14 Prawdy i mity 3 minuty czytania

Keywords odchodzi do lamusa!

Kilka dni temu, Google poinformowało, co dla niektórych nie jest nowością, że nie bierze pod uwagę słów kluczowych znajdujących się w meta tagach przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Powód był prosty.

Coraz więcej osób wpisywało do tego meta tagu za dużo lub nie pasujące słowa kluczowe (np. porno, viagra czy nazwy konkurencyjnych firm). Dla nas – pozycjonerów – nie jest to jakaś wielka nowina, gdyż od dłuższego czasu podejrzewaliśmy o to Google.

Najlepsze jest teraz. Wiele osób myśli, że na tym koniec. Dla mnie ta sytuacja ma drugie dno. Mianowicie – czym dzisiaj, w tak zwanej erze „łeb 2.0” są słowa kluczowe? Tagi. Od dłuższego czasu stawiam strony tematyczne (spam, zaplecze – zwał jak zwał ;), które pingują blogosferę i sitemapę XML gdy pojawił się nowy artykuł. Czas indeksowanie świeżej domeny trwa około 10 dni. Na każdej stronie zauważyłem jedną, ciekawą rzecz. Tagi, które są przypisywane do artykułu, szybciej się indeksują niż same artykuły. W kodzie HTML znajdują się one znacznie niżej niż lista artykułów.

Wg mnie, dzisiaj tagi mogą zastąpić słowa kluczowe z meta tagów. Gdyby zastanowić się dłużej, to można je spotkać w różnej postaci. W serwisach społecznościowych opisują zdarzenia, pliki multimedialne czy nawet osoby. Z serwisach komercyjnych np. sklepach – opisują produkty. Na stronach firmowych często pełnią rolę słowniczka z trudnymi pojęciami. Jak wielką moc będą one miały, zależy już tylko i wyłącznie od nas samych.




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:. Prowadzę teraz bloga technologicznego oraz bloga o Apple

Komentarze 14

author gniotek www 24.09.2009 16:34:34

tagi to dzisiejsze słowa kluczowe - ciekawa hipoteza ;)
Widać w tym jakiś sens, ale to że googlas nie bierze pod uwagę keywordsów nie znaczy, że nie warto ich wpisywać. Bo jak dla mnie osobiście to warto ;)

author Jurgi www 24.09.2009 20:32:01

Moim skromnym zdaniem Google zdradza rzeczy mocno przeterminowane. Zapewne sami są już ze 2-3 zmiany do przodu, o których usłyszymy za rok czy dwa, jeśli w ogóle.
Nie bardzo jest sens kierować się takimi rewelacjami, jedyna nadzieja być na bieżąco, to postawić się w ich położeniu i dedukować, co jeszcze mogą wymyślić.

author Cezary Lech www 24.09.2009 20:51:58

Meta tag descritpion też nie ma wpływu na wyniki wyszukiwań:

„meta descriptions can improve clickthrough, they won’t affect your ranking within search results.”

http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2007/09/improve-snippets-with-meta-description.html

author shpyo www 25.09.2009 08:36:45

@Czarek, tak wiem, że opis nie ma wpływu na pozycję ;). Wiele osób tak myśli ;). Dzięki za linka.

author Irek www 27.09.2009 12:40:01

Fajny new's i że ja go przeczytałem po optymalizacji słów kluczowych na mojej stronie... :/
Swoją drogą czytałem gdzieś że inne wyszukiwarki biorą pod uwagę keywords więc może na nich mi się to przyda...

author Lexy www 27.09.2009 20:02:30

Po 1. keywordsów od dawna albo się nie używało albo używało z przyzwyczajenia czy ze względu na inne wyszukiwarki. Nie jest nowością, że Google od dawna nie brało ich pod uwagę przy ustalaniu pozycji. Bing np. zaleca stosowanie słów kluczowych w metach i jeszcze zaznacza, że nie powinny się one pokrywać ze słowami zawartymi w title i description.

