9 Influencer marketing 16 minut czytania

Współpraca z Influencerami a pozycjonowanie 6 Porad + Case Study

Jak już na pewno wiesz, lubię patrzeć na działania marketingowe pod kątem ich wykorzystania w pozycjonowaniu. Potężną bronią marketingową, sprzedażową, wizerunkową i oczywiście link buildingową jest Influencer Marketing. Przynajmniej cztery pieczenie na jednym ogniu, czy to nie wspaniałe? Pokażę Ci kilka pomysłów na to, jak wykorzystać współpracę z influencerem, by w naturalny sposób dodać sobie kilka ekstra punktów w pozycjonowaniu.

Spis treści:

1. Kim jest influencer?
2. Na czym polega influencer marketing?
3. Dobre praktyki w influencer marketingu.
4. Influencer marketing a pozycjonowanie i SEO.
5. Współpraca z influencerem — najczęstsze błędy, których nigdy więcej nie popełnisz.
6. Przydatne linki.
7. Jak zwiększyliśmy ruch i zapytania dzięki współpracy z Influencerami

1. Kim jest influencer?

Influencerzy nadal bywają myleni z blogerami. Choć te dwa pojęcia czasami się pokrywają i sporo influencerów z powodzeniem bloguje, to istota zjawiska jest nieco inna. Influencer to ktoś, kto wywiera wpływ. Platforma, jaką wybiera, ma drugorzędne znaczenie. Może być to bloger, youtuber, instagramowicz, snaper — wystarczy jakakolwiek platforma i zgromadzona społeczność. Z punktu widzenia sprzedaży coraz częściej przy wyborze influencera do współpracy patrzy się nie tyle na zasięgi, ile na zaangażowanie społeczności i realny wpływ osoby na decyzje zakupowe audytorium.

źródło: http://blog.tomoson.com/influencer-marketing-study/

Nic dziwnego, że pojęcia “influencer” i “bloger” wciąż są mylnie używane przez marketerów

Oczywiście, z punktu widzenia SEO, idące za influencerem cyferki są mile widziane. Przy wyborze nie decyduj jednak jedynie na podstawie ilości followersów. Im więcej danych, tym lepiej. Liczby szczególnie ważne dla SEO: udostępnienia, wzmianki, statystyki z wcześniejszych kampanii (jeżeli influencer już ma doświadczenie).

2. Na czym polega influencer marketing?

Influencer marketing polega na zaproszeniu do współpracy influencera, czyli osobę mającą wpływ na ludzi, by wypromować naszą markę w nowym środowisku. Dla wielu konsumentów opinie influencerów są mniej lub bardziej bezpośrednią inspiracją do zakupów. 70% nastolatków korzystających z youtube czuje większą sympatię do ulubionych youtuberów niż do tradycyjnych celebrytów. Natomiast na rynku beauty i fashion influencer marketing to już nie wybór, lecz konieczność wymuszona przez standardy branży: prawie 60% brandów korzysta ze strategii influencer marketingu, a następne 21% planuje nadrobić zaległości w ciągu roku (źródło: https://econsultancy.com/blog/67443-eight-influencer-marketing-stats-for-fashion-beauty-brands/)

źródło: jutube stats teen | źródło: https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/youtube-stars-influence/

3. Dobre praktyki w influencer marketingu.

Influencer marketing jest modny. Jego zalety są zewsząd wychwalane, do czego i ja teraz mam mały wkład. Żeby jednak wyciągnąć z akcji jak najwięcej korzyści, warto stosować się do kilku prostych zasad:

- przemyśl wybór influencera. Nie kieruj się wyłącznie liczbą followersów ani tym bardziej ceną. Zbierz opinie na temat jego wcześniejszych współprac. Unikaj osób niesłownych i konfliktowych;

- zobacz, czy wybrana osoba pasuje do charakteru Twojej marki, czy jest on spójny z tym, co Twoja firma reprezentuje. Mam tu na myśli zarówno wartości, jak i styl;

- zapoznaj się z działalnością twórcy. Nie trać czasu na masowe wysyłanie zapytań do przypadkowych osób. Spersonalizuj wiadomość, odwołaj się do ostatniej działalności. Jeżeli influencer zamieszcza gdziekolwiek informacje o zakresie współpracy i jej warunkach, koniecznie zapoznaj się z nimi!

