22 Porady SEO 5 minut czytania

Bounce rate klucz do sukcesu?

Kontynuuję serię wpisów dotyczących optymalizacji sklepów internetowych. Dzisiaj czwarta część w której skupię się na bounce rate – czyli współczynniku odrzuceń. Współczynniku, który w przypadku sklepu ma olbrzymie znaczenie. Dzięki niemu można się dowiedzieć na przykład czy interfejs sklepu jest przyjazny dla użytkownika.

Bouce rate – współczynnik odrzuceń to (w skrócie) nic innego jak liczba użytkowników, która opuściła naszą stroną zaraz po wejściu na nią (tzw. landing page). Jest to coś w rodzaju zasady „3 (trzech) sekund” - jeżeli użytkownik nie znajdzie w naszym sklepie tego czego szukał w przeciągu wspomnianych trzech sekund – opuści ją i szukać będzie tego na przykład u konkurencji. Innym sposobem określania tego wskaźnika, prócz wspomnianego, są to użytkownicy, którzy odwiedzili tylko i wyłącznie jedną stronę. Wszystko sprowadza się do jednego a jakże trafnego stwierdzenia – „o ku***, nic tu nie ma” ;).

Jak użytkownik opuszcza naszą stronę?

  • zamknięcie okna/zakładki przeglądarki,
  • wprowadzenie nowego adresu w przeglądarce,
  • przejście do poprzedniej strony (historia przeglądania) – przycisk wstecz,
  • kliknięcie w link wychodzący na naszej stronie,

Możesz zdobywać tysiące a nawet miliony linków i mieć bardzo wysoki wskaźnik odrzuceń (im niższy tym lepiej).

Dlaczego użytkownik ucieka od Ciebie?

Wszystko zależy od tego:

  • jak wygląda Twój sklep/strona,
  • czy nawigacja jest przejrzysta/intuicyjna,
  • content jest słabej jakości lub nie odzwierciedla tego, czego szukał użytkownik,
  • w jakich miejscach się reklamujemy (nie tematycznie),
  • a nawet taki błahy szczegół jakim są obrazki przy produktach – mimo szczegółowego opisu.

W większej mierze chodzi o usability – dostępność, przyjazność strony dla odwiedzającego.

Co daje analiza bounce rate?

Można to podzielić na dwa warianty:

  1. sklepy internetowe – zwiększy się sprzedaż, optymalne wydawanie pieniędzy na reklamy (np. adwords), poprawa serwisu;
  2. zwykłe strony, blogi – niski współczynnik przy częstych aktualizacjach spowoduje zwiększenie się stałych czytelników.

Wspólnym czynnikiem będzie zdobywanie naturalnych linków na tematycznych forach lub innych stronach.

Jaki jest optymalny współczynnik odrzuceń?

Ciężko jednoznacznie powiedzieć, bo wejścia mogą być z przypadkowych miejsc czy fraz, które zaniżą jego wartość – to raz. Z drugiej strony są wejścia z wyszukiwarek zawierające adres naszej strony lub nazwę własną, co z kolei zawyży. Jeśli miałbym zdecydować się na jakiś przedział to najlepiej gdyby strona miała ten współczynnik na poziomie nie większym niż 20-25%. Każdy wyższy wynik to już powód do zmartwień i zastanowieniem się co może być nie tak z naszym sklepem internetowym, serwisem czy blogiem.



Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:. Prowadzę teraz bloga technologicznego oraz bloga o Apple

Zobacz podobne wpisy

Komentarze 22

author Boltuc www 04.01.2009 15:17:05

Czy wraz ze wzrostem subskrybentów kanału RSS bloga (wykorzystanie czytników RSS) wzrasta współczynnik odrzuceń?

author Drwal www 04.01.2009 16:30:55

Nie zgodzę się.
Jeśli ktoś szuka informacji tylko o tym kiedy urodził się Małysz to po co mu odwiedzać więcej podstron? Trafia z długiego ogona, czyta informację która jest mu potrzebna i wychodzi. 100% odrzuceń.

W przypadku sklepu.
Nie każdy trafia do sklepu z zamiarem kupna. Może to być tylko sprawdzenie ceny lub informacje co to za produkt. 100% odrzuceń.

W obu przypadkach użytkownicy dowiedzieli się czego chcą i odrzuceń mamy 100%.

Powodu do zmartwień nie ma.

author Robert Drózd www 04.01.2009 17:55:56

Zgadzam się, że to chyba najważniejszy miernik jaki przynoszą nam nowoczesne statystyki.

