Celem każdego właściciela sklepu internetowego jest wzrost sprzedaży. Sprzedaż jest napędzana poprzez ruch, który bardziej lub mniej zależnie od współczynnika konwersji, prowadzi do sprzedaży. Dziś przedstawię sprawdzoną receptę na to, jak pozycjonować sklep, aby efektywnie zwiększać ruch i co za tym idzie sprzedaż." />
30 Case study 13 minut czytania

Pozycjonowanie sklepu internetowego z 30tys zł do 90tys zł wzrost z SEO

Celem każdego właściciela sklepu internetowego jest wzrost sprzedaży. Sprzedaż jest napędzana poprzez ruch, który bardziej lub mniej zależnie od współczynnika konwersji, prowadzi do sprzedaży. Dziś przedstawię sprawdzoną receptę na to, jak pozycjonować sklep, aby efektywnie zwiększać ruch i co za tym idzie sprzedaż.

Biorąc pod uwagę fakt, że dla najpopularniejszych branż miesięcznie produktów poszukuje nawet 1 000 000 potencjalnych klientów, nie ulega wątpliwości, że pozycjonowanie jest gigantycznym medium.

Dla kogo jest ten artykuł?

  1. Jeśli Twój sklep jest pozycjonowany, ale nie rośnie ruch?

  2. Twój sklep jest pozycjonowany, ale nie rośnie sprzedaż?

  3. Pozycjonujesz sklep dla klienta, ale nie idzie najlepiej?

  4. Chcesz się dowiedzieć, czy warto inwestować w dobre pozycjonowanie?

Co znajdziesz w artykule:

  1. Dowiesz się, jak powinien rosnąć ruch na przestrzeni czasu

  2. Przedstawię Ci Case Study, jak powinna rosnąć sprzedaż

  3. Dowiesz się między wierszami, jak prawidłowo wg mojej autorskiej strategii linkować sklep

Poniżej przedstawiam zakres prac, jaki wykonaliśmy dla pewnego klienta i Tobie polecam wykonywanie podobnych prac dla sklepu, który posiadasz lub sklepu który pozycjonujesz.

Spis treści:

  1. Sprawdzamy historię pozycjonowania

  2. Sprawdzamy sprzedaż w Analytics

  3. Planujemy strategię

  4. Wdrażamy dobrą optymalizację

  5. Dopasowujemy najlepsze frazy kluczowe

  6. Wdrażamy autorski model pozycjonowania Link Building Ninja

  7. Monitorujemy widoczność seo

  8. Sprawdzamy wzrost ruchu Analytics

  9. Analizujemy konwersję (sprzedaż)

1. Sprawdzamy historię pozycjonowania

Zanim rozpoczniemy jakąkolwiek pracę, w zasadzie za nim rozpoczniemy jakiekolwiek rozmowy z potencjalnym klientem, sprawdzamy historię pozycjonowania domeny. Bywa czasem tak, że wskutek stosowania kiepskiej jakości technik domena ma przydzielone tak dużo słabych linków, iż o wiele łatwiej jest rozpocząć pozycjonowanie zupełnie nowego adresu.

Niestety z mojego doświadczenia wynika, że jeśli domena ma bardzo złą historię linkowania i ma prawdopodobnie filtr algorytmiczny, to potrzeba bardzo dużo czasu, aby w pierwszej kolejności wyczyścić profil linkowani,a a następnie sprawić, że strona zacznie reagować na link building.

W prezentowanym sklepie, nie do końca było wiadomo, jak będzie reagowała domena. Sklep był pozycjonowany od dawna i miał wątpliwą historię, co widać poniżej w sekcji "Historyczne Backlinki". Większość słabych linków była jednak usunięta wcześniej i teoretycznie na chwilę przejęcia były tylko linki aktualnej firmy seo. Klient miał zbudowane dedykowane zaplecze i firma, która go wcześniej pozycjonowała publikowała linki na swoich stronach zapleczowych. Ponadto były stosowane ogłoszenia. Dodatkowo publikowane były artykuły sponsorowane, ale tu popełniany był pewien błąd, który uniemożliwiał większy wzrost niż już udało się uzyskać. Sklep miał już wypracowaną podstawową sprzedaż i ruch. Sporą wartość wnosiły też linki, które klient pozyskiwał do celów marketingowych ale o tym napiszę za chwilę.

