Optymalizacja tytułu strony
Tytuł strony – <title>
– to najważniejsza część całej witryny – z punktu widzenia SEO. To on, jako pierwsza informacja jest odczytywany przez roboty wyszukiwarek i definiuje tematykę oraz profil strony. A dwa, to on, w większości wypadków pojawia się w wynikach (tych organicznych) wyszukiwania.
Tytuł strony można podzielić na dwie części:
Tytuł strony można podzielić na dwie części:
- Tytuł strony głównej,
- oraz tytuły podstron.
Tytuł strony głównej
Powinien zawierać tytuł strony (adres strony, nazwę własną serwisu lub nazwę firmy) potem kilka słów kluczowych (do 3 lub 4) opisujących profil działalności lub tematykę (w przypadku serwisów). W przypadku stron firmowych, można podać miasto/-a w którym działamy.
Na przykład:
Nazwa firmy/sklepu – główne słowo_kluczowe1, główne słowo_kluczowe2 – miasto
Więcej informacji na stronie głównej nie jest nam potrzebnych. Strona główna pełni rolę wizytówki i ma zachęcić odwiedzającego (potencjalnego klienta) to zapoznania się z ofertą (podstrona). Jeżeli zrobimy tzw. „syf” na stronie – tj. zbyt dużo informacji, to wizyta zakończy się zapoznaniem z ofertą konkurencji. Podobnie jest z tytułem. Konkrety, konkrety, konkrety.
Tytuły podstron
Tytuły podstron w większości wypadków są źle konstruowane. W większości przypadków gdy pojawia się tytuł podstrony, to jest dopisywana do niego cała zawartość tytułu strony głównej. Po co? Można spotkać jeszcze dinozaury, gdzie tytuł podstron jest wszędzie taki sam jak na stronie głównej.
Tytuły podstron powinny zawierać nazwę działu. Bez względu czy jest to prosta strona czy wielki serwis internetowy. Często bywa tak, że strony, w nazwach swoich działów zawierają słowa kluczowe – szczególnie sklepy.
Tytuł podstron powinien wyglądać następująco:
nazwa_działu_lub_kategorii – Nazwa firmy/sklepu
poddzial_lub_produkt – nazwa_działu_lub_kategorii – Nazwa firmy/sklepu
Gdzie pogrubiona nazwa, to strona na której się aktualnie znajdujemy. Dlaczego taka a nie inna kolejność? Powód jest prosty. Maksymalna długość tytułu naszej strony to 60 (sześćdziesiąt) znaków (ze spacjami) w wynikach wyszukiwania. Dłuższe opisy będą ucinane w wynikach Google. Dlatego jeśli byśmy dali taki tytuł (dla sklepu ze sprzętem elektronicznym):
Elektroniczny Sklep – Telewizory – Panoramiczne – 46 cali - Marka
to w przypadku, gdy ktoś by szukał telewizorów panoramicznych 46 cali danej marki, to nie wszystko mogłoby się pokazać na stronie z wynikami wyszukiwania Google. Przez co „wiarygodność” serwisu spada. A przecież tylko nie została pogrubiona jedna fraza (hasło).
Zapewne każdy pozycjoner ma swoją wizję na temat tytułów strony głównej i podstron. To co opisałem wyżej stosuję na swoich serwisach jak i stronach klientów.
Komentarze 20
Sorry winetou, ale długość tytułów to 70 znaków. Z resztą mniej lub bardziej mogę sie zgodzić, chociaż powtarzanie keywordów przy działach jest IMO zbędne.
brakuje mi wspominki o metodzie mocnej trójki, która jest chyba optymalnym rozwiązaniem. Więcej w kursie seo o metodzie mocnej trójki http://poradnik-seo.pl/optymalizacja/tytul-strony,slowa-kluczowe.html
dość ciekawe. ale to przecież jest oczywistośćnad oczywistościami, które są wszędzie powtarzane i powielane w wielu książkach oraz na forach.
zajrzyj na www.giermasinski.pl
@dżejson - Chodzi mi o długość, która pokazuje się w SERPach
@jsmp - tak, o taką "mocną trójkę" mi chodzi w tym wpisie. W tytule dajemy najważniejsze hasła opisujące naszą stronę
@lancer - oczywiste oczywistości o których często się zapomina ;)
lancer, zerknij na forum Google a zobaczysz, że dla niektórych to nadal czarna magia :) Takie podstawy podstaw dobrze jest czasem opisywać na blogach.
w serpach pokazuje się do 70 znaków właśnie, sprawdź choćby pod "pozycjonowanie" (na drugiej stronie jest witryna z równo 70 znakami wyświetlonymi).
Z tymi tytułami wyświetlanymi to różnie bywa bo nie zawsze ta sama ilość znaków jest wyświetlana w wynikach :-)
Ah, no i na pierwszym miejscu jednak bym nie wrzucał nazwy firmy co ważniejsze słowo kluczowe :-)
@Tomasz Sobiesiak - To zależy jaka firma. U mnie na przykład chcę zbudować markę i pomimo keywordów 60% wizyt z szukarek jest na hasło snowshow. Dobra strona + promocja marki to IMO więcej niż wizyty z G.