@Boltuc: współczynnik odrzuceń można porównywać według segmentów wejść i m.in. dlatego jest to tak potężne narzędzie.

@Drwal: trzeba wykorzystywać ten współczynnik tylko tam, gdzie ma to sens - właśnie z powodu o którym mówisz. Czyli 90% bounce rate na zapytanie "urodziny małysza" nie budzi niepokoju, ale powinno budzić na zapytanie "koszulka z małyszem".

author Piotr Marzec www 14.01.2009 15:48:11

Bouce rate to podstawa, jeśli ktoś szuka lasek w bieliźnie erotycznej, wpisze "bielizna erotyczna" i trafi do sklepu to może i nie dorzuci strony bo lubi to oglądać ale raczej nie kupi.
bielizna sklep - już zmienia sens działania

http://nielegalna.pl

author jib www 22.01.2009 00:47:31

mój serwis ma wyższy współczynnik odrzuceń powyżej tego wspominanego, myślę że główną przyczyną jest spora oprawa graficzna i elementy zamieszczane na stronie, właśnie zdałem sobie sprawę z tego, że że co najmniej 50% wejść z odrzuceniami jest spowodowane właśnie przez to, więc przede wszystkim optymalna grafika i działy, wszystko w jednym miejscu może zrażać. Lubimy mieć wybory i szybko ich dokonywać przede wszystkim, to jest moje wyjaśnienie zapytania na większość procentów w Bounce Rate, ale to kwestia serwisu jak w każdym przypadku.

author teddi www 24.03.2009 07:14:06

Po przebudowie strony, wywaleniu flasha i zdjęć i zaprojektowaniu czytelniejszego menu, współczynnik polepszył się u mnie o jedną trzecią.

author Kasia www 28.03.2009 21:11:23

Mam dobrze zbudowany sklep (chodzi o przyjazność dla Google), towary są w czytelnych kategoriach, zdjęcia dobre, opisy pełne... Nie rozumiem więc wskaźnika odrzuceń prawie 50%. Mam coraz więcej zamówień, dziennie wchodzi mi około 50-100 osób. Jak więc obniżyć wskaźnik wyjść? Albo - jak sprawdzić, który dział (strona) powoduje te odrzucenia? Mam też drugi sklep, który jest mniej przyjazny, dla google mało czytelny, brakuje powiększeń zdjęć... A jednak w tym drugim zamówienia stanowią mój główny dochód, choć tylko w nazwie zawierają erotykę - www.kostiumyerotyczne.sklepna5.pl

author bizzit www 06.04.2009 15:38:45

Pytanie ktore zadaje na rekrutacji, co to jest bounce rate i jaka jego wartosc wskazuje na pozytywny wynik.

błędna odpodziedź to: ... 0%

jest duzo przypadkow gdzie bounce rate na poziomie prawie 100% bedzie swiadczyl o bardzo dobrym wyniku!!

...proste, kilka wnioskow jest juz u gory

author Jacek www 29.04.2009 12:24:01

Czy przejście na kolejną podstronę/dział z linku umieszczonego na głównej stronie również jest traktowane jako odrzucenie?

author shpyo www 29.04.2009 17:07:38

@Jacek: Nie.

author julka www 26.05.2009 15:02:09

Witam, mam pytanie. Czy problemy z serwerem i długi czas ładowania strony mogły podnieść BR? Czy wejście zostało przez system zarejestrowane nawet, jeśli strona nie otworzyła się do końca? I czy jeśli użytkownik wychodzi nie mogąc się doczekać załadowania, to wtedy BR będzie rósł?

author Syl www 23.08.2009 12:00:18

@julka, w takim przypadku raczej nie chodzi o to czy wskaźnik będzie rósł i czy użytkownik, który się nie doczekał na otwarcie strony został odnotowany, tylko o to że tracisz tego użytkownika przez słaby serwer im wcześniej zmienisz hosting tym lepiej.

author Greg www 19.02.2010 08:31:32

Jeżeli chodzi o czas jacy użytkownicy spędzają na stronie to polecam analizy z Google Analytics.

author Arkadiusz Ogórek www 30.03.2010 20:53:48

Słuchaj Julka, to nie chodzi o serwer raczej, chyba że masz stronę która ma dzienne UV powyżej kilku tysięcy, trzeba zoptymalizować kod i grafikę na stronie by ładowało się szybciej. Przypominam po raz kolejny jeśli ktoś trafia na stronę która go nie interesuje to nie pomoże przejrzystość i szybkość otwierania, współczynnik odrzuceń będzie duży. Optymalizacja słów kluczowych to podstawa. Jeśli masz sklep z ubrankami dla dzieci i na frazę "ubranka dziecięce" uzyskujesz 50% odrzuceń to masz problem :P ale jeśli masz 70% odrzuceń na frazę "śmieszny filmik dziecko" to nie ma żadnego problemu. Dlatego ważne jest badanie wskaźnika na poszczególne grupy fraz, odrzucając te które nie są związane z serwisem.

