34 Prawdy i mity

Nie lekceważ mobilnej wersji strony

Dzisiaj przedstawię Wam ciekawy przypadek jaki spotkał mnie i jedną stronę, którą się opiekuję. Wszystko rozchodzi się o wersję mobilną większego serwisu. Serwisu, który jest na tyle "ciężki", że stworzenie alternatywnych stylów CSS mijało się z celem i została stworzona wersja mobilna pod subdomeną.

Wielu webmasterów, administratorów stron zastanawia się dzisiaj pewnie nie raz czy warto zainwestować w zrobienie wersji strony, która jest przyjazna urządzeniom mobilnym. Odpowiedź jest prosta i oczywista. Warto. Dlatego jeżeli tworzysz coś od zera, to warto zadbać o to podczas tworzenia i projektowania strony firmowej, serwisu, bloga czy sklepu internetowego. Dlaczego? Bo nie będziesz widoczny w Google.

Statystyki na początek

Wg ranking.pl ruch z urządzeń mobilnych rośnie z miesiąca na miesiąc. Urządzenia z Androidem mają 5,56% udziału, zaś iOS prawie 2%. Tendencja jest wzrostowa. Polecam zajrzeń do swoich statystyk i zobaczyć ile osób wchodzi z urządzeń mobilnych. Wejścia na mojego bloga stanowią 7,5%.

Case - ciekawy przykład

Od dłuższego czasu opiekuję się jednym, większym serwisem. Nadzorowałem zmianę na nową wersję (GUI, backend, frontend, itp) - oczywiście pod kątem SEO. Poświęciłem nawet temu procesowi oddzielny wpis.

Z racji wielkości serwisu, ilości zaciąganych skryptów JS, stylów CSS nonsensem było tworzenie alternatywnych stylów CSS pod urządzenia mobilne. Można by było się w to bawić, ale szkoda było na to czasu i pieniędzy. Wersja mobilna serwisu znajdowała się pod adresem m.domena.pl na którą były przekierowane wejścia z urządzeń mobilnych. I wszystko było fajnie i dobrze.

W pewnym momencie pojawiła się obawa o duplicate content - ta sama treść była na domenie głównej oraz mobilnej. Po dłuższej dyskusji doszliśmy do wniosku, że wyindeksujemy subdomenę. Subdomena nie pojawiała się w SERPach, więc strata żadna.

Jak się potem okazało, był to wielki błąd. Dlaczego? Po wpisaniu w Google (wersja mobilna, z telefonu) nazwy serwisu, okazało się, że na pierwszym miejscu jest fanpage z FB. Na kolejnych stronach SERP-ów nie ma żadnej "naszej" domeny. A wcześniej była ta z wersją mobilną - m.domena.pl. Powiem szczerze, że bardzo mnie to zaskoczyło.

Nie pozostało nic innego jak zaprosić Google ponownie na subdomenę. Efekt? Wszystko wróciło do normy.

Wniosek?

Google musi mieć jakiś mechanizm, który rozpoznaje wersję mobilną strony. Nawet po przekierowaniu na subdomenę (ona pokazuje się w mobilnych SERP-ach). Dodatkowo musi takie subdomeny sprytnie pokazywać w wersji Google dla urządzeń mobilnych.

Myślę, że ten mój przypadek dobitnie pokazuje, że nie należy lekceważyć urządzeń mobilnych. Nigdy nie wiadomo z jakiego źródła będzie lead.



Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:.

