16 Content marketing 14 minut czytania

Content marketing w praktyce - 34 narzędzia, które pomogą Ci tworzyć skuteczne treści

Dobry content marketing, czyli jaki?

Content marketing jest na fali. Mniejsze i większe firmy zdały sobie sprawę z jego siły, nie zawsze rozumiejąc jego fenomen. Jako copywriter wiele razy spotkałam się ze sformułowaniami typu "chcielibyśmy ciekawe treści pod SEO". Tylko... dobrego contentu nie tworzy się pod SEO. Treści, w moim przypadku teksty, by wykorzystały 100% swojego potencjału, powinny być tworzone z myślą o odbiorcy. "Pod SEO" oznacza jedynie dostosowanie formy, by była ona przyjazna dla wyszukiwarki. Czynników, które wpływają na pozycjonowanie się treści, jest sporo: znaczniki meta, unikalność, czytelność, poprawność ortograficzna, linki wewnętrzne i zewnętrzne, waga zdjęć... By mieć pewność, że wszystkie aspekty zostały wzięte pod uwagę, warto korzystać z narzędzi, które ułatwiają cały proces.

Narzędzia do content marketingu - do it like a pro

W internecie dostępnych jest cała masa dobrych narzędzi pomocnych w optymalizacji treści. Nie wymienię nawet połowy z nich, podobne listy regularnie publikuje chociażby Hubspot. Zachłystując się nowymi narzędziami jak zabawkami, łatwo stracić z oczu cel, dobry content, który spełni swoje zadanie. Te przykładowe cele to np. wyższa pozycja na frazę, nowi klienci, wzrost sprzedaży produktu, budowanie marki. Codziennie korzystam z kilkunastu narzędzi, bez których nie wyobrażam sobie pracy. Nieco rzadziej, ale regularnie z kilkunastu następnych — w zależności od zadania. Pokaże Ci proces tworzenia tekstu pod SEO od początku do końca. Od pomysłu na temat, aż do publikacji.

Spis treści

  1. Jak znaleźć pomysł na content

  2. Tytuł i znaczniki meta

  3. Research

  4. Słowa kluczowe

  5. Optymalizacja tekstu

  6. Multimedia

Jak znaleźć pomysł na content

Wolna ręka w zakresie znalezienia tematu może być dobrodziejstwem lub przekleństwem. Najgorsze, co można zrobić, to czekać na przypływ weny. Wiem, że na jej temat są różne teorie, ale w przypadku tekstu użytkowego jest się bardziej rzemieślnikiem niż artystą. Oczekiwanie natchnienia bywa fantastyczną przykrywką dla lenistwa :)

Jest kilka dróg do ustalenia tematu tekstu:

  • Analiza pozycji na frazy lub fraz, po których wyszukiwana jest strona

To jedna z moich ulubionych metod szukania tematu na treści i jednocześnie najszybsza. Sprawdź pozycje dla strony, na której będziesz publikować lub zobacz, czy nie było ostatnio wejść z ciekawych zapytań.

Narzędzia SEO:

Po ogólnej analizie sytuacji można zdecydować się na dwie drogi. Content powiązany z frazą o tendencji rosnącej lub przeciwnie, podratowanie frazy o słabszej sytuacji.

  • Sprawdzenie trendów

Sprawdzenie, o czym się mówi i wstrzelenie się w modny temat to zupełnie inne podejście.

Narzędzia do analizy trendów:

Analiza bieżących potrzeb

Tu akurat nie potrzebujesz żadnych narzędzi. Chcesz zachęcić klienta do zakupu nowego produktu? Poinformuj na blogu firmowym o jego wprowadzeniu. Albo lepiej, Napisz, jakie problemy rozwiązuje jego zakup, jakie potrzeby zaspokaja. Byłeś na konferencji branżowej i chcesz budować swój wizerunek jako eksperta? Napisz relację z imprezy, opisz swoje wrażenia.

