17 Usability / dostępność stron

9 elementów od których może zależeć efektywność Twojej strony

Skuteczność kampanii marketingowej w internecie zależy nie tylko od prawidłowo skonstruowanego przekazu reklamowego, lecz także od tego czy strona docelowa, do której on prowadzi spełni odczekiwania odwiedzającego. Zarówno reklama, jak i sam landing page wymaga optymalizacji, by móc osiągnąć zadowalający stopień konwersji.

Pojęcie wskaźnika konwersji jest już Wam zapewne doskonale znane, ale pozwolę sobie zaznaczyć, że jest to procent użytkowników odwiedzających serwis, którzy wykonali zamierzoną przez Was akcję. Może to być np.: wypełnienie formularza, pobranie pliku, wysłanie zapytania ofertowego, zapisanie do newslettera, rejestracja czy ściągnięcie aplikacji.

Jaki wskaźnik jest wystarczający?

Nie ma stałego pułapu, którego osiągnięcie można zakwalifikować jako sukces. Najsłuszniejsze jest po prostu podejście, że konwersja jest na odpowiednim poziomie w chwili, gdy dany landing page przynosi zyski. Czasami konwersja na poziomie 2-3% będzie wystarczająca, a innym razem nawet 13% może okazać się niezadowalającym wynikiem.

Zbierz podstawowe dane

Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania zmierzające do poprawy ww. wskaźnika, sprawdź dokładnie na jakim poziomie utrzymywał się on dotychczas. Możesz to zrobić „na piechotę”, zestawiając liczbę odwiedzających z danymi nt. sprzedaży online, ale znacznie łatwiej można to zrobić używając np. Google Analytics.

Co może decydować o konwersji?

Czynników jest naprawdę dużo, dlatego optymalizacja to dość złożony proces. Skup się na aspektach technicznych, takich jak:

  • obecność odpowiednich protokołów zabezpieczających,
  • użyteczność strony,
  • szybkość ładowania serwisu,
  • dostępność wielu form płatności na stronie.

Zadbaj też o to, by odbiór strony przez użytkownika był jak najlepszy. To także wpłynie na stopień konwersji. Bardzo ważna jest oczywiście zawartość strony. Przeanalizuj ją, odpowiadając sobie na kilka podstawowych pytań:

  • Czy informacje, jakie podajesz są tym, czego potrzebuje i oczekuje odbiorca?
    • Czy opisy produktów są merytoryczne i interesujące?
    • Czy zdjęcia produktów są odpowiedniej jakości?
    • Czy dane o dostawie są wystarczająco jasne?
  • Czy ceny usług lub produktów są odpowiednie?
  • Czy strona jest na tyle przejrzysta, że użytkownik bez problemu znajdzie potrzebne informacje, np. Twoje dane kontaktowe?
  • Czy nawigacja jest tak zaprojektowana, że user płynnie przechodzi przez całą ścieżkę zakupową?

O co należy zadbać?

Jest kilka elementów, o których ekspozycję musisz się zatroszczyć konstruując swój landing page. Pierwszy z nich to wartości (materialne i niematerialne), czyli coś co klient zyska korzystając z Twoich usług/kupując produkt. Drugi to adekwatność, czyli relacja jaka zachodzi pomiędzy tym, co znajduje się na naszej stronie, a tym czego poszukuje trafiający na nią user. Należy spojrzeć na to przez pryzmat źródeł ruchu, które wspierają nasz serwis. Jeżeli źle skonstruujemy przekaz reklamowy (np. AdWordsy), to nawet najlepszy landing page nie przyniesie efektów.

Podobnie w drugą stronę. Ruch z dobrze zoptymalizowanej kampanii zostanie zmarnowany, jeżeli to, co znajduje się na stronie nie będzie z nim skorelowane. Bardzo ważnym aspektem jest przejrzystość strony. Musisz zadbać o to, by jej design współgrał ze wspomnianymi wcześniej wartościami i wezwaniami do działania (CTA). Istotne jest to, by proces zakupowy/decyzyjny był stosunkowo prosty i możliwy do przejścia w krótkim czasie. Jeżeli użytkownik będzie musiał wykonać zbyt wiele kroków, opuści stronę przed zakończeniem akcji, na której Ci znależy.