Komentarze 34

author Professor Farnsworth www 04.11.2013 08:22:48

Strona mobilna jest ok, ale więcej można zyskać przy stronie responsywnej. No i nie ma dup-cont'u.

author Tomasz Stopka www 04.11.2013 08:23:23

Dodałeś na stronie głównej "przekierowanie" dla mobilnych? Więcej o tym pod adresem: https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/feature-phones?hl=pl

Dzięki temu, dla mobilnych w SERPach pojawi się wersja mobilna, a dla desktopów - wersja desktopowa. Nie ma również mowy o jakimś duplicate content :) A w wersji m. oraz desktop o to bardzo łatwo.

author shpyo www 04.11.2013 08:25:53

@Prof: Wat? :)
@Tomasz Stopka - dzięki za link. Nie wiem jak to jest zrobione po stronie serwera - tego nie sprawdzałem.

author Paweł 04.11.2013 10:32:11

Jak to 'nie będziesz widoczny w Google'?

author Marcin www 04.11.2013 10:45:10

Ha! Wiedziałem, że do tego dojdzie. Jak wspomniał @Prof też jestem za stronami responsywnymi, mniej roboty i zero strachu przed duplikowaną treścią.

author Janek www 04.11.2013 12:55:54

Ja mam na ten temat mieszane uczucia. Jasne, strona mobilna jest przystosowana pod użytkowników telefonów czy tabletów i wszystko powinno im działać jak trzeba. Aczkolwiek ja sam przeglądając strony w telefonie wybieram aby wyświetlała mi się pełna ich wersja, a nie mobilna. Może to kwestia tego, że nie spotykam się zbyt często z dobrą wersją mobilną, albo tak jak w przypadku onetu - strona nie wyświetla mi się poprawnie w wersji mobilnej. Mam w telefonie ponad 4 cale wyświetlacz i nie widzę problemów w tym, żeby przeglądać strony w pełnej wersji. Tym bardziej, że dzisiejsze komórki wyświetlają wszystko, nawet radzą sobie świetnie z flash'em (oglądam filmy flashowe na telefonie, albo robie speedtesta i nie mam żadnych przycięć a dysponuje telefonem ze średniej półki). Nie wiem ile jest ludzi takich jak ja, może rzeczywiście wersja mobilna jest wersja zachodu. Na pewno nie dla mnie ;)

author Agnieszka www 04.11.2013 14:12:34

Właśnie sprawdziłam w piwiku i wychodzi 12% urządzeń mobilnych. Musze więc zaopatrzyć się w szablon responsywny.

author Jeremy 04.11.2013 14:22:05

Janek: spróbuj ładować pełną wersję z tonami IMG/CSS/JS gdy twój „telefon ze średniej półki” wejdzie w superszybki edge abo gorzej ;)

author Janek www 04.11.2013 14:24:59

@Jeremy: Oczywiście mój przypadek jest bardzo subiektywny. Mieszkam w centrum Krakowa, więc na zasięg nie narzekam. Oczywiście gdy zasięg niski to mobilna wersja strony będzie najlepszym wyjściem, ale tak jak mówię - opisałem tylko mój osobisty przypadek, który w żadnym razie nie jest regułą stosowalną do każdego.

author Hans 04.11.2013 14:27:41

Google używa osobnego robota do indeksacji stron desktopowych a innego (Googlebot-Mobile) do indeksacji stron mobilnych. Dlatego nie trzeba się martwić o DC dla tych domen. Więcej info tutaj: https://support.google.com/webmasters/answer/1061943?hl=pl

author Slawko 04.11.2013 14:52:41

ja też jestem za stronami responsywnymi, oczywiście więcej dłubania w kodzie (jeśli ktoś sam koduje) ale przynajmniej na tablecie można podejrzeć pełnowartościową strone, ja mam ok 25% odwiedzin z urządzeń mobilnych więc to stosunkowo dużo i niewyobrażam sobie te procenty odpuścić

author Masa www 04.11.2013 15:08:50

Również sprawdziłem u siebie jaki ruch mam z urządzeń mobilnych. W moim przypadku wynosi od 10% w skali miesiąca. Zatem jest o co walczyć, dzięki za zwrócenie uwagi na tą kwestię!

author shpyo www 04.11.2013 15:09:49

Wydaje mi się, że niektórzy albo nadużywają słowa "responsive" albo nie wiedzą o co chodzi z tym terminem...

