15 E-commerce 15 minut czytania

W jaki sposób zwiększyć ruch i sprzedaż w sklepie internetowym?

W Internecie można znaleźć wiele poradników przedstawiających różne sposoby na zwiększenie ruchu oraz sprzedaży w sklepie internetowym. Są one jednak do siebie bardzo podobne i proponują rozwiązania już powszechnie znane.

Artykuły tego rodzaju opierają się na typowych metodach marketingowych, takich jak: optymalizacja strony pod kątem SEO (na podstawie Meta Title czy opisów kategorii), inwestowanie w kampanię AdWords i Google Merchant Center czy po prostu – wprowadzenie Newslettera. W poniższym tekście starałem się jednak podejść do tego zagadnienia od innej strony i przedstawić rozwiązania, o których mogliście jeszcze nie wiedzieć.

1. Facebook Store – siła sieci społecznościowej

Dla wszystkich fanpage’ów na Facebooku, oprócz podstawowych płatnych reklam takich jak: promowanie strony w celu zdobycia nowych fanów, promowanie wybranego posta czy zastosowanie opcji pozwalającej na przekierowanie potencjalnych klientów do witryny naszego sklepu poprzez kliknięcie, dostępna jest również aplikacja Facebook Store. Mówiąc najprościej – pozwala ona nam sprzedawać produkty bezpośrednio poprzez stronę facebookową.

Facebook Store to idealne rozwiązanie dla firm, które świetnie prowadzą swoje fanpage’e i zdołały zgromadzić pokaźną liczbę fanów. Jednak strona internetowa ich sklepu słabo radzi sobie w wyszukiwarce Google i dużo traci na widoczności. Aplikacja pozwala na stworzenie i skonfigurowanie na fanpage zakładki „Sklep”. Dzięki niej wszystkie osoby odwiedzające nasz profil będą mogły za pomocą jednego kliknięcia przenieść się do naszej witryny i zapoznać się z całym oferowanym asortymentem. Warto wiedzieć, że niektóre platformy e-commerce umożliwiają połączenie sklepu z Facebookiem za pomocą kilku kliknięć, co bardzo ułatwia cały proces i integruje obie strony.

Fakt, że Facebook targetuje nasze produkty i reklamy pod kątem wieku, zainteresowań, płci, pochodzenia czy upodobań użytkowników (których liczba na portalu przecież cały czas się zwiększa), sprawia, że dużym błędem byłoby nieskorzystanie z jego dobrodziejstw. Szczególnie wtedy, gdy mówimy o gałęzi e-commerce. Można powiedzieć, że dzisiaj Facebook stał się znakomitym narzędziem do efektywnego zwiększania sprzedaży internetowej. Jego możliwości viralowe są nieocenione, a to wszystko dzięki aktywnym odbiorcom, którzy udostępniając nasze treści, przyczyniają się do promocji naszej marki. Teraz wystarczy jedynie zainwestować w kampanię reklamową postów i sukces gotowy.

2. Rozbudowanie opisów produktów przez treść do Klienta

Na pierwszy rzut oka rozbudowywanie opisów produktów w sklepie internetowym wydaje się być kwestią oczywistą. Wiadomo przecież, że każdy artykuł wymaga kilku zdań objaśnienia. Problem jednak pojawia się wówczas, gdy sklepy nie wykorzystują potencjału, jaki daje im przestrzeń własnej strony internetowej. I rzecz jasna, nie mówimy tu o produktach, które już z założenia mają niewielkie predyspozycje do mocno rozbudowanego opisu (np. elementy garderoby), ale o asortymencie, na którego temat można stworzyć wyczerpujące teksty (m.in. zabawki, sprzęty elektroniczne czy urządzenia RTV i AGD).

Zanim jednak zabierzemy się do pisania tekstów na stronę, zastanówmy się, co powinno się w nich znaleźć, by były zachęcające i atrakcyjne zarówno dla Klientów, jak i dla wyszukiwarki.

Na co więc należy zwracać uwagę?

