12 Porady SEO 8 minut czytania

Kilka słów o przebudowie większego serwisu

Dzisiaj podzielę się z Wami kilkoma uwagami na temat tzw. re-brandingu strony w którym brałem udział. Zebrało się kilka dobrych rzeczy i kilka wtop. Mam nadzieję, że kilka z nich będą dla Was pomocne i pozwolą lepiej przygotować się tematu.

Nie wiem co jest gorsze, przeniesie strony na nową domenę czy re-branding serwisu. Z każdym wiążą się jakieś problemy. W ostatnim czasie brałem czynny udział w tym drugim. Oczywiście grafika zmieniła się na lepszą, ale ważne było też to, aby utrzymać pozycje. Co więcej, był to idealny moment na wdrożenie grubszych zmian w systemie, bo wdrożenie zmian w starym systemie nie opłacało się. A nawet jeśli, to na wdrożenie zmian trzeba było trochę poczekać i wyłożyć większą kasę na zmiany w umierającym systemie. Tak naprawdę nie było nic do stracenia by zaprojektować nową strukturę linków, optymalizację strony i tysiące innych drobiazgów.

Trzeba poznać cel zmian

Jeżeli myślicie, że zmiana grafiki to jedyny powód większych zmian to jesteście w wielkim błędzie. Zmianę grafiki można załatwić np. poprzez podmianę plików CSS, szablonów i pozamiatane. Przy większych zmianach zazwyczaj chodzi o zwiększenie konwersji i zatrzymanie użytkownika jak najdłużej na stronie (by chciał skorzystać z naszej oferty). Zalecam tutaj każdemu z Was dobrze zapoznać się z celem zmiany strony klienta, zmiana może wyjść gorzej i trzeba będzie wszystko przywracać - czego nikomu nie życzę.

Gdy znamy już cel zmian, możemy przystąpić do konkretnych prac, czyli:

  • Projektowanie struktury title dla strony głównej i poszczególnych modułów a nawet dla stronicowania.
  • Linkowanie wewnętrzne - linkowanie pomiędzy modułami, co ma być w stopce, jakie hasła są priorytetowe.
  • CDN (content deliverity network) - to jest często omijane przy optymalizacji strony. Chodzi o to, aby strona ładowała się szybko poprzez zwiększenie źródeł z których przeglądarka pobiera arkusze stylów, obrazki, skrypty JS czy obrazki np. css sprites. Postaram poruszyć się ten temat szerzej w oddzielnym wpisie.
  • Oczywiście kod HTML też musiał być odpowiedniej jakości np. odpowiednie używanie nagłówków Hx.
  • W przypadku stron, które generują się w sposób automatyczny trzeba zaprojektować "coś" co pozwoli je zróżnicować i zaindeksować w Google.
  • Nazewnictwo linków - wiadomo im krótsze tym lepiej, ale muszą mieć one też sens (content layering).
  • Poprzedni punkt implikuje mapowanie starych URLi na nowe.
  • Powyższy punkt implikuje ogarnięcie obsługi stron błędów np. 404 gdyby jakiś URL został ominięty.
  • Do tego sitemapy, kanały RSS, pingowanie itp.
  • Stopka - co w niej będzie, gdzie będzie linkować.
  • Oraz kilka mniejszych zmian.

Po poszło źle?

  • Klient nie został przygotowany na spadki. Tutaj trochę zawaliłem sprawę, bo nie przygotowałem klienta na większe spadki dla różnych fraz, które były spowodowane zmianą strukturą linków i przekierowywaniem. Pierwsza fala telefonów i maili miała miejsce w weekend - panika, google nas uwaliło, co się dzieje!?
  • Nie udało się przemapować wszystkich starych URLi na nowe. W SERPach pojawiały się martwe linki tzn. pokazywały stronę 404 (na szczęście odpowiednio obsłużoną przez skrypt).
  • Przekierowanie z www bez www, potem cofnięcie tej zmiany - w bliżej nieokreślony sposób, ktoś coś zmienił.
  • Newsy na stronie nie indeksują się w takim tempie jakim bym chciał.

W sumie nie było tego dużo. Najgorsze to były te niedziałające linki, które udało się szybko przekierować w poprawne, działające miejsce oraz panika klienta przy spadkach na kilkanaście haseł. Sytuacja po około 2 tygodniach się ustabilizowała i wróciła do normy.

Co poszło dobrze?