author Dirty 04.11.2013 15:19:52

Właśnie sprawdziłem u siebie, duży sklep z kategorii dom i ogród, ponad 90 000 towarów. Rzeczywiście ilości odwiedzin z urządzeń mobilnych są coraz większe ale co ważne w przypadku podanym powyżej- jedynie tablety konwertują na przyzwoitym poziomie, telefony to współczynnik konwersji na poziomie 0,36. Wniosek- odwiedziny generowane są jedynie przez mailingi. I jeszcze raz podkreślę- mówię o e-commerce.

author Jeremy 05.11.2013 00:45:18

Janek: wcale nie jest subiektywny ;)
W końcu do internetowania używasz miniKOMPUTERA, co z mianem „telefonu” już dawno pozostaje wyłącznie w dobrej komitywie.
Z tym, że mnie doprowadza do szewskiej pasji przewijanie w poziomie i nieustanny zoom in/out na 4".
A gdy strona ma sporo zapychaczy i złoży się w pion bo jest RWD, to na samą myśl o przewijaniu kilometra treści coś we mnie pęka (śledziona?).
Najwięcej czasu powinienem stracić na wpisaniu adresu strony, a nie na szukaniu i przewijaniu treści. Stąd jestem zwolennikiem ładnie skrojonych wersji mobilnych, które niestety są rzadkością.


Dirty: a nie zaciekawiła Cię przyczyna tak niskiej konwersji ?
UX na 4" przy takiej ilości towarów to niezły orzeszek do zgryzienia.

author Professor Farnsworth 05.11.2013 09:52:35

shpyo chodziło mi o coś takiego: http://responsywnydesign.pl/ U nas ruch z urządzeń mobilnych to około 8-12%. A dlaczego wersje responsywne zamiast klasycznych stron mobilnych? Spośród kilku zalet przemawia do mnie jedna: bo Gugle takie hołubi i poleca :)

author Dirtyd www 05.11.2013 13:13:59

"Dirty: a nie zaciekawiła Cię przyczyna tak niskiej konwersji ?"- oczywiście że zaciekawiło, temat został rzucony i trwają wyceny na mobilną wersję strony.

author Krzysztof www 07.11.2013 11:08:47

Chyba pora ponownie zainteresować się tematem. Zauważyłem u siebie, że urządzenia mobilne generują sprzedaż, a wersji mobilnej stronie nie ma...

author Hyh www 08.11.2013 09:20:29

Trochę dziwne, że wyindeksowałeś stronę mobilną, czytam blogi o SEO i wielokrotnie było przedstawiane stanowisko Google, że nie należy się obawiać duplikacji treści w przypadku strony mobilnej.

author Budo www 08.11.2013 14:49:36

U mnie ponad 14% to ruch smartphone i tabletów. Pewnie portale informacyjne mają już dużo więcej.

author Marcin 12.11.2013 12:34:08

To fakt. Mobilny ruch rośnie ale nie tak szybko jak w USA (co w sumie nie dziwi). W Polsce mobile w sumie na poziomie ok 5% (iOS, Android), a w USA iOS i Android siedzi na ogonie Desktopom. W moim przypadku iOS ok 25% ruchu, Android ok 15%, czyli znacznie więcej niż w Polsce. Tam już od jakiegoś czasu robienie stron tylko pod PCty jest już obrazą użytkowników mobilnych - w Polsce trzeba jeszcze na to trochę poczekać.

author Marcin www 12.11.2013 22:52:00

Google kilka dni temu pisalo ze brak wersji mobilnej nie wplywa ujemnie na pozycjonowanie strony. Moge sobie tylko wyobrazic zo to sie niebawem zmieni

author mileq www 14.11.2013 21:46:02

A co to w zasadzie ma znaczyć,że google hołubi i poleca strony responsywne? Cutts tak powiedział czy moze inny 'góru'? Proszę o źródła.

author Villhelm www 15.11.2013 07:55:40

Mając pewne doświadczenia w obsłudze różnych stron www z całej Europy, mogę śmiało powiedzieć, że dużo większy ruch z komórek czy innych urządzeń mobilnych pochodzi z krajów zachodnich. Oczywiście u nas nabiera to także popularności, jednak w dużo mniejszym tempie niż tam. Nie oznacza to jednak, że należy ignorować zalecenia Google i nie zadbać o wersję mobilną...

author Tomasz www 15.11.2013 19:05:28

Ciekawy artykuł i komentarze. Od dłuższego czasu nie zastanawiałem się nad wersjami mobilnymi dla stronek. Chyba czas to zmienic, jesli te statystyki są. prawdziwe.

author Owiek 18.11.2013 18:40:36

Ruch z urządzeń mobilnych na pewno wzrasta, ale wg mnie w skali naszego kraju jest to przyrost cały czas niewielki.

