16 Porady SEO 5 minut czytania

Optymalizacja sklepu internetowego

Dla każdego sklepu internetowego, wyszukiwarki to jedyne źródło generowania ruchu oraz dochodu. Większe sklepy mogą pozwolić sobie na większe kampanie reklamowe. Najgorzej mają nowe sklepy, które muszą przebić się przez coraz większą konkurencję, chyba że sprzedaje niszowe produkty – wtedy konkurencji nie ma lub jest bardzo mała.

Użytkowników sklepów można podzielić na dwie kategorie. Tych, którzy robią rozeznanie (czyli co, gdzie i za ile) oraz przyszłych klientów, którzy szukają konkretnej rzeczy w celu finalizacji zakupu. Najlepszym wariantem byłoby gdyby użytkownik odwiedził sklep i dokonał zakupu za pierwszym podejściem. Tak niestety dobrze nie ma.

Dla nowo powstałego sklepu koszty pozycjonowania będą stosunkowo wysokie. Trzeba wybrać dużo haseł, które mają generować ruch i najważniejsze – muszą się zwrócić i generować dochód.Co można zrobić, aby po części zmniejszyć kosz pozycjonowania? Zoptymalizować sklep.

Najważniejsze są meta tagi. Każda kategoria, pod kategoria powinna mieć zdefiniowane słowa kluczowe, opis i tytuł. Od dwóch ostatnich tagów, będzie zależało, czy użytkownik zdecyduje się na klikniecie w wynikach wyszukiwania.

Nazwy kategorii w miarę możliwości powinny być jednocześnie słowami kluczowymi. Dzięki takiemu linkowaniu wewnętrznemu rosną szanse na wypozycjonowanie się sklepu bez większego nakładu finansowego. Efekty zależą w głównej mierze od konkurencji.

Atrybut alt w obrazkach. Czyli tekst alternatywny. Bardzo często jest on pomijany przez koderów! W sklepach coraz częściej linkami do produktów są obrazki. Obrazek, który jest odnośnikiem i nie posiada atrybutu alt (lub posiada, ale pusty) jest linkiem bezużytecznym dla Google. Pamiętajcie że Google nie czyta obrazków tylko tekst alternatywny zawarty w omawianym atrybucie. To tyczy się też obrazków, które stanowią menu.

Linkowanie wewnętrzne. Dobrym dodatkowym zabiegiem wspomagającym indeksowanie sklepu jest tworzenie takich rubryk jak:

  • ostatnio oglądane produkty,
  • klienci, którzy kupowali ten produkt wybierali ten,
  • najpopularniejsze produkty

i tak dalej. To też jest dobre dla użytkownika, bo widzi że sklep „żyje” i ma się dobrze.

Mapa strony. Kolejny ważny element na stronie dla robotów indeksujących. Dzięki mapom, roboty dostają całą strukturę sklepu na tacy. Ponadto, warto też wesprzeć tradycyjne mapy strony poprzez sitemaps xml. Ze wstępnej analizy mogę powiedzieć, że przyśpiesza to indeksowanie strony.

Można się jeszcze pokusić o tworzenie przyjaznych linków. Potencjalni klienci, przed zakupem danego produktu szukają opinii innych posiadaczy tego produktu. Chcą też wiedzieć czy ta cena jest odpowiednia czy nawet zasięgnąć opinii na temat sklepu. Do wszystkich tych rzeczy dodawane są linki. Nie można przesadzić z długością takich linków, gdyż na forach dyskusyjnych, skrypty same ucinają zbyt długi wyraz – a nam zależy na przecież na pełnym linku, a nie jego kawałku.




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:. Prowadzę teraz bloga technologicznego oraz bloga o Apple

Zobacz podobne wpisy

Komentarze 16

author krzysiek gaudy www 21.03.2007 23:29:05

Podchodząc do tego całkowicie od drugiej strony, dla dobrego sklepu internetowego doskonałym rozwiązaniem "optymalizującym" jest rozliczanie się z firmą pozycjonującą w zależności od tego ile wizyt sklep wygeneruje. 100 wizyt = x złoty. W ten sposób firma nie tylko zadba o to, aby strona była "sztucznie" ustawiona na konkretnej pozycji, ale również o te wszystkie czynniki jakie opisałeś powyżej.

