Wielu z Was być może korzysta z usług agencji seo lub freelancera. Być może Ty tak masz, że otrzymujesz raport, ale nie wiele z tego rozumiesz. A może jest tak, że nie widzisz efektów, ale agencja twierdzi, że efekty są:) Kto w takiej sytuacji ma rację? A gdyby było tak, że dostajesz raport, który jest dla Ciebie w pełni zrozumiały? Doskonale wiesz na które elementy zwrócić uwagę, szybko widzisz ewentualne błędy i doskonale zdajesz sobie sprawę, kiedy i jakie cele udaje się osiągać. Aby w pełni osiągnąć taki stan, powinieneś  przeczytać ten artykuł do końca." />
12 Porady SEO 13 minut czytania

Jak monitorować działania Agencji Seo

Wielu z Was być może korzysta z usług agencji seo lub freelancera. Być może Ty tak masz, że otrzymujesz raport, ale nie wiele z tego rozumiesz. A może jest tak, że nie widzisz efektów, ale agencja twierdzi, że efekty są:) Kto w takiej sytuacji ma rację?

A gdyby było tak, że dostajesz raport, który jest dla Ciebie w pełni zrozumiały? Doskonale wiesz na które elementy zwrócić uwagę, szybko widzisz ewentualne błędy i doskonale zdajesz sobie sprawę, kiedy i jakie cele udaje się osiągać. Aby w pełni osiągnąć taki stan, powinieneś  przeczytać ten artykuł do końca.

Czytając ten artykuł szybko zdasz sobie sprawę, że nie musisz znać wielu szczegółów technicznych, aby szybko i skutecznie nadzorować prowadzone działania. Okazuje się bowiem, że przedstawione 10 kroków monitorowania agencji seo w zupełności wystarczy. Jeśli jesteś ciekaw jakie to kroki, czytaj dalej.

Spis treści

  1. Zaangażuj się...

  2. Sprawdzaj pozycje fraz priorytetowych

  3. Sprawdzaj pozycje globalnie dla domeny

  4. Analizuj raport

  5. Analizuj Google Search Console

  6. Sprawdzaj Analytics

  7. Monitoruj konwersję

  8. Wyznaczaj priorytety

  9. Rozmawiaj z doradcą

1. Zaangażuj się..

To, co warto wykonać to zaangażować się we współpracę. Przede wszystkim pamiętaj, że jest to współpraca, która z założenia ma być korzyścią dla obu stron. Jeśli agencja potrzebuje od Ciebie jakichś informacji czy zgody, nie każ im zbyt długo czekać. Pamiętaj też, że jeśli chcesz analizować agencję, poświęć na to odrobinę czasu. Zaangażuj się przynajmniej w minimalnym stopniu. Przy dobrej organizacji przeanalizowanie raportu nie powinno Ci zająć dłużej niż 30-50 minut miesięcznie.

2. Sprawdzaj pozycje fraz priorytetowych

Najczęściej jest tak, że podpisujesz umowę na określone frazy kluczowe, które są priorytetem. Jednym z najważniejszych elementów, jakie musisz robić to monitorowanie tych właśnie fraz i sprawdzanie, jakie pojawiły się postępy. Znam osobiście przypadek klienta, który był w top 5 na 14 fraz kluczowych (wszystkie z umowy), dzwonił jednak do firmy z informacją, że wpisuje różne frazy i mówił „...nigdzie mnie nie ma...”. Efekt był taki, że klient wpisywał frazy kluczowe w pośpiechu i ręcznie ale takie, których nie było w umowie :). Dlatego sprawdzaj dokładnie frazy które pozycjonuje dla Ciebie agencja i możesz to robić zarówno programem, jaki od niej dostaniesz jak i niezależnym oprogramowaniem, których kilka można znaleźć w internecie.

 

Polecane programy do monitorowania pozycji:

  • Semstorm.com

  • Seostation.pl

Screen z narzędzia monitorującego pozycje - Rankr

Pamiętaj, że sprawdzając ręcznie pozycje mogą pojawić się rozbieżności i nie polecam takiej metody.