Dobry temat na tekst to połowa sukcesu dla Wojtka Wawrzaka, prawnika kreatywnych i blogera (https://prakreacja.pl/):

"Z mojego punktu widzenia kluczowy jest dobór tematu, który powinien odpowiadać rzeczywistemu pytaniu wpisywanemu w wyszukiwarkę. Dobrze dobrany temat sprawia, że artykuł jest popularny, chętnie udostępniany, odwiedzany, a co za tym idzie, wyżej pozycjonuje się w wyszukiwarce. [...] Na początku wspierałem się narzędziami, planerem słów kluczowych i semstorm, obecnie dostaję na tyle dużo zapytań, że tematów realnie potrzebnych nie brakuje. :)"

Wojciech Wawrzak

Wojtek zwrócił uwagę na bardzo ważną kwestię. Często szukamy tematu daleko. Wspieramy się analizami, raportami lub (w najgorszym przypadku) - kierujemy się tym, co nam się wydaję, że może być interesujące dla odbiorcy, nie sprawdzając tego nijak. Jeżeli tylko mamy możliwość, tematu poszukajmy we własnej skrzynce odbiorczej, w pytaniach otrzymywanych od klientów. Przekładając to na grunt ecommerce — sprawdź, o co najczęściej pytają Twoi klienci w zapytaniach lub przez CC.

2. Tytuł i znaczniki meta.

Od pomysłu na tekst do tytułu jest jeszcze daleka droga. Pierwotny tytuł nie zawsze nadaje się na title. Jeżeli Twoja strona jest na Wordpressie, w optymalizacji całego tekstu, pomoże Yoast SEO. To jedna z najpopularniejszych wtyczek SEO. Jest też jednym z ulubionych narzędzi Urszuli Bielskiej-Phelep, właścicielki Urszula Marketing i założycielki grupy Blog Firma:

"Moim ulubionym narzędziem do optymalizacji treści na stronie i w postach blogowych jest przede wszystkim wtyczka Yoast SEO, której używam regularnie za każdym razem, kiedy coś publikuję u siebie. Nie muszę przy niej zastanawiać się, jak i gdzie wrzucać słowa kluczowe w moich tekstach, gdyż Yoast SEO przedstawia mi to od razu. Pokazuje on listę miejsc oraz szczegółowo wyjaśnia, gdzie mam wstawić słowa kluczowe oraz w jakich ilościach. Jeśli to robię, zapala się przy punkcie z listy zielone światełko, jeśli nie — jest ono czerwone. Następnie otrzymuję ogólną ocenę za cały post w postaci zielonego, żółtego lub czerwonego światełka/kropki. Widzę od razu rezultaty tych działań na stronie, mam bowiem najwyższe statystyki wejść właśnie z wyszukiwarki Google."

Urszula Bielska Phelep, (http://urszula-phelep.com/)

Co, jeżeli nie korzystasz z Wordpressa? Polecam Seomofo ( http://www.seomofo.com/snippet-optimizer.html), który zoptymalizuje SERPY.

3. Research.

Rzetelny tekst bez researchu nie istnieje. By napisać kilka tysięcy znaków z sensem, w większości przypadków należy najpierw kilkadziesiąt tysięcy znaków przeczytać. Jak się w tym nie pogubić? Ja używam kilku rozwiązań:

4. Słowa kluczowe

Słowa kluczowe to dla mnie bardzo szeroki temat. Nie sprowadza się on jedynie do ustalenia podstawowej frazy. Często w samym tekście są ukryte zwroty, które można zastąpić bardziej popularnymi w wyszukiwarce synonimami. Uwaga! Wiem, że czasami kusi, by użyć wiele razy tego samego słowa. Jednak tekst ma być przyjemny w odbiorze dla użytkownika. Jest to wartość dużo wyższa niż natężenie frazy, które może okazać się za duże.

Narzędzia dla optymalizacji słów kluczowych:

  • Google trends

5. Optymalizacja tekstu.

Po napisaniu każdego tekstu obowiązkowo sprawdzam go za pomocą kilku narzędzi dla copywriterów:

Automatyczna korekta tekstu to coś, co czego mam zawsze dystans.Jest to jedyna strona, która warta uwagi, ale nie warto wierzyć na ślepo każdej podpowiedzi. Co nie zmienia faktu, że nawet najlepszy czasami zgubi przecinek.