- ustal, jak bliski związek wchodzi w grę. Im szersze pole współpracy, tym lepiej. Im więcej aktywnych kanałów, tym więcej przestrzeni na kreatywny link building.

- jasno określ swoje oczekiwania: „link dofollow w każdym poście sponsorowanym” jest bardziej precyzyjny niż „liczymy na linki”;

- dbaj o jakość współpracy, wszystkie strony muszą być zadowolone. Dbaj o komunikację z samym influencerem, trzymaj się umowy. Zapłać za wykonaną pracę (tak, to jest praca!). Nie ma nic gorszego w influencer marketingu niż były ambasador marki, który oskarża nas o nieuczciwość.

źródło: facebook.com/schaffashoes

Niewywiązanie się z zobowiązań wobec influencera przynosi więcej szkody niż pożytku. Nagłośniony konflikt może się ciągnąć za firmą latami.

- monitoruj przebieg akcji i reakcje widowni influencera. Reaguj na bieżąco. Przecież nie od dziś wiadomo, że kryzysy w social media wybuchają w weekendy. Przygotuj osoby odpowiedzialne za komunikację na większą ilość pracy (social media manager, call center);

- wyciągaj wnioski. Przeprowadź dokładną analizę po zakończeniu akcji.

4. Influencer marketing a pozycjonowanie i SEO.

Podjęcie współpracy z influencerem to dobra okazja, by umieścić w jego kanałach komunikacyjnych linki do swojej strony. To minimum wysiłku, które warto podjąć, żeby wzmocnić swój profil linków. Pod tym względem faworyzowałabym influencerów którzy posiadają własną stronę internetową, im dłużej działającą, tym lepiej. Siła linków pochodzących z kanałów social media jest w stanie przyciągnąć na naszą stronę całkiem pokaźną ilość nowych użytkowników, ale pod względem pozycjonowania ma wpływ bardzo dyskusyjny.

Platforma Whitepress (https://www.whitepress.pl/) oferuje system ułatwiający przeprowadzanie kampanii influencer marketingowych.

Co możesz zrobić dla SEO podczas akcji influencer marketingowej:

- link na stronie internetowej influencera;

- baner reklamowy na stronie influencera prowadzący do Twojej strony;

- link w opisie filmu na kanale youtube;

- link w tweecie;

- hasztag Twojej marki używany przez influencera na Instagramie;

- link do Twojej strony produktowej na Pintereście influencera;

- pochwal się współpracą w artykułach sponsorowanych lub portalach dziennikarstwa obywatelskiego — to dobry pomysł na nowy content;

- zorganizuj konkurs, w którym użytkownicy będą używać Twojego hasztagu;

- obserwuj wzmianki na temat akcji w internecie dzięki narzędziom do monitoringu — współpraca może powodować wzmożony szum (buzz) dookoła Twojej firmy. Dyskusje pojawią się nie tylko w kontrolowanych kanałach influencera, ale na przykład także na forach i grupach.

Pod względem linków najmniejsze pole manewru dają nam Instagram i Snapchat. Na Instagramie jest możliwość umieszczenia tylko jednego aktywnego linku w BIO. Snapchat wprowadził możliwość dodawania linków do treści dopiero teraz, są one jednak tak ulotne, jak wszystko, co zostaje umieszczone na tej platformie (źródłlo: https://socialpress.pl/2017/07/3-nowosci-od-snapchata-o-ktorych-warto-wiedziec/)

5. Współpraca z influencerem — najczęstsze błędy, których nigdy więcej nie popełnisz.

- dbaj o dobrą atmosferę we wspólnej pracy. Szanuj influencera, jego czas i zaangażowanie. Nie opóźniaj płatności, nie mów o nim źle, nie narzekaj. Zadbaj o to, by chciał się chwalić projektem jeszcze długo po tym, jak przestanie figurować na liście płac.

- ustal cele kampanii i metodologię mierzenia wyników. Łatwiej będzie Ci obliczyć opłacalność, jeżeli będziesz wiedzieć, czy za wyznacznik sukcesu obierasz sprzedaż, zapisy na newsletter czy ilość pozytywnych wzmianek w internecie. Nie angażuj się, jeżeli robisz to tylko ze względu na modę.