3. Sprawdzaj pozycje globalne dla domeny

Jeśli domena jest nasycona dużą ilością różnych fraz kluczowych, oznacza to, że wskutek pozycjonowania fraz priorytetowych wzrośnie również na wiele innych słów w wyniku wyszukiwania Google. Jeśli proces pozycjonowania uwzględnia również tego typu działania globalne, to na Twojej stronie będzie rósł globalnie ruch, a co za tym idzie prawdopodobnie też sprzedaż.

Dlatego właśnie poza monitorowaniem fraz priorytetowych, powinieneś monitorować globalnie wszystkie frazy jakie dotyczą Twojej domeny. Do takiego monitoringu polecam jedno z dwóch dostępnych na polskim rynku narzędzi:

  • Semstorm.com

  • Senuto.com

Przykład wzrostu widoczności fraz przy dobrze pozycjonowanej domenie

Przykład widocznośsci fraz przy źle pozycjonowanej domenie

4. Analizuj linki

Wiele osób twierdzi, że nie warto analizować raportu twierdząc, że „z pewnością firma, która mnie obsługuje robi wszystko co tylko może”. Faktycznie często tak się zdarza, że firma robi wszystko co może lub wszystko na co pozwalają procedury w firmie. Efekt tego jest taki, że trafiają do mnie klienci, którzy są pozycjonowani za pomocą takich linków jak poniżej:

Przykłady złych i słabych linków:

  • http://www.mini.awag.pl/p/0/asc

  • http://bogusne.ws/article/132826913.html

Przykłady dobrej jakości linków:

  • https://autokult.pl/28142,koda-i-rowery-wczesna-historia-i-wspolczesnosc-marki

  • https://www.forbes.pl/technologie/tablet-czy-komputer-co-wybrac/sgyyvbq
  • http://domhobby.pl/plakat-na-sciane-najnowszym-trendem-aranzacji-wnetrz/

Może myślisz sobie w tym momencie, że nie znasz się na takich linkach i bardzo dobrze. Nie mniej wejdź na w/w adresy i pomyśl czy chciałbyś, aby Twoja strona była reklamowana w takich miejscach? Założę się, że nie. Wyszukiwarka Google też „nie chce”, dlatego tego typu działania są ryzykowne i mogą doprowadzić do filtra (Filtr oznacza, że Twoja strona będzie bardzo daleko w Google ;).

Linki jakie prowadzą do Twojej witryny powinny być jak najbardziej naturalne i być spójne ze strategią firmy. Powinny nie tylko dobrze wyglądać, ale i zatrzymywać użytkowników na tych właśnie podstronach, gdyż powinny dostarczać wartościowych treści dla internetu.

Jeśli nieco bardziej zagłębiłeś tematykę pozycjonowania, polecam abyś sprawdził Trust Flow i Citation Flow poszczególnych linków. Im wyższa wartość tych dwóch parametrów tym lepiej. Być może otrzymujesz też raporty w postaci linków z zaplecza firmy, która Cię pozycjonuje. W takiej sytuacji należy być ostrożnym ponieważ w razie zakończenia współpracy takie linki z dużym prawdopodobieństwem będą skasowane i nie wiele Ci z takich linków pozostanie. Skasowanie takich linków jest też równoznaczne ze spadkiem wypracowanych pozycji.

Dlatego, jeśli tylko zobaczysz, że w raporcie znajduje się jeden z w/w linków lub podobne natychmiast zareaguj. Bywa również i tak, że agencja wysyła tylko informacje co zostało w danym miesiącu wykonane, ale nie przesyła do Ciebie raportu z konkretnymi miejscami gdzie zostały dodane linki pozycjonujące Twoją stronę. W takich sytuacjach należy poprosić o konkretne adresy. Jeśli firma nie będzie chciała ich podać, tłumacząc że to ich know how warto, abyś sam przeanalizował swoją domenę jednym z poniższych narzędzi. Ewentualnie możesz to zlecić Seoninja.pl ;)

Polecane narzędzia do monitorowania back linków:

  • majetic.com

  • ahrefs.com

Analiza linków, jakie prowadzą do Twojej domeny jest już nieco bardziej zaawansowanym elementem, nie mniej tego typu działanie możesz zlecić jakiemuś specjaliście.

