będzie rok zamkniętych grup precli i katalogów. No cóż, ostatnie aktualizacje Google pokazały, że miałem rację w połowie..." />
39 Porady SEO 5 minut czytania

Jaki będzie rok 2014 dla polskiego SEO?

Jak to co roku o tej porze bywa - czas na jakieś przepowiednie, próby znalezienia złotego środka w SEO w tym roku. W zeszłym roku wyszedłem z założenia, że to będzie rok zamkniętych grup precli i katalogów. No cóż, ostatnie aktualizacje Google pokazały, że miałem rację w połowie...

W połowie, bo w połowie roku nadeszła aktualizacja, która w większym stopniu położyła kres wszelkim katalogom i preclom. Za łatwo się je dało namierzyć, przez co strony dostawały ręczne filtry.

Zapomnijmy o 2013, jest już 2014 rok i trzeba iść dalej.

Co przyniesie rok 2014?

Znaczny wzrost cen za pozycjonowanie

To ma miejsce już od dłuższego czasu. Ostatnie aktualizacje pokazały, że trzeba będzie się jeszcze bardziej się wysilić by zdobyć dobre linki (wyjdź po za schemat). Koniec bezmyślnego linkowania jeśli zależeć nam będzie na trwałych efektach. Z drugiej strony widzę, że systemy wymiany linków całkiem dobrze sobie radzą - należy pamiętać o rozsądku i dobrze zaplanowanych kampaniach.

Będzie popyt na serwisy lepszej jakości

Znam temat z autopsji. Finalizuję sprzedaż kilku serwisów. Myślę, że tutaj będzie większe pole do negocjacji dla właścicieli dobrych i zadbanych serwisów. Zauważyliście, że lepsze podstrony mocniejszych domen wchodzą do top10 a nawet do top3 jak w masło? Przykłady: implanty, zielona herbata i inne gdzie w top10 są strony z FB, G+ czy YouTube.

Sieci społecznościowe?

Jakoś nie widzę tego po za wcześniejszym - czyli tworzenie profili, fanpejdży i następnie ich linkowanie na pozycjonowane frazy. Raz zdarzyło mi się zobaczyć post z G+ w Google na cięższe hasło. Nie wiem czy ktoś się w to będzie bawił, bo takie posty pojawiają się osobom, które mają nas (profil) w znajomych. Im więcej znajomych, tym lepsze wyniki. A żeby mieć lepszy, ciekawszy profil trzeba mieć budżet na jego prowadzenia - koło się zatacza. Oczywiście mowa o długotrwałych efektach.

Większy udział linków brandowych

Coraz więcej linków będzie brandowych czy na adres URL. To już jest, ale w tym roku będzie tego jeszcze więcej.

Lepsze teksty

Chodzi mi tutaj, że większą wagę będzie się przykładać do jakości tekstów. Większość usług związanych z preclami czy katalogami opierały się o prawie ten sam tekst, który był mniej lub bardziej zsynonimizowany. To był gwóźdź do trumny tych wszystkich ręcznych powiadomień. Jeżeli chciało się zdobyć dużo linków, to trzeba było mieszać tekst. Jeden wymieszany tekst na 50 precli, katalogów? :)

A Wy jak uważacie, co będzie działać bardziej lub mniej?




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:. Prowadzę teraz bloga technologicznego oraz bloga o Apple

Zobacz podobne wpisy

Komentarze 39

author Gnum 17.01.2014 14:25:20

Uważam, że będzie to rok masowego stawiania satelit.

author Budo www 17.01.2014 14:58:38

Wolę taką pracę niż masowe spamowanie. Im trudniej tym mniej będzie konkurencji. Jak będzie w praktyce zobaczymy na początku 2015:D

author the-first.sklep.pl www 17.01.2014 15:03:03

Ceny na pewno wzrosną, choć nie zabraknie firm oferujących pozycjonowania za 20zł. Zgadzam się też z tym, że mocne portale łatwo wchodzą do topu, nie raz spotkałem się z sytuacją, jak to umieściłem artykuł sponsorowany z linkiem który przegonił stronę pozycjonowaną.