Screen z narzędzia Majestic wykonany na początku współpracy

2. Sprawdzamy sprzedaż w Analytics

Kolejnym krokiem jest analiza konta Analytics. Sprawdzamy, jak aktualnie wygląda sprzedaż z poszczególnych źródeł ruchu. Tu jest duży potencjał dla marketingu ponieważ 95% sprzedaży to organic. Jak widać na poniższym screenie, jest już wypracowana pewna stała stabilna sprzedaż, która daje solidny fundament ekonomiczny do dalszych inwestycji.

Wg Analytics, sprzedaż utrzymywała się na stabilnym poziomie w okolicach 30 000zł miesięcznie

3. Planujemy strategię

a) Nadchodzi czas na zaplanowanie dobrej strategii. Jedno jest pewne, jeśli strategia ma być dobra to musi być jak na SeoNinja przystało, przede wszystkim skuteczna. Na przestrzeni czasu opracowaliśmy autorski model Link Building Ninja. Działania te, przede wszystkim bazują na łączeniu strategii influancer, content marketingu z działaniami seo, ale najważniejszy w tym wszystkim jest system przydzielania odpowiednich anchorów w oparciu o schemat i dopasowanie strategicznych stron, z których linkujemy.

Przeglądamy naszą bazę miejsc, gdzie możemy pozyskać linki dla klienta.

  1. - 50 Portali premium

  2. - 1230 Portali regionalnych

  3. - 190 Blogerów

  4. - 120 Influancerów

  5. - 350 Ogłoszeń

  6. - 15 Biur prasowych

  7. - i wiele innych ;)

b) Prowadzimy rozmowy z klientem, staramy się obrać wspólny front, aby jak najbardziej efektywnie wykorzystać strategię marketingową marki wraz z naszą strategią Link Building Ninja, który de facto musi być spójny z wizerunkiem całego brandu.

Okazało się, że firma ta nieustannie prowadzi działania charytatywne, wysyła produkty do blogerów, prowadzi sprzedaż hurtową i ma stałych odbiorców.

4. Wdrażamy dobrą optymalizację

Jakiś czas temu analizowałem 20 sklepów internetowych, raczej czołowe z wyselekcjonowanych branż i fraz kluczowych. Okazało się, iż wiele z nich pomimo, że od wielu lat prowadzą działania seo i sem, nie mają dopracowanych wielu elementów. Tak samo i w tym przypadku, pomimo iż sklep funkcjonuje już od dłuższego czasu, tak naprawdę brakowało mu wielu, naszym zdaniem, elementarnych rzeczy.

W sklepie poprawiamy:

  1. meta dane

  2. hierarchia nagłówków

  3. eliminujemy kanibalizację fraz

  4. wdrażamy automatyzację przekierowań 301 produktów, których nie ma na magazynie i nie będzie

  5. eliminujemy duplicate content w opisach produktów

  6. poprawiamy treści na stronie i nasycenie frazami

  7. poprawiamy rozmiary i nazwy grafik

  8. wdrażamy bardziej rozbudowane linkowanie wewnętrzne

Przeczytaj też: Jak podkręcić sprzedaż w sklepie internetowym

5. Dopasowujemy najlepsze frazy kluczowe

Jest to element optymalizacji, nie mniej na tyle istotny, że warto o nim wspomnieć w osobnym akapicie. Analizując sklep, okazało się, że można go nasycić dodatkową ilością fraz kluczowych. Dzięki temu, że dopasowaliśmy i nasyciliśmy sklep dodatkowymi 340 stoma frazami kluczowymi, sklep zyskał potencjał na dodatkowy nie mały ruch.