author Grzegorz www 10.04.2010 21:24:47

Arkadiusz nie masz racji, bo jeśli strona będzie się ładowała długo współczynnik odrzuceń na 100 % wzrośnie. Posypało mi się kiedyś oprogramowanie sklepu strona ładowała się ponad 20 sekund i współczynnik spadł, bo kto będzie czekał na załadowanie strony. Optymalizacja strony i szybki serwer to podstawa !!!! Twój sklep się ładuje ponad sekundę, brawo.
Optymalizacja słów kluczowych nie koniecznie, gdyż jak zostało wspomniane jeśli twoja strona ma Top One na słowo "moda" ale jest na niej wszystko o modzie męskiej to i współczynnik odrzuceń będzie z 70 % Przecież kobiety częściej szykają takiego słowa :) ALE MASZ TOP 1 i 30 % mężczyzn zainteresuje się tą stroną
Współczynnik odrzuceń jest ważny, ale trzeba go bardziej analizować.
Mój waha się od 30-40 %

author Zareklamowany www 22.06.2010 21:04:36

Mój jest na poziomie 80% ale wtedy można zanalizować czas pobytu na stronie (oszacować ile czasu jest potrzebne na przeczytanie artykułu) i w ten sposób dowiemy się czy jest powód do zmartwień.

author Bartek www 20.10.2010 11:03:15

Należy się martwić przede wszystkim wtedy, kiedy BR z miesiąca na miesiąc rośnie. Jeżeli wynosi 70%, ale maleje, to już jest dobrze :)

author Bartek www 20.10.2010 11:03:15

Należy się martwić przede wszystkim wtedy, kiedy BR z miesiąca na miesiąc rośnie. Jeżeli wynosi 70%, ale maleje, to już jest dobrze :)

author Grzegorz www 16.04.2011 18:45:39

Jeden z moich sklepów ma współczynnik odrzuceń na poziomie 1,29 zaś już strona firmowa 25%, drugi sklep 45,13% Sklep z tak dobrym współczynnikiem nie jest pozycjonowany kwestia tylko opisów, branża niszowa i wchodzą na niego tylko klienci zainteresowani konkretnym towarem. Strona firmowa o tej samej tematyce była pozycjonowana przez co ma dobre pozycje na słowa które mają wiecej znaczeń np. "formy" Podobnie z tym sklepem co ma 45% odrzuceń sklep pozycjonowany i np. słowo "figury" może mieć wiele znaczeń stąd współczynnik odrzuceń duży. Nie ma co sie przejmować współczynnikiem odrzuceń jeśli przez pozycjonowanie liczba odwiedzin znacznie rośnie.

author afterburner www 31.10.2011 19:08:46

Prowadzę serwis od niedawna.
Współczynnik odrzuceń wynosi 0.
Czy to oznacza, że wszyscy się wynoszą czy że nikt się nie wynosi ?
Adres serwisu to http://www.afterburner.pl
Proszę o poradę.

author Opinie 08.11.2011 23:09:34

Nie wszędzie to zdaje egzamin. Moja strona tj http://www.wystawopinie.pl ma wysoki współczynnik odrzuceń. Jednak tłumaczę to tak, że ktoś wchodzi aby zobaczyć np. jak dojechać jakiegoś lokalu albo jaki mają numer telefonu lub np. do której mają otwartę. Skoro Google go przekieruje od razu na właściwą stroną z informacją to po co ma ją opuszczać. Mógłbym dać jakiś atrakcyjny link np. do galerii aby zachęcić d pozostania - jednak byłoby to robione na siłe. Taka specyfika serwisu.

author Jagoda 20.05.2014 22:29:52

Mam najzwyklejszą stronkę prywatną, Bounce rate nagle zaczęło niepokojąco rosnąć. Zbiegło się to z bardziej intensywnym napływem spamu w komentarzach, więc od tego zaczęliśmy. Został a zainstalowana wtyczka Captcha i okazało się, że podziałało nie tylko na spamerów, ale współczynnik bogunce rate również spadł o kilka procent. Dodatkowo zmiana to: teraz linki zewnętrzne otwierają się w osobnych oknach. Co jeszcze można zrobić, aby obniżyć ratę?

Dodaj komentarz