Myślę jednak, że pobyt na precle czy systemy wymiany linków dalej pozostanie na dobrym poziomie. Dzięki nim można dywersyfikować IP.

Z drugiej jednak strony, pewnie wielu z Was, widziało strony w topie, które miały kilkaset dobrych linków a te które miały kilka tysięcy były za nimi.

author Maciek www 17.01.2014 15:04:09

Co do punktu o lepszych tekstach. W pełni się z tym zgadzam, widać to od dawno po naszych klientach, że zamawiają już jedynie teksty wysokiej jakości. Popyt na precle spadł niemal do zera. Za to, co trochę mnie dziwi, zapotrzebowanie na teksty synonimizowane w ogóle nie spada, a wręcz rośnie.

author wiesiek 17.01.2014 15:14:49

spam spam i jeszcze raz spam !

author Paweł www 17.01.2014 15:19:45

Sporo firm jednoosobowych/dwuosobowych zacznie próbować stawiać swoje serwisy i je pozycjonować.

author Wojtek www 17.01.2014 15:31:09

Myślę że zmaleje strefa "szara" jeżeli chodzi o SEO, czyli Ci, którzy mówili że są white lub black, a w rzeczywistości preclowali i katalogowali bez pomysłów.

Blackhat i totalny spam dalej działa, i wchodzi jak w masło, ale wiadomo nie można tego stosować do klientów i na dłuższą metę.

Także wg mnie będzie rósł i spam (dobrze przygotowany i na szeroką skalę) i brandy ;)

author Inservis 17.01.2014 15:33:26

Bardzo ciężko prorokować co będzie w 2014, Google lubi zaskakiwać, nikt nie spodziewał się takich zmian jakie nadeszły w 2013, może to ta 13 przyniosła pecha :)

author Paweł www 17.01.2014 15:47:12

Według mnie będą dwa trendy:
1. dla cierpliwych klientów - droższe pozycjonowanie ich podstawowej domeny,
2. dla tych mniej cierpliwych - produkcja satelit i napierniczanie linkami :)
Pozdr.

author Grupa Tense 17.01.2014 15:55:06

Pewnie warto jeszcze dodać do listy sponsorowane/eksperckie artykuły, bez linków w treści. Google wprowadzając Author Rank pośrednio chce pokazać, że coraz większą wagę przykłada do najwyższej jakości treści i, co więcej, od jakiegoś czasu zaczyna ją sam rozpoznawać.

author tobek www 17.01.2014 16:49:23

A niby w jaki sposób G ocenia jakość treści? Proszę Was?

author ebinx www 17.01.2014 17:18:37

Będzie to rok serpowej schizofreni.

Z jednej strony brandowe strony firm, którym zależy na utrzymaniu tej samej domeny, czyszczące własne profile w ramach akcji 'sprzatamy świat dla Google'.

Z drugiej strony masa domen efemerów, pojawiających się i w razie uwalenia zastępowanych nowymi. Linkowanych do bólu po to by wypłynąć, zgarnąć ruch, zarobić, jak do piachu to od nowa.

Ci drudzy będą pracowicie auto linkować, ci pierwsi linkować na przedszkolaka- będą przy tym kląć jak szewc, że tyle spamu wkoło i będą donosić na tych drugich ;-)

author Jacek www 17.01.2014 18:22:23

Zgodzę się w 100% z tym, że SEO stanie się droższe. Przez to mniejsze firemki, będą rezygnowały z tej usługi.
Na pewno, więcej firm wprowadzi inny model rozliczenia niż "za efekt" :)

author marek www 17.01.2014 18:42:48

A mnie się wydaje, że wszystko ucichnie i wróci do normy. Chyba, że gugielek będzie nas szczuł kolejnymi zwierzątkami. Siędzą i myślą co tu jeszcze spierniczyć.
Wg mnie gugiel idzie w złą stronę, jak tak wszystko zbanują to nic nie znajdziemy i po co nam wtedy gugiel ?

