Prognozy seo i Google na rok 2017
Przedstawiam własne prognozy i statystyki na temat trendów pozycjonowania i Google na rok 2017. Dowiesz się, co według mnie będzie najbardziej efektywne w tym roku i czego należy się spodziewać od wyszukiwarki.
Spis treści:
1. Link building – strategia i doświadczenie
2. Unikalność ponad wszystko
3. Pozycjonowanie globalne
4. Perfekcja optymalizacji
5. Bounce rate is King
6. Accelerated Mobile Page
7. Google Answer Box
8. Certyfikat https
1. Link building – strategia i doświadczenie
Strategia linkowania stanie się coraz bardziej ambitna i coraz bardziej będzie liczyło się unikalne doświadczenie expertów seo. Ponadto algorytm będzie kładł coraz większy nacisk na działania postrzegane jako White Seo. Bez wątpienia link building ugruntował swoją pozycję na dwóch istotnych filarach, które będą już tylko dalej rozwijane.
a) Link building + konwersja
Już samo linkowanie jest ukierunkowane nie tylko na przekazanie suchej mocy seo domenie pozycjonowanej, ale też w pewnej części na dążenie do zakupienia usługi lub produktu na domenie linkowanej.
Powyższy screen przedstawia analytics, który pokazuje konwersje z publikacji artykułów jakie z założenia miały pełnić funkcję wsparcia seo. W związku z merytorycznymi treściami i optymalizacją ich pod long tail, udało się uzyskać konwersje dla sklepu pozycjonowanego.
b) influencer marketing
Zupełnie osobna forma reklamy, dzięki której możemy pozyskać nie tylko wartościowy ruch dla domeny reklamowanej, ale też bardzo wartościowe i tematyczne linki. Dużą wartością dodaną jest wszechstronność tego typu linków. Dzięki temu, że jesteśmy w stanie generować konwersje z takich działań, uzasadnione są koszty z tym związane. Poniższe statystyki pokazują, jak owocne mogą być tego typu działania:
- 87% osób za nim odwiedzi sklep stacjonarny, szuka informacji o produkcie, który chce kupić
- 79% osób szuka informacji w sieci na temat produktu podczas wizyty w sklepie
- 35% nadal szuka informacji nawet po wyjściu ze sklepu
https://think.storage.googleapis.com/docs/digital-impact-on-in-store-shopping_research-studies.pdf
-
Czytaj więcej na temat możliwości White Seo - (najbardziej) bezpieczne pozycjonowanie The-First.pl/blog
-
2. Unikalność ponad wszystko
Jak zaobserwowaliśmy pod koniec roku 2016, ewidentny spadek pozycji został odnotowany przez strony, które agregowały treści z innych serwisów. Na przestrzeni czasu widać, że ten właśnie aspekt był i będzie coraz bardziej rozwijany przez wyszukiwarkę.
Powyższe screeny pokazują, że pod koniec 2016r, zaczęły spadać w wyniku wyszukiwania strony, które agregują treści. Oczywiście nie wszystkie, ale znam sporo przykładów. Uważam, że warto przywiązywać uwagę do unikalnego contentu na stronie, bo wyszukiwarka może przywiązywać do tego coraz większą uwagę.
3. Pozycjonowanie domeny a nie fraz
Pozycjonowanie chyba już całkowicie rozwinęło się w kierunku całościowego podejścia do seo. Nie pozycjonujemy i nie będziemy pozycjonować jednej czy trzech fraz kluczowych (wyjątkiem są może niszowe firmy regionalne), ale pozycjonowane będą, i już są, całe domeny. Model ten absolutnie ugruntował się w przypadku sklepów internetowych i wg mnie znacząco gruntuje swoją pozycję nawet przy małych stronach www. W czasach content marketingu (włączając w to własny blog w obrębie domeny) to bardzo częsty widok, że zwykłe strony (nie sklepy) optymalizowane są pod 30-50 fraz kluczowych i liczba ta rośnie wraz z nowym contentem, jaki pojawia się na tych właśnie stronach.
