This theme is released under creative commons licence, all links in the footer should remain intact"? :)" />
50 Programowanie 4 minuty czytania

Koszt darmowej skórki do Wordpressa ;/

Czyli co może Ciebie spotkać jak pobierzesz darmową skórkę. Przykład mojego brata, który wdepnął w lekkie bagienko. Zdarzyło się Wam, że po usunięciu linka ze stopki zamiast strony pojawiał się komunikat: "This theme is released under creative commons licence, all links in the footer should remain intact"? :)

Jakiś czas temu blog mojego brata poleciał na kilka haseł w Google. Podejrzewałem, że to kwestia linków przychodzących. Po usunięciu ich, nic to nie dało. Dzisiaj przyjrzałem się dokładniej skórce jaką sobie zainstalował. Wszystko przez przypadek, bo wyszło to podczas usuwania ze stopki linków pozycjonujących. Jak tylko usunąłem te linki pojawił się ten komunikat: "This theme is released under creative commons licence, all links in the footer should remain intact", i to nawet w panelu admina :).

Rozwiązanie

Znalazienie tego ciągu znaków w pliku PHP było niemożliwe, że funkcje (jak i ta wiadomość) była zaszyfrowana rot13 :) (przestawianie znaków o 13 - modyfikacja szyfru Cezara). Tak to wyglądało w praktyce.

Po rozkodowaniu można było zobaczyć, że te funkcje sprawdzają istnienie określonych funkcji (na wypadek gdyby ktoś zakomentował je) oraz sprawdzał czy w pliku footer.php znajduje się odpowiedni link.

Oczywiście trzeba było zakomentować/usunąć "specjalny" kod z plików header.php i functions.php znajdujących się w katalogu ze skórką. Prawie się udało, gdyż jeszcze coś nie grało. Strona się wysypywała na menu. Problemem była funkcja, która lekko modyfikowała menu (na potrzeby szablonu), ale pierwszą rzeczą jaka sprawdzała to wywołanie funkcji check_header(), której już nie było. Wystarczyło tą linijkę zakomentować/usunąć i po sprawie.

Po drodze znalazłem jeszcze, że w pliku header.php znajdował się ukryty link, który zostal ukryty ustawiając ujemną pozycję absolutną top :).

Jak widzicie trzeba sprawdzać co to są za skórki, skąd je pobieracie, gdzie linkują, co się stanie gdy usunie się linki pozycjonujące. W sumie cieszę się, że nie używam WP :). Mam nadzieję, że komuś przyda się to rozwiązanie.

Po za tym - zamiast marnować czas na szukanie ukrytego kodu (czasem mogą to być nie tylko linki ale backdoory), lepiej kupić skórę za parę baksów z pewnego źródła.




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:. Prowadzę teraz bloga technologicznego oraz bloga o Apple

Komentarze 50

author Fikas www 12.08.2013 11:52:11

Ale przeca te templaty do WP są właśnie dlatego darmowe, gdyż zawierają i emitują linki w stopce. Usuwanie ich jest karygodne :)

author shpyo www 12.08.2013 11:55:18

@Fikas: takim chamskim zagrywkom mówię stanowcze NIE!

author jarek www 12.08.2013 12:01:12

@shpyo nie chciałbym być uszczypliwy, ale chamską zagrywką to jest łamanie licencji na jakiej pobrało się skórkę :)

author Webowy www 12.08.2013 12:01:49

Usuwanie linków ze stopki darmowego szablonu często jest naruszeniem zapisów w licencji. Autor szablonu może wyciągnąć z tego konsekwencje ;)

author shpyo www 12.08.2013 12:03:02

@jarek - temat można ciągnąć bez końca - nawet zmiana linku na nofollow (w tym przypadku) zablokuje stronę. Tak czy siak i tak będę miał lipę za linki pozycjonujące.

author jarek 12.08.2013 12:05:49

Piszesz, jakby ktoś Cię zmuszał do używania danego szablonu. Zapłać i będziesz miał bez linków :)
Swoją drogą, to myślałem, że taka właśnie będzie konkluzja Twojego wpisu - zamiast marnować czas na szukanie ukrytego kodu (czasem mogą to być nie tylko linki ale backdoory), lepiej kupić skórę za parę $$ z pewnego źródła.

author Fikas www 12.08.2013 12:06:08

To tak jakby Dealer Audi, dał Ci samochód do użytkowania za darmo ale jedynym warunkiem są np. naklejki na samochodzie tego Dealara albo jego reklamodawców a Ty je usuwasz i się oburzasz, że auto np. zaczyna szwankować (bo miało czujkę na naklejce :P) :)

author Słowik 12.08.2013 12:09:38

A ja korzystam na paru stronach z darmowych skórek. W niektórych usunąłem linka, w niektórych zmieniłem anchor text i ustawiłem nofollow. Ĺťadnych negatywnych konsekwencji nie zauważyłem.