Z pytań czysto technicznych - zakładając, że Googiel zwraca uwagę na obecność wersji mobilnej - lepiej jest tworzyć serwis kompatybilny ze smartofnami/tabletami czy tworzyć niezależną "m-wersję" strony?

author marek www 19.11.2013 00:08:51

A ja mam takie pytanka:
1. Czy wersję mobilną można zrobić jako podstronę i dla google będzie ok?
2. Czy można zrobić ją na innej domenie i linkować z głównej (oczywiście okiem google) i też będzie ok ?
Nie mam możliwości przekierowania strony (republika) a chciałbym żeby powoli tamta domena nabrała mocy i wtedy zrobić wszystko na nowej domenie.

author Sylwia www 27.11.2013 08:50:19

trend przyzedł z małego państwa w Azji o nazwie Korea, aktualnie tam jet wysokie zapotrzebowanie na strony responsive i mobile - wczoraj słuchałam ciekawej audcji dotczące wyszukiwania mobilnego i mobilnych zakupów w trójce mówili, ze Koreańczycy 90% zamówień na pizze wykonują przez strony mobile, to samo z zakupmi. Mam znajomego, który tam pracuje i mówi, że kiedyś chodzili z aparatami, a teraz ze smrtphonami

author Igor www 02.12.2013 18:55:53

Nie znam się na tym zbytnio, ale mam takie wątpliwości, czy faktycznie trzeba robić wersje mobilną swojej strony, skoro teraz robią te wszystkie telefony i smartfony tak, aby były dostosowane do internetu i prawidłowego wyświetlania stron.

author gdaq 03.12.2013 14:35:39

Piotrek masz rację ja natomiast przed wprowadzeniem wersji mobilnej sprawdziłbym dane statystyczne dotyczące ruchu mobilnego w Google Analitycs dla danej strony.

author Jeremy 10.12.2013 14:36:41

Sylwia: koreańczycy traktują telefon jak szósty palec u ręki. Przy takiej technologizacji życia codziennego, w której są wychowywani od szczeniaka, nie należy się dziwić że kampania reklamowa bodaj tesco (?) w której rozstawili w metrze standy z kodami QR do zamawiania zakupów podczas powrotu do domu była strzałem w sam środek tarczy.
A u nas ? A u nas "stroneczki www za stówę" i używanie telefonów do słuchania MP3.

Igor: Czytałeś ten sam tekst pisany z fontem wielkości 10pt na 19-26" monitorze lub ekranie laptopa i tej samej wielkości na 4" ekraniku smartfona w widoku 100% zoom out ?

Wyrocznią będzie i tak google. Nie masz mobilnej wersji ? Nawet RWD ładującej się szybciej na telefonach ? Zatem nie zasługujesz na top10 w SERPach :)

author proadax 17.12.2013 08:56:38

kwestia odsłony strony mobilnej bardzo ważna, tym bardziej że technologia coraz to bardziej idzie w górę..
sam widzę po statystykach że coraz więcej odsłon jest z urzadzeń mobilnych..

author Tomek www 18.01.2014 19:34:03

Ja mam kilka stron, na których ruch mobilny zbliża się do 40%.

author igor 16.07.2015 19:18:50

nie no, teraz google przycisnęło mocno - mój kolega z http://web.e-kabza.pl/ który się zajmuje tworzeniem mobilnych stron internetowych przewidział to już dawno, ale dopiero w 2015 to tak mocno uderzyło w ludzi

Dodaj komentarz