Na co należy uważać?

Postaraj się nie umieszczać na stronie docelowej elementów, które będą budziły u odbiorcy niepewność i sprawią, że zacznie zadawać sobie dodatkowe pytania. Ważne informacje umieszczaj w widocznym miejscu. Unikaj zbyt małego fontu, dopisków, gwiazdek i innych tego typu trików. Niezwykle ważne jest to, by nie dekoncentrować usera. Ogranicz do minimum liczbę wszystkich elementów, które mogą odwrócić jego uwagę od CTA.

Testowanie to podstawa

Nie ma innego sposobu na znalezienie optymalnego rozwiązania niż testowanie. Tylko dzięki niemu jesteś w stanie sprawdzić co działa, a co nie. Na szczęście, obecnie na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które nam to skutecznie ułatwiają. Możesz skorzystać z darmowego Google Analytics lub z komerycyjnych narzędzi do przygotowywania landingów i ich optymalizacji pod kątem konwersji.

Przykładem takiego rozwiązania jest chociażby Peak App, aplikacja której przewaga nad konkurencją tkwi w tym, że umożliwia przeprowadzanie testów MVT (multivariate testing). To nieocenione udogodnienie, ponieważ możemy w krótszym czasie i przy mniejszym nakładzie finansowym sprawdzić efektywność poszczególnych modułów, a nie, jak w przypadku zwykłych testów A/B, gotowych wersji całych landingów. Obsługa narzędzia jest bardzo prosta. Wystarczy, że załadujemy stronę do edytora, wybierzemy elementy, których efektywność chcemy sprawdzić i przygotujemy ich różne wersje. Następnie algorytm prześledzi ich skuteczność i wskaże, które rozwiązania najlepiej się sprawdzają.

Czasami podmiana treści na buttonie lub zmiana jego koloru podnosi konwersję o kilkadziesiąt procent. Niekiedy okrojenie oferty ze 100 do 10 produktów powoduje, że sprzedaż wzrasta, bo ludzie łatwiej podejmują decyzje. Innym razem może sprawdzić się np. podmiana grafiki. „To wszystko trzeba sprawdzić w praktyce, na żywych użytkownikach. Inaczej się nie da” - podsumowuje Marcin Kosedowski, pomysłodawca Peak Appa. I coś w tym jest: bez szeregu testów i odpowiedniej optymalizacji, nigdy nie doprowadzimy do tego, że landing page skutecznie nakłoni odwiedzającego do złożenia zamówienia, zapisania się do newslettera czy wypełnienia formularza kontaktowego.



Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:.

Zobacz podobne wpisy

Komentarze 17

author Igor www 23.05.2014 22:52:22

Już po wstępie wiedziałem, że to art sponsorowany. Pisany popier językiem :)
Oczywiście nie ma nic złego w art sponsorowanych, ale pod warunkiem że są konkretne. A tu takie pitu pitu

author Foxen www 25.05.2014 09:43:46

a już myślałem, że dowiem się czegoś więcej z uwagi na bardzo ciekawy tytuł tego wpisu. No cóż szkoda.

author Damian Chmiel www 26.05.2014 17:48:38

Mi bardziej wygląda na treść tłumaczoną z jakiegoś moz-bloga albo czegoś w ten deseń. Podobny styl pisania do amerykańskiego - dużo, bez tak naprawdę żadnych konkretów.

author Haliśka www 27.05.2014 22:16:09

Peak App - ostatnio wszędzie tylko ich reklamy widzę.

author Iza 01.06.2014 19:34:06

ciekawy artykuł

author Paweł 07.06.2014 18:28:12

Pomijając wszystko, ludzie zapominają o usability! Strona powinna szybko i bezproblemowo kierować do określonego celu, im szybciej tym wyższa konwersja. Często zamiast prostej strategii w podnoszeniu konwersji widzi się kalendarze w php czy imiennik kto dziś obchodzi urodziny :) Uwielbiam takie strony

author Adam www 08.06.2014 04:13:15

Pawel ma racje. Czesto na serwisach jest powstawione mase widgetow tak naprawde nikomu do szczecia nie potrzebnych. Ludzi wstawiaja jakies bajery zapominajac po co dokladnie stawiali ta strone.
Kolejna sprawa sa wpsomniane testy AB. Ile tak naprawde ludzi caly czas cos testuje, aby niesutannie wszystko doskonalic?