  • Wyjście z kilku filtrów. Okazało się, że nowy content (odpowiednio zoptymalizowany i generowany) na zafiltrowanych stronach zaowocował wyjściem z filtra. To chyba jedna z bardziej pozytywnych efektów zmiany serwisu.
  • Zwiększenie zaindeksowania podstron. Poprzednia wersja serwisu miaa dużo podstron w suplementalu. Nowa wersja już wszystko ma w indeksie Google. Przed było około 40k teraz jest prawie 450k :). Znowu - odpowiednia treść, sitemapa i jej pingowanie zrobiło swoje.
  • Odnotowaliśmy kilka wzrostów na pokrewne (podobne) hasła, które zwiększyły ruch na stronie.

Podsumowując, zmiana z punktu widzenia SEO wyszła na dobre: zwiększenie ilości zaindeksowanych stron, lepsze pozycje, wyższe pozycje na hasła na które strona nie była specjalnie pozycjonowania, większy udział długiego ogonu. Mimo, że od wdrożenia zmian minęło trochę czasu, to na serwisie cały czas jest coś ulepszane i poprawiane. Optymalizacja serwisu, to nie jest jednorazowa akcja. Zawsze trzeba analizować statystyki, konwersję, bo może się okazać, że zmiana nie była dobra i trzeba ją poprawić lub cofnąć.




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:. Prowadzę teraz bloga technologicznego oraz bloga o Apple

Zobacz podobne wpisy

Komentarze 12

author Łukasz Więcek - Majsterkowo.pl www 03.07.2012 08:29:30

U mnie jedynym negatywnym skutkiem przenoszenia mydiy.pl na majsterkowo.pl była utrata PR na ładnych kilka miesięcy. Dopiero po kwietniowej aktualizacji odzyskałem PR (a nawet dostałem wyższy;)

Pozycji na szczęście nie straciłem - mimo tego, że oprócz domeny troszeczkę została zmieniona cała struktura linków. Tutaj pewnie przysłużyły się przekierowania 301 i zmiana domeny w GWT.

author Przemek www 03.07.2012 11:59:07

Małe btw, literówka przy "Po poszło źle" ;) dobry art

author pozycjoner www 06.07.2012 00:01:51

Nie będę ukrywał, że artykuł na prawdę interesujący. Sam nie raz tak samo wyciągałem strony w filtra...
Ps. może warto napisać coś o wyciąganiu stron z bana po ostatnich zmianach?

author SemLAB www 10.07.2012 00:29:40

Bardzo ciekawy artykuł i akurat dla mnie jest bardzo na czasie. Przebudowa trochę potrwa, ale dam znać po implementacji jak poszło;) Twoje rady będą bardzo przydatne;)

author sf www 11.07.2012 21:34:11

Najważniejsze w takim przypadku to dobrze znać strukturę serwisu, wtedy nie pojawią się problemy z 404 bo wszystko zawczasu odpowiednio sobie zaprogramujemy.

author Urszula Korniak www 12.07.2012 11:53:47

Ze zmianami zawsze tak jest - na początku ciężko się przyzwyczaić a później często jest lepiej.

author Liderseo www 19.07.2012 20:10:20

Sam jestem 8 dni po przebudowie większej strony (ok. 700 podstron z contentem) i na razie strona oberwała na frazach niszowych jednak na główne frazy na które pozycjonowana była domena główna są na takich samych pozycjach jak przed zmianą linków i struktury strony.

author Kamil www 31.07.2012 12:58:11

Bardzo ważna jest też aktualna mapa strony i obserwowanie statystyk w GWM

author Marcin T. www 04.08.2012 14:57:04

Ale to ta strona miała jakieś filtry na określone frazy i z nich wyszła? Bo z kolei nie miała ogólnego filtra, bo piszesz, że pospadała na początku. Czyli wnioskuję, że zmiana struktury strony pomogła na te filtry takie pojawiające się po ostatnich updatach algorytmu na pojedyncze frazy?

author Siemianówka 07.08.2012 20:00:15

Fajny konkretny wpis. Jednak treścią można wyciągnąć stronę z filtra choć wydaje mi się, że nieodzowne są dobre, mocne linki.

author Web-labor 12.04.2013 00:09:41

Wyciąganie strony z filtra to nawet nie wiadomo jak wycenić. Czasem wydaje ci się, że już wszystko zrobiłeś a stronka dalej leży i kwiczy. A klient dzwoni i wymaga...

author fotograf gdańsk 01.05.2013 00:11:43

Profesjonalny blog, Super informacje związane z strefą seo.

Dodaj komentarz