Masz dużo reklam na stronie? Bedzie filtr!
Kilka dni temu, Google na swoim blogu poinformowało o kolejnej zmianie w algorytmie. Tym razem Google bierze się za strony, które mają zbyt dużo reklam i wprowadzają użytkowników w błąd lub doprowadzają do szału.
Wszystko rozchodzi się o reklamy above-the-fold, czyli takie które są widoczne zaraz po wejściu na stronę. Efekt często jest taki, że użytkownik bierze treść reklamy za część strony i nabija kliknięcia.
Jak już wspominaliśmy, wielu internautów skarży się, że czasem po kliknięciu odnośnika w wyszukiwarce trudno znaleźć właściwą treść, co jest dość irytujące. To, czego szukają użytkownicy, powinno być widoczne od razu, a nie na dole strony, np. pod całą masą reklam.
Po części łamie to regulamin AdSense. Jak zapowiada Google:
Aktualizacja ta dotknie mniej niż 1% wszystkich wyszukiwań, co oznacza że może być widoczna rzadziej niż raz na 100 zapytań.
Najśmieszniejsze w tej informacji jest kilka rzeczy:
- W dniu kiedy Google podało do publicznej wiadomości usprawnienie algorytmu dla strony MFA, większość osób (w tym ja) z AdSense dostało maila z informacją, że należy wstawić maksymalną liczbę jednostek reklamowych, bo traci się xxx szans na zarobek :).
- Jak sprytnie zauważył serwis Search Engine Land, Google chce zmieniać Internet a sam serwuje ostre reklamy above-the-fold (obrazek poniżej). Nie jest to zabawne?
Zobaczcie sami:
- Mamy reklamy AdWords nad wynikami.
- Mamy je też po prawej stronie.
- Do tego jeszcze lista produktów.
Wg mnie brakuje jeszcze mapek z lokalizacjami sklepów.
Z jednej strony to dobrze, że Google bierze się za takie strony, ale z drugiej daje zły przykład Webmasterom.
Ktoś już załapał się na filtr? :)
Komentarze 17
Strona wyszukiwarki nie podpada pod nowe wytyczne bo:
1. Google.pl / Google.com /.. są wolne od reklam.
2. Stosunek linków reklamowych do niereklamowych na stronach wynikowych jest mniejszy niż 0.2
3. Strony wynikowe nie są w indeksie (-:
@Łukasz Rajzer
A Duplicate Content? W Google wszystko jest skopiowane ze stron + nielegalne pobieranie treści z witryn (kopia strony) bez zgody autora.
@shpyo
Jeśli było by cokolwiek prawdy w tym co piszesz to stronka webhosting.pl by wyleciała z indeksu w co szczerze wątpię.
Podobnie bylo z audytem seo, ktory opublikowali, a sami sie do niego nie stosowali
@Łukasz Rajzer w pewnym sensie odpowiedział na wszystkie zarzuty przeciw Google.
SERPy nie są w indeksie Google ;)
Miło jest ponarzekać na Google, ale żeby być uczciwym, trzeba powiedzieć, że jest też trochę prawdy w słowach, jakimi Google odpowiada na te zarzuty.
Aktualizacja działa na poziomie witryny, a nie pojedynczych stron. Oznacza to, że w witrynie muszą występować strony, które przekraczają określony w algorytmie stosunek reklam do treści w obszarze above-the-fold i takich stron w serwisie jest stosunkowo duży, określony w algorytmie, odsetek. Przy takich założeniach można przypuszczać, że ocena SERPów Google nie wypadłaby najgorzej.
Poza tym mały obszar rażenia aktualizacji sugeruje, że dotknięte zostaną witryny, które nie znają żadnego umiaru w umieszczaniu reklam :)
@Zen Master
1. User-agent: *
Disallow: /
...noindex...
i problem z indeksacją stron załatwiony.
Jeśli chodzi o kopie, to zawsze znasz źródło więc nie rozumiem Twojego stanowiska.
2. Webhosting.pl nie narusza zasad w myśl nowych zmian.
@Łukasz Rajzer
Z tego co ja wiem, to najpierw trzeba zapytać jak kopiuje się czyjąś stronkę ;)
I podczas tworzenia strony nie ma czegoś takiego jak wstawianie kodu dla Google.
Nie do rozwiązania? Jasne,że do rozwiązania. Jeśli ktoś chce być w Google to niech umieści kod dla Google i po sprawie ;)
Google to firma prywatna nie internet :)
Teraz sobie wyobraź,że kilka firm z polski stwierdziło,że robią sobie taka bazę ogólnodostępną.
Nikt by nie płakał,że jego treści chronione prawami autorskimi są kopiowane?
A co do Webhosting.pl to lubię ten portal ale teraz to na maxa przeginają z reklamami i wygląda to na pierwszy rzut oka jak strona zapleczowa wypełniona reklamami.
Popatrz na rozdzielczości 1024 a zobaczysz same reklamy flash (2 na górze strony) + jedna z boku, menu i slideshow. Nic więcej.
Idę o zakład ,że mniej znany portal z takim wyglądem może polecieć (gdyby taką praktykę w Google wprowadzono) i wszyscy mu wytkną właśnie takie reklamy.
Nie, tylko nie mów o AdBlock ;) Nie używam i nie będę.
Trudno powiedzieć, u mnie coś się burzy, diabeł chyba się interesuje. Było jakieś tąpnięcie, ale nie wiem czy to nie z powodu ogólnie ostrych zmian na stronie. Teraz widzę lekkie wzrosty, zobaczymy jak dalej.
U mnie generalnie dziwne rzeczy się dzieją z pozycjami. Jedna strona, która mogła by się załapać na ten filtr poleciała w dół. Jednak jest to dziwne, bo na niektóre frazy skaczą pomiędzy 60 a 1-3. Na inne bardziej konkurencyjne stoi w pierwszej 10 cały czas.
Z pozycjami innych stron gdzie nie ma reklam w ogóle też jakieś dziwne zmiany w pozycjach się porobiły.
innymi słowy G chce, by na stronach były tylko ich reklamy i do tego chyba zmierza.
W sumie dobrze że się za to zabrali, bo niektóre strony przypominały świąteczne choinki. Przecież nie o to chodzi, aby być ciągle atakowanym reklamami.
No nie oni są niemożliwi... Chciałbym aby i tym razem ktoś ich za to uwalił jak za podpowiedzi wyników...
@Przemek: filtry sa na kazde dane podstrony. Wiem, bo jedna z moich stron oberwala (slusznie).
Sami świecą przykładem... paranoja jakaś - na szczęście nie zauważyłem u siebie spadków na stronach z większą ilością reklam.
widzę że dawno nie odświeżany temat, ale chyba na tą chwilę wytyczne uległy zmianą.
Bardzo fajny wpis. Bardzo pomocny. Ale warto chyba też inwestować w giełdy reklamowe. Ciekawe oferty z tego co wiem ma http://sellspace.pl/ . Notatka bardzo fajna. Bardzo pozytywnie. Jestem chyba waszym nowym fanem :). Pozdrawiam, Karol! :)
To dobre zjawisko, reklamy zewszad tak walą po oczach że oczy wyskakują z orbit czasami. Ja stosuje adblocka i nie mam tego problemu.