Sklep był widoczny w top 50 Google na ponad 3000 frazy, które łącznie miały 460110 wyszukań miesięcznie

Znaleźliśmy dodatkowe frazy, którymi nasyciliśmy sklep. Efektem tego, Google w swoich kombinacjach wyświetlił sklep na dodatkowe ponad 1000 fraz. Wszystkie razem miały dodatkowe 8990 wyszukań miesięcznie.

6. Wdrażamy autorski model pozycjonowania Link Building Ninja

a) Zaplanowaliśmy anchory dla fraz priorytetowych na najbliższe 2 miesiące do przodu i rozpoczęliśmy publikację linków w oparciu o wcześniej przedstawioną strategię. W przypadku artykułów sponsorowanych, same treści też są wzbogacone o dodatkowe elementy, dzięki czemu nie służą tylko do pozycjonowania, ale wnoszą wartość dla samego internetu i śmiało można napisać, że pozycjonowanie jest przy okazji ;)

Przykładowe miejsca skąd pozyskiwane były linki

b) Pamiętamy też o linkowaniu dla long tail, który w perspektywie globalnego wzrostu fraz kluczowych, jest niezwykle cennym elementem. Dzięki temu chcemy doprowadzić do jak najszybszego wejścia dużej ilości fraz do top 10.

c) Klienta poprosiliśmy aby napisał do instytucji, jakie sponsoruje, aby te umieściły odnośnik do jego strony zgodnie z naszymi wytycznymi. Ponadto blogerzy, którzy otrzymywali jego produkty mieli konkretne wytyczne, jak umieszczać linki. Same miejsca, gdzie produkty były wysyłane zostały też mocno przesortowane i tym sposobem odsialiśmy blogerów, którzy mieli 0BL 0 TF 0 CF i generalnie bezwartościowe blogi funkcjonujące może od pół roku w sieci.

W tym miejscu warto przeczytać:

http://seoninja.pl/493/wspolpraca-z-influencerami-a-pozycjonowanie-6-porad-case-study.html

http://seoninja.pl/496/content-marketing-w-praktyce-34-narzedzia-ktore-pomoga-ci-tworzyc-skuteczne-tresci.html

7. Monitorujemy widoczność seo

a) Po 4 miesiącach nadszedł czas na pierwszą analizę widoczności sklepu w Google. Pomimo, iż globalnie rosną frazy w top 10 Google w obrębie całej domeny i frazy priorytetowe dobrze reagują to jednak ruch jeszcze się nie zmienia. Podejrzewam, że minęło jeszcze zbyt mało czasu bo jesteśmy dopiero po czwartym miesiącu pozycjonowania.

Po 4 miesiącach notujemy ruch na poziomie 9411 UU. Czyli bez większych zmian od pozycji bazowej.

b) Po 18 miesiącach sytuacja wygląda już zupełnie inaczej. Posiadamy ponad 1000 fraz kluczowych więcej w top 10 Google, a ruch wzrósł niemal czterokrotnie. Średnia pozycja w obrębie całej domeny jest mocno stabilna, rośnie również long tail. Najważniejszy jest jednak wzrost sprzedaży dla klienta.

Po 18 miesiącach pracy ruch na sklepie to już 38602 unikalne wejścia miesięcznie.

8. Sprawdzamy wzrost Sprzedaży Analytics

a) Wzrost ruchu ma dokładne odzwierciedlenie względem pozycji a sprzedaż jest konsekwencją ruchu:). Pierwsze cztery miesiące niewiele przyniosły, ale widać, że coś się zaczyna dziać i ruch organiczny z pewnością dobrze rokuje. Sprzedaż jest na podobnym poziomie jak wtedy, kiedy zaczynaliśmy:

Sprzedaż po 4 miesiącach prawie nie uległa poprawie

b) Wzrost ruchu po półtora roku czasu przekroczył oczekiwania klienta, zwłaszcza, że jak się za chwilę okaże przełożył się również na wzrost sprzedaży.