Poniżej 2 skrajne przykłady, aby zobrazować prawidłowość w/w metody pozycjonowania.
a) Prawidłowo wdrożona optymalizacja dla całej domeny
Widzimy tutaj bardzo dobrze zoptymalizowany sklep i świetnie zaplanowane drzewo kategorii. Domena posiada wdrożone sortowanie wg przeznaczenia, co daje duże możliwości, aby zaplanować frazy typu: fototapeta do jadalni, sypialni, salonu itp. Dalej mamy szeroki wachlarz sortowania po tematach i tu np. w kategorii "Architektura" mamy np: ulice, drewniane mosty, latarnie itp. Dalej podkategoria "Ulice" zawiera zoptymalizowane produkty - fototapety dla poszczególnych ulic z różnych państw, co daje setki, a może nawet tysiące dodatkowych fraz, jakimi nasycony jest sklep.
Prawidłowo zoptymalizowane drzewo kategorii
Powyższy screen przedstawia bardzo dobrze zoptymalizowany sklep, zaplanowane frazy dla kategorii, podkategorii a nawet poszczególnych produktów. Widzimy tutaj odpowiednio wdrożoną automatyzację dla przydzielania meta danych kategorii, podkategorii i produktów właśnie.
Jaki jest efekt?
- ponad 2000 fraz w top 10
- ponad 38 000 fraz w top 50
b) źle wdrożona optymalizacja
W tym miejscu przedstawiam bardzo źle wdrożoną optymalizację lub jej brak. Przykład ten pokazuje, jak słabe nasycenie frazami kluczowymi może wpłynąć na obecność bycia w top 10 czy nawet top 50. Widać też ewidentne korzyści i wyższość optymalizacji całej domeny nad optymalizacją pod kilka fraz kluczowych.
Źle zoptymalizowany sklep (tylko dla kilku fraz)
Powyższy screen (twojafototapeta.pl) przedstawia bardzo źle wdrożoną optymalizację lub jej brak. Adresy url są bardzo nieprzyjazne, title dla kategorii i podkategorii wszędzie są dziedziczone ze strony głównej. Nie ma możliwości podejrzenia poszczególnych produktów, a co za tym idzie nie można nadać im odpowiedniej optymalizacji.
Jaki jest efekt?
- tylko 17 fraz w top 10
- 151 fraz w top 50
Zastanawiasz się, czy Twoja strona jest prawidłowo zoptymalizowana? Zapytaj nas o audyt.
4. Perfekcja optymalizacji
Wg mnie firmy będą prześcigały się w dopracowaniu optymalizacji dla swoich stron internetowych. Zwłaszcza, że jeszcze teraz bez większego problemu znaleźć można w top 10 wiele stron internetowych, które nie mają wykonanych podstaw optymalizacji właśnie. Myślę, że te niedociągnięcia będą sukcesywnie eliminowane.
5. Bounce rate is King
User experience jest to jeden z tych elementów, które nabierają coraz większego znaczenia bo każdy chce jak najbardziej konstruktywnie wykorzystać pozyskany ruch. Nie tylko walczymy o wysokie pozycje, ale każdy z coraz większym zaangażowaniem walczy o zadowolenie użytkownika. Algorytm wyszukiwania też walczy o użytkownika. Zaobserwowałem, iż bardziej dopracowane strony z punktu widzenia user experience statystycznie lepiej utrzymują się w top 10. Myślę, że może ty być jednak kwestia dyskusyjna, bo nie każdy jeszcze korzysta z analytics czy search console i teoretycznie Google nie ma danych dla wszystkich stron i nie ma podstaw, aby ocenić miarodajnie wszystkie strony internetowe.
Nie możemy jednak zapominać o tym, że wyniki wyszukiwania dla zalogowanych użytkowników mogą się różnić w oparciu o strony, jakie były przeglądane wcześniej i w oparciu o porzucenia jakich dokonał użytkownik
6. Accelerated Mobile Page
AMP to zestawienie zasad, według których należy budować lekkie strony www na mobilne urządzenia. Jest to projekt wdrażany przez Google od prawie roku, mający na celu znaczne przyspieszenie stron mobilnych. Sposób jego funkcjonowania polega na tym, że strony dostosowane do AMP będą ładowane do specjalnej pamięci podręcznej cache. Dzięki takiemu rozwiązaniu strona otworzy się błyskawicznie niezależnie od serwera, na którym jest wgrana.