Jeśli chodzi o usuwanie linków ze stopki, to wszystko zależy od licencji. Na przykład w używanym przeze mnie na jednej ze stron szablonie Tweaker4 istnieje zapis w pliku footer.php:
"It is completely optional, but if you like the Theme I would appreciate it if you keep the credit link at the bottom."

-> w takim przypadku jest to tylko kwestia naszego wyboru i nikt nas do odpowiedzialności nie powinien pociągać. Pozdrawiam

author shpyo www 12.08.2013 12:11:34

@jarek - zgadzam się konkluzją. Można kupić też płatny szablon - to też rowiązanie.
@Fikas - wg mnie nie trafiłeś z przykładem. Wyczuwam jakąś szeptankę dla tego producenta samochodu :)

author Kamil M. www 12.08.2013 12:12:03

Czasem darmowe na licencji GPL, mówię o tych ze strony Wordpressa, też mają takie zabezpieczenia.

author Krzysztof 12.08.2013 12:12:14

Moralność Kalego :)

Czytając o spadku pozycji w Google, pomyślałem, że w kodzie pojawiło się noindex, nofollow :)

author Wojtek www 12.08.2013 12:31:06

No ja tak mam na blogu CRO, właśnie zabieram się wybór nowego theme ;)

author Mateusz 12.08.2013 12:34:36

ja bym się wstydził opisywać taki oszukańczy manewr, a co dopiero się nim chwalić! Jeśli ktoś natrudził się, żeby wstawić taką blokadę usuwania linku ze stopki, to trzeba to uszanować! TO JEST KUR*A PRAWDZIWY KOSZT DARMOWEGO SZABLONU: JEGO AUTOR DAJE CI GO ZA FREE POD WARUNKIEM, ĹťE W STOPCE BĘDZIE LINK! Link, to Twoja jedyna "odpłatność" za pracę tego człowieka. Nieważne czy jest to link do jego strony, czy link do innych stron, które on pozycjonuje. Nie podoba się? To zapłać za wersję pro, kup inny szablon bez linków, albo sam sobie napisz nowy! Piszesz, że brat wdepnął w bagienko? To co robisz to jest prawdziwe bagno! Nie dziw się hejtowym komentarzom. Ruch&*sz w dupę człowieka, który daje za darmo godziny swojej pracy, pod warunkiem utrzymania tylko linku w stopce. Nie ma żadnego usprawiedliwienia dla takiego działania. Może zaczniesz jeszcze wrzucać torrenty z wersjami pro szablonów, za które na themeforest trzeba płacić po 40-50 dolców? Dla mnie to ta sama kategoria działania.

author kuba 12.08.2013 13:02:26

No weź. Tym artem to pojechałeś. Wkur..a mnie takie zachowanie, ktore niestety jest coraz bardziej popularne. A jak klient, ktoremu robi sie serwis i wkleja linka w stopke ten link usunie to od razu kazdy dzwoni z pretensjami. A dodam, ze taki klient placi za wykonanie strony. Ty masz szablon za free i lamentujesz. Za 150- 200 zlotych na themeforest mozesz dostac naprawde solidna skore. To chyba niedrogo...

author shpyo www 12.08.2013 13:09:26

Ale ja tutaj nie piszę o pieniądzach. Jeden ma, drugi nie ma. Piszę o dość specyficznym rozwiązaniu, które nie rozwala edytować szablonu (w tym przypadku stopki - nawet na bezpieczniejsze nofollow).

author Tomek www 12.08.2013 13:12:20

Dzięki za wyjaśnienie, spotkałem się z czymś podobnym, dobrze wiedzieć jak to działa i w jaki sposób jest to ukryte. Co do licencji to macie rację, ale jeżeli chciał sprawdzić jedynie przyczynę spadków pozycji ?? Nie dowiedziałby się gdyby tego nie zrobił...

author Marek www 12.08.2013 13:27:57

Uważam że darmowe themy do WP powinny mieć 1-2 linki pozycjonujące od autora skórki, ale koniecznie powinny być one widoczne no i przydały się rel=nofollow :)

author Vin www 12.08.2013 14:31:47

Moim zdaniem najprostsze rozwiązanie w stylu "wilk syty i owca cała" to użycie wtyczek typu "WP External Links"... Link zostaje... tylko external nofollow ;)

author Michalll 12.08.2013 14:51:09

Nie ma nic za darmo. Szkoda tylko, że czasem nieświadomie możemy sobie popsuć stronę przez takie coś.

author Piotr 12.08.2013 15:16:31

Jeżeli autor darmowego szablonu umieścił takie obostrzenia to nalezy je respektować.
Koniec, kropka.