Sprawdza czytelność tekstu. Wskazuje które zdania są za długie. Istnieje polski odpowiednik, Jasnopis (http://www.jasnopis.pl/). Jednak do Hemingwaya zdążyłam się już przyzwyczaić.

Liczenie liczby słów mogę sprawdzić w Hemingwayu, Wordcounter jest wygodniejszy. Dodatkowy plus — sprawdza natężenie fraz w tekście

Nie mam większego zaufania do żadnego antyplagiatu. Tych dwóch używam zawsze, gdy piszę na temat techniczny i boję się przypadkowo użyć sformułowań wyczytanych przy researchu.

6. Multimedia

Zdjęcia, grafiki czy video to must have. W najlepszym wypadku masz lub umiesz zrobić swoje zdjęcia, które nie zostały nigdy wcześniej opublikowane. Jeżeli nie, drugim wyjściem są stocki, koniecznie z licencją CC-0. Jest kilka banków zdjęć, z których korzystam. Równie często zaglądam po inspiracje do dwóch obszernych list, które szczerze polecam:

Gotowy tekst jest przygotowany do publikacji. Czy to już wszystko? Niezupełnie, teraz czas na dystrybucję treści, o której już kiedyś pisałam. Mam nadzieję, że zaproponowane przeze mnie narzędzia Ci się przydadzą. Może nie wymieniłam jakiegoś, bez którego to Ty nie wyobrażasz sobie pracy? Jestem ciekawa, jak Ty pomagasz sobie w pracy.

Pamiętaj, content dla contentu to gra niewarta świeczki. Kiedy poświęcasz tyle energii na optymalizację tekstu, postaraj się też, by był on rzetelny, dał czytelnikowi wartość. Nie zaśmiecajmy internetów tylko po to, by natężenie frazy kluczowej się zgadzało. Uważam, że żadne narzędzie nie zastąpi recenzji drugiej osoby. Jeżeli tylko masz możliwość dać gotowy tekst do przeczytania koleżance z działu, siostrze czy mężowi, to śmiało. W najgorszym wypadku samo przeczytanie na głos tekstu pozwoli nam wyłapać ostatnie „perełki”.

To jest mój sposób na „content like a pro”. Jeżeli uważasz, że ten tekst może się komuś przydać, będę Ci wdzięczna za każdą formę udostępnienia go.

Jeśli chcesz aby SeoNinja wykonał dla Ciebie kampanię Content Marketingową, prześlij swoje zgłoszenie na tej podstronie: http://seoninja.pl/wycena/ - czekamy na Ciebie:)



Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Martyna Kubicka

Martyna Kubicka — autor wpisu

Baczna obserwatorka polskiej blogosfery i trendów social media. Optymalizację tekstów traktuje jak rozwiązywanie wciągającej łamigłówki, specjalizuje się w content marketingu. Wspiera projekty z SeoNinja.pl i The-­First.pl

Komentarze 16

author jadzia www 22.11.2017 17:35:45

Artykuł wart uwagi z ciekawymi informacjami. Chcąc zagłebic się w temat z pewnością zajrzę na ten blog. Przeglądając zasoby po tytułach doszłam do wniosku, ze zawitam tu jeszcze nieraz.

author Karol Bankowy www 23.11.2017 09:11:58

Przydatne informacje, które z chęcią wykorzystam u siebie. Szkoda że podpunkt o Multimediach nie został poszerzony o możliwość dodania video. Aktualnie szukam czegoś, nie tyle do nagrania samego obrazu, ale zmontowania krótkiego trailera/zapowiedzi w jakimś darmowych programie do edycji wideo.