  • Nagłówki i krótkie komentarze – są bardzo dobrym sposobem na to, by przedstawić Klientom wszystkie funkcje i cechy oferowanego produktu w dogodnej i wygodnej do przyswojenia formie. To tego typu specyfikacje interesują Klientów, którzy chcieliby poznać praktyczne funkcje danego przedmiotu. Warto tutaj również wspomnieć o zdjęciach i grafikach, które dodatkowo uatrakcyjniają cały opis i pomagają odbiorcom zwizualizować sobie produkty. Jeśli dany produkt jest innowacyjny i mało znany na rynku – nagłówki i komentarze są znakomitym miejscem, by go przedstawić i wyróżnić na tle innych.
  • Filmy wideo – nie od dziś wiadomo, że forma audiowizualna prezentacji produktu jest jedną z najskuteczniejszych dostępnych metod marketingowych. Odbiorcom łatwiej jest się skupić i przyswoić to, co chcemy im przekazać. Jeśli mamy taką możliwość – zainwestujmy w stworzenie krótkich filmików, które będą prezentowały nasze produkty. Mogą one przyjąć formę tutoriali, instruktaży lub – jeśli mówimy o branżach do tego zdolnych – relacji z używania danego produktu. Co ważne – dziś stawia się na jakość i oryginalność. Jeśli więc nie mamy doświadczenia w przygotowywaniu podobnych projektów, zgłośmy się po pomoc do profesjonalistów.
  • Unikatowość opisów – to ważne, by nasze teksty były unikatowe, oryginalne i jedyne w swoim rodzaju. Kategorycznie należy unikać więc kopiowania opisów ze stron producentów czy innych sklepów internetowych. I nie chodzi tu wyłącznie o zasady grzeczności, czy prawa autorskie. Należy pamiętać, że tak zwane duplikaty mogą niekorzystnie wpłynąć na pozycję naszej strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Im wyższy więc współczynnik duplikacji treści na stronie – tym gorzej oceniana jest strona.

3. Blog – pomóż Klientowi znaleźć odpowiedź

Prowadzenie bloga firmowego jest zalecane i opisywane przez wiele poradników, jednak nie każdy z nich mówi, jak można wykorzystać tę metodę w 100%. Na początku trzeba wiedzieć, że głównymi zadaniami bloga w sklepie internetowym są:

  • wzmocnienie linkowania wewnętrznego frazami exact match,
  • zwiększenie widoczności na „długi ogon”,
  • sprowadzenie dodatkowego ruchu,
  • szersze i bardziej dokładne opisywanie naszych produktów.

Aby stworzyć efektywnego bloga, będziemy potrzebowali płatnych narzędzi (takich jak Senuto lub Ahrefs), które – co ciekawe – posiadają bardzo przydatną funkcję wymyślania i proponowania przykładowych tematów, jakie możemy poruszyć na naszym blogu, by zyskać większy ruch i dzięki temu zainteresować Klientów naszą marką.

Warto zwrócić uwagę, jak w praktyce wygląda praca z wykorzystaniem jednego z takich narzędzi:

Zgodnie z powyższą grafiką, w narzędziu Ahrefs wystarczy wpisać jeden wyraz, by zyskać kilka, kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt przykładowych tematów, które warto zawrzeć na blogu, by zwiększyć liczbę oraz częstotliwość jego odwiedzin.

Wszystko to za sprawą funkcji „Questions”, która bazuje na najczęstszych pytaniach zadawanych w Google przez internautów. Kiedy wygenerujemy listę tematów, nie pozostaje nam nic innego, jak zabrać się za pisanie! Efekty przyjdą same.

4. Content Marketing zewnętrzny – niech o Tobie mówią

Bez zewnętrznego Content Marketingu nie obejdzie się żaden sklep internetowy. Dziś ta forma reklamy opiera się na dwóch filarach – czysto pozycjonujących oraz PR-owych. To wszystko za sprawą lubianych i generujących duży ruch portali i stron internetowych, dzięki którym możemy pozyskać wartościowe linki prowadzące do naszego sklepu oraz zwiększyć rozpoznawalność naszej marki w sieci. Blogerzy, dziennikarze i inni influencerzy są dobrym wyborem, jeśli chodzi o podmioty linkujące i polecające – gromadzą oni bowiem sporą publiczność, która chętnie zapoznaje się z proponowanymi przez nich rzeczami.

