34 Porady SEO 9 minut czytania

Jak zwiększyć ruch w sklepie, dzięki jego dodatkowej optymalizacji?

Często spotykam sklepy internetowe, które są już niby zoptymalizowane. Niemniej bardzo często okazuje się, że można wykonać jeszcze sporo dobrej pracy. Dzięki temu ruch w sklepie może znacznie wzrosnąć bez konieczności dodatkowych cyklicznych prac i podnoszenia kosztu stałego.

 

1. Przygotuj zestawienie fraz kluczowych

2. Podziel je na kategorie

3. Sprawdź istniejącą optymalizację

4. Przygotuj zestawienie nowych fraz

5. Przygotuj meta dane

6. Przygotuj Nagłówki

7. Pamiętaj o opisach

8. Wykonaj wewnętrzne linkowanie

9. Usuń nie istniejące adresy url

10. Ciesz się wzrostem widoczności

 

1. Przygotuj zestawienie fraz kluczowych

W pierwszej kolejności należy przygotować zestawienie już istniejących fraz kluczowych. Zestawienie powinno być przygotowane w taki sposób, aby można było z niego wywnioskować, które frazy kluczowe są zoptymalizowane dla których podstron. Dzięki temu zyskamy bazę, która posłuży nam do dalszej pracy. Często, jeśli strona była wcześniej pozycjonowana, to właściciel posiada w dokumentacji takie zestawienie w excelu. Jeśli nie, możesz wesprzeć się np darmowym narzędziem Screaming Frog

Do przygotowania zestawienia fraz i urli, przyda Ci się narzędzie Screaming Frog

2. Podziel je na kategorie

Aby można było konstruktywnie pracować nad obróbką fraz, konieczne jest, abyś podzielił je na odpowiednie kategorie. Przykład takiego podziału może wyglądać następująco:

 

a) frazy kategorii i podkategorii

b) frazy produktowe

c) frazy brandowe

d) frazy poradnikowe

Dzięki temu uzyskamy ład i porządek i łatwiej będzie przejść nam do kolejnych kroków optymalizacji.

Przykładowy szablon, w jaki sposób możesz podzielić frazy na kategorie.

3. Sprawdź istniejącą optymalizację

Na początek należy upewnić się, czy optymalizacja jest dobrze wykonana dla już istniejących fraz kluczowych. Często okazuje się, że pominięte są ważne jej elementy. Strona może mieć źle zoptymalizowane meta dane, nagłówki czy treści.

Zasadniczo w tym miejscu, należy na bazie w/w zestawienia sprawdzić, na ile poprawnie są zoptymalizowane poszczególne podstrony dla poszczególnych fraz kluczowych. Optymalizację należy sprawdzić przede wszystkim dla:

 

a) Kategorii

b) Podkategorii

c) Filtrów

d) Marek

e) Wpisów blogowych

4. Przygotuj zestawienie nowych fraz kluczowych

Posiadamy już aktualne frazy, wiemy do których podstron są przypisane i są odpowiednio posortowane. Teraz nadchodzi czas na znalezienie nowych, dodatkowych słów kluczowych. Poniżej przedstawiam sposoby z jakich możemy skorzystać

 

a) Przeanalizuj dokładnie konkurencję

Pierwszy sposób polega na tym, że wybieramy jedną lub kilka stron konkurencyjnych. Następnie sprawdzamy narzędziem, na które frazy kluczowe są widoczne w top 10 czy nawet top 50. Kiedy posiadamy już długą listę fraz, kopiujemy je do excela. W tym samym dokumencie doklejamy nasze frazy i odpowiednio usuwamy duplikaty. Dzięki temu pozostanie nam zestawienie fraz na które nie jesteśmy widoczni. Wystarczy teraz przyporządkować je do pasujących podstron i gotowe

Frazy, na które jest zoptymalizowana konkurencja, możesz sprawdzić np narzędziem Semstorm

 

b) Znajdź samodzielnie własne niszowe-dodatkowe słowa

Wersja dokładniejsza i dużo bardziej czasochłonna. Jednym ze sposobów jest wklejanie w google planner słów kluczowych kolejno fraz z danych podstron i za pomocą podpowiedzi wybieranie dodatkowych fraz, które są najbardziej adekwatne.

Znajdź frazy za pomocą Google Plener Słów Kluczowych

Znajdź frazy za pomocą Google Planner Słów Kluczowych

Wspieraj się narzędziem answerthepublic.com

5. Przygotuj meta dane

Posiadając już doatkowe zestawienia fraz, możesz zastanowić się w jaki sposób przygotujesz meta dane. Możesz to zrobić na kilka sposobów, zależnie od tego, do których podstron przyporządkowałeś nowe frazy.

 

a) Dla tej samej kategorii

Jeśli frazy kluczowe są mocno powiązane z daną kategorią czy podkategorią, wówczas możesz wykonać nieznacznej modyfikacji title czy description i z łatwością uda Ci się dodać to nowe słowo czy słowa.

b) Dla nowych kategorii

Jeśli z kolei słowa mocno różnią się od kategorii wówczas jednym ze sposobów jest dobudowanie osobnej kategorii czy tagu, jeśli Twój sklep ma taką możliwość. W takiej sytuacji masz pełne pole do popisu, gdyż możesz wykonać dedykowane meta dane i opisy tylko dla tej właśnie frazy kluczowej.