Oficjalnie projekt AMP Google wprowadziło w lutym 2016 roku. Ponieważ ruch mobilny rośnie, znaczenie szybkości ładowania strony staje w ognisku uwagi użytkowników oraz samego Google. Było to szczególnie ważne w kraju samego internetowego giganta, w którym wydajność internetu nie powala na ziemię. Jest poza pierwszą globalną 10 i sytuuje się nawet za Rumunią, Tajwanem, Izraelem czy Łotwą (https://www.akamai.com, 'New State of the Internet')
Prędkość ma znaczenie i wiadomo to od dawna. Wiele badań wskazuje, że wolno ładujące się strony są skorolewane z wyższym współczynnikiem odrzuceń (bounce rate). Badania już z roku 2011 wykazały, że 40% osób porzuca stronę, jeśli czas ładowania jest dłuższy niż 3 sekundy (wg. Akamai i Gomez). To skłoniło do kolejnych refleksji na temat tego, jak firmy mogą zwiększyć zyski przez przyspieszenie dostępności do serwisu. Badania Kissmetrics wykazały, że każda sekunda opóźnienia w czasie ładowania strony obniża współczynnik konwersji o 7%. Z kolei na stronie http://blog.conversionconference.com zapoznamy się z case'm, że przyspieszenie ładowania strony www o 2 sekundy zwiększyło konwersję o 66%. Biznesy e-commerce powinny wziąć to pod uwagę. Biorąc pod uwagę, że w USA, aż 25% mobilnych użytkowników korzysta wyłącznie z telefonu, nie korzystając z komputerów czy laptopów, tworzenie przyjaznych i szybkich mobilnych to realna oszczędność pieniędzy.
Źródło: https://instapage.com/
Według badań Akamai i Gomez.com prawie 47% użytkowników oczekuje, że strona powinna ładować się maksymalnie w czasie 2 sekund i taka jest rekomendacja Googla dla sklepów internetowych. AMP ładuje się 30 razy szybciej niż nie AMP. Średni czas to 0,7 sekundy. Dzięki temu zapewniają lepszą jakość obsługi. Badania pokazują, że wolne tempo ładowania stron kosztuje ogromną liczbę pieniędzy. 1 sekunda opóźnienia strony powoduje spadek konwersji o 7% (https://blog.kissmetrics.com).
7. Google Answer Box
Może nie jest to czynnik bezpośrednio związany z seo, nie mniej w związku z tym, że zmienia wynik wyszukiwania Google, postanowiłem o nim napisać. Jest to jeden z czynników, który znacząco mówi nam, że content marketing odgrywa coraz większą rolę. Głównym założeniem projektu nie jest zwiększona ilość wejść na naszą stronę. Wprost przeciwnie. Chodzi o to, aby użytkownik już na etapie wyniku wyszukiwania odnalazł to, czego szuka. Niemniej obecność w Answer Box ma duży wpływ na rozpoznawalność naszej marki, a poza tym część użytkowników jednak nas odwiedzi.
Najnowsze badania (grudzień 2016) przeprowadzone przez Advanced Web Ranking dotyczące współczynnika klikalności pokazują, że pierwsza pozycja dla organicznych wyszukań desktopowych posiada CTR 29,38%, a dla wyników mobilnych jest to 23,82%
Źródło: https://www.advancedwebranking.com
Ramka Answer Box pojawia się w bardzo newralgicznym miejscu: pod reklamami AdWords oraz ponad wynikami organicznymi. Nie jest przeznaczona dla strony najlepiej wypozycjonowanej, ale dla tej strony, która daje użytkownikowi najlepszą odpowiedź na jego zapytanie. Wprowadzenie Google Answer Box może powodować, że przejmie on ruch pierwszej pozycji.