author Marek www 12.08.2013 17:57:27

trzeba by sprawdzić czy templatka nie zawiera elementów licencjonowanych jako gpl, wtedy musi spełniać warunki tego typu licencji i usuwanie linków ze stopki nie może być obostrzone w żaden sposób.

author K 12.08.2013 21:11:11

i bylo pisac taki art?

author Patrycjusz www 13.08.2013 00:11:44

Po to się wprowadza takie zabezpieczenia by utrudnić kasowanie linków dzięki, którym szablon powstał (najczęściej tak jest). Sam parę lat temu sponsorowałem szablony w zamian za linka i powiem szczerze, że usuwanie linków przez takich jak shpyo miałem wkalkulowane w starty :) Gdyby wszyscy usuwali linki to na pewno ubyłoby darmowych szablonów.

author Marek 13.08.2013 08:40:49

"nie tylko linki ale backdoory), lepiej kupić skórę za parę baksów z pewnego źródła."
A w płatnej skórce backdoorów nie będzie? Wszystko zależy od kumacji osoby instalującej :) Ja osobiście jeśli korzystam z darmowych skórek to nigdy nie kasuję linków.

author Adrian 13.08.2013 09:20:13

Mój pogląd: Pobieramy skórkę, czytamy readme.txt i license.txt ;) jak jest creative nie usuwamy nic, co tam autor sobie poumieszczał, jak jest gnu gpl robimy, co chcemy i tyle.

Ja nawet przy gnu gpl zostawiam chociażby napis przez kogo zostało to zaprojektowane. Taka sama sytuacja jest z ikonami, niby darmowe, ale w każdej paczce zawsze znajdziemy wyjaśnienie, na czym ta darmowość polega.

Ĺťeby nie wstawiać linka przykład: corbetti.pl - na dole podpisane, kto zaprojektował, kogo ikony. A wszystko jest gnu gpl.

author Jacek www 13.08.2013 10:34:00

Śmiechu warte, autor żali się, że ktoś zabezpiecza swoje dzieło. Według mnie usuwanie takich linków jest karygodne, a publiczne żalenie się zahacza o żenadę.

author shpyo www 13.08.2013 10:42:40

Licencje licencjami. Widzę, że nie dostrzegacie głębszego problemu. To Google mnie zmusza do takich działań.

author Sebastian www 13.08.2013 11:59:10

Google nie jest winne. winne są osoby które sprzedawały miejsce w swojej skórce dla trzeciej strony.Teraz psioczy się na widżety ale nie dostrzega związanego z nimi problemy. .
Usuwania linków nie popieram. Uważam też że jak ktoś ma już rozwiniętą stronę powinien wydać kasę na własną skórkę.

author Kamysto www 14.08.2013 02:00:32

Fakt faktem link w stopce pozycjonujący ze skórek jest dla dużej strony mocnym obciążaniem. Lecz jak ktoś posiada dużą i wartościową stronę to czemu nie zaopatrzeć się w płatną wersję? Ja nie usuwam linków ze stopki - jest jeden i w miarę mi nie przeszkadza. Jak będzie większy site to wykupie licencje i tyle, koszt jak koszt.

author Kamil www 14.08.2013 09:45:27

Nie rozumiem, to że w skórkach i widgetach są umieszczane linki (wiadomo po co) to chyba każdy kuma ale shpyo nie powiesz mi, że nie mogłeś po prostu zmienić skórki na taką co nie ma linka? Tyle w temacie, link się nie podobał to trzeba było zmienić skórkę.

author Tomaszko www 20.08.2013 21:52:12

Moim zdaniem nie jest dużym obciążeniem. Dajesz linka side wide do strony, która ( zazwyczaj ) jest zaufana dla Google i na dobrą sprawę Ty również zyskujesz mając takiego linka.

author Torbi www 24.08.2013 16:17:59

Tak czy siak, zabezpieczenie grube..

author Piotr www 24.08.2013 18:07:34

kolejny raz broni się teza, że coś za darmo nie musi być lepsze od płatnego

author Karol 25.08.2013 10:46:46

Naprawdę jest się czum chwalić, "Przykład mojego brata, który wdepnął w lekkie bagienko.".
Wstyd "Licencje licencjami. Widzę, że nie dostrzegacie głębszego problemu. To Google mnie zmusza do takich działań."
Jedynie co Cię zmusiło to chciwość.
Ładne świadectwo wystawiasz o sobie.

author Masa www 27.08.2013 08:08:08

Nie ma co się dziwić że wdepnął. Moim zdaniem trzeba docenić pracę innych, taki link nas nic nasz nie kosztuje. Sam posiadam darmową skórkę, link zostawiłem jedynie dałem nofollow :)To chyba jest zgodne z warunkami takich licencji?

author Aleksad-ra www 29.08.2013 09:28:35

Nigdy wcześniej u nikogo nie spotkałam się z taką sytuacją. Dobrze, że o tym piszesz. Będę musiała zacząć uważać ;) Dzięki!