author Agata www 23.11.2017 11:28:30

W kwestii tematów warto współpracować z całą firmą. Inne działy, mające bezpośredni kontakt z klientami często dostarczają bardzo dobrych inspiracji. Bardzo często tematów do artykułów dostarczają mi ciekawe, powtarzające się pytania klientów lub problemy z którymi spotykają się w trakcie współpracy z nami, a które można rozwiązać dostarczając im odpowiedni content. Bardzo dobry, kompletny artykuł:)

author zeta-notebooks www 24.11.2017 09:54:52

Bardzo przydatny i praktyczny wpis. Może mi się przydać wkrótce, bo będę rozpoczynać proces pozycjonowania mojej strony.
Pozdrawiam :)

author Marcin www 24.11.2017 10:13:54

A czy do optymalizacji tekstu nie lepiej wykorzystać jakieś bardziej kompleksowe rozwiązanie jak na przykład wtyczka Yoast SEO do WP ? Niż bawić się z kilkoma programami?

author Maszczyk www 24.11.2017 14:31:54

Bardzo fajny i praktyczny wpis. Przyda mi się. Dzięki. Pozdrawiam :)

author Piotr www 25.11.2017 15:40:51

Super wpis, ja dopiero startuję ze swoją stronką i ciągle się uczę zarówno w kierunku SEO, SMM jak i Content Marketingu o którym de facto wiedziałem najmniej :)

author Jarek 27.11.2017 09:58:38

Super, wyczerpujący artykuł na temat content marketingu. Poza tym na pewno bardzo praktyczny. Do tej pory jeden z lepszych na jakie wpadłem w przeszukiwaniu sieci. Oby więcej takich, a na pewno zostanę na dłużej. Póki co jedynie magazyn social media manager czytałem, parę blogów marketerów, także miło widziane jakieś inne pomocne źródła!

author maria www 27.11.2017 19:43:41

Rady dość proste, ale wszystko fajnie zebrane ;) Przyda się

author Agnieszka Owczarzak www 29.11.2017 12:31:05

Moim zdaniem, dobry kontent pod SEO, to też dobry kontent pod użytkownika. W końcu SEO, tak samo, jak dobry kontent, sprowadzają się do zarabiania na produktach/usługach. Tak jak pisałeś, SEO to dostosowanie formy, a formą bez treści, za wiele się nie zdziała.

author Marcin www 29.11.2017 14:31:55

Dodałbym jeszcze https://ubersuggest.io/ jako darmowe narzędzie. Jeśli ktoś chce zainwestować (lub sprawdzić w okresie testowym), to senuto.com (rodzimy Twór) również daje radę - zwłaszcza w generatorze pytań.
Szkoda, że tak pobieżna lista - shpyo w swoim kursie też ładnie pokazała krok po kroku wyszukiwanie fraz dla konkretnego projektu.

author Martyna Kubicka 29.11.2017 21:25:36

Och, dzięki wszystkim.
@Karol - słuszna uwaga dotycząca wideo. Może tym tematem zajmę się osobno
@Marcin - jakoś do ubersuggest się nie mogłam przekonać. Sama nie wiem, czemu
@Marcin - Yoast niestety wszystkich aspektów nie załatwi, chyba, że ktoś ma nieco skromniejsze potrzeby

author Karol Sobczyka www 05.12.2017 14:54:40

Kilka przytoczonych przykładów to bomby z którymi się zgadzam. No i sporo inspiracji, po przeczytaniu, daje plusa :)

author jaro_k www 11.12.2017 16:42:47

Bardzo pomocny artykuł i cenne uwagi komentujących. Teraz nie będę miał juz takich wielkim problemów. Warto było tu zajrzeć.

author KBZ www 12.12.2017 10:58:57

DObra treśc to podstawa udanego pozycjonowania. Nie łatwo jest poradzić sobie z napisaniem treści takich aby były oryginalne, wartościowe i bogate w frazy i słowa kluczowe.

author Piotr www 13.12.2017 14:44:43

Bardzo dobry wpis. Dzięki za narzędzia, niektórych nie znałem. Zgadzam się z opinią, że niestety żadne narzędzie nie zastąpi ciekawego artykułu, który się użytkownikowi po prostu przyda lub spodoba. Ten się przydał, więc jest ok :)

Dodaj komentarz