Sprzedaż osiągnęła 90tys zł po 18 miesiącach ciężkiej pracy:)

Podsumowując

Przedstawiłem takie dane, na jakie zgodził się klient, więcej nie mogę i dziękuję jednocześnie za zgodę na umieszczenia w/w screenów :).

Po raz kolejny okazuje się, że obecnie najlepszy link building to taki, który przede wszystkim jest maksymalnie bezpieczny dla strony docelowej i jednocześnie wnosi wartość dodaną. Efektywność pozycjonowania powinna być nieustannie monitorowana a sam proces udoskonalany. Wraz z rozwojem algorytmu musi ewoluować pozycjonowane.

Przy takich projektach, najważniejsza jest strategia, konsekwencja i ustalenie z klientem poszczególnych etapów, jakie będą realizowane, aby wszyscy wiedzieli, w jakim aktualnie jesteśmy miejscu.




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Jakub Wasielewski

Jakub Wasielewski — autor wpisu

Pasjonat pozycjonowania i content marketingu. W roku 2012 założył markę The-­First.pl, a rok później zajął 5 miejsce w Mistrzostwach Polski Pozycjonowania Stron. Autor wielu artykułów bloga Seoninja.pl

Komentarze 30

author shpyo 13.02.2018 10:48:22

Ale średnia wartość zamówienia spadła ...

author Jakub Wasielewski www 13.02.2018 11:00:23

@shpyo - współczynnik konwersji też spadł. Teraz chyba kolej na UX;)

author Extraseo www 13.02.2018 11:56:32

Lubie czytać takie konkretne artykuły gdzie faktycznie można coś pokazać - jest to rzadkością w branży. Dla pełnego szczęścia brakuje tylko podania adresu sklepu :)

author Jakub Wasielewski www 13.02.2018 12:08:42

Extraseo - Dzięki :) Mam nadzieję, że wkrótce namówię jakiegoś klienta na pokazanie strony.

author Karol Bankowy www 14.02.2018 08:41:10

Znakomity artykuł z bogatą dawką przydatnych informacji, którymi nie każdy chce się dzielić. Szacun!

author Michał 14.02.2018 09:04:14

Hej,
jakie mniej więcej średnie miesięczne koszty poniósł sklep aby osiągnąć te wyniki?

author Damm 14.02.2018 09:57:43

Podpowiecie, jak linkować z zaplecza? Mam swój niewielki sklep internetowy, właśnie kupiłem nową domenę (ukryte whois), serwer wirtualny u innej firmy niż moja główna strona i buduję zaplecze. Na stronie wrzucam bardzo merytoryczne artykuły, które odnoszą się do jednej z kategorii sklepu.

Wyczerpuję temat w tych poradnikach. Mój pomysł na linkowanie jest taki, że mniej więcej w co trzecim artykule dam link do mojej strony. Będzie to czasem link do strony głównej kategorii, a czasem do danego produktu. Na niektórych podstronach będzie tylko i wyłącznie jeden link wychodzący (do mnie), a na niektórych pod tekstem piszę Źródła i linkuję np do wikipedii i jeszcze jakieś zaufanej strony + oczywiście do mojej.

Czy z zaplecza do jednej strony docelowej powinien prowadzić tylko jeden link z jednego tekstu? Czy też tak jak ja robię (tzn np do strony kategorii link będzie z 5 tekstów, reszta linków do produktu) jest ok? Zaplecze chcę linkować z kilku dobrych katalogów, artelis, kilka linków nofollow z forów tematycznych z podpisów itd. Nie będzie tych linków jednak jakoś bardzo dużo.