author Chris 30.08.2013 12:01:47

Po co usuwać linki jak wystarczy zrobić nofollow? :)

author Basti www 31.08.2013 01:39:17

Jak jest jeden link, to go zwykle zostawiam, dając tylko nofollow. Ale niektórzy przeginają. Szablon taki, jak wiele innych, a w stopce 3-4 linki. W dodatku kod nie raz napisany tak, żeby nie dało się w tym połapać - dziękuję za takie szablony.
Dla solidniejszych serwisów nie pozostaje nic innego, jak dorabianie własnego szablonu i funkcjonalności. Ale skoro na serwisie nam zależy (po coś się go rozwija), to zainwestować można.

author Darek 10.09.2013 07:50:10

Tutaj sprawdza się powiedzenie - chytry traci dwa razy. Darmowa skórka może przysporzy problemów szczególnie dla niedoświadczonych osób. Najczęściej po eksperymentach z darmowymi szablonami i tak wybieramy płatną skórkę.

author Osinski www 11.09.2013 11:04:25

Miałem ten sam problem, z tym że nie jestem zbyt obyty ani z HTML ani z PHP, i nie dałem rady tego usunąć. Skończyło się na płatnym skinie. Swoją drogą to chyba w 99% skiny darmowe są jednak średnie jeśli chodzi o poziom grafiki, prawda jest taka, że jeśli chcesz mieć coś, co wygląda przyzwoicie, to zazwyczaj musisz zapłacić.

author Marek www 11.09.2013 13:01:28

Zgadzam się, że w niektórych darmowych szablonach upycha się mnóstwo niepotrzebnych linków. Sam miałem taki szablon (sam w sobie wizualnie był OK), gdzie w stopce było kilka linków, a po ich usunięciu nie można było wyświetlić strony, przestrzegam zatem przed layoutami ze strony: newwpthemes.com
zamiast tego - lepiej kupić za paręnaście baksów layout na themeforest.net i mieć spokój

author Mariusz www 14.09.2013 00:42:36

Uważam, że jednak warto skorzystać z wersji płatnej niż darmowej.
Wersja bezpłatna jest "wzbogacona", a w dodatku jak większość tego, co darmowe ma raczej więcej wad niż zalet.

author Paweł www 30.09.2013 22:08:33

Jest mnóstwo darmowych szablonów wystarczy dobrze poszukać :). Ja szczerze nigdy nie miałem problemów z usuwaniem linków w darmowych szablonach...

author Sprzedam Koszty 29.10.2013 22:13:41

Doskonale rozumiem, gdy skórka ma linki wstawione w kodzie i autor lojalnie o tym informuje. Gorzej, gdy wątpliwe linki są ukryte np. poprzez ujemny margines, a w licencji ani słowa.

author Piotrek www 29.10.2013 22:16:11

Teraz zauważyłem, że autor blog wymaga podpisania się imieniem albo nickiem. Przepraszam za błąd w poprzednim komentarzu, przeglądarka automatycznie wpisuje mi dane służbowe. :)

author Andrzej www 10.11.2013 07:17:09

Zdecydowanie lepiej kupić bezpośrednio od twórców. W przypadku szablonów z szemranych źródeł można natrafić na dziesiątki błędów w kodzie i taka zabawa staje się kosztowniejsza od kupna.

author Jan 19.12.2013 13:23:23

Gdyby autor skórki chciał mieć link nofollow, to taki by wstawił. Tłumaczenie się, że "ja nie usunąłem linku, a tylko zmieniłem go na nofollow" jest po prostu żałosne.

author Marcin 07.03.2014 11:51:30

Z tego so mi wiadomo to można sobie dowolnie modyfikować każdą skórkę którą dostaniemy. Wszystkie skórki są darmowe w myśl licencji samego WordPressa. Autorzy mogą pobierać opłaty za ich dostosowywanie i to jest na przykład usunięcie linków ze stopki. Licencja WordPress obejmuje także utwory pochodne czyli w tym przypadku skórki i mówi że nie mogą być sprzedawane tylko rozpowszechniane darmowo. Więc jeśli chcesz usunąć to usuwaj. Jeśli autorom skórek nie pasuje niech robią skórki pod komercyjne CMSy i tam je mogą do woli sprzedawać i wstawiać linki.

author Tadek 28.09.2015 20:21:58

Mnie do dziś nie udało się usunąć trzech linków ze stopki szablonu cute yellow cat. Jeśli ktoś rozwiązał ten problem to proszę o info. Po usunięciu z footer.php fragmentu:


u dołu pojawia się napis na czerwonym pasku!

author Janusz Kamiński www 07.11.2016 14:07:46

Ale nie wszystkie szablony zawierają ukryte reklamy ;)

Dodaj komentarz