6. Przygotuj nagłówki

Oczywiście jednocześnie musisz pamiętać, aby Twoje słowo czy słowa, znalazły się też w nagłówkach. Jeśli nagłówek H1 jest już zajęty i nie masz możliwości, aby wykorzystać go dla nowej frazy czy fraz, wówczas warto dobudować osobny śródtytuł w opisie kategorii i tam umieścić frazę w H2.

Przykładowy szablon przygotowania roboczego nagłówków w optymalizacji

Warto w tym miejscu posłużyć się podobnym exclem jak wyżej. Mianowicie w można dodać osobną kolumnę nagłówki H1 i H2 i tam zamieścić istniejące frazy.

7. Pamiętaj o opisach

Dodatkowe frazy kluczowe powinny też oczywiście znaleźć się w opisach kategorii, dla której są optymalizowane. Z pewnością dla wielu czytelników SeoNinja to dosyć oczywiste, ale o najważniejszych rzeczach łatwo zapomnieć.

8. Wykonaj wewnętrzne linkowanie

Jeśli mamy już dobudowane kategorie, warto aby pojawiły się do nich odnośniki z innych kategorii lub też z najnowszych wpisów blogowych. Dzięki temu nasze frazy zdobędą podstawową moc.

Przykład wzorowo wykonanych nagłówków, opisów i linkowania wewnętrznego w sklepie Zalando

Prezentacja

Podsumowanie

Gwarantuję Ci, że jeśli zastosujesz ten zabieg, to na 99% wzrośnie ruch na Twojej stronie. Nie spotkałem się jeszcze z dobrze wykonaną optymalizacją, która by nie przyniosła efektu. Przeanalizuj dokładnie te kroki wraz ze swoim sklepem i po prostu wykonaj je wg kolejności.




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Jakub Wasielewski

Jakub Wasielewski — autor wpisu

Pasjonat pozycjonowania i content marketingu. W roku 2012 założył markę The-­First.pl, a rok później zajął 5 miejsce w Mistrzostwach Polski Pozycjonowania Stron. Autor wielu artykułów bloga Seoninja.pl

Komentarze 34

author Marcin 22.01.2019 00:30:08

Od jakiegoś czasu śledzę seoninja.pl i widzę, że posty były wrzucane rzadko w ostatnim czasie ale artykuł jest bardzo merytoryczny.

Świetny pomysł z prezentacją, czy można się spodziewać częściej takich prezentacji? Może jakaś osobna zakładka Video?

author Kert 22.01.2019 00:46:04

Świetny art!

author Adwave - marketing internetowy www 22.01.2019 01:19:39

Ciekawy materiał, na pewno wykorzystamy w naszej pacy, dzięki za wrzutę i śledzimy na bieżąco! :)

author Pankoszyk www 22.01.2019 08:49:37

Dobrze, ale jak sprawdzić frazy konkurencji - tak mniej więcej nie za monety?

author Jakub Wasielewski www 22.01.2019 12:33:37

@Pankoszyk - Wersja darmowa to zakładasz darmowe konto na semstorm lub senuto, tam wklejasz domenę konkurencji i program pokazuje na które frazy kluczowe są w top 50. Ewentualnie możesz użyć Ahrefs, gdzie 7 dni też jest za darmo i tam możesz sprawdzić na które frazy kluczowe konkurencja jest w top 100.

author Wojtek www 24.01.2019 10:03:35

@Jakub Wasielewski - propo Ahrefs to za 7 dni też się płaci bodajże 7$, ale moim zdaniem nie ma co oszczędzać na analizie, która na prawdę może pomóc ;) Trzeba tylko wiedzieć co sprawdzić i co dokładnie zmienić na stronie by efekt był zadowalający ;)

author Wojtek www 24.01.2019 12:50:45

fajny artykuł, ale z grubością czcionki to trochę przesadziliście w "drugą" stronę! :)

author Jakub Wasielewski www 24.01.2019 12:56:09

@Wojtek - tak faktycznie. Poprawię. Nie mniej te 7$ to są groszowe płatności jak na zakres prac jakie można wykonać w tym czasie;)

author Jakub Wasielewski www 24.01.2019 12:58:36

@Wojtek - Czułem że ten komentarz jest od kogoś, kto tworzy strony www ;)

author Janek www 24.01.2019 13:10:45

Dziękuje za fajny artykuł, przyda się bo w 2019 mam postanowienie ruszyć ze swoim sklepem.

author weronika 27.01.2019 15:17:24

Świetnie to wygląda, jestem pełna nadziei w te dodatkowe optymalizacje

author Pecetowicz www 11.02.2019 18:36:34

Dużo ciekawych informacji na temat optymalizacji. Warto zrobić sobie taką listę fraz kluczowych bo to dużo daje. Dzięki za świetny artykuł.