Czy coś takiego ma sens?
Dodam, że strona zaplecza wygląda jak normalna strona internetowa, będzie tam kilka reklam z afiliacji i mam nadzieję, że w rok zarobi 100-150zł. Nie wrzucam na zaplecze google analitycs, dobrze robię?

author Marcin www 14.02.2018 10:11:33

Bardzo fajne case study :)
Dobrze też, że klient nie jest z tych niecierpliwych i nie żąda od razu efektów

author Rafał www 14.02.2018 11:30:55

Widzę coraz ciekawsze artykuły można spotkać na polskich blogach :)

author Jakub Wasielewski www 14.02.2018 11:45:46

@Michał - 6000 zł netto
@Damm - wydaje się że ok, choć wg moich testów kluczowe są anchory. Prześlij na seoninja rozrysowany schemat, chcę mieć pewność że dobrze rozumiem i dobrze Ci podpowiadam
@Marcin - dzięki:) unikam takich jak ognia ;)
@Rafał - głównie na seoninja ;) Zapisałeś się na newsletter? raz w miesiącu najlepsze tipy z artykułami.

author Damm 15.02.2018 10:47:24

@Jakub Wasilewski
Dzięki za odpowiedź. Napisałem wczoraj maila ze schematem linkowania.

author Laura www 16.02.2018 08:07:06

Kolejny konkretny artykuł jaki znajduję na tej stronie. Podziwiam!

author Iga www 22.02.2018 12:05:14

Wartościowe case study. Bardzo systematyczne i przejrzyste przedstawienie działań prowadzonych dla klienta.

author marek www 25.02.2018 12:14:35

Można się sporo dowiedzieć. Super wpis

author Szymon Odpowiedzialny www 27.02.2018 12:11:57

Widziałem sporo poradników na temat pozycjonowanie, ale ten artykuł bije na głowę je wszystkie ;-)

author Iza www 01.03.2018 15:23:47

Faktycznie wygląda to imponująco. Imponujący jest też koszt prowadzonych działań. 6000x18=108000. Wzrost sprzedaży netto ok 60000-23% = 46200. Pytanie teraz co to za branża i jakie są marże. Np IT to 3-5%, ale oczywiście zdażają się zdecydowanie wyższe. Przy założeniu ok 20%, Upraszczając taki sam przychód przez 9 miesięcy (połowa okresu) to 9240x9=83160 - czyli klient jeszcze dorzuca do interesu a nie zarabia. Faktycznie bardzo wytrwały ;)

author Jakub Wasielewski www 04.03.2018 01:23:29

@Iza - współczuję jeśli Macie takie małe marże. Ja osobiście chyba nie prowadziłem klienta który zarabia 3-5% w sklepie internetowym ale znam kogoś z Waszej branży i wiem, że na odnawialnych źródłach energii tyle mniej więcej zostaje :(

Ten klient zarabia 50% na produkcie.
Klient inwestuje 6000zł
Obecny przychód jest na poziomie 90 000zł - 50% = 45 000zł - 6000zł na seo = 39000zł na czysto. Czyli w marketing (seo) inwestuje około 15% z tej konkretnej gałęzi.

Oczywiście aby obliczyć ile klient ma dodatkowych kosztów, należałoby obliczyć ile % te 90tys zł stanowią całości przychodów firmy i na tej podstawie wyliczyć koszty całkowite. To już jest jednak rola klienta.

Trzeba pamiętać też, że przy takich projektach występują jeszcze klienci powracający i zostaje baza klientów na których można dalej prowadzić inne działania marketingowe i dalej zwiększać przychody ale to już z innych kanałów reklamy, nie z pozycjonowania i tego tu nawet nie uwzględniłem.

author WWW 09.03.2018 10:23:25

Jak zwykle burzliwa dyskusja, która daje dodatkowo dużo ciekawych danych :)

author Ania www 10.03.2018 13:50:59

Bardzo konkretny artykuł. Dobrze że powstają profesjonalne narzędzia wspomagające działania związane z pozycjonowaniem sklepów internetowych. W przeciwnym wypadku byłoby to dość trudnym zadaniem.

