zaktualizowana :)
Optymalizacja kluczem do sukcesu :D
Czytałem wiele artykułów i publikacji na ten temat jednak jestem zdania, że ten Twój jest najbardziej na temat, najbardziej rzetelny i prawdziwy. Świetnie się czytało, chcemy więcej!
Ooo świetny wpis! Brakuje mi informacji o podłączaniu Google Search Console. Ale całość dała mi przejrzyste światło jak działać. Będę zaglądać częściej.
Bardzo fajny artykuł. Rzetelny i na temat A już trochę różnych artykułów widzialem.
dobra lista, warto sobie poukładać w głowie i o niczym nie zapomnieć przy optymalizacji sklepu - dzięki temu artykułowi, dzięki bardzo :)
Super wskazówki dla niewprawionych w SEO właścicielach sklepów internetowych!
Frog jest niezastąpiony w pracach we wczesnej fazie.
Na prawdę ciekawy artykuł, sporo wartościowych informacji. Bardzo interesujące przykłady.
Optymalizacja i pozycjonowanie takiego sklepu to oczywiście jedno. Poza tym jednak warto zainteresować się portalami społecznościowymi pokroju Facebook i płatnymi kampaniami. Można dzięki temu tworzyć na prawdę dobrze konwertujące kampanie ;)
Niby podstawy podstaw :) a jednak niewielu pamięta, z drugij strony gdyby ludziom chciało się przeczytać wskazówki dla webmasterów od Google , branża seo była by o wiele mniejsza :)
A jak ma się do tego topical authority? Budowanie autorytetu w branży?