Matt Cutts: subdomeny czy katalogi?
Gdy zobaczyłem "ćwierknięcie" Matta, że pojawiło się nowe video - ucieszyłem się. Moja gęba ucieszyła się jeszcze bardziej gdy Matt odpowiedział na pytanie, które też mnie trapiło jakoś czas temu. Rozbić treść strony na subdomeny czy na katalogi?
Wszystko rozchodzi się o to nagranie:
Pytanie brzmi: czy jest różnica pomiędzy stroną podzieloną na grupy subdomen czy na grupy katalogów (content layering). U siebie poruszałem ten temat kilka razy i wzbudzał duże zainteresowanie. I muszę Wam powiedzieć, że Matt nie popisał się odpowiedzią. Pierwsze co mówi, że wybór powienien zależeć od nas - to co będzie dla nas łatwiej zrobić - subdomeny lub katalogi. Jako przykład Matt podał swoją stronę mattcutts.com/blog. Bloga postawił na "katalogu" bo łatwiej i szybciej było mu to skonfigurować. Ponadto:
- Nie musi martwić się o DNS,
- W przypadku zmiany subdomeny, nie musi potem całej treści przekierowywać na inną i martwić się utratę mocy.
Takie lanie wody. Wg mnie dla sprawnego webmastera powyższe argumenty są kiepskie. Ciekawą rzecz powiedział później.
Jedynym, konkretnym argumentem jest fakt, że Google pokazuje maksymalnie dwa wyniki z jednego hosta - host tutaj jest też subdomeną - w SERPach. Oczywiście są tacy, którzy nadużywają generowania tych subdomen i Google traktuje je jako SPAM (wiem coś o tym, bo taka farma subdomen ostatnio ucierpiała po 6 października :P).
Jeżeli dalej nie wiesz co wybrać, to polecam moje dwa artykuły na podobne tematy:
Komentarze 18
Ta wideo Matta jest teraz takie a za rok na ten sam temat będzie mówił co innego, co zrobić?
W sumie wg mnie tylko subdomeny - serwisu w katalogu nie da się katalogować
Według mnie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie. To zależy od wielu czytników np. jeśli mamy stronę firmową która bardzo, rzadko się zmienia to blog / aktualności stawiałbym w katalogu, żeby google żywiło się nowym contentem itp. przykładów można mnożyć a i tak wszystko zależy od kontekstu. Argument z hostami bardo dobry...
Finalnie według to jedno z tych nagrań którego mogło by nie być
Hmm... faktycznie nie ma w tym konkretów. A subdomeny faktycznie ucierpiały ale nie aż tak znowu.
z wypowiedzi wnioskuję, że może zwyczajnie dla Google nie ma różnicy czy to katalogi czy subdomeny
Jeśli wszystko jest w tej samej tematyce lepiej stosować katalogi. W innym przypadku zdecydowałbym się na subdomeny.
Moim zdaniem wszystko zależy od tego co chcemy osiągnąć, czy dodatkowy site czy dodatkową domenę, subdomenę.. Jak dla mnie lepszym rozwiązaniem jest katalog, przynajmniej lepiej się prezentuje, a serwis wygląda na większy :)
no tak, sprawnego webmastera, ostatnio była mowa o tym, jak te wszystkie wskazówki mają się do Kowalskiego który nie jest wprawnym webmasterem, co z przeciętnymi użytkownikami? oprócz osób zajmujących się SEO i siedzących w tym 24h/7dni są też osoby, które dobrze jeśli potrafią używać FTP, informacja dla laika czyli użytkownika który jest w większości a nie pozycjonera, który zawsze szuka drugiego dna, kruczków
Matt musiał sobie pogadać i to tyle jeśli chodzi o wartość tego video ;-)
Może po prostu ilość wyprodukowanych nagrań ma wpływ wysokość jego premii?
Właśnie robię większy test w tym temacie - o wynikach napiszę na własnym blogu za jakiś czas. Warto ostatecznie rozwiać wątpliwości.
czy to będą katalogi czy subdomeny liczy się umiar. Nic dziwnego jak farma subdomen ucierpiała.
Od jakiegoś czasu sam zadaje sobie to pytanie katalog vs subdomena
Mam serwis biznesowy i chciałbym dodać ogłoszenia o pracę i katalog firm. Czy jednak postawienie tych serwisów w katalogu nie obniży jakości głównego serwisu?
W przypadku subdomeny można dostać ewentualny filtr na samą subdomenę, a stawiając serwisy w katalogach, wystarczy że jeden z nich podpadnie Google i wszystko wylatuje w kosmos...
Osobiście wolę subdomeny ze względu na estetykę.
Swoją drogą jeśli można mieć więcej niż dwa wyniki w serpie (nawet jeśli jest ciężej niż wcześniej) jest to in plus dla subdomen.
Z drugiej strony w katalogach można łatwiej podrasować domenę, chociaż sądzę, że tak samo linkując subdomeny jak katalogi mamy ten sam rezultat.
Ja chyba jednak też jestem za subdomenami, raz właśnie przez estetykę i ich wygląd. Również fakt, że posiada ona 127 poziomów zagnieżdżenia, 63 znaki na etykietę jednego poziomu wskazuje na to że jest to lepsza droga.
"Jedynym, konkretnym argumentem jest fakt, że Google pokazuje maksymalnie dwa wyniki z jednego hosta - host tutaj jest też subdomeną - w SERPach" to nie jest prawda ;) Mam klienta któremu strona zaindeksowała sie na pozycjach pierwszej, i kolejno 3,4,5,6. Top 5 partaczyło tylko zumi. Przed chwilą sprawdziłem i mam pozycje 2-6 ;P ale nic z tym nie robiłem od pół roku. Oczywiście różne podstrony. A ogólnie gdy chcę nie mam żadnych problemów z tym żeby 3-4 podstrony klienta wyświetlały sie w serpach jedna pod drugą albo blisko siebie ;) Google to porządkuje ale z dużym opóźnieniem i szczególnie przy mało obleganych frazach można długo długo utrzymywać efekty a mi tam odpowiada gdy użyszkodnik nie ma za dużego wyboru ;). Oczywiście jest to nie realne przy obleganych frazach ale myślę że to dlatego że SQT ręcznie je porzadkuje.
No może prawda w kontekście tego co google by chciało ;) ale praktyka jest inna. Nie podaję frazy publicznie bo nie chce zmieniać tego stanu rzeczy ;P ale mogę udowodnić mailowo.
zapomniałem podać maila :D link w podpisie ;).
Ja także wole subdomeny.
Właśnie poszukuję informacji gdzie najlepiej umieścić bloga i ten artykuł troszkę mi pomógł. Ponieważ na stronie głównej sklepu nie będę miała rozbudowanej i uaktualnianej treści to blog w formie katalogu bardziej pomoże stronie niż byłby w subdomenie :) Linkować mocno nie zamierzam, więc ewentualnych kar się nie obawiam. Dzięki za pomoc!
Niestety albo stety ja również mam dylemat gdzie i jak postawić "bloga"; bardzie w moim przypadku chyba będzie pasowało postawienie www.nazwastrony.pl/blog ( na katalogu ). Bardziej chodzi jednak mi o new content, chociaż brak możliwości linkowania jak przy subdomenie trochę jednak przeszkadza.