5. Analizuj Google Search Console

Narzędzie Google Search Console, pomimo iż jak sama nazwa wskazuje należy do Google, niestety nie jest do końca skuteczne i miarodaje, ale daje pewien punkt odniesienia. Po zalogowaniu do panelu warto sprawdzić takie zakładki jak:

  • linki do Twojej witryny

  • stan indeksowania

  • błędy indeksowania

W dużym skrócie musisz wiedzieć, że linki do Twojej witryny powinny cały czas rosnąć. Stan indeksowania powinien pokazywać wzrost lub stałą linię (jeśli nie rośnie ilość podstron wówczas powinna być stała, jeśli ilość podstron rośnie wówczas powinna rosnąć). Błędy indeksowania nie powinny występować ;).

W tej sekcji znajdziesz linki jakie pozycjonują Twoją stronę

W tej zakładce sprawdzisz ilość zindeksowanych podstron

W tym miejscu możesz obserwować błędy indeksowania Twojej strony

6. Sprawdzaj Analytics

Wraz ze wzrostem fraz kluczowych powinien rosnąć ruch w Analytics. Jeśli występuje stagnacja i przychody lub przesyłane zapytania są na zadowalającym poziomie wówczas należy mimo wszystko zastanowić się wspólnie z firmą, która Cię pozycjonuje, co warto jeszcze poprawić, aby ruch nieustannie piął się w górę. Im większy ruch tym większa sprzedaż.

Screen Analytics, przedstawiający wzrost ruchu z Google Organic - efekt pozycjonowania

7. Monitoruj konwersję

Pomimo, iż monitorowanie konwersji zawiera się w sekcji Analytics, chciałbym poświęcić mu nieco więcej uwagi w osobnym akapicie. Dla zdecydowanej większości firm głównym celem jest sprzedaż produktu lub usługi.

Niestety większość firm, która do mnie trafia nie monitoruje efektów pozycjonowania czy innych działań reklamowych. Otrzymują raporty od swoich agencji, nie rozumieją ich i nie wiedzą, ile tak naprawdę z tego mają przychodu.

Istnieje jednak proste rozwiązanie, wystarczy najzwyczajniej w świecie monitorować efektywność działań seo za pomocą konwersji. Konwersją może być przesłanie zapytania przez formularz na Twojej stronie, konwersją może być kliknięcie w telefon, przejście na podstronę "Kontakt" czy pobranie jakiegoś dokumentu lub w przypadku sklepów internetowych po prostu sprzedaż produktu. Jeśli na Twoją stronę wejdzie 10 osób i jedna coś kupi lub prześle zapytanie, wówczas możemy powiedzieć, że współczynnik konwersji wynosi 10%

Konwersję w swoim analytics sprawdzisz:

  • - Konwersje / Cele / Przegląd

  • - Konwersje / ecommerce / Przegląd

W tej zakładce możesz sprawdzić, ile konkretnie masz zapytań z poszczególnych form reklamy i w tym z pozycjonowania

8. Wyznaczaj priorytety

Jeśli Twoja umowa z Agencją Seo nie jest zbyt sztywna, proponuję wyznaczać priorytety pozycjonowania. Zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, gdzie często występuje sezonowość produktów. W takich sytuacjach, najlepiej jest wyznaczać priorytety dla fraz kluczowych jakie powinna pozycjonować obsługująca Cię firma. Dzięki temu, masz pewność, że wszyscy działacie tym samym torem.

9. Rozmawiaj z doradcą

To bardzo ważny element, ponieważ im częściej rozmawiasz tym więcej udaje się ustalić. Pamiętaj, że możesz pytać dosłownie o wszystko i każda profesjonalna firma, która nie ma nic do ukrycia bez żadnych oporów wyjaśni Ci każdą kwestię.

