10 Testy, eksperymenty 6 minut czytania

Rel=canonical - test, wnioski

Gdy pierwszy raz usłyszałem o nowym meta tagu uznawanym przez Google - canonical - muszę przyznać, że byłem bardzo sceptycznie do tego nastawiony. Co on może zmienić w procesie pozycjonowania? Kto będzie z niego korzystać? Dla niektórych może to być nic nowego i oczywistego, dla mnie to nowość i miłe zaskoczenie.

Co robi relcanonical?

Krótkie przypomnienie dla osób niezorientowanych w temacie.

Jeśli Google wie, że te strony mają taką samą treść, możemy zindeksować tylko jedną jej wersję. Nasze algorytmy wybiorą stronę, którą uważamy za najlepszą odpowiedź na zapytanie użytkownika. Jednak obecnie użytkownicy mogą wskazać wyszukiwarkom stronę kanoniczną, dodając element z atrybutem rel="canonical" w sekcji niekanonicznej wersji strony. Dodanie elementu link i atrybutu pozwala właścicielowi witryny zidentyfikować zestawy identycznych treści i zasugerować Google: „Wszystkie te strony mają identyczną treść, ta strona jest najbardziej przydatna. Proszę nadać jej priorytet w wynikach wyszukiwania”.
— za pomocą Google

Test

Po lekturze kilku testów (opiszę je w skrócie pod koniec wpisu, bo są ciekawe wg mnie i warto się z nimi zapoznać) postanowiłem, że i ja spróbuję zobaczyć jak działa i jak szybko.

Jak wiecie, posiadam kilka serwisów. Na nich czasami eksperymentuję z algorytmem Google, czasem coś nowego zauważę.

Kilka dni temu na autentykach postanowiłem wstawić informacje o treści kanonicznej. Miałem ku temu jeden powód - brak spójności w adresach konkretnych kategorii. Chodzi o to, że w wynikach wyszukiwania owe działy pojawiały w dwóch postaciach - z i bez stronicowania. Poniżej przykład:

autentyki.pl/DZIAL/10

Problem był taki, że zarówno pod adresem autentyki.pl/DZIAL/10 i autentyki.pl/DZIAL znajdowały się te same treści. Pojawiła się więc idealna okazja do użycia rel=canonical.
Zdecydowałem się w końcu na jedną wersję - bez informacji o stronicowaniu na głównej stronie kategorii z tekstami, czyli autentyki.pl/DZIAL.

Tag wstawiłem w czwartek. Ponadto, mniej więcej wszędzie pozbyłem się innych odwołań do "starych" adresów. W sobotę sprawdziłem czy coś drgnęło. Drgnęło. Wszystkie strony kategorii postaci autentyki.pl/DZIAL/10 zniknęły z SERPów. Może to sobie sprawdzić sami w Google.

Wpływ na pozycje

Ta kwestia najbardziej mnie interesowała. Szczerze mówiąc (pisząc :P) spodziewałem się, że pozycje lekko spadną i będę musiał je trochę podlinkować. W końcu zmieniają się adresy do których nie zawsze były linki. Co się stało? Stare adresy zostały zmienione nowymi, z oryginalną treścią. Zadziałało to prawie tak samo jak w przypadku przekierowania 301. Moc została przekazana w 100%. Dla mnie super!

Pozostaje jeszcze kwestia używania tego tagu między domenami. Czytając testy na seoMoz wygląda to bardzo ciekawie.

Testy innych, z którymi warto się zapoznać
Polecam z zapoznaniem się z dwomi postami na seomoz.

  • Whiteboard Friday Randa, który pokazuje drzemiącą moc rel="canonical" między domenami. Na test wziął swojego bloga. Jak się okazuje stosowanie informacji o treściach kanonicznych działa bardzo dobrze między domenami!
  • Sztuczki z rel="canonical" wg Dr. Pete'a.

Pozwolę sobie podsumować zabawy z Canonical Dr. Pete'a.

  • Zostało potwierdzone raz jeszcze, że określanie oryginalnych treści między domenami działa.
  • Umieszczenie tego tagu w innym miejscu niż head, nie działa. Więc nie ma możliwości "manipulowania" i ubijania konkurencji.
  • Używanie tagu dla stron które nie istnieją, nie wpływa negatywnie na stronę.
  • "Linkowanie" treści kanonicznych między sobą daje bardzo fajne efekty - w jednym przypadku wygrywa mocniejsza strona, w drugim - słabsza :).

Myślę, że właściciele sklepów internetowych powinni bardzo poważnie się zastanowić nad użyciem informacji o unikalnej treści.