Przepraszam, ale nie zgadzam się absolutnie z wstawianiem np. nazwy domeny czy sklepu na pierwszym miejscu na stronie głównej. Wg mnie to poważny błąd, zatem ten artykuł jest wprowadzaniem w błąd.
Poważny bład? Bo?
To proste. Kolejność słów kluczowych w meta tagu ma kolosalne znaczenie, zatem wstawianie na początek tytuły strony głównej nazwy typu "Blog.shpyo.net" jest błędem jakich mało. Bo niby czemu ma służyć? Ta nazwa jest tak niepowtarzalna, iż nie potrzebuje pomocy, aby wyjść w SERP wysoko.
Na to mogą sobie pozwolić najbardziej znane marki typu Allegro, Adidas czy Audi, bo im nie chodzi o SERP tylko promocję marki. Rzekłem...
Ee, dlaczego patrzysz na reklamę, jako tylko przez Internet? Przecież są firmy, które reklamują się w gazetach, na ulotkach. Są przecież sklepy, restauracje itp. Nie zawsze na tego typu "nośnikach" jest adres strony. Dlatego ktoś może szukać strony po nazwie firmy, produktu itp.
Nazwę / adres firmy można wstawiać w tytuł, ale nie trzeba ;) Ja na podstronach raczej nie daje, natomiast na stronie głównej owszem bo staram się by użytkownik kojarzył nazwę firmy.
shpyo - ostatni raz wypowiadam się pod tym artykułem, bo moim celem nie jest przekonać Ciebie. Mój cel to po prostu zakwestionowanie Twojej opinii.
Jeśli firmy o których napisałeś nie posiadają na ulotkach czy w reklamach w prasie nazwy strony to powinny zwolnić swojego speca od PRu, ale to inna para kaloszy.
I na koniec odniosę się do Twojego pomysłu szukania firmy po jej nazwie. Pierwszy z brzegu przykład jaki przyszedł mi do głowy to branża kosmetyczna: www.kosmetyczka24.com oraz www.portal-uroda.pl. Teraz polecam wpisać w Google nazwy: "kosmetyczka24" i "portal uroda". Zwróć uwagę na domeny na 1 miejscu oraz ich title. Rzekłem raz jeszcze...
shpyo, choć artykuł jest oczywistą oczywistością, to dorzucę swoje grosze.
Nazwa marki w Title jak najbardziej kształtuje świadomość klientów. Jest jednak jeszcze pewne ale ...
Otóż nie będziemy pozycjonować się pod nazwą firmy, tylko pod konkretny produkt/usługi.
W artykule przedstawiłeś to tak :
Nazwa firmy/sklepu â główne słowo_kluczowe1, główne słowo_kluczowe2 â miasto
Ja bym zamienił tu kolejności, aby najważniejsze słowa kluczowe znajdowały się na początku, czyli :
główne słowo_kluczowe1, główne słowo_kluczowe2 - miasto - Nazwa firmy/sklepu
I jeszcze taki mały dodatek. Zamiast "-", proponował bym inny znaczek, który by w jakimś stopniu wizualnie urozmaicił tytuł, np. "Âť" . Wizualnie coś takiego już odróżnia Nasz title od pozostałych, znajdujących się na tej samej stronie wyników wyszukiwania.
Są wyjątki: czasami warto promować markę - np. allegro ma nazwę marki na pierwszym miejscu. Pytanie tylko, kiedy warto przestawić tą kolejność w tytule, żeby jak najwięcej zyskać :)
@Hose może rozszerzę trochę myśl :-) Oczywiście, że należy podejść bardzo indywidualnie do każdej firmy, a nie lecieć schematem. Najczęściej przy sklepach internetowych oraz trochę zasobniejszych w podstrony/treść witryn dla strony głównej układam:
- GŁĂWNE SŁOWO + FIRMA + KOLEJNE 1-3 SŁOWA
dla części podstron lub kluczowych kategorii w sklepie j/w lub:
- FIRMA + SŁOWO KLUCZOWE
oczywiście wszystko zgodne z zawartością podstron/kategorii.
Ostatecznie i tak trzeba trochę pokombinować, które podstrony ruszać w zależności od sposobu pozycjonowania, trudności słów kluczowych i rozbudowania samej strony.
Piszesz tak jak Lexy o title, a description i keywords też to dotyczy. Może nie w tak dużej mierze jednak one też na podstronach powinny być zmieniane.
Jak dla mnie jeśli chodzi o title warto na samym początku umieścić nazwę strony, bo nie osłabi to w dużym stopniu znaczenia title a przyczyni się do wpisywania z palca adresu naszej strony (szczególnie gdy jest krótka).
Odgrzewam temat, ale mam dwa ciekawe rozwinięcia tematu, które pokazują w praktyce, jak optymalizacja title przełożyła się na wzrosty:
Optymalizacja title na blogu (case Łukasza Trześniewskiego): https://lukaszt.pl/piekny-wzrost-dzieki-optymalizacji-meta-title-case-study/
Serwis contentowy i również optymalizacja title (case Takaoto): https://takaoto.pro/pozycjonowanie-porady-case-study/#link6