author Łukasz Trześniewski www 08.06.2014 21:52:18

No i to jest to czego wielu pozycjonowanym stronom brakuje. Cel i sens..

author Tanja www 11.06.2014 13:43:29

Bardzo dobry poglądowy artykuł. Błędem wielu stron jest przesyt - mnóstwo niepotrzebnych bajerków, a brakuje podstawowych informacji czy sprawnie działających podstawowych funkcjonalności chociażby takich jak wyszukiwanie.

author Joanna www 12.06.2014 14:07:04

Nadal często trafiam na strony, które nie są zrobione ani dobrze pod kątem użytkownika, ani pod SEO. Aż dziw bierze, że nadal trafiają się takie witryny kiedy tyle się mówi o pozycjonowaniu oraz pozyskiwaniu klientów i koniecznie dobrych doświadczeniach użytkowników w daną witryną. Zdarza się, że komunikat reklamowy jest skuteczny, ale strona na którą trafiają dzięki niemu klienci ich kompletnie zniechęca. Nadal agencje web designu oferują usługi, które nie biorą pod uwagę SEO, podczas gdy w obecnych czasach jest to obowiązkowy duet.

author Dawid www 24.06.2014 14:49:20

Specjalnie nic nowego artykuł nie wnosi. Nadal trafiają się bardzo słabe strony, które kompletnie nie są zoptymalizowane pod końcowego użytkownika. Usability cały czas szwankuje. Nawigacja nie jest intuicyjna, trudno znaleźć interesujące nas sprawy,często wyszukiwanie nie działa (!) strony wolno się ładują, w e-sklepach brakuje zdjęć produktów. I tak dalej można by wymieniać. Również pod kątem Google strony nie są dopracowane. Zgadzam się z poprzedniczą Joanną w tym względzie.

author Justyna www 25.06.2014 13:56:44

Lubię twojego bloga. Twoje wpisy są tak napisane, że każdy wie o co chodzi. Myślę, że dobrze przeczytać ten artykuł jak się nie wie od czego zacząć. Uważam, że dobrze, że zaznaczyłeś że trzeba pamiętać o sprawdzeniu wszystkiego. Wiele osób o tym zapomina a potem wychodzą dziwne efekty.

author Aleksander www 15.07.2014 11:37:12

Chciał bym założyć nową witrynę pod kontem zarobków na reklamach i programach partnerskich. Polecił byś mi coś ?

author Michał 16.07.2014 15:29:27

Aby strona funkcjonowała tak jak należy, trzeba znać kilka podstawowych zasad marketingu. Sprzedając jakieś produkty należy zapewniać klientów o wyjątkowości i jakości swojego produktu. O tym, że jest najlepszy, niepowtarzalny.

author Eryk www 24.07.2014 22:05:35

Z tym testowaniem to jest ciężka sprawa. Można testować tyle rzeczy na tak wiele sposobów, że zanim znajdziemy optymalne rozwiązanie, to potrafią wieki minąć i wiele nie przespanych nocy. Pewnie dlatego tak niewielu testuje swoje strona w sposób optymalny. Do testowanie jest też potrzebna odpowiednia wiedza, no ale z drugiej strony dzięki testom można zaoszczędzić wiele pieniędzy i jeszcze więcej zarobić.

author Klaudia Witek www 01.08.2014 08:08:53

Na pewno zastosowanie opisanych w artykule elementów pomoże. Nie ma strony idealnej, nad każdą trzeba cały czas pracować i udoskonalać.

author Jaras 17.08.2015 12:32:38

Muszę zastosować te porady na mojej stronie www.skupyaut.info.pl Jestem ciekawy jak to wpłynie na liczbę telefonów do mnie od klientów.

Dodaj komentarz