- nawet jeżeli nie oczekujesz efektu wow, przygotuj swoich pracowników na sukces. Jeżeli w artykule sponsorowanym polecany jest konkretny produkt, zadbaj o jego faktyczną dostępność i daj znać działowi contact center, że może być więcej konkretnych zapytań. Najgorsze, co możesz zrobić, to zaniedbać temat, który sam promujesz;

źródło: https://emplo.com/e-book/przewodnik-o-komunikacji-dla-managera-pl-sukces/?pix=https://media-emplo.ipresso.pl/systemnc/contactcookiepixel/S8PpBSwYPnOtOsmyBsyLQBzdInWyVPbsgq-M_sroFrc./16cf7a35357991cde30fecd02bc64245.png

Komunikacja wewnętrzna firmy przydaje się nie tylko podczas kampanii marketingowej z udziałem influencerów. Jednak wielu kryzysów i niewykorzystanych szans można było uniknąć, reagując na nieporozumienia już na poziomie przygotowania pracowników.

- obserwuj reakcje społeczności swojego influencera. Nie ignoruj znaków zniecierpliwienia zbyt intensywną promocją. Celem jest zainteresowanie tych ludzi, nie zniechęcenie. Influencer marketing może skutkować nawet 11 razy większym ROI, niż tradycyjne kampanie (źródło: http://www.business2community.com/marketing/key-influencer-marketing-stats-inform-marketing-strategy-01817533#hk1geBtzGWw2o3Za.97), ale żeby osiągnąć takie wyniki, musisz zadbać o dobry odbiór współpracy w grupie docelowej.

- nie myl zasięgu z wpływem. Siłą influencera jest to drugie. Społeczność nie musi być duża. Bardziej zależy Ci na tym, jak bardzo osoba, z którą chcesz połączyć siły, WPŁYWA na decyzje. Jak dużym autorytetem w swojej grupie dysponuje potencjalny partner? Jaki ma poziom i jakość interakcji? Czy otaczają go osoby mu przyjazne, czy budzi kontrowersje?

- nie omijaj strony administracyjno-podatkowej współpracy. Podpisuj precyzyjne umowy, odlicz sobie koszty od podatku. Nie załatwiaj niczego pod stołem. To nie opłaca się ani Tobie, ani influencerowi. Wielu digital influencerów to profesjonaliści, przedsiębiorcy — wystawią Ci fakturę. Nie jest to jednak konieczność. Z osobą fizyczną podpisz umowę o współpracę, dzieło lub zlecenie. W wypadku wątpliwości skonsultuj się z prawnikiem.

6. Przydatne linki.

http://buzzsumo.com/
https://brand24.pl/
https://sentione.com/pl
https://www.whitepress.pl/
https://reachablogger.pl/
https://influ.pl/
https://pro.iconosquare.com/
https://influ.be/
http://socialnation.pl/
http://hash.fm/
https://useme.eu/pl/

7. Jak w Seoninja zwiększyliśmy ruch i ilość zapytań dzięki współpracy z Influencerami

Firma, dla której przeprowadzaliśmy kampanię, to hurtownia z branży odzieżowej która starała się pozyskać stałych klientów, gotowych sprzedawać ich produkty w internecie (współpraca B2B). Branża nie jest najłatwiejsza a pozyskanie jednego dobrego leada (zapytania) wydaje się trudne.

 

  • Wybieramy miejsca docelowe
  • Tworzymy treści, które angażują lojalnych klientów
  • Publikujemy treści
  • Dbamy o dystrybucję
  • Monitorujemy efekty

 

- W pierwszej kolejności powstała burza muzgów, gdzie wykonaliśmy listę miejsc, które mogą skupiać użytkownika potencjalnie zainteresowanego takim właśnie produktem. Zależało też nam na tym, żeby ewentualne leady były od klientów, którzy już prowadzą własne firmy lub mają w doświadczenie w tym zakresie. Dzięki temu praca nad takimi zapytaniami jest zdecydowanie łątwiejsza i finalny % konwersji będzie większy dla naszego klienta;)

- Kolejną bardzo ważna kwestią jest wybór odpowiednich treści, które tworzone są w naszej firmie. Postanawiamy napisać artykuły poradnikowe, ale poparte konkretnymi przykładami. Czyli na podstawie klientów, którzy już nawiązali współpracę, prezentujemy statystyki które mogą innym pozwolić wygenerować taką samą sprzedaż i zysk.