Artykuły sponsorowane są zazwyczaj bardzo dobrą formą walki z największymi rywalami w branży, w której działamy. Chcąc osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce, powinniśmy inwestować pieniądze w Content Marketing i mądrze je wydawać (czyli starannie dobierać portale o dużym i jakościowym ruchu).

5. Porzucone koszyki i ich odzyskiwanie

Często zdarza się, że Klienci porzucają zapełnione produktami z naszego sklepu koszyki i nie finalizują transakcji. Powodów takich zachowań może być wiele – od bardziej atrakcyjnej oferty naszej konkurencji, przez zbyt skomplikowany proces zakupowy, aż po wymóg posiadania konta czy zbyt wysokie koszty dostawy.

Niezależnie od powodu, dla którego nasi niedoszli Klienci zrezygnowali z zakupów właśnie u nas, powinniśmy coś z tym problemem zrobić. Porzucone koszyki możemy zapełnić na nowo dzięki dwóm rozwiązaniom:

- AdWords – a konkretniej remarketing, pomoże nam jeszcze raz zainteresować osobę, która porzuciła koszyk, naszym produktem. Możemy tutaj zarówno wyświetlać reklamy tego samego produktu, który wcześniej znajdował się w koszyku lub zdecydować się na przedstawienie niedoszłemu Klientowi produktów podobnych, co może zachęcić go do ponownych wizyt w naszym sklepie.

- Mailing – może być dobrym sposobem na walkę o Klienta z konkurencją. Kiedy nasz niedoszły Klient porzuci koszyk, otrzyma wiadomość e-mail, w której będziemy mogli zaoferować mu dogodniejsze warunki zakupu porzuconego produktu (na przykład poprzez zaproponowanie małego rabatu). Jeśli nie uzyskamy informacji zwrotnej – warto kilka dni później wysłać kolejnego maila – w którym przypomnimy o produkcie lub spytamy, dlaczego Klient nie był zainteresowany dokończeniem transakcji. Trzeba pamiętać, że niektórzy użytkownicy poprzez przeglądanie ofert sklepów, dopiero przymierzają się do zakupów i nie są jeszcze zdecydowani.

 

Zajmowanie się porzuconymi koszykami wymaga od nas bardzo spersonalizowanych działań, ale jest jak najbardziej warte zachodu. Nie tylko pozwala na odzyskanie Klienta, ale również na wygenerowanie dodatkowego ruchu na stronie.

6. Nieistniejące produkty

Bywa, że jakiś produkt zostanie wykupiony, a w naszym magazynie nie posiadamy już ani jednej sztuki. W takich sytuacjach zostaje on całkowicie usunięty ze sklepu i dla użytkownika przeglądającego ofertę przestaje być widoczny. Problem jednak istnieje. Okazuje się, że adres URL usuniętego przedmiotu w indexie Google zostaje i dla odwiedzających go użytkowników generuje błąd 404, który z kolei może naszych potencjalnych Klientów dezorientować i sprawiać, że opuszczą witrynę.

W takich sytuacjach warto jest to kontrolować i z takiego adresu URL robić przekierowanie na stronę kategorii, w której umieszczony był wcześniej produkt, albo na stronie 404 zaproponować podobne zamienniki, informując Klienta, że produktu w tej chwili w asortymencie nie ma. W ten sposób będziemy w stanie zatrzymać nawet ten mały procent Klientów, którzy natrafili na stronę z błędem.

Podsumowanie

Sposobów na zwiększenie ruchu i sprzedaży, jest jeszcze znacznie więcej. Niestety większość z nich wymaga od nas zainwestowania pieniędzy oraz dużych nakładów pracy, ale inaczej być nie może. Każdy, kto ma pojęcie o biznesie wie, że mądrze zainwestowane pieniądze w działania marketingowe na pewno zwrócą się z nawiązką. Jeżeli wszystkie z wyżej wymienionych punktów przerastają Twoje możliwości zapraszamy do kontaktu z SEOgroup, która przeprowadzi Twoją stronę przez ten proces w pełni profesjonalnie.