Czy inne bingi itp też robią takie rewolucje, bo nie jestem w temacie innych wyszukiwarek ?

author Juliusz Czuba www 17.01.2014 18:43:34

W pełni się zgadzam. Dodałbym jeszcze tylko, że spodziewam się sporego wysypu filmików reklamowych na Youtubie, bo póki co można je w miarę szybko i tanio wypozycjonować i podejrzewam też, że wiele osób zajmujących się pozycjonowaniem zacznie się skupiać na tworzeniu i pozycjonowaniu własnych serwisów, na których będą chcieli zarabiać, bo właśnie jak już ktoś wcześniej napisał, dużo mniejszych firm zrezygnuje w ogóle z pozycjonowania ze względu na wyższe koszty.

author Jacek www 17.01.2014 20:31:31

Zgadzam się z @Gnum - IMHO zanim rynek dojrzeje będziemy jeszcze trochę spamować - satelitki/web2.0. Dużo niższy koszt w porównaniu do "tradycyjnego" pozycjonowania.

author tense www 17.01.2014 21:19:29

@tobek - Google zaczyna mierzyć wartość tekstu m.in. poprzez liczbę jego udostępnień, "lików" itp. Tak naprawdę to użytkownicy oceniają treść, Google tylko zbiera te dane.

author marek www 18.01.2014 00:02:42

Czym się różni "satelita" od "zaplecza" ?

author Dawid Rzepczyński 18.01.2014 08:25:59

Patrząc na zakupy, umowy itp Googla.
moim zdaniem wprowadzą "TrustRank" dla Autorship LUB będzie on miał duży wpływ na obecny TrustRank. Im więcej poważnych osób pisze na portalu tym lepiej oceniany bedzie portal i odwrotnie.

Przesłanki z socialmedia już są w analytics, CTR wg autora już jest w GWT.
Czyszczenie autorship w wynikach już było...

W najbliższych latach: semantyka i autorship.

author Kamil www 18.01.2014 12:57:33

On site SEO połączone z umiejętnym linkowaniem.

author ListySEO.pl 18.01.2014 14:57:01

Zgadzam się z kilkoma przedmówcami - mnóstwo satelit, dzięki czemu popyt na działania i usługi typowo spamerskie/blackhatowe utrzyma się, a prawdopodobnie nawet wzrośnie.

Z drugiej strony witryny, które nie mogą sobie pozwolić na otrzymywanie kar, których koszty pozycjonowania znacznie wzrosną - co z kolei da dodatkowe budżety na inne formy marketingu w sieci - warto poszerzać ofertę jeśli dotychczas zajmowało się tylko pozycjonowaniem.

author Ola www 19.01.2014 17:39:47

Wszystko trafnie opisane. Myślę, że pozycjonowanie zmieni się raczej w promowanie stron.

author Masa www 19.01.2014 22:46:24

Początkowo zmiany w algorytmach trochę mnie przeraziły. Jednak z czasem oceniam je na plus. Zmusiły mnie to wysilenia szarych komórek, przez co znalazłem nowe lokalizacje na linki z bardzo mocnych polskich serwisów. Pozycje idą do góry, ruch rośnie!

2014 - jakość nie ilość

author Paweł www 20.01.2014 11:31:19

Sądzę, że działające i mocne portale zarabiające na reklamach zaczną w większym stopniu oferować usługę "publikacji artykułu" z linkiem. To się już zresztą dzieje.
No i większe koszty pozycjonowania będą skutkować większym zainteresowaniem reklamą (nie tylko AdWords, chociaż Google już liczy kasę za kliknięcia). Wszelkie inne rodzaje promocji będą w cenie.