Po 2. nie porównywałabym tagów ze słowami kluczowymi tym bardziej, że nie zawsze jest sens ich indeksowania albo w ogóle stosowania. Może przykład wyda się śmieszny, ale na pudelku wstawienie i indeksowanie tagów w formie imion i nazwisk osób jak najbardziej ma sens, w przeciwieństwie do zwykłych precli, w których często wstawia się w tagach wszystkie możliwe słowa i ich odmiany. Ich indeksowanie najczęściej skutkuje tym, że podstrony z tagami mają po jednym wpisie i jeśli wiele tagów wyświetla ten sam wpis, powstaje duplicate content w obrębie tej samej domeny.

"Meta tag descritpion też nie ma wpływu na wyniki wyszukiwań"
Ale ma na klikalność ;-) Nie zawsze SEO jest najważniejsze.

author Kuba www 28.09.2009 08:46:55

Lexy dałeś wyczerpujący wykład na temat Keywords i Description, dzięki ;)
w sumie to mało kto nawet wie że bing zaleca stosowanie słów kluczowych w metatagach, co do tego że description ma wpływ na klikalność to wszyscy wiemy ;) co do tagów to sporo masz racji Lexy!

author shpyo www 28.09.2009 10:19:29

@Lexy - tak, opis strony ma zachęcić do klikania ;). Wszystko jest dla ludzi. Wiadomo, że jak się przesadzi z otagowywaniem informacji, to może się to źle skończyć.

author Michał www 03.10.2009 23:05:11

"Meta tag descritpion też nie ma wpływu na wyniki wyszukiwań: "

Która strona wykonana całkowicie we flashu, będzie wyżej w serpach:
pozbawiona meta tagu description
posiadajaca meta tag description?
:))

author stormfly www 08.10.2009 11:08:35

Może ktoś podać jakieś ciekawe linki poświęcone wyszukiwarce Bing? ;)

author Admael www 12.10.2009 18:37:36

No ludzie trochę też zaczęli bezmyślnie tworzyć tagi, we wszelkich odmianach i formach, które mają potem po jednym wpisie. Co innego jak tagi ułatwiają nawigację, bo sensownie dodawane na pewno ułatwiają. W sumie można też sypać wszystko w tagach jak leci, ale użytkownikowi i robotom pokazywać tylko te najpopularniejsze, ale takie rozwiązanie też ma swoje minusy.

author Agnieszka Kotulanka www 20.11.2009 13:10:03

Coś w tym jest. Tagi jednak zawsze kojarzyły mi się właśnie ze słowami kluczowymi i chociaż teraz rozumiem różnice między nimi to mimo wszystko wciąż dostrzegam pewne podobieństwa. Ciekawa natomiast jestem jak szybko Google znowu postanowi zmienić zasady indeksowania stron i jak bardzo wywróci to wyniki wyszukiwania :)

author Mirek Połyniak - OPEN4net www 01.01.2010 10:07:19

to oczywiste, że Google rozwija swój algorytm w ten sposób, by był on jak najmniej podatny na proste manipulacje np. 'trefne' keywords
z drugiej strony nic nie szkodzi mieć wszystko dobrze zrobione, a wpisywanie haseł typu 'viagra' niczego dobrego nie przyniesie - liczy się kontent i linki zewnętrzne
zgadzam się co do Twej ciekawej obserwacji nt. tagów - patrząc na swój blog zauważyłem, że warto tagować wpisy

author art 07.05.2011 11:19:21

pozwole sobie obalić mit, że keyword w meta tag description nic nie znaczy. Otóz miałam jakiś czas temu do czynienia ze stroną postawioną na joomla, gdzie przy starszych jej wersjach niemożliwe jest zoptymalizowanie title, chociaż można taką możliwość stworzyć ale wymaga to troche czasu i pracy. Jedynym rozwiązaniem było wykorzystanie meta description do czasu gdy nie zostanie przygotowana treść na stronie zawierająca pozycjonowane słowa kluczowe, która właściwie do dzisiaj nie ma podparcia w części merytorycznej serwisu. Nie było też żadnych wariantów w treści dla tego wyrażenia. Dodanych zostało zaledwie kilka linków by strona znalazła się w top 10 na to wyrażenie. Warto tu także znaczyć, że stopień konkurencyjności słowa kluczowego wg. google keyword tool oceniany jest wysoko. Zatem moje zdanie jest takie, że keywords'y zawarte w meta tagu description mają znaczenie.

Dodaj komentarz