- Wysyłamy treści do publikacji i tu po raz kolejny doceniamy profesjonalizm influencerów, z którymi współpracujemy. Treści są publikowane dokładnie w ustalonym terminie. Ponadto inne szczegóły współpracy przebiegają bardzo pomyślnie

- Dystrybucja jest bardzo ważną kwestią, nie mniej każdy z blogerów ma na tyle duże zasięgi i przede wszystkim lojalnych użytkowników, że angażująca dystrybucja nie jest konieczna.

- Monitorujemy efekty
Z efektów jesteśmy zadowoleni zarówno my jak i nasz klient.

 

  • Z 4 opublikowanych artykułów, w pierwszym tygodniu wygenerowaliśmy 976 przekierowań na stronę klienta
  • Do 7 dni po publikacji udało się wygenerować 41 leadów o nawiązanie współpracy.
  • Nawet po 6 miesiącach w każdym miesiącu dociera do klienta 5 zapytań, co po 1 roku daje 65 leadów rocznie

Biorąc pod uwagę iż potencjalnym klientem jest B2B i fakt, że jeśli nasz klient pozyska jednego finalnego klietna to zwróci mu się cała kampania, efekt wydaje się bardzo zadowalający bo w tej branży na każde 10 zapytań przypada 1 klient finalny właśnie :)

Do 7 dni po publikacji udało się wygenerować 41 leadów o nawiązanie współpracy

 



Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Martyna Kubicka

Martyna Kubicka — autor wpisu

Baczna obserwatorka polskiej blogosfery i trendów social media. Optymalizację tekstów traktuje jak rozwiązywanie wciągającej łamigłówki, specjalizuje się w content marketingu. Wspiera projekty z SeoNinja.pl i The-­First.pl

Komentarze 9

author Michał 08.08.2017 09:38:29

Cześć. Fajny kejs. Zdradzicie, jaki był jej koszt? W złotówkach i godzinach pracy.

author Krzysiek www 08.08.2017 09:57:37

Niby wszystko w porządku ale jak monitorować pracę influencera? Jakie określamy zasady wywiązania się pracy takiego kogoś ?

author Jakub Wasielewski www 08.08.2017 10:06:40

@Michał - włącznie budżet na kampanię to 6400zł ale sporo z tej kwoty to koszty publikacji. Czas pracy to około 12h nie licząc napisania treści. Sporo czasu zajęło nam zaplanowanie tekstów i znalezienie dobrych blogów, co uważam za kluczowe.

author Martyna Kubicka 08.08.2017 12:51:28

@Krzysiek - kiedy decydujesz się na współpracę, określasz, jakie mają być konkretne działania ze strony influencera (post na blogu z linkiem dofollow, przeprowadzenie konkursu, promujące Twoją firmę posty na Insta z wybranymi przez Ciebie hasztagami....). Najprościej wyjść do osoby już z przykładami działań, które mają być wykonane. Potem już tylko sprawdzasz zerojedynkowo, czy zadania są wykonane i jakościowo, czy odpowiada Ci forma.

author Rafał 08.08.2017 14:13:43

Dziękujemy za pamięć o SentiOne! :)

author Nowinsky 09.08.2017 09:00:38

Bardzo fajny artykuł, ciekawe informacje, które rzeczywiście mają odzwierciedlenie w praktyce. Pozdrawiam!

author Tomek www 09.08.2017 12:24:16

Ciekawy temat, zapewne mocno rozwojowy w przyszłość. W mojej ocenie mocna alternatywa dla szeptanki, chociaz na to potrzeba jeszcze czasu.

Kampania, którą przeprowadziliście oparta była (z tego co piszecie) o działania sticte blogowe, dobrze mówię? Piszecie o publikacji artykułów - pytanie na ile było w tym "influ", a na ile dobrego CM ;)

author Jakub Wasielewski www 09.08.2017 15:06:27

@Tomek - 70% Content 30% Influ ;)

author Agata www 10.08.2017 15:47:21

Dobry artykuł i cenne wskazówki. Warto dzielić się swoimi odczuciami i doświadczeniami ze współpracy z infulencerami, bo za tym pojęciem stoją ludzie i każda współpraca będzie wyglądać nieco inaczej. Co ciekawe, zauważyłam w ostatnim czasie (z powodów prywatnych zainteresowań) rozwój działań z influencerami w branży zoologicznej. Fajnie, że nie tylko te najpopularniejsze branże próbują czegoś nowego.

Dodaj komentarz