4 Porady SEO

Szablon jednokolumnowy, to najgorsza rzecz jaką możesz zrobić swojemu blogowi

Powiedzmy sobie szczerze. Z punktu widzenia SEO, wszelkiej maści szablony jednokolumnowe (ang. „one column theme” czy też „single column theme”) to największe zło jakie możesz zrobić swojemu blogowi i stronie. Za tym przemawiają niestety liczby. A właściwie ich brak, bo taki szablon nie jest przyjazny Google.

Ten hejterski wpis zacznijmy od zalet tych szablonów

  • Szablony o których mowa są ładne. Bardzo ładne.
  • Przez to, że jest tylko jedna kolumna z treścią są bardzo minimalistyczne. A lubię minimalistyczne strony.
  • Zazwyczaj prezentacja treści na takich szablonach jest na bardzo wysokim poziomie. A co z tym się wiąże - bardzo dobrze czyta się content. Użytkownik jest skupiony tylko na prezentowanej treści.
  • Idealnie nadają się na wpisy typu long-form.

I to by było na tyle jeśli chodzi o jego zalety. Dodam tylko, że panuje na nie jakaś moda. Większość z Was nawet nie zdaje sobie sprawy, że podążając za tym konkretnym trendem strzelacie sobie w stopę. A jeżeli na takim szablonie opieracie swojego nowego bloga czy stronę, to na dzień dobry popełniacie samobójstwo.

To gdzie leży problem?

Odpowiedź jest prosta. W samej konstrukcji. Przez to, że jest tylko jedna kolumna, z punktu widzenia pozycjonowania, nie skorzystasz z największego potencjału swojego serwisu - linkowania wewnętrznego. I tak naprawdę o to się rozchodzi. W takim szablonie nie będzie miejsca na:

  • Najnowsze, popularne czy najczęściej komentowane wpisy.
  • Ostatnie komentarze.
  • Popularne tagi, listę kategorii i tagów.
  • I inne widgety.

Czyli tyle ile masz wpisów na stronie, to tyle tracisz miejsc na linki za darmo. W niektórych przypadkach, tych linków nie trzeba wiele by zdobyć wysokie pozycje i generować dobry ruch z wyszukiwarki. Dlatego, jeżeli zamierzasz stworzyć coś od zera, radzę porządnie się zastanowić nad rodzajem szablonu jaki chcesz użyć. Wygląd to nie wszystko.

Na tym blogu jakiś czas temu szablon jednokolumnowy. Był prosty, minimalistyczny. Przez złe linkowanie wewnętrzne powoli traciłem ruch z Google. Teraz mam inny i powoli odrabiam straty.

Ale ja chcę taki szablon. Co teraz? Jak żyć?

Może być też tak, że kwestia pozycjonowania nie jest dla Ciebie ważna. Chcesz mieć ładny i przejrzysty blog. Nikogo nie zamierzam zmuszać do używania innych szablonów. Jeżeli jednak chcesz mieć single-column theme, to aby zrekompensować sobie brać wyżej wymienionych elementów musisz pamiętać o:

  1. Linkowaniu wewnętrznym - w każdym wpisie muszą znajdować się linki do innych artykułów.
  2. Pod każdym wpisem powinny znajdować się linki do powiązancyh tematycznie wpisów (zobacz jak to wygląda u mnie).
  3. W stopce czy też na stronie głównej, powinny znajdować się polecane wpisy - posty które chcemy najbardziej promować.

Fajnie wygląda porównanie spidersweb.pl do antyweb.pl - Ci pierwsi robią to minimalnie lepiej, co widać w różnego rodzaju narzędziach do analizowania widoczności stron w Google. Obu też jeszcze bardzo dużo brakuje do ideału. AntyWeb swego czasu miał „wielką” analizę SEO na YT i chyba nic nie robią w tym kierunku.

Też już mam bloga z jedną kolumną!

A co. Kilka dni temu też postawiłem sobie testowo i trochę dla zabawy bloga z jedną kolumną. Zastosuję w nim wszystkie trzy wytyczne jakie tutaj zamieściłem i za jakiś czas podzielę się z Wami efektami tej pracy.

A ha. Jeżeli chcecie fajne, jednokolumnowe szablony do WP czy tumblr, to mogę polecić szablony od Pixel Revel. Dobrze to robią chłopaki z Białegostoku. Jeżeli znacie inne, polskie firmy specjalizujące się w tworzeniu szablonów (ładnych!) do WP, to piszcie w komentarzach. Chętnie podlinkuję!



Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:.

Zobacz podobne wpisy na temat „optymalizacja

Komentarze 4

author Paweł www 05.07.2016 10:49:13

Z szablonami jednokolumnowymi jest podobnie jak ze stronami typu One-Page, które również zyskują na coraz większej popularności.
Wchodzi się na taką stronę i widzi się sekcję OFERTA z ponad 10 totalnie różnymi od siebie produktami/usługami, które aż się proszą o osobne podstrony - nie tylko ze względów na SEO i pozycjonowanie, ale również dla wygody użytkownika, który chce coś więcej przeczytać i przede wszystkim jeśli się już dostanie z SERP-ów to otrzymać stronę, która odpowiada na pytanie, bez zbędnego przewijania. Pytanie tylko na jaki % zapytań przy dużej konkurencji taki One-Page będzie zgarniał ruch....

author Arkadiusz Narowski www 24.07.2016 10:26:26

Użycie jednokolumnowego szablonu nie wyklucza przecież tego co napisałeś na początku. Takie układy masz chociażby na komórkach i tam da się wszystko odpowiednio poustawiać. Szczególnie, że wiele stron zamiast dedykowanych wersji pod mobilne urządzenia stosuje jedynie media queries.

author ;) www 22.08.2016 23:28:21

Najłatwiej taki seo porządek wymusi styl "magazine" .

Ale Można używać ładnego jedno kolumnowego wyglądu gdy wszystkie dodatki: tagi, kategorie, artykuły, komentarze da się umieścić w stopce strony ;)

Dla "ZU"

Dla Wordpress i Joomla łatwo znaleźć styl "magazine"

A Drupal wybór jest dość ograniczony. Tylko Zircon ?

author Pecetowicz www 02.12.2016 12:57:33

Zgodzę się, oprócz SEO układy dwukolumnowe są przyjaźniejsze dla czytających dlatego ze na większości blogach mamy jednak układy dwu lub więcej kolumnowe i to już jest przyzwyczajenie. Poza tym mamy zawsze pod ręką szybką nawigację, jest więcej miejsca na dodanie swoich widgetów. Zalet jest pełno :)

Dodaj komentarz