8. Certyfikat https://
Sam certyfikat został wynaleziony już 1994r przez firmę Netscape (źródło Wikipedia). Wyszukiwarka Google bez wątpienia mocno lobbuje za wdrożeniem certyfikatów ssl. Jak donosi googleblog.com, Google Chrom oznacza i będzie coraz wyraźniej oznaczał strony bez certyfikatu SSL. Wordpress ogłosił też, że będzie faworyzowal technologicznie strony z certyfikatem. Moim zdaniem wdrożenie certyfikatu ma śladowy wpływ na pozycje strony, niemniej z czasem algorytm może znacznie faworyzować strony, które mają poprawnie wdrożony certyfikat. W obecnym czasie uważam, że nie jest to możliwe, bo zbyt wiele stron nie ma certyfikatu lub ma wdrożony z nieprawidłowym przekierowaniem o czym donoszą badania Ahrefs (poniżej).
- Google Chrom jasno informuje, które strony nie posiadają certyfikatu
- Wordpress planuje udostępniać niektóre funkcjonalności tylko stronom z certyfikatem ssl
- Wg Ahrefs tylko 1 na 10 stron badanych ma prawidłowo wdrożony certyfikat
Podsumowując
Algorytm zawsze może nas czymś zaskoczyć, ponieważ wyszukiwarka nieustannie pracuje nad różnymi projektami, bardziej lub mniej oficjalnie. Myślę, że główne tendencje z 2016 roku będą sukcesywnie rozwijane. Na pewno warto zwrócić większą uwagę na linkowanie i wartości dodane, jakie się z mim wiążą. Linki słabej jakości wkrótce znikną bezpowrotnie. Google cały czas koncentruje się na zadowoleniu użytkownika, więc będzie rozwijał technologie, które temu sprzyjają. Dobrym tego przykładem jest regularnie zmieniający się SERP. Mam nadzieję, że każdy SeoNinja ambitnie stanie na wysokości zadania w dynamicznym środowisku Googla. Pomimo tego, że rok 2017 rozpoczął się już na dobre, wszystkim życzę wysokich pozycji, CTR i konwersji :)
Komentarze 22
W artykule zabrakło mi informacji nt. contentu - wiadomo, że jest to temat rzeka, ale w dużym skrócie uważam, że strony, na których publikowane treści są lakoniczne i tym samym nie zawierają dokładnych opisów produktów, usług czy procesów, czyli informacji, które mogą się przydać użytkownikowi, nie mogą liczyć na pozycje w ścisłym TOP. Wszystko zmierza w kierunku merytoryki i nastawienia na użytkownika, więc należy mieć na uwadze, aby odpowiednio zadbać o teksty i skończyć z laniem wody oraz brakiem konkretów w tekstach opty. One z pewnością są i będą jednym z najważniejszych czynników rankingowych.
@Grupa TENSE - w skrócie poruszyłem ten temat, jest to jednak wątek na osobny artykuł. Generalnie zgadzam się z Tobą, wszystko idzie w kierunku jakości.
Wszystko prawda, tylko że link build dalej będzie miał znaczenie ale w połączeniu z kontentem.
Te zmiany sprawiają że Google będzie premiowało serwisy z przydatną i wartościowa treścią. Dlatego zaczyna się też robić coraz więcej blogów :-) i dobrze, konsumenci będą bardziej świadomi.
11 sekund trwało załadowanie http://www.the-first.sklep.pl/
@Krzysiek - pewnie tak było. Brawo Ty;)
Bardzo fajny zestaw porad :) SSL to w tej chwili już "must have", nie tylko Chrome daje info, Firefox też już to wdraża. Przy tej całej maszynce i coraz bardziej skomplikowanych zasadach oraz rosnącej konkurencji, najbardziej śmieszą reklamy w TV itp. "załóż sklep za 50zł" - to takie proste.
Bardzo fajnie zebrana lista. Dodajemy kilka punktów do naszego TODO dla sklepu ;) Nie jesteśmy fanami AMP od Google - idea jest słuszna ale samo wdrożenie nie bardzo nam odpowiada :/
Dobrze, że nareszcie zabrali się za strony agregujące. Mam nadzieję, że teraz zacznie liczyć się w głównej mierze wartościowy i unikalny content. Oczywiście taki, który jest odpowiedzią na potrzeby odbiorcy. Bardzo fajna i przydatna lista. Dzięki!
Cześć czy może ktoś polecić mi jakąś agencje seo do pozycjonowania sklepu na silniku shoper?? znalazłem jedną specjalizującą się w tej platformie http://seofach.pl/shoper-pozycjonowanie/ . Drugie pytanie czy taki kurs jedno dniowy pozycjonowania jest warty uwagi ??