author Pozycjonusz 14.03.2018 09:55:05

Bardzo dobry artykuł. Konkretny i na temat. Polecamy też zainteresować się pozycjonowaniem lokalnym, obecnie to temat na topie, bo użytkownicy częściej wykorzystują nazwę miasta aby szybciej znaleźć to czego szukają. Dla firm lokalnych pozycjonowanie tego typu może być świetnym sposobem na zaistnienie w sieci. Ale jeszcze raz, dzięki za merytoryczny artykuł! :)

author Karol www 25.03.2018 04:52:52

Dobrze zrobiona praca. Jeśli dobrze zrozumiałem artykuł od pierwszego mieisąca klient płacił wam po 6 tyś. Czyli przez pierwsze miesiące był na stracie. Rozumiem, że dziś jest już na plus i zarabia jeszcze więcej. Najwięcej pracy w Seo jest chyba na początku. Za co bierze sie w seo w 18 miesiącu pracy tyle samo co w pierwszym miesiącu przy tej samej domenie?

author Piotr 26.03.2018 12:28:41

Bardzo dobry artykuł.
Czy te przychody i średnia wartość zamówienia zostały obliczone na podstawie wartości którą można ustawić w szczegółach celu "przypisz wartość pieniężną do konwersji" ( http://tnij.at/252590 )?
Czy ewentualnie taka wartość może być pobierana (zamiast z na sztywno przypisanej wartości gdzie do jednego celu mogą być przypisany zakup produktów które mają rożne ceny) z rzeczywistej ceny produktu (np. z kodu lub zmiennej)?

author KAsia www 10.04.2018 10:16:37

Zastanawia mnie jedno, jak się teraz ma pozycjonowanie do google shopping? Czy nie lepiej juz teraz inwestowac w linki sponsorowane googleshoping zamiast korzystac z pozycjonowania o ktorym piszesz w artykule? I czy ktos to kiedys zmierzyl? Np spadek skutecznosci naturalnych wyszukiwan?

author GOLDWEB www 04.05.2018 10:35:36

Świetny case! Wszystko podane ładnie na tacy łącznie z kwotami a to rzadkość :) Pokazujesz, że SEO to inwestycja, która przynosi konkretne pieniądze dla klienta :)

author Sławek www 10.05.2018 10:30:09

"Bardzo dobry artykuł. Konkretny i na temat. Polecamy też zainteresować się pozycjonowaniem lokalnym, obecnie to temat na topie, bo użytkownicy częściej wykorzystują nazwę miasta aby szybciej znaleźć to czego szukają. Dla firm lokalnych pozycjonowanie tego typu może być świetnym sposobem na zaistnienie w sieci. Ale jeszcze raz, dzięki za merytoryczny artykuł! :)"

Również uważam, że artykuł jest świetny. Muszę też powiedzieć, że podczas poszukiwań sam wykorzystuje nazwę miasta. :) Swoją drogą, jeśli ktoś tak nie robi to jest to dla mnie delikatnie rzecz ujmując bardzo dziwne.

author stronywuwuwu 10.09.2018 16:42:06

Ciekawy artykuł. Sam pozycjonuję stronę, a raczej sklep internetowy, gdzie sprzedajemy sprzęt komputerowy i wiem ile pracy trzeba w to włożyć, ale efekty cieszą nie tylko pracodawcę, ale i mnie bo wiem, że wykonałem kawał świetnej roboty. Pozdrawiam :)

author Negraf www 12.08.2019 15:47:39

świetny artykuł. myślę że z pewnością coś wykorzystam do tworzenia kampanii dla naszych klientów.

author Sebastian www 11.09.2019 06:15:57

Jakie są koszty wpisu na WP czy Interii? Oni wnikają w treść artykułów czy sami piszą?

author Web Development www 25.10.2019 19:20:44

Konkretnie opisany przykład - Gratulacje wyników.

author Dawid www 17.08.2023 11:35:48

Bardzo ciekawy artykuł, czekam na więcej!

Dodaj komentarz