author Maciek www 11.02.2019 19:47:22

Zaciekawił mnie przykład Zalando, warty powtórzenia. Dzięki za tip ze screaming frog.

author Mateusz Dudek www 21.02.2019 19:07:30

Takie artykuły cenię. Spora dawka informacji, dzielenie się wiedzą. Jak najbardziej na plus.

author Alicja www 05.03.2019 17:00:45

Świetny poradnik - krok po kroku. Nawet osoby niezbyt zaznajomione z tematem, powinny sobie poradzić. A na efekty pracy nie trzeba będzie czekać długo :)

author Kamil www 15.03.2019 20:19:20

Dziękuję za kolejny cenny artykuł dzięki któremu mogę poprawić pozycję w wyszukiwarkach dla mojego sklepu.

author Thomas www 19.03.2019 09:14:39

Rewelacja !!
Właśnie w taki sposób powinno tworzyć się audyty SEO ;)

author Sabina www 21.03.2019 08:26:43

Przydatny artykuł, który początkującej osobie z pewnością pomoże zwiększyć widoczność w internecie. Brakuje mi tutaj jedynie informacji o pliku robots.txt, sitemap.xml oraz wgraniu strony do Google Serach Console. :)

author Intellect www 28.03.2019 15:38:25

Artykuł fajny, plus za opisanie podstaw grupowania słów kluczowych. Dobrze byłoby uzupełnić go o opisanie koncepcji silosów, bo w sklepach internetowych jest to szczególnie ważny temat.

author Grzegorz www 12.04.2019 16:31:03

Ciekawy artykuł. Podczas optymalizacji w e-commerce należy również zwrócić szczególną uwagę na tzw. kanibalizację fraz, która jest dość powszechnym zjawiskiem, skutecznie obniżającym część pozycji, dla których rankuje nasz sklep.

author agata www 23.04.2019 14:24:52

Optymalizacja zawsze dobra rzecz ;)

author Kernau www 24.04.2019 08:59:44

Spisanie fraz i utworzenie z nich excela to dobry pomysł, ale co jeśli do aktualizacji mamy około 10 000 podstron? Ja wiem, że optymalizacja to mozolna praca, ale nawet z narzędziami jak Semstorm czy Senuto może to sprowadzać się do miesiąca jak nie więcej, aby zebrać same dane, nie mówiąc już o ich wprowadzeniu. O ile wewnętrzne linkowanie da się zautomatyzować to ręcznej analizy nie.

author Nina www 24.04.2019 15:57:08

Fajnie, że o tym piszesz. Również uważam, że co jakiś dłuższy czas warto bliżej przyjrzeć się optymalizowanej wcześniej stronie, bo często można coś poprawić. Dodatkowo jeszcze można właśnie sprawdzić czy nie wyskakują błędy w GSC, albo czy sitemapa jest zaktualizowana :)

author zosia www 26.05.2019 10:42:49

Optymalizacja kluczem do sukcesu :D

author Aleksander www 08.06.2019 19:37:47

Czytałem wiele artykułów i publikacji na ten temat jednak jestem zdania, że ten Twój jest najbardziej na temat, najbardziej rzetelny i prawdziwy. Świetnie się czytało, chcemy więcej!

author Ada www 27.06.2019 11:44:27

Ooo świetny wpis! Brakuje mi informacji o podłączaniu Google Search Console. Ale całość dała mi przejrzyste światło jak działać. Będę zaglądać częściej.

author Marcin www 04.08.2019 18:18:09

Bardzo fajny artykuł. Rzetelny i na temat A już trochę różnych artykułów widzialem.

author bizzit www 12.10.2019 01:16:34

dobra lista, warto sobie poukładać w głowie i o niczym nie zapomnieć przy optymalizacji sklepu - dzięki temu artykułowi, dzięki bardzo :)

author Alicja www 27.11.2019 11:07:25

Super wskazówki dla niewprawionych w SEO właścicielach sklepów internetowych!

author Piotr www 20.05.2020 01:25:20

Frog jest niezastąpiony w pracach we wczesnej fazie.

author michalkr52 www 10.06.2020 15:07:23

Na prawdę ciekawy artykuł, sporo wartościowych informacji. Bardzo interesujące przykłady.

author Karol Zarabia www 20.04.2021 14:21:28

Optymalizacja i pozycjonowanie takiego sklepu to oczywiście jedno. Poza tym jednak warto zainteresować się portalami społecznościowymi pokroju Facebook i płatnymi kampaniami. Można dzięki temu tworzyć na prawdę dobrze konwertujące kampanie ;)

author Miroslaw www 19.08.2021 00:11:27

Niby podstawy podstaw :) a jednak niewielu pamięta, z drugij strony gdyby ludziom chciało się przeczytać wskazówki dla webmasterów od Google , branża seo była by o wiele mniejsza :)

author Gosia www 07.10.2021 17:39:13

A jak ma się do tego topical authority? Budowanie autorytetu w branży?

Dodaj komentarz