author Piotr www 20.01.2014 13:12:54

w 2014 stawiam na starsze domeny, optymalizację i dobrą treść

author Majki 20.01.2014 15:58:57

Jaki będzie dla seo rok 2014? tego nawet google nie wie ;)

author epapspot 20.01.2014 16:33:00

Dojdziemy - już niedaleko - że każdy będzie się zajmował swoja witryną

author Igor www 20.01.2014 23:23:04

Teksty droższe, seo droższe, zarobki z adsense bez zmian.
Lipnie będzie.

author Damian Chmiel www 21.01.2014 10:57:51

Lepsza jakość tekstów? Jako copywriter ogromnie sobie tego życzę ;) Wątpię jednak, że nagle zmieni się podejście pozycjonerów. No chyba, że zaczną wymagać coraz wyższej jakości za coraz bardziej psie pieniądze - mam nadzieję, że doprowadzi to kiedyś (daj Boże!) do wykruszenia się gimbazy z rynku.

Jestem ciekawy jak będzie wyglądało kontekstowe podejście do tekstów i fraz w przypadku języka polskiego. O ile w angielskim działa to coraz lepiej to nasz rodzimy język jest zdecydowanie trudniejszy - ciekawe czy "context algorithms" dadzą sobie z nim radę ;)

author Asia www 21.01.2014 14:22:51

Mamy jużÂ 21.01 a większych zawirowań ani updatów jeszcze nie było.

author Rafał www 21.01.2014 16:00:59

a ja myślę że nastąpi powróci do linkowania fraz a nie adresów url

author Mania www 23.01.2014 15:41:37

Nie zgodzę się z tym, że nie było żadnych zawirowań. Obecnie trend jest taki, że Google nie miesza co jakiśÂ czas, ale robi to stale. Pozycje zmieniająÂ się każdego dnia.

author larry www 02.02.2014 14:09:37

Koszt pozycjonowania na pewno wzrośnie. Tak jest już od jakiegoś czasu i nie zapowiada się, abyś coś się zmieniło. Publicznych miejsc z linkami dofollow, już jest jak na lekarstwo, prywatne sieci blogów przekazują coraz mniej mocy (bez względu na zróżnicowanie). Social media nie pomagają i zdaje się nic nie zmieni się w tej materii w najbliższym czasie. Wydaje się, że tylko content marketing jeszcze może być pomocny.

author Maciej www 03.02.2014 10:56:21

Najgorzej czuje się w dniach 6-10 każdego dnia miesiąca. Czemu, nawet w tym roku 8 stycznia zafundowało nam zmiany...a dziś 3ci ciekawe co będzie za tydzien

author Marek 06.02.2014 23:07:18

Po lipcu zeszłego roku zainteresowanie katalogami i preclami radykalnie spadło. Pozycjonerzy coraz częściej usuwali linki niż je dodawali. W tym momencie nabierają wartości linki z zadbanych i wartościowych serwisów tematycznych. Zamiast oferować za grosze przestrzeń dla AdSense chętniej będą ją oferować ją na artykuły czy wpisy sponsorowane.

author Hyh www 14.02.2014 12:05:26

Spamu powinno być mniej, ale za to lepszej jakości, trudniejsze do wykrycia. Czy będzie drożej? Tego bym nie przesądzał.

author Adrian www 28.02.2014 15:39:43

Mam nadzieje że nie będzie już tak drastycznych zmian jakie przyniósł zeszły rok

author Piotr www 11.03.2014 01:08:00

No cóż, jak w wielu dziedzinach życia... liczy się jakość, a nie ilość. Szkoda tylko, że Google tak często zmienia swoje algorytmy.

Pozdrawiam,
Piotr

author Bartek - Być Widocznym www 05.05.2014 13:56:13

Moim zdaniem, nie należy lekceważyć sieci społecznościowych. Wiadomo, że na ich prowadzenie trzeba mieć większy budżet ale tak samo jest z Content Marketingiem. Prowadzenie profili na portalach społecznościowych buduje zaangażowanie użytkowników i autorytet firmy a treści tam publikowane mają dużo większą szansę stać się wirusowymi.

Dodaj komentarz