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:. Prowadzę teraz bloga technologicznego oraz bloga o Apple

Zobacz podobne wpisy

Komentarze 10

author Kapsel 04.09.2011 11:43:14

"Umieszczenie tego tagu w innym miejscu niż body nie działa. Więc nie ma możliwości "manipulowania" i ubijania konkurencji."
To pomyłka, i chodzi o head, prawda? :>

author Krzysztof Trynkiewicz z SukcesStrony.pl www 04.09.2011 11:50:20

Hej. Wydaje mi sie, ze w Twoim przypadku lepiej by bylo uzyc zwyklego przekierowania 301, bo chyba chcesz przekierowac nie tylko wyszukiwarke, ale tez ruch na strone bez "/10", nie?
Co do sklepow internetowych, Matt Cutts podal fajny przyklad: jesli mamy sortowanie tych samych produktow wedlug roznych kryteriow na osobnych stronach, to wtedy warto sprowadzic je do jednej przy pomocy rel="canonical". Chociaz mam watpliwosci, czy zmniejszanie stron w indeksie to dobry pomysl. Zwlaszcza, ze Google raczej nie potrafi odroznic, czy dana podstrona jest wynikiem innego sortowania tych samych produktow (o ile mamy kilka podstron wynikow, co prawie zawsze wystepuje), czy jest to podstrona z produktami zupelnie innego zestawienia. Np.:
bla.com/ubranka/
bla.com/ubranka-sortowane-wg-ceny
bla.com/ubranka-dla-dzieci-w-wieku-3-5-lat
Podejrzewam, ze Google nie potraktuje srodkowej strony jako duplicate content, tylko jako inne zestawienie (tak, jak strone trzecia).
Czy wiec nie bedzie to strzelanie sobie samoboja?

author shpyo www 05.09.2011 06:15:35

@Kapsel - tak, pomyłka, dzięki za informację. Poprawiłem.

author Bart www 06.09.2011 01:10:10

Ten meta-tag ma dwie strony medalu. Został stworzony, by wyniki wyszukiwań były lepsze, oto dba Google. Ale z drugiej stron taki tag zmniejszy site danej strony i to na pewno niektórym nie przypadnie do gustu. Z kolei gdyby patrzeć z boku to w zasadzie dobrze, że w szukajce byłoby tylko "DZIAL/", zamiast "DZIAL/10", który byłby, którąś tam częścią strony. Jednym się to spodoba, innym nie.

author Marek www 07.09.2011 12:43:59

Jeśli chodzi o sortowanie produktów oraz wyświetlanie ich w kilku kategoriach, to zastosowanie kanonika daje rewelacyjne efekty - jeszcze rok temu zmiany zachodziły stosunkowo wolno, ale obecnie - miodzio. Przy optymalizacji dużych sklepów odpada dużo pracy i główkowania:)))
Sprowokowałeś mnie do potestowania kanonika na różnych domenach ;)

author Michał www 07.09.2011 13:05:51

15 darmowych kodów do katalogu www.bazaria.pl
Katalog ma PR3 - przyjmuję tylko unikalne wpisy.

bazaria1
bazaria2
bazaria3
bazaria4
bazaria5
bazaria6
bazaria7
bazaria8
bazaria9
bazaria10
bazaria11
bazaria12
bazaria13
bazaria14
bazaria15

author Marcin 22.09.2011 07:46:04

To ja mam drobne pytanie (bo na anglojęzycznym necie, w tym co do tej pory czytałem nt. rel=canonical odpowiedzi nie znalazłem). Czy jak zrobię canonicala na nową stronę na własnej domenie (ze strony na platformie blogowej, PR3), tzn przerzucę odpowiednio wszystkie treści, a na starej stronie wszystko canonicalem do nowej podlinkuję, to czy mogę liczyć pod updacie wyników PR, że PR nowej strony (tej do której się odwołują canonicale) będzie równy 3 ?

Ta sytuacja dotyczy jednego z moich starych blogów, a wartość PR byłaby mi potrzebna tylko i wyłącznie na potrzeby sprzedaży linków na Prolink.pl.

author shpyo www 22.09.2011 07:57:02

@Marcin - canonical to nie jest 301. To wskazówka dla Google, wskazująca na oryginalną treść. Jeżeli chcesz przenieść moc i PR, to musisz zrobić 301.

author Jasiek www 16.11.2011 08:07:06

A o co chodzi z tym stronicowaniem? Jakoś nie zrozumiałem?

author gry mmo 28.02.2012 14:24:52

Ostatnio testowałem taką wstawkę i nieźle zamieszało to w wynikach google. Nie dość ze zniknęły strony z indeksu to każda wstawka na facebooka miała przedrostek Google+. Dziwne sprawa.

Dodaj komentarz