 

Nie jesteś pewien czy Twoja domena jest dobrze pozycjonowana? Zleć nam Analizę Seo:)

5 Analiz miesięcznie Gratis




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Jakub Wasielewski

Jakub Wasielewski — autor wpisu

Pasjonat pozycjonowania i content marketingu. W roku 2012 założył markę The-­First.pl, a rok później zajął 5 miejsce w Mistrzostwach Polski Pozycjonowania Stron. Autor wielu artykułów bloga Seoninja.pl

Komentarze 12

author Arek www 30.01.2018 11:00:46

Problem ze sprawdzaniem pozycji również przy wykorzystaniu narzędzi zewnętrznych jest taki, że mogą się one nijak mieć do stanu faktycznego.
Ja jednak proponowałbym opierać się na danych dostępnych bezpośrednio u źródła, czyli w GSC.
Sprawdzarka pozycji może być jedynie informacją pomocniczą.

author Jakub Wasielewski www 30.01.2018 11:30:15

@Arek - Dzięki za komentarz, poruszyłeś nieco głębszy temat:) Z jednej strony wynik w Twojej lokalizacji może być inny od programu który sprawdzał pozycje określonej frazy. Wpływ na to może mieć np różna godzina sprawdzania lub specyfika algorytmu danego programu. Wynik w Twojej lokalizacji może też być odmienny od wyniku uśrednionego jaki obierają programy do monitorowania a GSC też nie aktualizuje się w trybie rzeczywistym. To jest chyba wątek na osobny artykuł ;)

author Dominik 30.01.2018 19:37:52

Ciekawy artykuł, w rzeczy samej można się nieco na tym sugerować, ale mimo wszystko to zależy od uczciwości kontrahentów jak będą podchodzić do zleconych zadań :)

author Jakub Wasielewski www 30.01.2018 21:46:05

@Dominik - zgadzam się w 100%. Najważniejsze w tym wszystkim jest to, żeby to była współpraca z korzyścią dla obu stron i obie strony chciały współpracować.

author Jakubs 31.01.2018 09:35:46

Dobry artykuł, z tego względu, że odbiega tematycznie od typowych tematów, a porusza je z innej strony. Z mojej strony czekam na więcej podobnych, bo w czytanych przeze mnie blogach, czy magazynach typu online marketing nie znajduję podobnych artykułów, a szkoda bo to ważny temat. Moim zdaniem wszystko się zgadza i czysto zdrowa relacja jest wtedy gdy istnieje zaufanie i uczciwość z obu stron, więc dużo zależy od samego wyboru , a nie dalszego monitorowania ;)

author Jakub Wasielewski www 31.01.2018 19:43:35

@Jakubs - dziękuję:) będę pamiętał przy planowaniu kolejnych treści.

author shpyo 01.02.2018 11:43:41

W umowie powinno być zapisane, że co miesiąc przez okres trwania umowy firma pozycjonująca zdaje raport z prac z jakimś opisem i ich wpływie na pozycje, ruch etc.

author Jakub Wasielewski www 02.02.2018 00:01:51

@shpyo - Moim zdaniem, między innymi po dobrym raporcie, można już rozpoznać dobrą firmę seo. Każda uczciwa firma, jasno przedstawia jakie prace zostały wykonane i jaki one miały wpływ na efekt.

author Paweł www 05.02.2018 08:03:56

Wielu klientów szuka agencji SEO po omacku zupełnie nie zwracając uwagi na to, że nie liczy się niska cena ale przede wszystkim jakośc czyli dotychczasowe realizacje. Dodatkowo, jak piszesz, agencja powinna raportować klientowi w ujęciu miesięcznym co ZROBIŁA, dlaczego i kiedy będzie tego efekt.

author Aga www 09.02.2018 10:43:20

Szkoda, ze narzędzia do analizowania linków stron internetowych jak ahrefs nie mają jakiejś darmowej wersji z mniejszą ilością opcji.

author Karol www 25.03.2018 05:03:56

Takie pytanie. Załóżmy ze mam kupione pare domen o podobnych nazwach. Czy warto pod każdą z nich wstawiać ten sam artykuł czy lepiej domeny przekierować na jedną domenę pod którą istenieje strona?

author Jakub Wasielewski www 03.06.2018 21:43:20

@Karol - Zdecydowanie trzeba przekierowywać na jedną domenę lub na każdej trzeba umieszczać inne/unikalne treści.

Dodaj komentarz