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Łukasz Banaszczak

Łukasz Banaszczak — autor wpisu

Junior SEO Specialist, SEOgroup

Komentarze 15

author Rafał www 01.06.2018 09:23:14

Z tymi przekierowaniami to bardzo sensowne, dzięki!

author Marek 13.06.2018 18:47:25

Dobry i wyczerpujący artykuł.

author Filip www 20.06.2018 13:57:17

Facebook Store to genialna kwestia! Jest bardzo funkcjonalny, a przede wszystkim drzemie w nim ogromny potencjał :)

author Krzysztof www 21.06.2018 13:05:21

Co do koszyków- trzeba uważać tylko aby nie przesadzić ;)

author piter 28.06.2018 11:54:32

artykuł ciekawy i merytoryczny .Myśle jednak,że 80 proc sukcesu to to aby być w top 10 i generować ruch na swojej stronie .Inaczej żadne inne zabiegi nie dadza podobnego efektu .

author Jacek www 24.07.2018 13:08:10

Sensowny i dobrze napisany artykuł !

author Asia www 30.07.2018 12:17:52

A jak promować stronę, na której są produkty - jednak sprzedawane są gdzie indziej ?

author Mateusz 27.08.2018 15:26:16

Współpracuję z firmą oferującą sprzęt komputerowy od lat i jedyne co zwiększa sprzedaż i ruch na stronie to marketing/reklama i opinie, które są częścią marketingu szeptanego. Samo polepszenie relacji z klientami dało 30% większe obroty. Grunt to zaufanie.

author Grzegor www 28.08.2018 15:59:54

Sposobów jest wiele. Wśród podanych propozycji warto opracować strategię odpowiednią do oferowanych produktów.

author Pozycjonowanie www 12.09.2018 11:20:51

Przede wszystkim reklama. Doradziłem firmie z którą współpracuję aby zainwestowali w porównywarki cenowe typu Ceneo i to był strzał w dziesiątkę. Zwiększyło to ruch, który zwiększył pozycję sklepu. Następnie zaimplementowaliśmy dziesiątki nowych i zróżnicowanych opisów produktów - co wpłynęło na ilość słów kluczowych. Lepiej prowadziliśmy fanpage i kampanie marketingowe w social media. Do tego niezbędne optymalizacje na stronie czyli masa znaczników od nagłówków do shema.org i to przyniosło spektakularny sukces. Mogliśmy po kilku miesiącach ograniczyć budżet na reklamy ponieważ wzrastał ruch z organicznego wyszukiwania google :)

author Jaśko www 05.10.2018 17:02:45

ciekawy dosc artykul od dawna juz wiadomo ze moc to tresci tresci i jeszcze raz tresci bez tego nie ma co ;)

author Kamil www 19.11.2018 10:29:15

Prowadzenie sklepu internetowego jest bardzo indywidualne zależnie od oferowanych usług i produktów, natomiast wiele cennych spostrzeżeń, zawartych w artykule, przyda się każdemu! Super, pozdrawiam !

author infoamiasto.eu www 22.11.2019 13:28:32

U mnie dwie rzeczy okazały się kluczowe. Bardzo dokładne opisy produktów, dokładniejsze niż u innych osób a nie obrazek nazwa i koniec oraz forma płatności jaka jest przelewem tradycyjnym także dostępna. Jeszcze jedna cecha ale to już po latach - im większa specjalizacja sklepu tym lepiej mu się dzieje niż takie misz masz.

author Michał www 06.11.2020 18:56:31

Bardzo dobry materiał. Zawsze lepiej być 1-5 w wyszukiwarkach na hasło wyszukiwane 100 razy miesięcznie, niż na setnej pozycji, ale szuka jej 10 000 osó.

author Łukasz www 22.11.2020 22:40:54

specjalizacja sklepu jest najważniejsza, ja postanowiłem zrobić kilka sklepów ale w jedne grupie, tylko od razu mówię to dużo pracy ogrom

Dodaj komentarz