@Paweł - myślę, że nie ma czegoś takiego jak specjalizowanie się w pozycjonowaniu dla wybranego cms. Firma do której link podesłałeś, ma tę podstronę bo indeksuje się fraza w google "shoper pozyjonowanie" ;).
Jeżeli chcesz zajmować się pozycjonowaniem to od jakiegoś kursu dobrze jest zacząć. Nie wiem o który konkretnie pytasz ale jeden dzień to sporo czasu. Moim zdaniem pozycjonowanie to teoria i lata praktyki:) tak jak każda branża.
Bardzo wyczerpujący artykuł
Na czym polega błąd z wdrożeniem SSL? Chodzi tylko o 302 zamiast 301 czy coś jeszcze ?
Bardzo podobają mi się twoje artykuły na stronie. Widać się, że jesteś bardzo obyty z SEO. Przepraszam, że piszę w komentarzu, ale nie mogę znaleźć nigdzie na blogu maila, na który można wysyłać ciekawostki związane z SEO. Chciałem zaproponować przetestowanie sztucznego ataku na swoją stronę : D. Ostatnio przetestowałem tak zwany sztuczny ruch i atak na siebie DDOS. Niby takie ruchy Google od razu rozpoznaje i rejestruje, ale co ciekawe po długim i ciężkim ataku, jeżeli serwer nie padnie, to pozycja strony po jakimś czasie w wynikach rośnie. Po około miesiącu zauważyłem, że ruch na stronie zwiększył się o około 5% i się wygładził (nie ma ostrych skoków na wykresach). To tak jakby google oceniał czy strona przejdzie stress test, nawet jeśli jest to tylko symulacja z jednego adresu ip, i nagradzał ją za stabilność. Istnieją programy do generowania ataku DDOS (uważajcie mogą mieć wirusy!) sa dość proste w obsłudze i skuteczne.
Wszytko idzie w jednym kierunku - jakości. Nie mogę czasami uwierzyć, że wciąż niektórzy używają spam botów do linkowania domen docelowych.
dzięki Jakub za posta kawał dobrej roboty , możesz coś więcej przygotować na temat sensownej strategii Link buildingu ?
Niektórzy twierdzą że AMP to kit. Sprawdziłem i jest generalnie lepiej, szybciej i mniej odrzuceń na mobile.
Kontent is King. To określenie coraz bardziej utwierdza mnie, że działa nie linkowanie a pisanie i optymalizacja techniczna. Linki owszem ale artykuły sponsorowane i wartościowe katalogi - ważne również przy widoczności w Google Moja Firma, czym więcej katalogów regionalnych tym większa szansa na wyświetlenie się wizytówki.
Uważam ze największe aspekty z tego artykuły to zdecydowanie pozyskiwanie linków , treść i optymalizacja.
Artykuł na pewno bardzo pomocny.
Zastanawiam się "jak pozyskać" linki z artykułów sponsorowanych w przypadku sexshopu :)
Nie każdy wydawca jest skłonny "reklamować" asortyment takich sklepów?
W The-First.Sklep.pl znajdziesz wydawców, którzy opublikują tekst związany z np. artykułami ero?
@SECRETIVE.PL - Nie każdy publikuje takie treści, najważniejsze jest jednak dopasowanie odpowiedniego artykułu do portalu.
Bardzo ciekawy artykuł, powiem szczerze troche wypadłem z obiegu jeśli chodzi o SEO ostatnimi czasy i dość mocno zaskoczył mnie AMP, nie sądziłem że to daje takiego kopa na mobilach ... Generalnie jak by nie patrzec ida bardzo mroczne czasy dla malych firm SEO, coraz wiecej czasu trzeba poświęcić na każdy projekt. Z perspektywy klienta patrząc , takiego który chce poprowadzic kampanie SEO sam dla siebie - moim zdaniem to strata czasu, lepiej zainwestowac w AdWords a czas poświęcić na pracę nad ofertą oraz nad obsługą klienta.
Przydatna wiedza. Opanowanie wszystkich punktów z pewnością da świetne rezultaty
Co roku seo idzie w kierunku optymalizacji i linków :)