Trudno bowiem wymagać od właściciela sklepu internetowego, aby znał się na pozycjonowaniu, więc oprócz tego typu Twoich - całkowicie słusznych - podpowiedzi jak wyżej, pozwolę sobie dodać te trzy zdania. Nie wiem czy to na temat, ale jeśli czyta to właściciel sklepu uważam, że powinien zapytać się firmy u której chce zamówić pozycjonowanie czy taka forma rozliczania się jest możliwa, bo według mnie jest zdecydowanie bardziej korzystna w dłuższej perspektywie dla obu stron :)

author Cezary Lech www 22.03.2007 02:11:01

Profesjonalna firma przeprowadza Audyt SEO takiego sklepu, sprawdza stopień optymalizacji, konkurencje, przeprowadza kampanie Google AdWords w celu doboru prawidłowych słów kluczowych pod pozycjonowanie. Należy także przynajmniej wstępnie zweryfikować użyteczność, funkcjonalność i dostępność serwisu. Po tych kilku zabiegach rozpoczyna się profesjonalne pozycjonowanie pamiętając przy tym że nie jest ważny ruch a konwersja (czyli sprzedaż generowana przez wejścia).

author pypcio www 23.03.2007 09:46:20

meta tagi wyszly w zasadzie z uzycia:) poczytaj sobie troche o temacie, a tzw. przyjazne linki nie maja sie nijak do SEO:D

author webworker www 23.03.2007 18:34:08

Pypcio ma racje-matatagi niemają już ĹťADNEGO znaczenia dla google (keywords i description)-a w sklepie internetowym bardzo ważną i skuteczną metodą jest linkowanie podstron z konretnymi produktami...

author Darmik www 28.05.2007 11:26:46

Witam!
Rozpocząłem walkę z google i tak się zastanawiam co trzeba poprawić w moim sklepie?
Może ktoś będzie miał dobre rady?

author pawelkorn www 30.10.2007 15:22:56

Konwersja zależy od samego sklepu (czyt. oferty) i od użyteczności. Web usability to coś zupełnie innego niż optymalizacja i pozycjonowanie. Trzeba się zdecydować czego się chce.

Jeśli ma być samo pozycjonowanie to nie mozna oczekiwac ze przyniesie to takie a nie inne zyski, jesli zas chcemy zeby jakas firma zwiekszyla sprzedaz w naszym sklepie to trzeba sie spodziewac, ze moze poprosic np. o zmiane grafiki i funkcjonalnosci.

Roznica w cenie miedzy pierwszym a drugim jest gigantyczna.

author dzemeuksis www 17.12.2007 22:21:48

webworker i pypcio, ale zabłysnęliście. Jeśli uważacie, że tag description i title nie mają znaczenia, to szczerze współczuję Waszym klientom. Poza tym optymalizacja to nie tylko pozycjonowanie...

author osc www 24.11.2008 11:54:29

A dla tych ktorzy korzystaja z osCommerce polecam bloga z poradami: http://www.oscommerce-pomoc.pl

author Radwoj www 03.01.2009 13:07:35

Przy okazji polecam artykuł na temat zakładania sklepów internetowych http://blog.sklepyfirmowe.pl/2008/11/05/jak-zalozyc-sklep-internetowy/

author agland www 16.08.2010 00:11:33

Ja osobiście walczę ze swoim sklepem i z googlem. Dzięki takim poradom mój sklep jest coraz wyżej. Nie korzystam z usług żadnej agencji SEO, jedynie z porad na forach i blogach. Bardzo dużo zyskałem optymalizując treść dlatego potwierdzam, że warto.

author Detailer www 09.10.2010 17:37:24

Bardzo ciekawy tekst. Można się sporo nauczyć. Dzięki :)

author agland 16.08.2010 00:11:33

Ja osobiście walczę ze swoim sklepem i z googlem. Dzięki takim poradom mój sklep jest coraz wyżej. Nie korzystam z usług żadnej agencji SEO, jedynie z porad na forach i blogach. Bardzo dużo zyskałem optymalizując treść dlatego potwierdzam, że warto.

author Detailer www 09.10.2010 17:37:24

Bardzo ciekawy tekst. Można się sporo nauczyć. Dzięki :)

author internetowy www 30.12.2010 09:21:14

Myślę że większość z tych rad już nie jest tak aktualna jak kiedyś.
Oczywiście nad sklepem bez dobrej optymalizacji trzeba dużo dłużej pracować żeby wyszedł na jakieś pozycje.Ale w dzisiejszym świecie seo gdzie zaczynają rządzić blasty sama optymalizacja nic nie da.

author renn www 04.05.2011 02:10:07

Dzięki za cenne uwagi - tekst był dla mnie pomocny

author Alinex www 01.06.2012 15:11:46

A z czego może wynikać duża niestabilność sklepu w google? Błędy 404 po wycofanych produktach?

Dodaj komentarz